Aihe: Laptop+kontrolleri -systeemi livekäytössä?
1
Janus
18.04.2004 12:58:13
Olen alkanut vakavasti harkita laptop-systeemin hankkimista livekäyttöön, lähinnä soundivalikoiman monipuolistamiseksi ja keikoilla roudattavan kamamäärän pienentämiseksi. Keillä täällä on käytössä vastaavanlainen systeemi tai osaavat muuten vain valaista asiassa - eli kuka käyttää ja mitä ja kuinka on toiminut?

PC (Intel)-pohjaista systeemiä olen harkinnut, lähinnä hinnan takia (saman teholuokan Applen koneet ovat ilmeisesti vielä tuntuvasti kalliimpia?) - uskoisin myös että kone johon on asennettu ainoastaan tarvittavat musasoftat (esim. Logic, Sibelius, Reason + pari VST-instrumenttia) pysyisi pystyssä riittävän hyvin. Ilman backuppia en lähtisi keikalle kuitenkaan. Audio/midi-interfaceksi olen kaavaillut jotain firewire-boksia, tällä hetkellä kiinnostavalta näyttää M-Audion Audiophile Firewire (vastaava kuin Audiophile 24/96 kortti josta hyviä kokemuksia, 2in/4out/midi in+out), joka tuntuisi olevan tarpeeksi yksinkertainen ratkaisu hyvällä äänenlaadulla ja pienellä latenssilla.

VST-instrumentteina pitäisi olla:
a) urkumallinnus - itseoikeutetusti B4
b) hyvä softasämpleri - NI:n Kontakt tai sitten EXS24 (ilmeisesti käytän hostina kuitenkin Logicia). Onko kellään kokemuksia Gigastudion käytöstä livenä - onko liian "raskas" softa?
c) joku VA-mallinnus - Pro-52, Novation V-station jne., mitä noita nyt on. Ehdotuksia?

Backup-laitteena koneen kaatumisen varalla olisi ainakin Tr-rack, josta nyt saa siedettävät soundit livetilanteeseen. Eli kommentteja ja käyttökokemuksia, kiitos ("..sä mitn läppäriä tartte oSta M-O-T-I-F-!11!!1" -viestit jätetään tällä kertaa huomiotta ;)
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
mr.muzak
18.04.2004 15:53:37
Itse olen harkinnut tätä vaihtoehtoa pitkään myös, mutta uskallusta ei ole riittänyt vielä edes pienimuotoiseen kokeiluun. Mäc läppäreistä on kyllä tullut hyvää palautetta toimivuudesta live-käytössä, mutta Windows:n päälle en itse uskaltaisi rakentaa live-setuppia. Myöskin jo ihan perussoundejen väsäämisessä (efektointeineen) on aika paljon enemmän hommaa kuin perus pro-tason synassa. Plus kaikki mahdolliset splitti-soundit yms. (sekkarissa pitää olla rec-päällä että pystyy eri kanavat ajaa eri softasyniin yms.)

Mutta tokihan tuo kätevä on siinä vaiheessa kun koko setup on rakennettu ja mukaan ei tarvitse ottaa kuin läppäri ja kiippari. Todennäköisyys vaan siihen että läppärissä tapahtuu jotain ei-kivaa on aika paljon suurempi kuin että se Motif tilttaisi kesken keikan! :)

Ja minuakin kiinnostaisi kuulla tarkkojakin selostuksia läppäri -setupeista, että ko. käyttäjät kirjoittakaa aiheesta lisää!
Jabbe
18.04.2004 16:52:48
Mulla on viime aikoina ollut myös hyvin suuri kiinnostus läppäriä kohtaan. Tosin mulla se korvaisi myös studiokoneen eli sekvensserit jne. pyöris samassa koneessa. Mut livekäyttö ois se toinen puoli sit, lähinnä innostaa just Motifin rinnalle saada vielä hyviä urkusoundeja (B4) koska joku Nord Electro tms. keikkaurku maksaa jo läppärin hinnan, ja ei tarvitse pitkään miettiä kumpi ratkaisu antaa enemmän vastinetta rahoille...

Olisiko jopa järkevää tehdä kaksi eri käyttistä, että yksi livekäyttöön ja toiseen sit myös kaikki studiosoftat kuten Cubaset jne., toimisko moinen ratkaisu?

Millaista konetta meinasit? Itse olen noita Intelin Centrino -prossuja katellut, onko niistä kellään kokemuksia?

Äänikortiksi taas ajattelin investoida MOTU:n 828 mkII:een, koska tuota tuskin tarvitsisi ikinä päivittää vaan välttäisi äänityskäyttöönkin pitkäksi aikaa. Ja toimii myös mikserinkorvikkeena tarvittaessa.

Backuppina mulla on toi Motif ES, oisin halunnut läppärin jo aiemmin mut mietin et yks hardissyna pitää kyl olla aina, ei sentään ihan niin luotettavia nuo koneet vielä ole.
My name is Baron, Jabbe Baron. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
Janus
18.04.2004 19:45:11
Myöskin jo ihan perussoundejen väsäämisessä (efektointeineen) on aika paljon enemmän hommaa kuin perus pro-tason synassa. Plus kaikki mahdolliset splitti-soundit yms. (sekkarissa pitää olla rec-päällä että pystyy eri kanavat ajaa eri softasyniin yms.)

Eikö sitten esim. Logicissa ole mahdollista pitää rec enablea päällä kaikissa midi/audio instrument-raidoissa, vaikka olisivatkin eri kanavilla? Kuvitellaan tilanne, jossa mulla on vaikka

- B4 auki raidalla 1, kanava 1
- Atmosphere auki raidalla 2, kanava 2
- Kontakt auki raidalla 3, kanava 3.

Sitten vain midi-kontrollerilla, joka osaa splitata vaikkapa 2 zonea (esim. Roland A-37), vain vääntää patchit kuntoon niin että alapuoli kiipparista ohjaa kanavalla 1 B4:sta ja yläpuoli kanavalla 3 Kontaktia? Kun kiippari lähettää tietoa vain kanavilla 1 ja 3, softa osaa ohjata ne oikeisiin syniin - vai olenko ymmärtänyt täysin väärin?

Kyllähän tuo homma varmaan keskivertoa enemmän näpertämistä vaatisi, mutta niinhän se on tähänkin saakka (ainakin meikäläisen tapauksessa ;). Ja kaikki efektiasetuksethan hoituisivat esim. sillä, että jokaista soitettavaa biusaa varten olisi oma "biisi" Logicissa, jossa olisi joka synakanavassa oikeat inserttiefektit kohdillaan... kun ei sen pelkän käytännössä tyhjän biisipohjan lataaminen kestä kuitenkaan kuin pari sekuntia.
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
mr.muzak
18.04.2004 20:49:28
Olisiko jopa järkevää tehdä kaksi eri käyttistä, että yksi livekäyttöön ja toiseen sit myös kaikki studiosoftat kuten Cubaset jne., toimisko moinen ratkaisu?

Millaista konetta meinasit? Itse olen noita Intelin Centrino -prossuja katellut, onko niistä kellään kokemuksia?

Äänikortiksi taas ajattelin investoida MOTU:n 828 mkII:een, koska tuota tuskin tarvitsisi ikinä päivittää vaan välttäisi äänityskäyttöönkin pitkäksi aikaa. Ja toimii myös mikserinkorvikkeena tarvittaessa.

Ostin muutama kuukausi aikaa Acerin 1,4ghz centrino läppärin gigan muistilla, ja ei pahemmin pahaa sanottavaa ole. Cubase SX:llä pyörii kaikki nuo tässäkin viestiketjussa mainitut 3-4ms latencyllä, ja äänikorttina on vain pieni Echon Indigo-kortti. Centrino prossana ei yllä ihan P4 tasolle, mutta jyrää hiljaisuudessaan ja akunkestossa. Windowsiin en vaan pysty vieläkään luottamaan..
Janus
18.04.2004 20:50:54
Näinhän se juuri menee, logic on cubasea kätevämpi ohjelma tuossakin kohtaa. Toinen vaihtoehto on käyttää moniporttista midi-interfacea, mutta se vaatisi sitten kiipparista monta ulostuloa (esim. A-90). Ja myöskin läppärin olisi syytä osaa vaihtaa sitä biisi-pohjaa kiipparin control changella ennen kuin systeemi olisi kätevä live-käyttöäajatellen (riippuen keikasta tietty). En ole ainakaan vielä törmännyt sellaiseen "host" -ohjelmaan plugareille ja softasynille joka olisi juuri livekäyttöä varten suunniteltu...

Mun mielestä tollaisia host-ohjelmia, joiden ainoa tarkoitus on pitää plugareita auki ja vastaanottaa midi-infoa on olemassa, mutta nyt en googlettamalla löytänyt kuin seuraavan (vain Macille):

http://www.macupdate.com/info.php/id/13400

Toikin sallii vain 4 eri instrumenttia ja midikanavaa, mielestäni aika rajoittunut... muistaakseni jossain viime vuoden Keyboard-lehdessä olisi arvosteltu joku muu vst host -softa, täytyy yrittää etsiä se himasta kun sinne studiolta pääsen. Logic tosin hoitaa midi mappingin jne. aika mallikkaasti, joten vaikka biisipohjat joutuisikin vaihtamaan "manuaalisesti", niin se tuskin olisi iso vaiva. Tuo hommahan hoituisi biisien välissä, ja 15 midikanavan (16 miinus backup-räkki) vuoksi samaan logic-songiin mahtuisi vaikkapa 5 biisin "oikeanlaiset" softasynat+soundit efekteineen.
Janus
18.04.2004 20:55:02

Jep, MOTU:n hardikseen ja nimenomaan tohon 828 mkII:een ajattelin itsekin siirtyä jossain vaiheessa, mutta toistaiseksi mulle riittää ihan toi Audiophile tai samankokoinen systeemi (enimmäkseen äänittelen kuitenkin kiippareita, lainailen vaikka sitten frendeiltä putkipreamppeja jos joskus tarvitsee). Tällä hetkellä vaan käyttäisin mieluummin sen 500E (jonka se Audiophile vähemmän maksaa) johonkin muuhun. Jos vaikka ostaisi pari softaa laillisesti ;)
Jabbe
18.04.2004 21:11:53
Eikös Steinbergin V-Stack ole suunniteltu nimenomaan VST-instrumenttien hostiksi? Se voisi olla yksi toimiva ratkaisu..
Notefix
18.04.2004 21:17:40 (muokattu 18.04.2004 21:25:48)

Logic

Jos sä käytät logicia, kandee tietysti ottaa mäcci läppäriksi...niin mä ainakin tekisin.
My name is Baron, Notefix Baron " Reijoteppo: Ääninäytteesi kuulostaa siltä kuin avo-hoitopotilaat olisi päästetty keikalle ja lääkkeiden otto on unohtunut
mr.muzak
19.04.2004 00:15:17
Jos sä käytät logicia, kandee tietysti ottaa mäcci läppäriksi...niin mä ainakin tekisin.

Kannattaa joka tapauksessa ostaa mäc!
Jabbe
19.04.2004 20:59:09
Kannattaa joka tapauksessa ostaa mäc!

Niin, jos raha kasvaa puissa ja tykkää karkkisista kökkökäyttiksistä.
Caleidoscope
20.04.2004 10:08:29
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)