Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko realistista aikoa elättää itseään soitonopettajana?
1 2
tomaattiorava
21.05.2012 20:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä tuli mieleen että kun liiketalouden perustutkinto on kohta valmis, niin siihen vielä jonkinlainen pedagogin pätevyyden kun hommaisi päälle ja perustaisi toiminimen, niin periaatteessa vois alkaa opettamaan täyspäiväisesti. Tietty vielä soittoa ja teoriaa pitäs vuos tai pari vielä treenata.
 
Mutta jos siis on soittamisen teoria ja käytäntö hyvin hallussa ja on jonkinlainen opettajan pätevyys, niin onko mielestänne soiton opettamisella eläminen mitenkään realistinen suunnitelma? Ei siis mitään tutkintoihin tähtäävää vaan aika vapaamuotoiseen tyyliin, vauvasta vaariin ja oppilaan ehdoilla.
Niin, ja kitarasta siis kyse..
 
Wiitala
21.05.2012 21:58:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole.
 
Suomi on pullollaan pitkälle koulutettuja muusikoita tai musiikkipedagogeja, jotka joutuvat hekin kärvistelemään toimeentulonsa kanssa. No offence, mutta miksi alalle kouluttamaton henkilö olisi poikkeus?
 
Soittaa saa, ja opettaa saa niin paljon kuin sielu sietää - ilman koulutusta tai sen kanssa. Eri asia onkin se, riittääkö oppilaita. Ja oppilaat = palkka = toimeentulo.
 
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
tomaattiorava
21.05.2012 22:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wiitala: Ei ole.
 
Suomi on pullollaan pitkälle koulutettuja muusikoita tai musiikkipedagogeja, jotka joutuvat hekin kärvistelemään toimeentulonsa kanssa. No offence, mutta miksi alalle kouluttamaton henkilö olisi poikkeus?
 
Soittaa saa, ja opettaa saa niin paljon kuin sielu sietää - ilman koulutusta tai sen kanssa. Eri asia onkin se, riittääkö oppilaita. Ja oppilaat = palkka = toimeentulo.

 
Tottahan tuossa joka sana. Mietin vaan mahtaisko olla mitään saumaa jos itse on hankkinut itselleen ihan oikeasti vuosien aikana paljon tietotaitoa tuon soiton puolella, olisi koulutettu markkinoimaan sitä sekä olisi suorittanut edes jotain opetukseen liittyvää.
Mutta jos tilanne siis on noin onneton ni ei kai siinä mikään auta. Vähän liian "helpolta" se kuulostikin =P
 
Epämuusikko
21.05.2012 22:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko hyvä soittamaan tai opettamaan? Silleen ju nou, todella hyvä?
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
tomaattiorava
21.05.2012 23:22:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Oletko hyvä soittamaan tai opettamaan? Silleen ju nou, todella hyvä?
 
No sanotaan nyt niin että jos mä saan kumpaakin pari-kolme vuotta vielä harjoitella niin oltais aika lähellä.
 
käsi
22.05.2012 13:51:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvään lisätienestiin pääsee ajan kanssa. Jos esim olet keikkamuusikko ja saat siten elantoa niin opettaminen tuon hyvää lisätienestiä sekä varmaa tuloa ajoille kun keikka rintamalla on hiljaisempaa.
 
Jos saat itsellesi meriittejä muusikkona, oppilaiden löytäminen on paljon helpompaa ja nopeampaa.
 
tomaattiorava
22.05.2012 15:31:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käsi: Jos saat itsellesi meriittejä muusikkona, oppilaiden löytäminen on paljon helpompaa ja nopeampaa.
 
Näinhän se on.
Ite oon kelaillu kutakuinkin niin, että suomi lienee pullollaan pikkujäbiä ketkä haluu seuraavaksi Alexi Laihoksi, tai muuten vaan kiinnostaa tuo raskaampi kepittely tai tilutusosasto. Tämmöset sais satavarmasti enemmän irti sessiosta meikäläisen kanssa, kuin jonkun 50v blues-äijän (on offense) joita on tuolla paljon opettajanhommissa. Meikäläinenkin on muutaman tämmöisen luo taannoin eksynyt, mutta aika yhtä tyhjän kanssa ne sessiot olivat kun soittotaitoa sentään jonkin verran jo löytyy ja tavoitteet ovat valovuosien päässä mollipentatonisen vänkkäilystä. Ja nääkin tyypit ihan virallisessa oppilaitoksessa hintana viiskybää/60min.
Muutenkin ihanteellinen asiakas olisi juuri joku aloittelija joka haluaa jonkinasteiseksi virtuoosiksi. Sanoo semmoselle että käyt 2-3v mun luona vähän väliä ja teet niinku mä käsken ni sitten ton ajan jälkeen osaat tätä ja tota ja saat kaikki muijat ja kaverit on kateellisii. Sitte vaa toivotaan että innostus säilyy ja mulle tulee rahaa se seuraavat 2-3v =)
Kunhan muksut pääsee vihille että taitava tiluttaja antaa soittotunteja ja tekee niille selväks että mun opastuksella nää jutut on ihan mahdollista oppia, niin ne innostuu ja ruinaa vanhempia maksamaan tunnit. Vanhemmat tutkii ja huomaa että tyypillä on pätevä teoriantuntemus sekä jonkinlainen opettajan pätevyys niin kukkaronnyörejä voi raottaa vähän paremmilla mielin. Sitte vois vaikka vähän laajentaa myös opetusta tuonne kitaralaitteiden ja nauhottelun puolelle jos jotkut haluais vaikka omia raitoja himassa tehdä.
 
tarmo
22.05.2012 20:44:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihailen ketjun aloittajan itsevarmuutta ja määrätietoisuutta.
 
Olen kuitenkin sitä mieltä, että aloittajalla on hukassa realiteetit sen suhteen, kuinka hyviä, sitoutuneita, taitavia, monipuolisia, tms. instrumenttiopettajia tästä maasta löytyy.
 
Jos itse olisin (edes) omasta mielestäni huippu jossakin instrumenttini osa-alueessa, en silti lähtisi harkitsemaan opettamista pelkästään sen perusteella.
 
Juttuhan menee niin, että hyvä opettaja ymmärtää oppilaansa potentiaalin ja osaa vastata siihen potentiaaliin. Sen sijaan juttu ei mene sillä tavalla, että opettaja on ikoni, jota palvomalla oppilaan soittaminen kehittyisi mihinkään suuntaan.
 
Hieman jää sellainen käsitys, että ketjun aloittajalla on paitsi puutteellinen käsitys muiden kyvyistä, myös puutteellinen käsitys omista kyvyistään.
 
Loppuun todettakoon kuitenkin, että voin olla väärässä ja silloin kumarran syvään ketjun aloittajan poikkeuksellista kykyä ymmärtää musiikkia vähäisestä kokemuksesta huolimatta. Pätevyydestä opettajaksi en kuitenkaan totea mitään.
 
tomaattiorava
22.05.2012 21:55:56 (muokattu 22.05.2012 21:57:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Ihailen ketjun aloittajan itsevarmuutta ja määrätietoisuutta.
 
Olen kuitenkin sitä mieltä, että aloittajalla on hukassa realiteetit sen suhteen, kuinka hyviä, sitoutuneita, taitavia, monipuolisia, tms. instrumenttiopettajia tästä maasta löytyy.
 
Jos itse olisin (edes) omasta mielestäni huippu jossakin instrumenttini osa-alueessa, en silti lähtisi harkitsemaan opettamista pelkästään sen perusteella.
 
Juttuhan menee niin, että hyvä opettaja ymmärtää oppilaansa potentiaalin ja osaa vastata siihen potentiaaliin. Sen sijaan juttu ei mene sillä tavalla, että opettaja on ikoni, jota palvomalla oppilaan soittaminen kehittyisi mihinkään suuntaan.
 
Hieman jää sellainen käsitys, että ketjun aloittajalla on paitsi puutteellinen käsitys muiden kyvyistä, myös puutteellinen käsitys omista kyvyistään.
 
Loppuun todettakoon kuitenkin, että voin olla väärässä ja silloin kumarran syvään ketjun aloittajan poikkeuksellista kykyä ymmärtää musiikkia vähäisestä kokemuksesta huolimatta. Pätevyydestä opettajaksi en kuitenkaan totea mitään.

 
Ei oo tarkotus tässä mitenkään pönkitellä omilla kyvyillä vaan vähän saada käsitystä siitä että olisko tätä reittiä mitään mahollisuutta saada raavittua jonkinlaista toimeentuloa kasaan tältä "omalta alalta". Ja jos siis jotaan toivoa olisi niin sitten tehään muutama vuosi armotonta duunia sen eteen ja yritetään.
Ymmärsi oppilaan potentiaalia tai ei, mielummin otan itse tunteja tyypiltä joka on selkeesti pidemällä kuin itse. Tietty jos ois vaan helvetin hyvä opettaja niin eipä sitä välttämättä tarvis ees soittaa osata...
Tarkennetaan nyt vielä että en mä tässä väitä olevani mikään väinämöinen kitaran tai minkään muunkaan kanssa, mutta treeni on kovaa ja tavoitteet ovat korkeat mutta eivät mitenkään mahdottomat. Ajan kanssa sinne pääsee. Ja jos sinne itse pääsee ni miksen osais auttaa muita sinne myös? Ei tässä muuta mutta työttömyys odottaa tossa vuoden vaihteen jälkeen ja jotaan vissiinki pitäs keksii.
Se ainakin on fakta että jos yksi asia maailmassa on mistä jotaan ymmärrän ni ne on nää musahommat. Siinä mielessä olisin mä taatusti parempi kitaranopettaja kuin vaikka siwan kassasetä. Tai astronautti.
 
eleeton
22.05.2012 22:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Ja jos siis jotaan toivoa olisi niin sitten tehään muutama vuosi armotonta duunia sen eteen ja yritetään.
 
Kärjistettynä taitava ja motivoitunut opettaja tekisi sen vaikkei mitään toivoa olekaan. Ei se totuus voitko onnistua tuossa vai et, löydy netistä. Niin ja tosiaan, sitä armotonta duunia tehdään koko ikä kunnes päästään sinne minne halutaan, tai luovutetaan, tai yritetään uudestaan ja uudestaan vaikka samalla käydäänkin oravanpyörässä.
 
Ala siis tehdä sitä vaan, jos saat jossain vaiheessa siitä elannon niin tiedät onnistuneesi.
 
nisumaka
24.05.2012 10:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomaattiorava. Ensinnäkin ei ole olemassa mitään direktiiviä, kuka saa opettaa, tämä tuli tuossa edellä ilmi. Voit myöskin opettaa yksityisessä musiikkopistossa tms. Voit myöskin toimia "musiikinohjaajana", eli epäpätevänä tuntiopettajana esimerkiksi ala- ja yläasteilla. Eli vetää ihan normaaleita oppitunteja tuntiopettajana. Sinulla kannattaa olla itselläsi jokin musiikkialan tutkinto, se helpottaa työn saantia. Esimerkiksi keskiasteen muusikon tutkinto (näyttötutkinto) voidaan suorittaa POP-Jazz konservatoriossa, varmaan monessa muussakin paikassa, sekä musiikkiopistoissa. Yleensä noissa pääsee 3/3 (vanha ajattelutapa), nykyisin taitaa olla taso 10, ja sitten I- ja II-tolppakurssit. Noilla jo pärjää vallan mainiosti, + oman soittimen tutkintoja. Eikös tämä Varosen Tumppi ole tyyppi esimerkki asiasta, hänhän on jossain Itä-Helsingissä bändikoulussa opena.
 
käsi
24.05.2012 13:17:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä myös muistaa että internet on täynnä maksullisia ja maksuttomia palveluja, noita vastaan on vaikea kilpailla koska ei tarvi vaivata itseään poistumalla kotoa
 
Epämuusikko
24.05.2012 16:55:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: No sanotaan nyt niin että jos mä saan kumpaakin pari-kolme vuotta vielä harjoitella niin oltais aika lähellä.
 
putooko?
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=39&t=172948&o=0&#p8519388
 
Jos ei, mieti vielä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Janus
27.05.2012 20:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tomaattiorava. Ensinnäkin ei ole olemassa mitään direktiiviä, kuka saa opettaa, tämä tuli tuossa edellä ilmi. Voit myöskin opettaa yksityisessä musiikkopistossa tms. Voit myöskin toimia "musiikinohjaajana", eli epäpätevänä tuntiopettajana esimerkiksi ala- ja yläasteilla. Eli vetää ihan normaaleita oppitunteja tuntiopettajana. Sinulla kannattaa olla itselläsi jokin musiikkialan tutkinto, se helpottaa työn saantia. Esimerkiksi keskiasteen muusikon tutkinto (näyttötutkinto) voidaan suorittaa POP-Jazz konservatoriossa, varmaan monessa muussakin paikassa, sekä musiikkiopistoissa. Yleensä noissa pääsee 3/3 (vanha ajattelutapa), nykyisin taitaa olla taso 10, ja sitten I- ja II-tolppakurssit. Noilla jo pärjää vallan mainiosti, + oman soittimen tutkintoja. Eikös tämä Varosen Tumppi ole tyyppi esimerkki asiasta, hänhän on jossain Itä-Helsingissä bändikoulussa opena.
 
Tuota sun mantraa on saanut lukea useammassa ketjussa, niin sopiiko esittää pari kysymystä?
 
- Toimitko itse musiikkipedagogisissa tehtävissä?
- Onko elantosi siitä riippuvainen edes osittain?
- Merkitseekö opettajan ammattitaito ja -etiikka sinulle millään alalla, ml. musiikkikasvatus, mitään?
 
Epämuusikko
27.05.2012 23:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapaamatkustajia en ole koskaan hyvällä katsonut itsekään.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
nisumaka
28.05.2012 10:30:57 (muokattu 28.05.2012 13:30:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepulista, toimin opettajana erilaisissa produktioissa, en vakituisesti, esimerkiksi jossain koulussa. Tossa edellinen proggis www.drom.fi (musiikkinäytelmä Jumala on suuri). Eli amatöörinäyttelijöitä, jotka mahdollisesti pyrkivät alalle myöhemmin. Ohjasin harjoituksia siten, että he oppivat musiikkiteokseen liittyvät laulut.
 
Tuntiopettajat esimerkiksi ammattikouluissa ovat usein insinöörejä, jotka myöhemmin alkavat aineopettajiksi. Tässä ajattelen asiassa samalla lailla. Oppilaani eivät ole pelkästään musiikkiopiskelijoita, vaan musiikki liittyy tavalla tai toisella muihin opintoihin, tai sitten puhutaan ihan aloittelijoista, joille saatan opastaa alkeita.
 
Olen kylläkin vetänyt tuuraajana keskiasteella tavanomaisia oppitunteja, tällöin aina opetusalan koulutuksen saaneen opettajan alaisuudessa vetämällä jonkin "bänditunnin" tai vastaavan. Siis peruskoulussa, ja vain tuuraajana.
 
Toivottavasti tämä selvensi kysyjille, missä mennään. Tarkoitukseni ei ole astua varsinaisen opettajapätevyyden hankkineiden ihmisten varpaille, vaan yrittää vähän motivoida ihmisiä hankkimaan oppituntien vetämiseen tarvittavaa pätevyyttä. Musamaikaksi ei pysty opiskelemaan näyttötutkintona, muusikoksi kylläkin, ja pedagogisia opintoja voi suorittaa sitten tiedekunnan ulkopuolella. Siinä faktat. Ja monella meistä, kuten allekirjoittaneella, ei ole käytännön mahdollisuutta ryhtyä 140 ov opintoihin, mutta jospa pystyisi noista tekemään vaikka 100 ov korvaavasti työn ohjessa, niin 40 ov = 1 opintovuosi, voisi vielä jopa onnistua. Tätä ajatustani olen yrittänyt tuoda vähän framille.
 
Eli
 
> Tuota sun mantraa on saanut lukea useammassa ketjussa ..
Nyt on se aika vuodesta, kun opintoihin pyritään. Mantran hokeminen varmasti loppuu nyt ;-)
 
>Toimitko itse musiikkipedagogisissa tehtävissä?
Kyseessä ei ole varmaankaan se taso, mitä tässä tarkoitetaan. Opetan käytännössä pääasiassa pienryhmiä, eli tämä lienee rinnastettavissa yksityiseen (esimerkiksi paikallisen seurankunnan järjestämään) harrastelijoiden kitarakurssiin tai musiikin teorian alkeet for dummies -kesäleiriin.
 
> Onko elantosi siitä riippuvainen edes osittain?
Saan palkkaa töistäni, en ole riippuvainen saamastani korvauksesta (minulla on siis tavanomainen päivätyö)
 
> Merkitseekö opettajan ammattitaito ja -etiikka sinulle millään alalla, ml. musiikkikasvatus, mitään?
Totta kait, siksi otan vain sellaisiä opetus/ohjaustehtäviä, joissa tiedän pärjääväni. En koskaan ota opetustehtävää, joka on tutkintotavoitteellinen. Voin ottaa tehtävän esimerkiksi vetää bändiryhmää, joka tekee demo CD:n. Tätä viimeistä tukee myöskin se, että olen ollut 10 vuotta ammattiäänittäjänä radiossa.
 
Summa summarum: opastan siis tekniikoita, en osallistu kasvatustehtävään - oisko tämä asian yksinkertaistus.
 
sepisti
30.05.2012 18:37:38 (muokattu 30.05.2012 18:38:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Tässä tuli mieleen että kun liiketalouden perustutkinto on kohta valmis, niin siihen vielä jonkinlainen pedagogin pätevyyden kun hommaisi päälle ja perustaisi toiminimen, niin periaatteessa vois alkaa opettamaan täyspäiväisesti. Tietty vielä soittoa ja teoriaa pitäs vuos tai pari vielä treenata.
 
Mutta jos siis on soittamisen teoria ja käytäntö hyvin hallussa ja on jonkinlainen opettajan pätevyys, niin onko mielestänne soiton opettamisella eläminen mitenkään realistinen suunnitelma? Ei siis mitään tutkintoihin tähtäävää vaan aika vapaamuotoiseen tyyliin, vauvasta vaariin ja oppilaan ehdoilla.
Niin, ja kitarasta siis kyse..

 
Ainahan sitä voi yrittää. Toiset on tehny konkursseja ternimaitokapseleita myymälläkin...
 
Aika moni tiluttajakin on käynyt jonkun konsan tms. ja olisi varmasti erittäin pätevä opettamaan heviteinejä. Miksi et ole hakeutunut johonkin musiikkialan oppilaitokseen, jos haluaisit opettamalla tienata leipäsi? Tai voithan sä nyt valmistuttuasi merkonmiksi (?) hakeutua vaikka Stadiaan opiskelemaan musiikkipedagokiksi. Mikäli sä olet nyt niin hyvä soittamaan kuin annat ymmärtää ja koet, että kolmen vuoden lisätreenillä koet olevasi valmis opettajaksi, niin sulla ei ole mitään ongelmaa päästä sisälle.
Vai meneekö homma niin, että tiedät soitto- ja teoriataidoillasi olevan mahdotonta päästä sisään alan oppilaitokseen ja tämä on se "takaovi" päästä käsiksi musiikkialan duuneihin?
 
tomaattiorava
31.05.2012 16:30:55 (muokattu 31.05.2012 16:34:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Ainahan sitä voi yrittää. Toiset on tehny konkursseja ternimaitokapseleita myymälläkin...
 
Aika moni tiluttajakin on käynyt jonkun konsan tms. ja olisi varmasti erittäin pätevä opettamaan heviteinejä. Miksi et ole hakeutunut johonkin musiikkialan oppilaitokseen, jos haluaisit opettamalla tienata leipäsi? Tai voithan sä nyt valmistuttuasi merkonmiksi (?) hakeutua vaikka Stadiaan opiskelemaan musiikkipedagokiksi. Mikäli sä olet nyt niin hyvä soittamaan kuin annat ymmärtää ja koet, että kolmen vuoden lisätreenillä koet olevasi valmis opettajaksi, niin sulla ei ole mitään ongelmaa päästä sisälle.
Vai meneekö homma niin, että tiedät soitto- ja teoriataidoillasi olevan mahdotonta päästä sisään alan oppilaitokseen ja tämä on se "takaovi" päästä käsiksi musiikkialan duuneihin?

 
Mä olisin vuosia sitten hakenut johonkin alan oppilaitokseen mutta täällä turussa ei juuri sellaisia ole ja muualle muutto ei oikeen tuu kuuloon kun on nuita lapsia.
Eikä tää mikään "takaovi" oo. Kuten mainittu, pelkkä idea jota tässä nyt pyöritellään ympäriämpäri kun vuodenvaihteen jälkeen tulee tutkintotodistus käteen ja työttömän arki alkaa =P
 
E : Tietty sitä vois nää paikalliset soitinliikkeet läpi käydä jos joku vaikka haluis ottaa duuniin sitte kun kaupan alan paperit on hallussa. Siitä ois vuoden päivät kokemustakin työharjoittelun muodossa....
 
Wiitala
31.05.2012 18:39:14 (muokattu 31.05.2012 18:40:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Mä olisin vuosia sitten hakenut johonkin alan oppilaitokseen mutta täällä turussa ei juuri sellaisia ole
 
Tuota noin...
 
http://www.turunkonservatorio.fi/
www.turkuamk.fi/
 
http://www.tsmo.fi/
http://www.tunmky.fi/musiikki/www/page.php?cat=9
 
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
eleeton
01.06.2012 18:28:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wiitala: Tuota noin...
 
Haluan TODELLA kuulla vastineen tähän :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «