Aihe: Apua paksumpien kielten vaihtoon
1 2
Laulava Kylätohtori
15.05.2012 22:17:09
Sakmongkol: Mitä niistä? Siinä oli käsittääkseni kolme lausetta.

Kaksi lausetta, joissa toisessa oli sivulause ja päälause (pilkku oli unohtunut).

Mutta tätä lausetta tarkoitin:

Eikä sen kanssa ole niin tarkkaa muutenkaan.
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Don Felder
15.05.2012 22:22:08
Ihmisiä on kolmea eri mallia, niitä jotka osaavat matematiikkaa ja niitä jotka eivät osaa.

Lisäksi 5/4 suomalaisista ei osa murtolukuja.
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
Sakmongkol
15.05.2012 22:23:37
Laulava Kylätohtori: Kaksi lausetta, joissa toisessa oli sivulause ja päälause (pilkku oli unohtunut).

Kaksi virkettä, kolme lausetta.

Mutta tätä lausetta tarkoitin:

Sillä tarkoitin sitä että hyvin harva kitara soi kauttaaltaan täysin vireessä muutenkaan.
Don Felder
15.05.2012 22:30:51
Joo, joihinkin kitaroihin tarvitaan kompensaatiota myös satulaan.
Onko jollakin valmistajalla satula jossa on säädettävät satulapalat?
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
the-Antero
15.05.2012 22:33:36

Sakmongkol: Jos se on tarkistettaessa kohdillaan niin eihän sitä tarvitse säätää. Eikä sen kanssa ole niin tarkkaa muutenkaan.

Ynkkä kääntyy haudassaan...
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Sakmongkol
15.05.2012 22:43:44 (muokattu 15.05.2012 22:45:03)
Don Felder: Joo, joihinkin kitaroihin tarvitaan kompensaatiota myös satulaan.
Onko jollakin valmistajalla satula jossa on säädettävät satulapalat?

On näköjään tommonen: http://www.toone-townsend.com/nut.html

Ruman näköinen häkkyrä.
VIPMetal
15.05.2012 22:44:49 (muokattu 15.05.2012 22:45:18)

Jotenkin nämä aluksi niin viattomat ketjut kääntyy aina samoihin kuvioihin...

E: =D
Räkkimiehiä jo vuodesta 2000.
Räkkipeli
16.05.2012 12:06:31 (muokattu 16.05.2012 12:06:58)
Sakmongkol: Jos se on tarkistettaessa kohdillaan niin eihän sitä tarvitse säätää. Eikä sen kanssa ole niin tarkkaa muutenkaan.

Niin, puhutaan edelleenkin samasta asiasta. En itse ainakaan lähde säätämään ennen kuin tarkistan sen. Ja sen kanssa ON oltava tarkkana, jos haluaa kuulostaa hyvältä tai osoittaa yhtään osaamista ja ammattitaitoa.

Se on hassu juttu kuinka moni ei oikesti osaa säätää kitaraa. Just tuo "ei se ole niin tarkkaa" tyyppinen ajattelu johtaa näiden juttujen laiminlyömiseen. Harvoin tulee soiteltua kaverin/tutun/kaupan kitaralla jossa on intonaatio kohdallaan. Yleensä kieletkin on säädetty sinne päin. Omat oppilaatkin tuovat mulle säädettäväksi keppinsä, kun ei itse vielä omasta mielestä osaa. Mikäs siinä, mullehan siitä maksetaan mutta minusta kuuluu ihan perus juttuihin kitaran säätäminen.
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
Gabe
16.05.2012 12:11:32
Räkkipeli: Niin, puhutaan edelleenkin samasta asiasta. En itse ainakaan lähde säätämään ennen kuin tarkistan sen. Ja sen kanssa ON oltava tarkkana, jos haluaa kuulostaa hyvältä tai osoittaa yhtään osaamista ja ammattitaitoa.

Se on hassu juttu kuinka moni ei oikesti osaa säätää kitaraa. Just tuo "ei se ole niin tarkkaa" tyyppinen ajattelu johtaa näiden juttujen laiminlyömiseen. Harvoin tulee soiteltua kaverin/tutun/kaupan kitaralla jossa on intonaatio kohdallaan. Yleensä kieletkin on säädetty sinne päin. Omat oppilaatkin tuovat mulle säädettäväksi keppinsä, kun ei itse vielä omasta mielestä osaa. Mikäs siinä, mullehan siitä maksetaan mutta minusta kuuluu ihan perus juttuihin kitaran säätäminen.

Samaa mieltä. Oli ensimmäisiä asioita kitaran kanssa mitä opettelin :) Ja kyllä mulla on muodostunut se oma mieltymyskin aika tarkkaan mitä haen kitaran soitettavuudelta ja säädöiltä muutenkin, en usko että kukaan muu osais säätää sitä mulle juuri mieluisaksi.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
slapvete
16.05.2012 12:24:26
Gabe: en usko että kukaan muu osais säätää sitä mulle juuri mieluisaksi.

Jos alan hamppi osaa mitata ja omistaa työkalut, niin eihän nuo säätöhommat mitään rakettitiedettä loppujen lopuksi ole.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Gabe
16.05.2012 12:26:02
slapvete: Jos alan hamppi osaa mitata ja omistaa työkalut, niin eihän nuo säätöhommat mitään rakettitiedettä loppujen lopuksi ole.

Totta... ei kuitenkaan liene järkevää maksaa sellaisesta minkä saa itsekin tehtyä hyvin? :)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Nipa1234
16.05.2012 14:17:27
Juu kyl näil tiedoilla sain jo kitaran laitettua kuntoon. Nyt täytyis vaan löytää vielä hyvä saundi.
Sakmongkol
16.05.2012 14:51:49
Räkkipeli: Harvoin tulee soiteltua kaverin/tutun/kaupan kitaralla jossa on intonaatio kohdallaan.

Sehän ei varsinaisesti ikinä ole kohdallaan. Ja virekin on lähinnä suositus. Ja kieliä voi bendata. Ja mikrotonaliteetti on hieno asia.
Laulava Kylätohtori
16.05.2012 15:09:30
Sakmongkol: Sehän ei varsinaisesti ikinä ole kohdallaan. Ja virekin on lähinnä suositus. Ja kieliä voi bendata. Ja mikrotonaliteetti on hieno asia.

Ja tästä syystä sitä ei edes kannata yrittää pistää kuntoon? Kannattaako kitaraa edes virittää koskaan, sillä eihän se kuitenkaan ole koskaan viressä...
Sakmongkol
16.05.2012 15:10:55
Laulava Kylätohtori: Ja tästä syystä sitä ei edes kannata yrittää pistää kuntoon? Kannattaako kitaraa edes virittää koskaan, sillä eihän se kuitenkaan ole koskaan viressä...

Kannattaa laittaa niin lähelle kuin katsoo tarpeelliseksi.
Laulava Kylätohtori
16.05.2012 15:20:19
Sakmongkol: Kannattaa laittaa niin lähelle kuin katsoo tarpeelliseksi.

Totta, kyllä. Se riittää, että oma korva ei kuule, kuinka päin helvettiä vire on....
blues guitar
16.05.2012 15:31:07 (muokattu 16.05.2012 15:31:53)

Don Felder:....Lisäksi 5/4 suomalaisista ei osa murtolukuja.

Tästä tuli mieleeni Juicen kertoma vitsi, muistaakseni Iisalmi-Nivala-Oulu. LP:ltä.
Siinä kerrottiin suomalaisesta keihäänheittäjästä jolle ei riittänyt 1/3 osa lipputuloista, vaan halusi 1/4 osan. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
VIPMetal
17.05.2012 11:23:17

Räkkipeli: Niin, puhutaan edelleenkin samasta asiasta. En itse ainakaan lähde säätämään ennen kuin tarkistan sen. Ja sen kanssa ON oltava tarkkana, jos haluaa kuulostaa hyvältä tai osoittaa yhtään osaamista ja ammattitaitoa.

Yllättävän helppoa se säätäminen on kun vaan opettelee. Jotain halpaa ritsaa tohtii vääntää ja kääntää kyllä itekki, semmosella on hyvä harjoitella säätöjä.

Intonaation säädössä oon ite tehny vielä niin, että tsekkailen sitä virettä myös sen 12. nauhan yläpuolelta. Yleensä jos se pikkusen kusee siinä 12. nauhan paikkeilla, niin se pahenee vaan sinne ylöspäin kaulaa. Tolla tapaa saa melko hyvin kohdalleen sen hienovireen. Varmaan ihan basic-kikka, mutta ite olin niin fiksoitunut tuohon 12. nauhan kohdalta säätämiseen aikanaan...
Räkkimiehiä jo vuodesta 2000.
73nd3r
17.05.2012 12:02:09
Tää linkki on varmaan jo jossain forumin piiloissa, mutta kannattaa ottaa uudestaankin. Hyvät perusohjeet, joita voi sitten kokemuksen karttuessa muokata omien mieltymysten mukaisiksi:
http://www.projectguitar.com/tut/tutorial1.htm

Ai nii. Jos ei kitaran mukana tulleet säätöohjeet ole tallessa, niin monet löytyy netistä kun skriivaa googeliin kitaran merkin, tyypin ja "setup manual".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)