Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halpa viulu. Onko kukaan tilannut? Kokemuksia?
1
viisi_kitaraa
13.05.2012 17:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulun kokeileminen on alkanut kiinnostamaan. Sopivan hintainenkin löytyi mm. tuolta.
 
http://preeco.fi/harrastukset/96-viulu-4-4.html
 
Onko kenelläkään kokemusta noista? Hinta on halpa, (59€) mutta ihan oikeana viuluna tuota myydään.
 
En ajatellut vakavasti aloittaa viulun soittamista, enkä edes ajatellut ottaa viulutunteja. Kitara kun kuitenkin on ja tulee aina olemaan minun pääasiallinen soittimeni. Viulu kuitenkin jotenkin kiehtoo, ja ne muutamat hyvät soittajat joita olen kuullut saavat soitettua sillä hienoa musiikkia.
 
Olisiko tuosta mihinkään? Edes viulunsoiton kokeilemiseen?
 
Juicefani11
14.05.2012 18:54:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta kai siitä on kokeilemiseen, jos haluaa, että loppuu kiinnostus heti alkuunsa. Jos haluaa halpaa, kannattaa ostaa sähköviulu, sitten vasta akustinen, koska akustiset viulut eivät ole halpana hyviä. Tätini viulunopettaja lähetti hänet ostamaan heti parempaa viulua, kun hänellä oli joku halpa alle sadan euron viulu.
 
Kannattaa alistua kohtaloonsa, ja kuluttaa vähän enemmän rahaa.
 
Tämä video sisältää kumppanin Constantin Film sisältöä, ja se on estetty tekijänoikeusseikkojen vuoksi.
Murgo
14.05.2012 20:52:23 (muokattu 14.05.2012 20:56:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita halpoja ollut pari mutta ei yhtään noin halpaa sentään.
Harley Benton sähköviulu oli ensimmäinen viuluni, tilasin puhtaasti hupi/kokeilumielessä, ihan hyvin sekin on pelannut.
 
Ensimmäinen akustinen oli n. satasen hintainen. Oli hintaansa nähden ihan ok mutta ilmeisesti turhan huonosti kuivatusta puusta tehty joten saumojen aukeilua ja kaulan vääntyilyä esiintyi ensimmäisinä vuosina. Soi kuitenkin senverran hyvin että työkaveri halusi väkisin ostaa sen minulta.
 
Abertone-alttoviulu on myös, sama ongelma ehkä vielä pahempana eli kaula vääntyilee vuodenaikojen mukaan eikä muutenkaan mitenkään laadullaan häikäise, on jäänyt aika vähälle käytölle.
 
Tällainen http://www.thomann.de/fi/rothjunius_rjv_15_violinset_44.htm on tällä hetkellä ollut vuoden verran kun sitten kuitenkin halusin taas akustisenkin ja tähän olen ollut varsin tyytyväinen, soi hyvin, pitää vireen eikä ole ainakaan vuodessa elänyt tai ratkeillut mihinkään. Työnlaatu on myös hintaan nähden varsin siistiä, sivujen ja pohjan vaahtera jopa hienon loimukasta, ainakin omani on melko tarkalleen tuon Thomannin sivun "pyörivän" kuvan näköinen.
 
Kielet näissä halvoissa ovat olleet heikko kohta, ne kannattaa vaihtaa heti kunnollisiin, esim. Thomastik Dominant, jotka tosin ovat varsin kalliit kitarankielten hintoihin tottuneelle. Toisaalta viulussa kielet kestävät harvakseltaan soitellessa jopa vuosia ja ero äänessä ja etenkin soittamisen helppoudessa on alkuperäisten "rautalankojen" ja kunnollisten synteettisten välillä varsin merkittävä. Hartsia kannatta myös hankkia kunnollista, mukana tulevat eivät ole niin hyviä. Mukana tulevilla jousilla on myös joillain yksilöillä ollut taipumus mennä kieroksi mutta ei ainakaan minun soitteluani haittaavassa määrin.
 
Kaikki nämä ovat kyllä jotain pientä säätöä vaatineet, vähintään tallan madaltamisen minkä olen tehnyt itse viilan ja hiekkapaperin avulla. Minä siis en kyllä ymmärrä klassisen viulismin ja viulusoundin hienouksista mitään enkä ole koskaan käynyt viulutunnilla, kunhan pelimannimeiningillä vinguttelen omaksi huvikseni ja toisten kiusaksi. Toisaalta tätä nykyistä viulua ainakin yksi enemmän asiaa harrastanut tuttava kehui jopa hyvä-ääniseksi.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
ryanryan
19.05.2012 07:56:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soittanut viulua jo pienestä asti ja totean että viulu on soitin, johon kannattaa satsata, koska usein näiden halpojen viulujen laatu ja ääni ei vedä vertoja kunnon pelille.
Varsinkin tässä ääniasiassa kannattaisi ensin kokeilla ostettavaa viulua, koska hyvän akustisen voi saada muutamalla sadalla, ja jos sortuu tähän halvempaan, suuri todennäköisyys on että pettyy, sillä jos olet koskaan kuullut aivan pienten (something like 7v.) aloittajien soittoa, niin vaikka taito ei olisikaan vielä puhjennut kukkaan niin viulun äänessäkin voi huomata eroa, sillä usein aloittajan vanhemmat ostavat lapselleen sen halvimman ja kun siihen lisätään vielä viulunkoko, joka luultavasti on hyvin pieni, ääni jää suppeaksi ja jollain tasolla "muoviseksi". Tämä sama saattaa useinmiten olla näissä halvoissa viuluissa, joten ennen ostoa olisi hyvä saada kokeilla. Ja jos vain viitsii panostaa hieman soittimeen, soittamis intoa löytyy huomattavasti enemmän. Eron olen itse ainakin huomannut kahden viimeisimmän viuluni kanssa, (toinen oli kyllä vain hetken laina viulu ennen, kun löysin tämän) joista toinen oli muutaman sadan, perus viulu ja nykyinen yli sata vuotta vanha stradivarin kopio viulu.
 
toivottavasti tämä auttoi edes hieman (:
 
Rasmund
20.05.2012 16:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloitin viulun n. 100 euron viululla ja olen nyt soittanut yli kymmenen vuotta. Säilytin vanhan viuluni ja vertasin sen soundia yli sata vuotta vanhaan strad-kopio viuluun ja pakko myöntää että se kiinalaisviulu pärjäsi ihan okei. Tietenkin olinhan soittanut sitä kiinalaisviulua monia vuosia, eli tais se olla aika roadworn.
 
Suosittelen sulle halpaa viulua jos et ole varma soittamisesta ja budjettisi on pieni, mutta taas jos sulla on hyvä budjetti suosittelen suo ostamaan Yamahan opiskelijaviuluja, koska viulu itsessään on hyvin hyvin hidas soitin oppimaan ja huono instrumentti vain hidastaa sitä. Hyvällä instrumentilla saat ainakin hyvän äänen, taino.. se riippuu sinusta, viulussa on muutenkin vaikeaa luoda se siisti perusääni ja vieläkun siihen treenaa vibraton.
 
Tälleen vielä vinkkinä vaikka viulu on hidas soitin ja tulet varmasti turhautumaan monesti, ei kannata jättää sitä. Hyvä viulisti = maailman kaunein soundi.
 
Don't worry be happy
viisi_kitaraa
03.09.2012 22:45:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin lopulta tuollaisen 59€ maksavan viulun ihan kokeilumielessä.Sain sen pari päivää sitten.
 
Osittain tuo paketti oli yllättävän hyvä. Kantokotelo on hieno. Jousi (ainakin aloittelijan näkökulmasta) ihan OK.
 
Mukana tullut Hartsi oli pailasina ja kivikovaa eli siis käyttökelvotonta.
 
Itse viulukin oli osittain parempi kuin odotin. Ääntä lähtee ja soi ihan mukavasti (ainakin jos huomioi halvan hinnan).
MUTTA ongelma:
kielet ovat todella korkealla otelaudasta ja tuota on aika hankalaa korjata, koska otelaudan tallan puoleinen pää on ymmärtääkseni liian matalalla. Yläpinta on n.2cm korkeudella viulun "rungosta", kun sen ilmeisesti pitäisi olla n.2,7cm
Tallaa voi toki jonkinverran madaltaa, mutta otelautaa korottamatta kielten korkeutta ei oikein voi saada hyväksi.
 
Talllassa on myös liian vähän kaarevuutta, jotta kieliä voisi soittaa hyvin. Tämä on toki helppo korjata tallaa hiomalla.
 
NOh. eiköhän tuo silti ole riittävän hyvä ainakin alustavaan viuluun tutustumiseen.
Pitää nyt tyytyä siihen, että tuolla voi soittaa vain "avoimesta asennosta" eli läheltä satulaa...
Ja joskus myöhemmin ehkäpä yrittää irroittaa otelauta ja kiinnittää se takaisin eri kulmassa..... Tuossa ainakin oppisi jotain uutta viuluista...
 
Murgo
10.09.2012 09:04:12 (muokattu 10.09.2012 09:04:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kuten sanottu, omissa halpiksissani on kaikissa talla ollut lähinnä aihio, eli madaltamaan on joutunut pari-kolmekin milliä ennenkuin kielet ovat järkevällä korkeudella. Myös yläsatulan uria on osassa pitänyt syventää.
 
Ja se mukana tullut hartsi kannattaa vaihtaa parempaan, tahtoo olla turhan kovaa.
 
Näissä halvoissa vehkeissä on juuri se hyvä puoli että niitä uskaltaa itsekin värkkäillä kun ei ole paljon rahaa kiinni. Ainakin minä olen saanut tee-se-itse-menetelmällä ihan hyviä tuloksia, ottaa vain tarpeeksi vähän kerrallaan, tallaan kun ei oikein enää voi lisätä materiaalia jos lähtee liikaa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Juicefani11
23.11.2012 22:16:21 (muokattu 23.11.2012 22:18:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Noita halpoja ollut pari mutta ei yhtään noin halpaa sentään.
Harley Benton sähköviulu oli ensimmäinen viuluni, tilasin puhtaasti hupi/kokeilumielessä, ihan hyvin sekin on pelannut.

 
Tulipa tuollainen ostettua. Kyllä tuolla hyvät soundit saa aikaiseksi, sopii täydellisesti punk rockiin.. http://www.youtube.com/watch?v=SHSffundnHE 30:07 alkava biisi kuulostaa omalla viulullani varsin hyvältä. III'n entinen basisti kertoi saaneensa kuulovaurioita tämän tyypin viulusta.
 
Tämä video sisältää kumppanin Constantin Film sisältöä, ja se on estetty tekijänoikeusseikkojen vuoksi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «