Aihe: Marshall Vintage Modern keskustelua
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
harryk
30.03.2012 13:28:09

JTM45:ssä käytetään aivan erilaista päätemuuntajaa kuin JMP-malleissa. KT66-pääteputket vaativat päätemuuntajalta korkeamman ensiöimpedanssin. Tämä on vaihdellut Marshallin eri JTM45 versioissa ollen välillä 6,6 kohmia ja välillä 7,6 kohmia, kun taas 2xEL34-putkilla JMP50:ssä päätemuuntajan ensiöimpedanssi on luokkaa 3,2-3,5 kohmia. Vahvistin säröytyy erilailla jos käytetään erilaista päätemuuntajaa. Tämä on opittu kantapään kautta kun Niskasen Jarmon Bluetone Plexi Leadia on viety JTM-maailmasta JMP50-maailmaan. Se vaati muiden muutosten ohella myös päätemuuntajan vaihdon.

Testailtuani aika paljon erilaisia pääteputkia, olen tullut siihen tulokseen, että KT66 on parhaimmillaan puhtailla ja lievillä reunasäröillä. Jos se ajetaan täysin särölle ja kyykkyyn, muuttuu sen särö riipiväksi. EL34 säröytyy erilailla ja miellyttää ainakin omaa korvaani enemmän olleessaan kyykyssä, eli täysin säröillä.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Socialite
30.03.2012 16:13:50
Testailtuani aika paljon erilaisia pääteputkia, olen tullut siihen tulokseen, että KT66 on parhaimmillaan puhtailla ja lievillä reunasäröillä. Jos se ajetaan täysin särölle ja kyykkyyn, muuttuu sen särö riipiväksi. EL34 säröytyy erilailla ja miellyttää ainakin omaa korvaani enemmän olleessaan kyykyssä, eli täysin säröillä.

Tähän vahva sama. Minulla oli tuollainen 50w VM jonkin aikaa mutta luovuin siitä osaksi tuosta syystä. Saundi oli makea ja dynaaminen reunasäröllä mutta kaikki siitä eteenpäin sirritti ikävästi. Myöskään alamiddlen löysä luonne ei ollut minua varten. Omalla kohdalla EL34 on se juttu kun haetaan brittirock-tonea.
Laulava Kylätohtori
30.04.2012 13:55:48
harryk: JTM45:ssä käytetään aivan erilaista päätemuuntajaa kuin JMP-malleissa. KT66-pääteputket vaativat päätemuuntajalta korkeamman ensiöimpedanssin. Tämä on vaihdellut Marshallin eri JTM45 versioissa ollen välillä 6,6 kohmia ja välillä 7,6 kohmia, kun taas 2xEL34-putkilla JMP50:ssä päätemuuntajan ensiöimpedanssi on luokkaa 3,2-3,5 kohmia. Vahvistin säröytyy erilailla jos käytetään erilaista päätemuuntajaa. Tämä on opittu kantapään kautta kun Niskasen Jarmon Bluetone Plexi Leadia on viety JTM-maailmasta JMP50-maailmaan. Se vaati muiden muutosten ohella myös päätemuuntajan vaihdon.

Itseä vähän häiritsee myös tuo "riipivyys" tai "sirkkelimäisyys" isommilla säröillä - enkä tarkoita mitään hi-gain-säröä. Puhtaalla hyvä kuten lievällä säröllä, mutta jos käyttää vaikka kahta od:tä peräkkäin (sellainen "laulava" lead-saundi), niin saundi muuttuu tosiaan vähän riipivän oloiseksi. Lisäksi saundi on vähän "ohuen" oloinen jollain tapaa, mikä varmaan johtuu melko pienitehoisista straton mikeistä tai siitä, etten osaa säätää vahvistinta oikein...

Onko tälle mitään tehtävissä? Miten 6L6-putket vaikuttaisivat tähän? Sopiiko ne siis heittämällä paikalleen, kunhan huolehtii biasoinnista?

Ja mitenkäs VM biasoidaan? Helppoa vai vaikeaa?
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
harryk
30.04.2012 14:17:15

En itse pidä erityisemmin 6L6GC-putkien särösaundeista varsinkaan rankalla säröllä. Ne saundaavat parhaalta puhtailla ja pienellä reunasäröllä. Parhaiten säröytyviä putkia mielestäni ovat 6V6GT ja EL34. Jos halutaan hyvänkuuloista päätesäröä pienemmillä äänenvoimakkuuksilla, on ainoa vaihtoehto octal-kantaisissa nykytuotannon pääteputkissa 6V6GT. En kyllä tiedä miten hyvin se toimii vintagemodernissa anodijännitteiden ja biasoinnin osalta. 2x6V6-putkista lähtee kytkennästä riippuen n. 15-20 W tehoa. Jos käytetään EL34putkia ja halutaan päätesäröä ilman mitään tehonsäätöjä tai toimivia mastervolumeja, on mekkala melkoinen.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
12.05.2012 10:03:06
Vertailin Bugera v22:sta ja VM:a keskenään ja VM on kyllä periaatteessa parempi kaikessa, mutta jotenkin tuo Bugeran särön luonne on paremman oloinen. Molemmat siis puhtaalla kanavalla ja säröt Bossin BD-2 ja SD-1:stä. VM on jotenkin vähän riipivämpi ja karkeamppi tai jotain.

Ruby Red Boosterilla saa Bugeran ja Fenderin RK Twinin puhtaan kanavan päälle boostattuna loistavaa funk-saundia, mutta VM menee jo liikaa ruttuun.

Bugerassa on EL84:set. Voisiko olla kyse siitä, että EL84-putken saundi on itselle mieluisampi kuin VM:n KT66, vai liekö kyse jostain ihan muusta? Miten EL84 suhteutuu 6L6-putkien säröytymiseen, koska red knob Twinissä on 6L6:t ja sen säröytymisessä on jotain samaa kuin Bugeran EL84:ssa? Etuasteessahan molemmissa on 12AX7...?

EL34:set ei taida sopia tuohon ollenkaan ja 6V6:kin taisi jotain ongelmia olla?

Pistetäänkö kone kiertoon, vai saisikohan tuon taltutettua pienellä putkirumballa?
BoNey
12.05.2012 11:48:36

Pistetäänkö kone kiertoon, vai saisikohan tuon taltutettua pienellä putkirumballa?

Itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että jos vahvistimen soundissa on jokin selkeästi ärsyttävä piirre niin ei siinä putkilla ihmeitä tehdä. Toki putkilla pystyy soundiin vaikuttamaan, mutta mielestäni lähtösoundin pitää siinä vaiheessa jo miellyttää korvaa.
Laulava Kylätohtori
12.05.2012 14:44:07
BoNey: Itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että jos vahvistimen soundissa on jokin selkeästi ärsyttävä piirre niin ei siinä putkilla ihmeitä tehdä. Toki putkilla pystyy soundiin vaikuttamaan, mutta mielestäni lähtösoundin pitää siinä vaiheessa jo miellyttää korvaa.

Joo, tämä on totta. Olen vain kahden vaiheilla, että onko tuo niin hyvä perussaundi, että putkisambaan alkaisi. Toisaalta se on hyvä - ja pohjasaundi sinänsä on ok - mutta jos sitä saisi putkia vaihtamalla vieläkin paremmaksi. Pitäisi vaan tuota ikävää riipivyyttä saada pois. Eikä sekään nyt tavallaan niin paha ole, mutta kun jos sen voisi saada pois..... :)

Mutta tämä juuri, että vaikuttaako ne putket sitten niin paljon? Ehkä jos vaihtaisi kokonaan putken tyyppiä...?

Niin enkä tarkoita High Dynamic Rangea vaan LDR puolta ja od-speduja...
BoNey
12.05.2012 16:28:28

Mutta tämä juuri, että vaikuttaako ne putket sitten niin paljon? Ehkä jos vaihtaisi kokonaan putken tyyppiä...?

Jos putken tyyppiä kokonaan vaihtaa niin se kyllä voi vaikuttaa huomattavastikin soundiin. IMO aika usein negatiivisesti, mutta voihan se olla, että sieltä löytyy se toivottukin muutos.
lonelyplayer
12.05.2012 21:23:37
Laulava Kylätohtori: Vertailin Bugera v22:sta ja VM:a keskenään ja VM on kyllä periaatteessa parempi kaikessa, mutta jotenkin tuo Bugeran särön luonne on paremman oloinen. Molemmat siis puhtaalla kanavalla ja säröt Bossin BD-2 ja SD-1:stä. VM on jotenkin vähän riipivämpi ja karkeamppi tai jotain.

Ruby Red Boosterilla saa Bugeran ja Fenderin RK Twinin puhtaan kanavan päälle boostattuna loistavaa funk-saundia, mutta VM menee jo liikaa ruttuun.

Bugerassa on EL84:set. Voisiko olla kyse siitä, että EL84-putken saundi on itselle mieluisampi kuin VM:n KT66, vai liekö kyse jostain ihan muusta? Miten EL84 suhteutuu 6L6-putkien säröytymiseen, koska red knob Twinissä on 6L6:t ja sen säröytymisessä on jotain samaa kuin Bugeran EL84:ssa? Etuasteessahan molemmissa on 12AX7...?

EL34:set ei taida sopia tuohon ollenkaan ja 6V6:kin taisi jotain ongelmia olla?

Olisit ostanut heti saman jäbän suunnitteleman JMD-mallin. En enään jaksa kelata miksi parempi (ja edullisempi) paitsi että on EL34 päätteellä ja erinomaisella master-säätimellä. Ai niin, digitaalinen etuaste...unohda koko juttu, älä kokeile ! :)
B-tone-flat
13.05.2012 08:35:25
Laulava Kylätohtori: Vertailin Bugera v22:sta ja VM:a keskenään ja VM on kyllä periaatteessa parempi kaikessa, mutta jotenkin tuo Bugeran särön luonne on paremman oloinen. Molemmat siis puhtaalla kanavalla ja säröt Bossin BD-2 ja SD-1:stä. VM on jotenkin vähän riipivämpi ja karkeamppi tai jotain.

Mhinkäs kaappiin sitä VM:ä tuuttasit? Ja toinen olennainen kysymys on haetko itsellesi vahvistinta yksinsoittoon vai bändisoittoon?
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Laulava Kylätohtori
13.05.2012 08:35:54
lonelyplayer: Olisit ostanut heti saman jäbän suunnitteleman JMD-mallin. En enään jaksa kelata miksi parempi (ja edullisempi) paitsi että on EL34 päätteellä ja erinomaisella master-säätimellä. Ai niin, digitaalinen etuaste...unohda koko juttu, älä kokeile ! :)

Ostin tämän paikallisen musaliikkeen lopetuksesta erittäin kohtuulliseen hintaan, joten valinnan varaa ei ollut - se oli tämä tai ei mitään... ;)
Laulava Kylätohtori
13.05.2012 08:56:50
B-tone-flat: Mhinkäs kaappiin sitä VM:ä tuuttasit? Ja toinen olennainen kysymys on haetko itsellesi vahvistinta yksinsoittoon vai bändisoittoon?

Kaappina on omin kätösin tehty Marshall 1936-kopio, jossa Private Jack ja red knob Twinin vanha elementti (ei hyvä). Kotisoitossa tuo on, mutta yleensä soittelen levyn päälle, joten kai se ainakin osittain vastaa bänditilannetta. Bändin kanssa en ole tuolla soittanut...
Rypsolisti
13.05.2012 23:59:55
Täytyy myöntää että tuon saman ''riipivän'' soundin olen löytänyt myös omasta 2266 nupista. En tiedä sitten onko tuo etuasteputkien säröytymisen syytä vaiko sitten KT66:n. Välillä tuo sirisevä yläpää ja alamiddlen puutos on häirinnyt mutta toisaalta taas ite oon löytänyt VM:stä niin paljon hyvää soundia että vahvarin vaihto ei ole tullut mieleen. Äänittäessä olen huomannut että 2266 on ollut todella helppo vahvari äänittää, ei ole juurikaan tarvinnut säätää kun heti on löytynyt erittäin hyvää perus soundia. Myös keikoilla VM on ollut täysin omassa elementissään. Toimii!!! Eli summattuna sanoisin VM:stä että erinomainen äänitys/keikka vahvari, monipuolinen ja käytännöllinen. Toiseksi marsuksi haluaisin jonkun EL34 nupin esim. JCM tai JMP 2203/2204 tai miksei vaikka 1959. EL34 soundi on aina miellyttänyt todella paljon korvaa ja se himmottaisikin VM:n kaveriksi. Sen verran hyvä 2266 on kuitenkin ollut etten siitä halua luopua mutta jos klassisen EL34 Marshallin vielä saisi toiseksi niin muuta ei sitten tarvitakkaan.
Prog On!
Arttu_Ace
14.05.2012 13:20:50 (muokattu 14.05.2012 13:21:49)

Rypsolisti: Eli summattuna sanoisin VM:stä että erinomainen äänitys/keikka vahvari, monipuolinen ja käytännöllinen.
Tästä olen samaa mieltä! Juuri miksasin meidän viimeisimmän demon (mainos:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=17&t=209935 ) niin huomasin ettei VM:n soundia tarvinnut lainkaan korjata EQ:lla. Se istuu miksaukseen todella hyvin, eikä sitä Marshallien perusluonnetta alamiddlessä tarvinnut puukottaa pois. Toisaalta taas yläpäätä oli tarpeeksi spektriä kattamaan. Livenä on miksaajat myös kehuskelleet "valmista" soundia, ja sehän on vaan mukava kun kehuja tulee! :D

On tosiaan ihan eri asia ottaa vahvistin kotisoitteluun kuin koko bändin käyttöön.

Mitä tuohon Kylätohtorin murheeseen tulee, niin ehdottaisin sitä kaapin päivittämistä. Greenbackit pehmentää sitä yläpiikkiä kivasti, ja siksi se varmaankin on VM:n oletuselementti. Itse käytän ja suosittelen. :P
Kicking ass like never before!
Laulava Kylätohtori
16.05.2012 08:45:16
Arttu_Ace: Mitä tuohon Kylätohtorin murheeseen tulee, niin ehdottaisin sitä kaapin päivittämistä. Greenbackit pehmentää sitä yläpiikkiä kivasti, ja siksi se varmaankin on VM:n oletuselementti. Itse käytän ja suosittelen. :P

Eikös tuon Private Jackin pitäisi olla vähän kuin Greenback? Torilla olisi kyllä originaalikin myynnissä. Perkele, kun ei ole rahaa:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=637904
Laulava Kylätohtori
16.05.2012 18:34:01
Miten Private Jack ja Greenback toimisi yhdessä 2x12" kaapissa?

A. suljetussa kotelossa
B. takaa hieman avoimessa kotelossa?
jniska
23.05.2012 17:21:07
Juzo95: Pitäisikö olla huolissaan putkista kun nuppia koputtamalla kuuluu pieni lasinen helinä?

Omaa nuppia ( päätä ) koputtamalla vai ??
Ei vainen, kyllä ne saattaa helistä aivan uusinakin. Tuossa kombossa on melkoinen helinä koko ajan. Jos äänenvoimakkuus pysyy samana koko ajan eikä saundi vaihtele niin en usko että kannattaa putkia alkaa vaihtamaan.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Juzo95
23.05.2012 18:36:03
jniska: Omaa nuppia ( päätä ) koputtamalla vai ??
Ei vainen, kyllä ne saattaa helistä aivan uusinakin. Tuossa kombossa on melkoinen helinä koko ajan. Jos äänenvoimakkuus pysyy samana koko ajan eikä saundi vaihtele niin en usko että kannattaa putkia alkaa vaihtamaan.

Kyllä varmaan päässäkin joku helisee. ;)
Mutta joo... Kuulostaa kyllä siltä miltä pitäisikin, mutta ajattelin varmistaa etteiole erikoinen juttu.

Ja takaisin soittamaan!
Virhe! Tyhmä tai liian turha allekirjoitus.
vvaltsu
23.05.2012 20:58:12
Juzo95: Pitäisikö olla huolissaan putkista kun nuppia koputtamalla kuuluu pieni lasinen helinä?

Mulla pitää kaikutankki tommosta mekkalaa.
I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)