Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi kitaran kielet särisee?
1
MacGyverfan
15.09.2004 21:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis perhana ihan tavallisesti soiteltaessa tai näppäilyllä (sormilla), niin E kieli (basso) särisee todella pahasti. Ei aina, mutta useiten..onko kieli muka sitten löysällä, vai liian matalalla?
 
Kitara on vireessä, oman kuulon mukaan tosin viritetty, ettei ihan mittaritasolla, mutta kuitenkin. Olen myös koittanut nostaa ja laskea kieliä ilman kunnon vaikutusta.
 
Kielet ovat kuukauden ikäiset.
 
Flyygelin kun sais...tai perkele akustisen kitaran.
JuniperThree
15.09.2004 23:29:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostappa hiukan kieltä...siis säädät sitä korkeammalle. Ja sen jälkeen vaihdat uuden satsin! =) Katsoppas myös, että onko kaula suorassa(tai siis vähän kupera)...
 
Krice
16.09.2004 01:20:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkista myös onko joku nauha noussut otelaudasta.
 
Rämppy
16.09.2004 09:37:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisimmät syyt, joihin soittaja pystyy vaikuttamaan:
- kieli liiaan alhaalla -> nosta tallapalaa ylemmäs (jos nostettavissa)
- Kaula liian suora (tällöin särinä yleensä pahimmillaan kaulan keskivaiheilla tai siitä alaspäin) -> vaatii kaularaudan löysäämistä. Kaularaudan säädössä on oltava varovainen (max 1/4 kierrosta säätöruuviin sopivalla työkalulla). Jos et osaa, vie liikkeeseen tai korjaajalle säädettäväksi.
Kulunut ennätyskostea kesä on vaikuttanut ainakin meikäläisen kitaroihin siten, että kaularautoja on joutunut löysäilemään. Em. säätöjen jälkeen intonaatio on säädettävä kohdalleen, muuten kitara soi epävireisesti.
 
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Strutsi
17.09.2004 11:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

i agree edellisiin, nosta tallaa
 
ostakaa yamaha -sähkökitara
Mandariini
18.09.2004 13:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto on paska kitara. Minun kitaraa (600e uutena) ei saanut Kitaravelhokaan kunnolla soimaan edes hyvin paksuilla kielillä. Sitten ostin uuden kepin(1150e) ja ongelma hävisi.
 
Yksi vaihtoehto kielten nostamisen ja kaulan löysäämisen lisäksi voisi olla nauhojen hionta. Tämä onkin sitten ammattilaisen puuhaa.
 
Ihmiskunnan loppu voi tulla huomenna!
Chemo
18.09.2004 13:46:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi juttu, mikä kannattaa myös tsekata, on se että resonoiko talla. Tietyntyyppiset tallat voivat säristä, jos niitä ei ole säädetty kunnolla.
 
T. Nimim. "mm. Mosriten rullatallan ja japsi-Jaguarin tallan kanssa elävä"
 
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Lusene
19.09.2004 10:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto on paska kitara. Minun kitaraa (600e uutena) ei saanut Kitaravelhokaan kunnolla soimaan edes hyvin paksuilla kielillä. Sitten ostin uuden kepin(1150e) ja ongelma hävisi.
 
Yksi vaihtoehto kielten nostamisen ja kaulan löysäämisen lisäksi voisi olla nauhojen hionta. Tämä onkin sitten ammattilaisen puuhaa.

 
Mulla itellä on 300€ kitara uutena ja ihan sama ongelma
 
Sitä se teettää.
JRE
13.05.2012 08:23:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha on aihe mutta miksi suotta luoda uutta jos voi tähänkin jatkaa.. tätä särinän olemusta olen minä aloitteleva soittaja pohdiskellut, koetan tehdä itseni ymmärretyksi vaikkei se aina helppoa olekkaan :)
 
Tarkoitetaanko tällä särinällä tilannetta jossa kieltä normaali voimalla otelautaa vasten painettaessa ja näpättäessä kieli soimaan, kieli särisee ? Vai sitä ilmiötä kun kieli soi ja sormea aletaan nostaa otelaudalta ylöspäin jolloin kieli noustessaan nähtävästikkin pääsee hetken aikaa värisemään nauhaa vasten ja antaa sellaisen ei-niin-miellyttävän särähdyksen ? Tätä jälkimmäistä ilmiötä olen tässä vähän tuskaillut.
 
Sama juttu sekä HB Strato kopiolla että ESP-LTD MH-100 kitaralla, kielten korkeudet luokkaa 3-2 mm (E-e) ja kaulat suht suorat, aika lailla samoissa säädöissä ovat. Särinää ei ole havaittavissa millään kielellä tai nauhalla kun soitetaan nuottia ns. normaalisti, vain silloin kun sitä sormea ja samalla kieltä aletaan nostaa. Taitanee kuulua asiaan vai onko mulla vaan liian hitaat sormet, vai puutteita soittotekniikassa... luultavasti molempia :)
 
Gabe
15.05.2012 14:05:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JRE: Sama juttu sekä HB Strato kopiolla että ESP-LTD MH-100 kitaralla,
...kaulat suht suorat

 
Mitä tarkoitat suhteellisen suoralla kaulalla? :)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Krice
15.05.2012 17:07:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Mitä tarkoitat suhteellisen suoralla kaulalla? :)
 
Lisätään tähän se informatiivinen osa eli kaulaa ei välttämättä kannata säätää ihan suoraksi, vaan vähän koveraksi, jolloin kielen värähtelylle tulee lisää tilaa ja ainakin teoriassa särinä vähenee.
 
Kefiiri
15.05.2012 19:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JRE: Särinää ei ole havaittavissa millään kielellä tai nauhalla kun soitetaan nuottia ns. normaalisti, vain silloin kun sitä sormea ja samalla kieltä aletaan nostaa. Taitanee kuulua asiaan vai onko mulla vaan liian hitaat sormet, vai puutteita soittotekniikassa... luultavasti molempia :)
 
Kyllä tuo on ihan soittotekninen juttu. Särinää tulee, jos sormen nostaa liian hitaasti. Kokemuksen karttuessa pulma poistunee itsestään.
 
JRE
17.05.2012 13:23:26 (muokattu 17.05.2012 23:17:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danke schön, tähän lopputulokseen olen tullut itsekkin, se "oikea" kielen särinä on jotain muuta... saan mä toki senkin aikaan kun säädän kielet tarpeeksi matalalle :)
 
Tuota HB:tä olen käännellyt ja väännellyt tässä, se on siihen hommaan ihan omiaan, voi sillä toki soittaakkin ;) mutta voi suht huoletta kokeilla mitä mm. juuri kaularaudan ja kielten korkeuden säätö vaikuttaa soitettavuuteen ja juurikin tähän särinään. Muutaman kympin kitarana siis oiva peli tällaiseen, kielten vaihto seuraavana tarkoitus opetella. Joko onnistuu tai ei. Ei tarvii sitten sen ehkä joskus tulevan paremman kitaran kanssa kaikkea enää alusta asti opetella. MH-100 on vähän toisentyyppinen "tune-o-matic" eineen ja "strings-thru-body" ineen, se on taas tarina erikseen.
 
Suht suorana pidän kaulaa jos laitan 50 cm alumiiniviivaimen nauhojen päälle ja A4 paperi liikkuu vapaasti vain nauhojen 4-21 välillä (MH-100, 24 nauhaa), HB:ssä nauhojen 5-17 välillä (21 nauhaa). Mutta huom ! jos esitän täällä "teorioita" jotka eivät pidä paikkaansa vaan ovat mutua niin kaikki asiallinen informaatio otetaan nöyränä ja kiitollisena vastaan :)
 
Ei muuta kun alkavan kesän terävöittämiä soitantoja kaikille !
 
Gabe
17.05.2012 13:47:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Lisätään tähän se informatiivinen osa eli kaulaa ei välttämättä kannata säätää ihan suoraksi, vaan vähän koveraksi, jolloin kielen värähtelylle tulee lisää tilaa ja ainakin teoriassa särinä vähenee.
 
Totta :) Kyselin lähinnä että eihän aloittaja tarkoita propellille menevää kaulaa tms. ei toivottavaa suoruudesta poikkeavaa.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
JRE
17.05.2012 23:08:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, kyseessä ei mitään "ei-toivottavaa", säädöt pelaa ihan loogisesti, täytyy vaan löytää ne oikeat ja itselle sopivat...
 
kitaramies123
20.05.2012 13:03:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Bassosta puhut ja soitat sormilla se voi johua väärästä tekniikasta
 
JRE
22.05.2012 07:54:09 (muokattu 22.05.2012 07:55:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan kitarasta on kyse... jos kitara on "kitara" ja basso on "basso" vaikka kitarahan se on bassokitarakin... no joo, mutta siis ei ole kyse bassosta :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «