Aihe: Studioäänitysten efektit | 1 |
---|
|
Morjens! Tämmöinen itselle pian ajankohtainen asia kuin että mitä efektejä käytätte nauhoitusvaiheessa? Olen elänyt siinä "harha"luulossa, että melko kuivina vedetään narulle skebat ja miksaaja sitten hoitaa efektoinnin, mutta ilmeisesti asia on juurikin päin vastoin. Kaikua(ko?) ei kannata sisäänsoittovaiheessa laittaa, mutta modulaatiot ja delaytkö olis jees? Räkkimiehiä jo vuodesta 2000. |
Antti1 20.05.2012 12:43:28 (muokattu 20.05.2012 12:44:05) | |
|
Ylipäätään kaikki kannattaa laittaa mukaan soittovaiheessa, jos sillä on minkäänlaista vaikutusta soittotyyliin. Jos haetaan jotain elämää suurempaa tilasoundia 5.1:nä, niin se sitten miksauksessa mukaan. Joku perus reverb yms. kannattaa yleensä jättää hittoon äänittäessä imo. E: Mut ihan miten sattuu, riippuu täysin koko projektista ja käytössä olevista kamoista. "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
trih 20.05.2012 12:52:06 | |
|
Jos vetää peruskitaraa niin sen kaiun ym efektoinnit saa pelkästään monitorointiin ilman että narulle tarvii laittaa jos ei halua nimenomaan jotain lempparispedua. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
|
No aiemmin ei ole iteltä häävejä efektejä edes löytynyt, mutta nyt olis noita jotain purkkeja Phase90 ja EHX Memory Boy sekä G-major messissä. Mites esim. joku soolosoundi, kannattaako sitä hinkata noista analogi ja G-majorin delaystä kehiin nauhoitusvaiheessa valmiiksi, vai jättää miksaukseen? Mitenkähän alan huiput tekee? Räkkimiehiä jo vuodesta 2000. |
trih 20.05.2012 13:17:47 | |
|
VIPMetal: No aiemmin ei ole iteltä häävejä efektejä edes löytynyt, mutta nyt olis noita jotain purkkeja Phase90 ja EHX Memory Boy sekä G-major messissä. Mites esim. joku soolosoundi, kannattaako sitä hinkata noista analogi ja G-majorin delaystä kehiin nauhoitusvaiheessa valmiiksi, vai jättää miksaukseen? Mitenkähän alan huiput tekee? Ite meinasin ihan plugarilla tilaa ym soundiin äänitysvaiheessa soitellessa. Jos on joku tietty soundi tms juttu jonka haluaa niin äänittäisin sitä käyttäen, mutta en tiedä millaiset on efektiloopit missäkin studioissa, eiköhän se hyvässä paikassa onnistu jälkikäteenkin. Mut jos se pörinä tarttee tulla kitaraskobesta pihalle ni sitte reamppaus, kaikkee pystyy jos jaksaa ja on aikaa ja vehkeitä :D. Kandee kysyy äänittäjältä mahiksista ja mikä kannattaa. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
|
trih: Ite meinasin ihan plugarilla tilaa ym soundiin äänitysvaiheessa soitellessa. Jos on joku tietty soundi tms juttu jonka haluaa niin äänittäisin sitä käyttäen, mutta en tiedä millaiset on efektiloopit missäkin studioissa, eiköhän se hyvässä paikassa onnistu jälkikäteenkin. Mut jos se pörinä tarttee tulla kitaraskobesta pihalle ni sitte reamppaus, kaikkee pystyy jos jaksaa ja on aikaa ja vehkeitä :D. Kandee kysyy äänittäjältä mahiksista ja mikä kannattaa. Miksaaja sano, et kaikuja ei mukaan, mut muita voi, jos haluaa. Lähinnä aloin miettimään, et onko siinä jotain etuja, et efektit tulee kaiuttimesta pihalle vai pluginista miksauksessa? Tiedän et äänitysvaiheessa saa siihen, mitä haluaa eikä se ongelma ole kun oon tottunut kuivalla soundilla tykittelemään skebat. Lähinnä nyt mietityttää se lopputulos, et saako siinä jotain etua, jos jo nauhoitusvaiheessa saa soundin kohdalleen, mikäli tietää mitä hakee... Räkkimiehiä jo vuodesta 2000. |
trih 20.05.2012 13:52:33 | |
|
VIPMetal: Miksaaja sano, et kaikuja ei mukaan, mut muita voi, jos haluaa. Lähinnä aloin miettimään, et onko siinä jotain etuja, et efektit tulee kaiuttimesta pihalle vai pluginista miksauksessa? Tiedän et äänitysvaiheessa saa siihen, mitä haluaa eikä se ongelma ole kun oon tottunut kuivalla soundilla tykittelemään skebat. Lähinnä nyt mietityttää se lopputulos, et saako siinä jotain etua, jos jo nauhoitusvaiheessa saa soundin kohdalleen, mikäli tietää mitä hakee... Kai se ainoa etu on parempi soittofiilis ja soiton hallinta reaaliaikaisesti kaiuttimen kanssa jos on joku soundiin olennainen härpäke käytössä. Ja se kaiuttimen mahdollinen eläminen sen efektin mukaan jos esim volaa reippaasti, mut reamppaa sen DI-kitaran ni voi leikkiä laajemmalti. Toisaalta studiossa yleensä on aika rajallinen aika leikkiä. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
|
trih: Kai se ainoa etu on parempi soittofiilis ja soiton hallinta reaaliaikaisesti kaiuttimen kanssa jos on joku soundiin olennainen härpäke käytössä. Ja se kaiuttimen mahdollinen eläminen sen efektin mukaan jos esim volaa reippaasti, mut reamppaa sen DI-kitaran ni voi leikkiä laajemmalti. Toisaalta studiossa yleensä on aika rajallinen aika leikkiä. No aikaa on periaatteessa rajattomasti, mutta hermoja ei kyllä ole... =) Noh pitänee laittaa niitä mitä keksii niin soittovaiheessa, säästyypä kallista miksausaikaa. Onko mitään käsitystä miten nuo isot feivoriitti kitaristit tekee studiossa esim. ton lead soundin? Räkkimiehiä jo vuodesta 2000. |
|
Luonnollisesti kaikki efektit, jotka sopivat efektilenkin alkuun ennen säröä on käytössä äänitysvaiheessa kun taas särön jälkeen tulevat efektit lisään sitten plugareilla. Siis jos en jostain purkista saa sitä ultimaalista juttua ulos, mikä pitää nauhoittaa sellaisenaan. |
|
VIPMetal: et onko siinä jotain etuja, et efektit tulee kaiuttimesta pihalle vai pluginista miksauksessa? Miksausvaiheessa on helpompi säätää efektejä tietysti, jos niitä ei ole mukana. Luulenpa silti, että mitään yleispätevää sääntöä ei ole. Käytännössä sama asiahan se on tuleeko efekti suoraan soitettuna vai lisättynä. |
Jabe 20.05.2012 20:46:35 (muokattu 20.05.2012 20:56:16) | |
|
Mä äänitän 99 % kitarajutuista studiossa kuivana. Elikkäs kaikki mahd delay't ja reverbit lisätään vasta miksauksessa. Ja mahd. modulaatiotkin, oikeestaan. Tähän linjavalintaani on oikeastaan kaksi syytä: 1) Jos äänittää kuivana, niin miksaajalla on kaikki mahdollisuudet auki. Kaikuja ja muljuttimia voi lisätä tai olla lisäämättä. 2) Soundi pysyy parempana, jos signaalitie on lyhyt. Kitara -> (säröpedaali) -> vahvistin on hyvä ja selkeä signaaliketju, jossa säilyy soiton dynamiikka. Sooloja soittaessa laitan kylläkin yleensä kuunteluun vähän delay'tä, mutta en äänitä sitä. Äänitän vain sen kuivan signaalin. |
|
Minä laittasin kans sellaiset efektit jo äänittäessä mukaan, jotka oleellisesti vaikuttaa soittosuoritukseen. Miedot reverbit jättäisin pois, mutta aavikkokitarakaiut (siis isot) laittaisin jo spedulla, koska muuten soittofiilis kärsis liikaa. Yritän kyllä yleensä olla itselleni sillä tavalla ankara, että pakotan itseni tekemään mahdollisimman paljon päätöksiä jo alkuvaiheissa, jottei jälkityöstöstä tule kauheaa säätämistä ja arpomista. Loputtomat vaihtoehdot on aunuksesta. -General Petrovsky |
PJS 20.05.2012 21:06:13 (muokattu 20.05.2012 21:08:34) | |
|
Mä oon suosinut sitä, et kaikki skeballe tulevat efektit tulee mukaan jo nauhoitusvaiheessa. Kuitenkin niin että soitan kahdelle vahvarille joista kaiut yms. tilaan vaikuttavat asiat menee vaan toiselle. Säröhommelit ja muut sit vähän tilanteesta riippuen joko molemmille vahvareille tai vaan toiselle nekin. Viimeks sähkökitarat äänitettiin näin: strato/tele---->Säröt, kompura, muljuttimet, boostit yms.--->Split --A-->Itsessäänkin särölle menevä vahvari --B-->Delay(ja/tai jousikaiku)--->Kliini(hkö) vahvari Molemmat oli koko ajan päällä niin et silloin kun tarvitaan märempää ja isompaa saundia niin miksauksessa tota delay-skebaa voi vaan nostaa isommalle. Ton lisäks tarpeen mukaan tietty miksatessa viel lisäkaikuu, reverbii, säröö, kompuraa tai mitä vaan millä homman saa futaamaan. Toi ei mun mielestä oo pelkästää fiiliskysymys, koska ne efektit saundaa selkeesti eriltä ennen vahvaria kuin jälkeen vahvarin. Peace! |
|
PJS: Toi ei mun mielestä oo pelkästää fiiliskysymys, koska ne efektit saundaa selkeesti eriltä ennen vahvaria kuin jälkeen vahvarin. Tän takia tässä kyselenkin... Räkkimiehiä jo vuodesta 2000. |
|
Oletan et nimimerkin perusteella tarkotus olis äänittää metallikitaroita. Mun lähtökohta demotuksissa on ollu aina mahdollisimman kuiva saundi sisään, sekä vielä vetästä DI:nä sisään ihan pelkkä kitaran signaali mahdollista re-amppaamista tai plugareita varten, jos vaikka mikitys onkin syystä tai toisesta epäonnistunut. Tottakai jos käytät ennen säröä speduja (esim. delay-kikkailut) joita ei voi lisätä miksauksessa, niin sittehän se on pakko vetästä niin narulle. Tässäkin ottaisin DI-signaalin sisään niin voi senkin kanssa kikkailla tarvittaessa. tl;dr: Kuivana sisään, sekä DI talteen. Useimmilta naisilta saa
kaksi kertaa. Ensin saa
vongata ja sitten saa
jäädä ilman. |
Numb 21.05.2012 10:06:41 | |
|
Pääsääntö mun mielestä on, että kitaran ja vahvistimen soundi talteen ilman efektejä. Poikkeus on se, jos haetaan juuri jonkin tietyn efektilaitteen soundia. Esimerkiksi omaa soittoani olen äänittänyt phaserin kera, koska tuossa phaserissa on juuri se soundi jonka haluan, enkä ole saanut sitä plugareilla aikaan. Jos ollaan jossakin maksullisessa studiossa kannattaa tällöinkin ottaa kuiva soundi talteen. I might be schizophrenic but I am also Jesus |
|
Ite käytän Pro Tools 8 tämmöisissä kotiharrastenauhotteluissa ja nauhotan kitarat reverbin, delayn ym kanssa koska en ole ostanut mitään huippuplugareita ja Protarin omat reverbit, delayt ym ovat tosi heikkolaatuisia ja luonnottoman kuuloisia. Varmaan jos olisi laadukkaat plugarit kannattaisi kuivana vetää. |
|
OK, käytin sitten kaikkea mitä keksin käyttää ja miksaaja sitten lisäsi omat efektinsä sekaan. Eli mentiin aika lailla best of- both worlds meiningillä. Hyvänkuuloista matskua tuli, oon kyllä tyytyväinen omiinkin efektointeihin. Räkkimiehiä jo vuodesta 2000. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|