Aihe: Sähköbasson miksaus - miten muhjuisesta selkeä ja tanakka? | |
---|
|
Eli tarvitsisin miksausjeesiä basson (bassokitara) miksaamiseen. Basisti soitti sormilla, ja bassona oli Fender Jaguar aktiivimoodissa, bassoja leikattuna hieman ja trebleä korostettuna, bassosta piuha Countryman DI-boksiin, josta XLR-ulostulosta ISA-828 etuasteen kanavaan, ja boksin linkkitulosta TLA Ivory 5051-etuasteeseen, jossa kompura&eq päällä säädöillä X (en muista). Tarkoitus saada bassosta selkeä, tanakka ja bändiä tukeva (biisit semi-akustisia, cajon+flyygeli+akkari+sähkis+tamburiini +handclaps+laulu+taustalaulut+sähköbasso). Ajatuksena oli hakea kuivasta linjasaundista pyöreyttä ja botnea, ja "murouttaa" TLA-signaali jollain säröplugarilla ja leikata siitä alakertaa pois. Laitoin molempiin kanaviin kompressorin ja EQ:n, sekä TLA-bassoon särön. Lopputulos hyvin muhjuinen, epäselvä, hukkuu miksaukseen. Siispä.. Heittäkää jotain ihan perus perus perus vinkkejä basson miksaukseen, kompressorin käyttöön bassossa, EQ:n käyttöön yms. Ja koska tämä topic on melko typerä, niin myös vittuilut, tyyliin "opettele käyttämään sitä kompuraa", "eihän tästä voi sanoa mitään kun ei ole kuullut lähtösaundia", "miksi et lue online-oppaita, joita on aiheesta tuhat" "tällainen topic löytyy jo" ovat hyväksyttäviä, joskaan eivät hyödyllisiä. Näin monta riviä kirjoitin, en kyllä peru enää.. www.whiteflamemusic.com | |
Meegs86: Eli tarvitsisin miksausjeesiä basson (bassokitara) miksaamiseen. ... Valitettavasti tos on ny ryhdytty miksaamaan jo ennen äänitystä. Jos siel on sisäänmennessä kompuraa ja ekua asennossa x, niin sit on. Maailmassa ei ole lelua olemattoman informaation palauttamiseen. One kind of music only - the good kind | Numb 16.05.2012 20:58:34 | |
|
High pass filterillä leikkoo alimmat murat pois. Sitten isolla q-arvolla kampaa taajudet läpi ja minustelee kaikesta mikä kumisee tai kuulostaa muten epäimellytävältä. High shelf sopivasta kohdasta ja pari db plussaa ylä-ääniin. Kammalla voi vielä hakea alaosastosta jotakin taajuuslokeroa, missä soi hyvin, ja korostaa sen kerrannaisia. Kompuralla voi löytää kans jotakin kivaa, ja miksi ei jollain L2:llakin. Ihan hienon hieno chorus coi kanssa tuoda briljanssia, mutta varmaan tuossa produktiossa niin, että laitetaan sen verran, ertä juuri ja juuri kuluu, ja sitten pakittaa vähän. I might be schizophrenic but I am also Jesus | |
Meegs86: Lopputulos hyvin muhjuinen, epäselvä, hukkuu miksaukseen. Onk ääninäytettä? Mitä 200 ja 450 Hz alueilla tapahtuu? "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 | |
Perusongelma. Sen sijaan, että lähdet korostamaan ylä-ääniä, niin leikkaa mielummin muhjua pois. Ongelmakohdat löytyvät useimmin sieltä 200-700 Hz alueelta. Leikkuri laulamaan ja yllättäen voitkin nostaa basson lujempaa ilman, että se muhjuttaa yleissaundin. GIGO | JoKo 17.05.2012 14:34:28 | |
|
Yksi kokeilemisen arvoinen juttu on leikata yhtä matalahkoa taajuutta ja korostaa sitä puolet korkeampaa, esim. leikata vähän 100 hertziä ja korostaa vastaavasti 200 hertziä. Tämä tekee bassosoundista usein selkeämmän. | Sotahippi 17.05.2012 17:17:17 (muokattu 17.05.2012 17:30:50) | |
|
Tulee mieleen että tässä yritetään saada selkeää reitittämällä signaali mahdollisimman monen laitteen läpi ennen äänitystä? Itse en ainakaan tajunnut, miksi tarvitaan kaksi etuastetta ja erillinen DI-boxi kun sen basson voisi tökätä suoraan 5051:een ja äänittää sen. E: eikun nythämmä hokasin. Tee se säröjuttu sitten editoinnissa. Äänitä vain yksi puhdas raita ja kopioi se sitten DAWissa uudelle raidalle. Tee sitten siihen uuteen raitaan sopivasti säröä tai mitä mielit ja lisää sitä siihen puhtaaseen maun mukaan. E2: Niin ja kaikista muista raidoista bassot pois -klips-, niin tulee tilaa itse asialle. | |
Sotahippi: E2: Niin ja kaikista muista raidoista bassot pois -klips-, niin tulee tilaa itse asialle. Niinpä. Monesti toi basson muhjuisuus onkin itse asiassa sitä, että kaikilla muilla raidoilla on liikaa materiaalia bassopäässä, ja se tukkii koko biisin botnen tarpeettomasti. Tsekkaapa ihan ekaks, että muilta raidoilta on siivottu ylimääräinen humina yms. pois. Mieti biisikohtaisesti mikä on se asia, joka tuo sen alakerran potkun... Voi olla basso, bassari, udu, urku tai muu soitin jossa sitä botnea oikeesti on. Joku viisas sanoi joskus, että "yhteen biisiin yhdet munat". Se oli hyvin sanottu. Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa. | |
Kallekorvola: Niinpä. Monesti toi basson muhjuisuus onkin itse asiassa sitä, että kaikilla muilla raidoilla on liikaa materiaalia bassopäässä, ja se tukkii koko biisin botnen tarpeettomasti. Tsekkaapa ihan ekaks, että muilta raidoilta on siivottu ylimääräinen humina yms. pois. Mieti biisikohtaisesti mikä on se asia, joka tuo sen alakerran potkun... Voi olla basso, bassari, udu, urku tai muu soitin jossa sitä botnea oikeesti on. Joku viisas sanoi joskus, että "yhteen biisiin yhdet munat". Se oli hyvin sanottu. Ensin sovitetaan täyteen ja sitten äänitetään täyteen, lopulta vielä miksataan täyteen . Hyvä resepti muhjuun. | |
Kallekorvola: Niinpä. Joku viisas sanoi joskus, että "yhteen biisiin yhdet munat". Se oli hyvin sanottu. Yleensä reseptissä tuppaa olemaan munat, jauhot, maito, hiiva, suola ja sokeri. Sit siit tulee hyvä kakku tai huono kakku. Munia ny saa vatkata vaik viikon, eikä niist tuu muuta ko vatkattuja munia. One kind of music only - the good kind | |
rintapek: Yleensä reseptissä tuppaa olemaan munat, jauhot, maito, hiiva, suola ja sokeri. Sit siit tulee hyvä kakku tai huono kakku. Munia ny saa vatkata vaik viikon, eikä niist tuu muuta ko vatkattuja munia. Ja mitähän tällä mahdetaan haluta sanoa? "You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel | |
jannu: Ja mitähän tällä mahdetaan haluta sanoa? Mulla oli joku ajatuksenpoikanen, mut en mä sitä enää muista ittekään. Saanko anteeksi? One kind of music only - the good kind | Aki 18.05.2012 03:28:18 | |
|
Meegs86: Lopputulos hyvin muhjuinen, epäselvä, hukkuu miksaukseen. Kokeilisin lähteä basson miksaamisen suhteen ihan alusta, siten että et soolota bassoraitaa. Yksinään hyvä bassoraita ei oikeastaan koskaan toimi miksauksessa kovin hyvin. EQ:lla terävällä nostolla löytää muhjutaajuudet yleensä helposti. Ja aina kun lisäät plugarin, kuuntele veikö se varmasti parempaan suuntaan. Usein toimii hyvin jos särökanavan ylipäästö onkin hyvin korkealla, esim 400Hz. Linjabassosta sitten kaivetaan kiinteätä botnea, ja leikataan tarvittaessa ylemmät pois kokonaan. Niin, ja sit tää: "eihän tästä voi sanoa mitään kun ei ole kuullut lähtösaundia" :op "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 | varakeef 18.05.2012 10:50:11 (muokattu 18.05.2012 10:50:53) | |
|
Bassoon tarvitsee hämmästyttävän vähän (jos lainkaan) kompressoria ja eq:ta muista härpättämistä puhumattakaan, jos perusasiat ovat kunnossa. Ideaalitilanteessani hyvä basisti soittaa kappaleeseen sopivat linjat perushyvällä passiivibassolla suoraan linjaan perusasiallisen etusen läpi. Basistin kuuntelu kovalla (jotta kykenee näppäilyllään pitämään homman balanssissa). Hiotuista kielistä saa minulta plussaa. (Kyllähän se Ampeg-läjä tulee usein samalla mikitettyä ja otettua talteen, mutta aika usein se jää käyttämättä.) Tällä reseptillä yleensä ottaen tulee nimenomaan selkeää ja tanakkaa, bassolle ominaista sointia. Tietysti jos basson on kappaleessa soolosoittimen osassa, voidaan lähteä kikkakolmososastolle. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
varakeef: Bassoon tarvitsee hämmästyttävän vähän (jos lainkaan) kompressoria ja eq:ta muista härpättämistä puhumattakaan, jos perusasiat ovat kunnossa. Ideaalitilanteessani hyvä basisti soittaa kappaleeseen sopivat linjat perushyvällä passiivibassolla suoraan linjaan perusasiallisen etusen läpi. Basistin kuuntelu kovalla (jotta kykenee näppäilyllään pitämään homman balanssissa). Hiotuista kielistä saa minulta plussaa. (Kyllähän se Ampeg-läjä tulee usein samalla mikitettyä ja otettua talteen, mutta aika usein se jää käyttämättä.) Tällä reseptillä yleensä ottaen tulee nimenomaan selkeää ja tanakkaa, bassolle ominaista sointia. Tietysti jos basson on kappaleessa soolosoittimen osassa, voidaan lähteä kikkakolmososastolle. Kannatetaan! Ennen ei ollut mitään - nyt on. | |
varakeef: Bassoon tarvitsee hämmästyttävän vähän (jos lainkaan) kompressoria ja eq:ta muista härpättämistä puhumattakaan, jos perusasiat ovat kunnossa. Ideaalitilanteessani hyvä basisti soittaa kappaleeseen sopivat linjat perushyvällä passiivibassolla suoraan linjaan perusasiallisen etusen läpi. Basistin kuuntelu kovalla (jotta kykenee näppäilyllään pitämään homman balanssissa). Hiotuista kielistä saa minulta plussaa. (Kyllähän se Ampeg-läjä tulee usein samalla mikitettyä ja otettua talteen, mutta aika usein se jää käyttämättä.) Tällä reseptillä yleensä ottaen tulee nimenomaan selkeää ja tanakkaa, bassolle ominaista sointia. Tietysti jos basson on kappaleessa soolosoittimen osassa, voidaan lähteä kikkakolmososastolle. Mä olin lukevinani ton lähtöviestin siten, et siin jo äänitysvaiheessa on ollu kompuraa ja ekua asennossa x. Mä en tosiaankaan osaa sanoa, et miten se palautettais lähtöasetelmaansa muuten ko soittamalla uudestaan. One kind of music only - the good kind | |
Paa koko miksaus soimaan ja nosta basso liian lujalle. Sen jälkeen alat haravoimaan equlla sitä taajuuskaistaa mikä puskee basson selkeimmin muiden soitinten yli. Sitä kun sitten vähän himmailet alaspäin niin basso alkaa ikäänkuin puolivahingossa istua äänimaisemaan. Toinen tapa on kuunnella soolotettua bassoa yksitellen muiden soitinten kanssa rinnakkain. Basso + kitarat, sitten basso + rummut jne. jne. Yleensä huomaa aika nopeasti että jos on korjattavaa bassossa, niin sitä on myös muissa instrumenteissä. Monesti se basso hukkuu senkin vuoksi että jokin muu soitin on selkeästi samalla kaistalla. Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun. | |
rintapek: Mä olin lukevinani ton lähtöviestin siten, et siin jo äänitysvaiheessa on ollu kompuraa ja ekua asennossa x... Toki myönnän jälkiviisaan sävyni. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
Mikäs estää soittamasta bassoja uudestaan? Ei liene kovin monen tunnin homma. "You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel | |
Kiitos vastauksista! Asiallisista ja vittuiluista, molemmista on ollut hyötyä. Sain suht. ookoon saundin, kun leikkasin DI-bassosta jotain taajuutta (about 150hz tai jotain) ja korostin TLA-signaalista yläpäätä ja jotain keskialueen taajuutta. Molempiin laiton ylipäästösuotimen leikkaamaan n. 30hz alaspäin 24db slopella. Tällä hetkellä basso on kylläkin häiritsevä tarkka ja "riipivä", mutta eiköhän se masteroinnissa katoa, ehkä. www.whiteflamemusic.com | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|