Aihe: Jelppikerho goes Kosketinsoittimet!
1 2 3 4 525 26 27 28 2939 40 41 42 43
mollittaja
05.04.2012 19:41:22
Keikkapiano.
Onko olemasa sellaista ns.keikkapianoa mikä soi lähes yhtä muhkeasti kuin akustinen piano.
Itselläni on Yamaha P-120. Piano toimii ihan OK, mutta saundi on ohut.
baron
05.04.2012 19:54:55

mollittaja: Keikkapiano.
Onko olemasa sellaista ns.keikkapianoa mikä soi lähes yhtä muhkeasti kuin akustinen piano.
Itselläni on Yamaha P-120. Piano toimii ihan OK, mutta saundi on ohut.

Hanki sille kunnon äänentoisto!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
mollittaja
05.04.2012 23:44:23 (muokattu 06.04.2012 08:40:28)
Olen joutunut pakostakin välillä käyttämään "Mikseriä"mutta en ole saanut tukevaa saundia aikaan. Olisko se sillä korjattu?
mollittaja
05.04.2012 23:54:21 (muokattu 06.04.2012 08:40:48)
baron: Hanki sille kunnon äänentoisto!

Olen joutunut pakostakin käyttämään välillä "Mikseriä", mutta saundi ei vastaa akustista
pianosaundia.
Olisko kunnon äänentoistosta apua ja mikä se kunnon äänentoisto olisi?
baron
06.04.2012 00:19:00 (muokattu 06.04.2012 00:28:28)

mollittaja: Olen joutunut pakostakin käyttämään välillä "Mixseriä", mutta saundi ei vastaa akustista
pianosaundia.
Olisko kunnon äänentoistosta apua ja mikä se kunnon äänentoisto olisi?

Mikseri jolla voit säätää taajuusalueet kohdalleen. (Tai aktiivikaiutin, jolla voit tehdä saman)
Vaikka Yamahan grand piano soundit on sämplätty huippu akustisesta niin ei ne oo kuitenkaan samat niin kuin ei minkään muunkaan digilaitteen)

Ongelma on se että akustisen soundiin vaikuttaa muitten kielten (niiden joita ei soiteta) resonanssi ja sitä digilaittella on vaikea matkia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
mollittaja
06.04.2012 09:04:27
baron: Mikseri jolla voit säätää taajuusalueet kohdalleen. (Tai aktiivikaiutin, jolla voit tehdä saman)
Vaikka Yamahan grand piano soundit on sämplätty huippu akustisesta niin ei ne oo kuitenkaan samat niin kuin ei minkään muunkaan digilaitteen)

Ongelma on se että akustisen soundiin vaikuttaa muitten kielten (niiden joita ei soiteta) resonanssi ja sitä digilaittella on vaikea matkia.

Mulla on Mikseri "InterM C-8220".
Kun käyn pienemmissä tilaisuuksissa, ei viitsisisi raahata Pianon lisäksi äänentoistolaitteita mukana.
Ajattelin, että uudet Rolandit ja Yamahat soivat jo ilman Mikseriä lähes yhtä hyvin kuin akustiset Pianot, mutta olenko väärässä?
baron
06.04.2012 14:50:08

mollittaja: Ajattelin, että uudet Rolandit ja Yamahat soivat jo ilman Mikseriä lähes yhtä hyvin kuin akustiset Pianot, mutta olenko väärässä?

Mä meen nyt vähän osaamisalueeni ulkopuolelle (ja toivon että joku asiantuntija tarvittaessa korjaa) mutta mä oon ymmärtänyt että esim Yamahassa on sämplätty kunnon akustisen soundit kolmella eri intensiteetillä ja jos soittaa yhtä kosketinta kerrallaan niin aika hyvin digilaite matkii mutta harva soittaa ainakaan keikalla yhdellä sormella Ukko Noaa ja kun monta kosketinta yhtä aikaa soi niin se on vaikeasti mallinnettava.

Mä oon kyllä sitä mieltä että digipianon oma äänentoisto on vain himatreenausta varten ja keikka vaatii "oikean" äänentoiston.
Kun hankkii stagepianon jossa ei oo omaa äänentoistoa niin se on sen verran kevyempi että keikkaäänentoisto ei paljoa painoa lisää:-)
tommiot
14.04.2012 11:42:28
Keskustellaanko täällä vaan soittimista, vai saako kysellä itse soittamisestakin?

Mua vähän askarruttaa, että pitäiskö pitäiskö tässä lähtee Vantaan musaopistolle soittamaan klasaripianoa, mennä mahdollisesti vain muutamalle yksityistunnille soittelemaan jotain ihan muuta ja tsekkaamaan tekniikkaa läpi, vai soitella vaan nuottikirjoja läpi itekseen himassa?

Musaopistossa plussaa olis halpa hinta per tunti, mut toisaalta en oo ihan varma kiinnostaako mua klassinen piano niin paljoa, että jaksaisin käydä viikottain soittelemassa siellä jotain etydejä läpi, varsinkin kun kouluun ja duuniinkin pitäis ehtiä. Toisaalta sais varmaan vähän monipuolisemmin soittimen haltuun. Mut mulla ei oo myöskään oikeeta pianoa, enkä aio hommatakaan. Nord Electrolla mennään.

Yksityistunnit on sit aika kalliita, mut oliskohan hyötyä käydä muutaman kerran tsekkaamassa jossain vaiheessa, ettei tuu soiteltua ihan päin persettä?
Janus
17.04.2012 22:28:59
Moridin: Mua vähän askarruttaa, että pitäiskö pitäiskö tässä lähtee Vantaan musaopistolle soittamaan klasaripianoa, mennä mahdollisesti vain muutamalle yksityistunnille soittelemaan jotain ihan muuta ja tsekkaamaan tekniikkaa läpi, vai soitella vaan nuottikirjoja läpi itekseen himassa?

Miks klasaripianoa? Saahan VMO:ssa opetusta myös pop/jazz-pianossa. Kokemusta on (15v takaa tosin).

http://www.vantaa.fi/fi/kulttuuri/m … ntaan_musiikkiopisto/opetustarjonta
tommiot
18.04.2012 17:27:30 (muokattu 18.04.2012 17:36:00)
Janus: Miks klasaripianoa? Saahan VMO:ssa opetusta myös pop/jazz-pianossa. Kokemusta on (15v takaa tosin).

http://www.vantaa.fi/fi/kulttuuri/m … ntaan_musiikkiopisto/opetustarjonta

Noissa pop/jazz-osaston tunneissa ainakin on pakolliset bänditunnit. Olin tuolla vuosia sit soittamassa kitaraa. Ja mä oon sen verran kauan jo harrastanu tätä touhua, etten todellakaan haluu ohjatuille bänditunneille, ja siellä taitaa muutenkin olla vähän nuorempaa jengiä =) Mun pitää ehkä soittaa tonne ja kysyy miten se homma menee.

EDIT: Jaa taitaa se yhteismusisointi kuulua ohjelmaan muutenkin... Lisäks tuolla lukee, että piano-oppilaiden tulee omistaa piano, joten ilmeisesti toi mun Nord Electro ei kelpaa... Pitää sit vissiin vaan käydä jossain vaiheessa muutamalla yksityistunnilla kattomassa tekniikkaa läpi yms.
Janus
18.04.2012 21:01:15
Moridin: Noissa pop/jazz-osaston tunneissa ainakin on pakolliset bänditunnit. Olin tuolla vuosia sit soittamassa kitaraa. Ja mä oon sen verran kauan jo harrastanu tätä touhua, etten todellakaan haluu ohjatuille bänditunneille, ja siellä taitaa muutenkin olla vähän nuorempaa jengiä =) Mun pitää ehkä soittaa tonne ja kysyy miten se homma menee.

Okei. Mulla tais mennä niin, että oli puolet pianotunneista (2x viikossa tai sit joka toinen viikko, en muista) klasari- ja puolet jazzopettajalla. Mitään bänditunteja ei silloin ollut, en muista oliko edes tarjolla. Teoriaopetuskin oli ihan klasaripohjaista (1/3-"iso I"), mutta VMO järjesti Pop&Jazz-konsan kanssa yhteistyössä joka vuosi leirejä Vantaalla, joissa oli popjazz-bändiopetusta, -teoriaa ja yksityisopetusta. Kannattaa soittaa ja kysyä, myös tuosta pianoasiasta.

(Ja jos sen jälkeen yks. tunnit silloin tällöin painotuksena pop/rock-kiipparointi tuntuu hyvältä vaihtoehdolta, laita pikaviestiä...)
tommiot
18.04.2012 22:46:22
Janus: Okei. Mulla tais mennä niin, että oli puolet pianotunneista (2x viikossa tai sit joka toinen viikko, en muista) klasari- ja puolet jazzopettajalla. Mitään bänditunteja ei silloin ollut, en muista oliko edes tarjolla. Teoriaopetuskin oli ihan klasaripohjaista (1/3-"iso I"), mutta VMO järjesti Pop&Jazz-konsan kanssa yhteistyössä joka vuosi leirejä Vantaalla, joissa oli popjazz-bändiopetusta, -teoriaa ja yksityisopetusta. Kannattaa soittaa ja kysyä, myös tuosta pianoasiasta.

Jees, pitää selvitellä ja pohtia asiaa.

(Ja jos sen jälkeen yks. tunnit silloin tällöin painotuksena pop/rock-kiipparointi tuntuu hyvältä vaihtoehdolta, laita pikaviestiä...)

Kiva juttu, pidän mielessä!
fender strat
20.04.2012 21:48:06
Olen nyt soittanut kitaraa reilu vuoden ja oppinut Tabulatuurit ja soinnut ja omistan myös kosketinsoittimet ja haluaisin niillä oppia pari biisiä niin kuinka menee kosketinsoittimien tabulatuurit? kun niitä löytää monesta paikasta...onko se samalla lailla kun kitarassa että yksi sellanen kosketin on sillein niinku ykkös nauha ja niin edelleen? ois tosi kiva tietää
Rokrok!!!!
baron
20.04.2012 21:56:17 (muokattu 20.04.2012 22:02:07)

fender strat: Olen nyt soittanut kitaraa reilu vuoden ja oppinut Tabulatuurit ja soinnut ja omistan myös kosketinsoittimet ja haluaisin niillä oppia pari biisiä niin kuinka menee kosketinsoittimien tabulatuurit? kun niitä löytää monesta paikasta...onko se samalla lailla kun kitarassa että yksi sellanen kosketin on sillein niinku ykkös nauha ja niin edelleen? ois tosi kiva tietää

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_tablature

Helpompaa olisi opetella nuotit, tulisi sävelten kestotkin kaupanpäälliseksi.
Mun lapsenlapseni ollessaan 5-vuotias sai joululahjaksi leikkipianon ja lasten alkeisoppaan ja jouluaattoiltana oli oppinut jo pari lastenlaulua nuoteista soittamaan.
fender strat
20.04.2012 22:09:51
baron: http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_tablature

Helpompaa olisi opetella nuotit, tulisi sävelten kestotkin kaupanpäälliseksi.
Mun lapsenlapseni ollessaan 5-vuotias sai joululahjaksi leikkipianon ja lasten alkeisoppaan ja jouluaattoiltana oli oppinut jo pari lastenlaulua nuoteista soittamaan.

Kiitos:)...tiedän että nuotit pitäs opetella en vaan käy millään tunneilla ja sillein äitin mies ystävä (joka on rumpali) ja soittaa vähän kitaraa jolta olen oppinut kitaraa soittamaan niin ei jaksa mulle nuotteja opettaa:)
Rokrok!!!!
Hellesens
21.04.2012 15:17:17
Suunnitelmissani olisi ostaa mukavan kompakti Slim Phatty ja sille midikiippari. 3-oktaavisten normaalikokoisilla koskettimilla olevien kiippareitten tarjonta on aika vähäinen, mutta löysin Miditech i2 Controllerin, joka sopisi aika hyvin hintahaarukkaan. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/55649/dffrt

Kävin sitten miettimään noita nuppeja ja fadereita. Alun perin piti löytää vain yksinkertainen laite pitch bendillä ja modulaatiolla, mutta ylläolevan kuvauksen mukaan ainakin potit saisi säädettyä lähettämään haluttua cc-komentoa ja siten Moogia voisi käsittääkseni ohjata näppärästi tuostakin, kun Moogissa on harmillisesti yhden säätimen taakse ängetty monta toimintoa.

Toimivatko nuo faderitkin samoin vai onko niille varattu jokin muu rooli? Saattaa vaikuttaa tyhmältä kysymykseltä, joita aloittelijalta on tietty odotettavissakin, vaan varmistettava on, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Kuten taannoin USB-mikserin kanssa, joka ei sitten puskenutkaan tietokoneelle sisään kuin kahta kanavaa, vaikka kanavia oli muuten 8...
Thothmes
27.05.2012 21:38:56
mollittaja: Opastusta kaipaava.
Kun pianolla säestetään laulajaa, mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota.
Mielestäni se ole säestämistä, jos soittaa koko ajan samaa melodiaa, mitä solisti laulaa.
Olen yrittänyt soinuilla tehdä tätä, mutta siitä mielestäni puuttuu se "svengi". Se ei
vaan rullaa.

Ei minullekaan ole kukaan viisaampi pahemmin asiaa opettanut, mutta yleensä säestäessä soitan vasurilla sointuja tai tarkemmin sanottuna yleensä soinnun 1. ja 5. ääntä ja oktaavia, tai välillä sitten myös terssejä yms. Ehkä jonkinlainen nyrkkisääntö olisi, että koettaa pitää rytmin suht selkeänä ja iskuille soittaa oikealla suurin piirtein melodian säveltä ylimmäksi ja sen alle joitain soinnun säveliä. Eli soittelisin jotain hämärästi melodian tapaista, mutta pelkistettynä ja painottuen rytmiikkaan.

Toivottavasti oli edes jotain iloa. Bumtsibumia katsellessa huomasi, että Esa Nieminen ei pahemmin melodioita soitellut, toisin kuin Seppo Hovi. Kukin tyylillään.
baron
28.05.2012 00:15:23

mollittaja: Opastusta kaipaava.
Kun pianolla säestetään laulajaa, mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota.
Mielestäni se ole säestämistä, jos soittaa koko ajan samaa melodiaa, mitä solisti laulaa.
Olen yrittänyt soinuilla tehdä tätä, mutta siitä mielestäni puuttuu se "svengi". Se ei
vaan rullaa.

Vapaa säestysoppaat antaa siihen neuvot. Niitä on vanha Seppo Hovin tekemä, sitten uudempi Pietu Halosen tekemä, saattaa olla muitakin joista en on tietoinen.
marko44
02.06.2012 13:02:24
olis tommonen rollen jp-8000 vailla ehtyvän patterin vaihtoa.jos itte rupee niin mitä pitäis ottaa huomioon t:fixaus neitsyt
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)