Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lakatun vaahteraotelaudan puhdistus?
1 2
AngieRainbow
15.05.2012 00:04:41 (muokattu 15.05.2012 00:05:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä oli vanhojakin juttuja, mutta kaipaan vielä selvennystä.
 
Mulla on nyt ensimmäinen kitara (tele) vaahteraotelaudalla ja vanhana yksilönä se on paskainen. Lakkaus on myös lähtenyt osasta otelautaa pois. Ruusupuuotelaudat olen putsannut sitruunaöljyllä pari kertaa vuodessa. Tähän sitä ei varmaan kannata laittaa, koska eihän se öljy kuitenkaan siitä lakasta mene läpi.
 
Nyt haluaisin tietää voinko putsata lakatun vaahteraotelaudan Dr. Stringfellow Polish -aineella??? Haittaako tuo mitään, jos sitä menee nauhoihin ja kieliin. Paskaahan on erityisesti nauhojen reunassa.
 
Se tuntuu musta järkevältä, kun samaa ainetta käytän kitaroiden yleiseen puhdistukseen, kuten kaulojen takaosan tahmaisuuden poistamiseen.
 
Jotkut ilmeiseti käyttävät zippobensaa, mutta ei tunnu mielekkäältä ostaa ko ainetta vain tähän tarkoitukseen.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Gabe
15.05.2012 00:15:32 (muokattu 15.05.2012 00:18:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lakattua vaahteraotelautaa ei tarvitse alkaa millään puhdistusaineilla hinkkaamaan.
Ensin hammasharjalla hankaat paskat pois ja sitten lopuksi nihkeällä vedellä kostutetulla rätillä pyyhkäiset. On toiminut hyvin mulla näin :)
 
E: Noista kohdista mistä lakka on lohkeillut se puu tummuu aika nopeasti ja varsinkin jos siihen menee öljyä tai muuta sellaista laittamaan. Minusta kulunut vaaheraotelauta on hienon näköinen kylläkin :)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
AngieRainbow
16.05.2012 00:30:06 (muokattu 16.05.2012 00:30:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C'mon äijät! Jeesatkaa nyt miestä. Onko Gabe ainoa, joka puhdistaa vaahteraotelautaansa? Ja eikö kukaan tiedä mitään tuon Dr. Stringfellow Polish:in käyttökelpoisuudesta tähän tarkoitukseen?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Sakmongkol
16.05.2012 00:55:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tartteeko sitä sen ihmeemmin puhdistella? Vettä ja rättiä. Hammasharjakin on aika hifistelyä.
 
Estranged
16.05.2012 00:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juum, ei siinä sen kummempia kuin mitä jo sanottu. Rätillä pyyhkii paskat pois ja avot.
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional | "Tässon Esso moro. Painiksella on puoliksi syöty mäyrä peräaukossa. Onko syytä huoleen?"
Miikathebest
16.05.2012 01:24:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoholilla? Jos on kovin vahvaa, niin alkaa liuottamaan lakkaakakkaa.
 
Itse olen puhdistanut fairyvedellä, isopropanolilla, pellavaöljyllä ja Dunlopin kitara-aineilla(kieliotelauta- & yleispuhdistusaine). Kaikki toimii. Öljyn joutuu vaan pyyhkimään lakkapinnoilta pois jollain liuottimella.
 
Nauhojen uriin ei kannata hirveän paljon läträtä vettä, ettei puu kastu ja turvota nauhoja sikin sokin.
 
Liikaa säröä!
Antti1
16.05.2012 09:40:32 (muokattu 16.05.2012 09:41:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Alkoholilla? Jos on kovin vahvaa, niin alkaa liuottamaan lakkaakakkaa.
 
Mikä alkoholi liuottaa? Ei etanoli ainakaan, nitroselluloosa pienenä epävarmuustekijänä (=en oo testannut siihen).
 
E: Mä oon puhdistanut otelautoja kaikenlaisella tinneristä viskiin ja luottokorteista hammasharjoihin. Ei sillä oo juuri mitään väliä millä paskat pinnasta raastaa, kunhan lähtee.
 
With socialization comes disease!
AngieRainbow
16.05.2012 12:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Mä meen näillä eväillä. Otelaudasta jää jotain mustaa paskaa sormiin, kun soittaa, eli kyllä sille jotain vois tehdä. Mä mietin itse kanssa mietoa fairy-vettä, koska silllä mä pyyhin pölyt huonekaluistakin. Eihän tuo lakattu otelauta sen kummempi ole.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Laulava Kylätohtori
16.05.2012 13:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Nyt haluaisin tietää voinko putsata lakatun vaahteraotelaudan Dr. Stringfellow Polish -aineella??? Haittaako tuo mitään, jos sitä menee nauhoihin ja kieliin. Paskaahan on erityisesti nauhojen reunassa.
 
Se tuntuu musta järkevältä, kun samaa ainetta käytän kitaroiden yleiseen puhdistukseen, kuten kaulojen takaosan tahmaisuuden poistamiseen.

 
En nyt muista, mitä kitran puhdistus/kiillotusainetta mulla on, mutta sillä samalla olen vedellyt bodyn ja vaahteraotelaudan. Kielet mulla tosin on ollut pois ja nauhat kuten otelaudankin olen pyyhinyt huolellisesti puhtaaksi. Ongelmia ei ole ollut - ainakaan vielä.
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Rämppy
16.05.2012 13:55:46 (muokattu 16.05.2012 13:55:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös lakatun vaahteraotelaudan voi pyyhkäistä samoilla aineilla kuin lakatun rungonkin? Esim. Dunlop 65.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
PIM
16.05.2012 14:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä siivosin paskat Englannista tulleen straton otelaudasta silmalasien mukana tulleella mikrokuituliinalla hankaamalla ja pikkasen vedellä kostuttamalla. Kyseessä oli 15v vanha kitara, mutta tosi vähän käytetty eli otelaudasta tuli kuin uusi eli en osaa sanoa miten toimii kuluneen otelaudan kanssa.
 
Laulava Kylätohtori
16.05.2012 14:43:26 (muokattu 16.05.2012 14:43:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaista taitaa itsellä olla:
 
http://www.strings.fi/PublishedServ … ID=9&itemcode=ClaytonProShinePolish
 
Sillä olen putsannut rungon ja otelaudan...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
AngieRainbow
16.05.2012 15:48:45 (muokattu 16.05.2012 15:49:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Eikös lakatun vaahteraotelaudan voi pyyhkäistä samoilla aineilla kuin lakatun rungonkin? Esim. Dunlop 65.
 
No juuri tätä olen tässä yrittänyt kysellä, kun tämä tuntuu itsestänikin loogiselta.
 
Mulla on noista toi keskimmäinen pullo: http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=162208
 
Ehkä mä vedän tolla. Kielet tietty pois ensin. Voin sitten sanoa, miten kävi.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Gabe
16.05.2012 15:57:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pohdin semmoista että kun siinä oli sitä lakkapinnan halkeamaa, niin niistä kohdin voi alkaa tummumaan jos laittaa jotain tököttiä..
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Miikathebest
16.05.2012 16:51:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mikä alkoholi liuottaa? Ei etanoli ainakaan, nitroselluloosa pienenä epävarmuustekijänä (=en oo testannut siihen).
 
E: Mä oon puhdistanut otelautoja kaikenlaisella tinneristä viskiin ja luottokorteista hammasharjoihin. Ei sillä oo juuri mitään väliä millä paskat pinnasta raastaa, kunhan lähtee.

 
Isopropanoli taitaa liuottaa muovilakkoja.
 
Liikaa säröä!
chill
16.05.2012 17:31:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki aineet mitkä ovat rakenteeltaan saippuan kaltaisia (molekyylin toinen pää vesihakuinen, toinen rasvahakuinen) toimivat. Elikkä siis toinen pää tarrautuu otelaudan rasvaisiin paskakökköihin ja toinen pää saa molekyylin liukenemaan veteen ja huuhtoutumaan pois.
Käytännössä useimmat otelaudan puhdistamiseen tarkoitetut aineet ovat rakenteeltaan tällaisia.
Täten fairyvesi toimii.
 
Osteri
16.05.2012 20:02:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain muissakin kitaran puhdistuksen yhteyksissä olen tuonut esiin SINOL:in.
Putsaa kaiken, haihtuu pinnoilta, eikä ole yhtään lakkapintaa vahingoittanut. Ei ole ollut tarvetta pohtia muita aineita. Pulloa on saatavilla kaikilta huoltoasemilta parilla eurolla. Puhdas rätti vanhasta paidasta, siihen loraus Sinolia ja skeidat lähtee ilman kauheeta ja naarmuttavaa hinkkaamista.
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Kiksaus
16.05.2012 21:57:44 (muokattu 16.05.2012 21:58:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lasolilla näyttäisivät putsaavan ainakin osissa musaliikkeistä ja sillä olen itsekin jo vuosia putsannut lakatun vaahteraotelaudan. Lasolia vähän hammasharjaan ja sitten vaan hinkkaamaan ja paperilla puhtaaksi.
 
Vai oliko se sittenkin tuo sinol? Sinisellä tekstillä anyway.
 
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
Antti1
16.05.2012 22:14:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Isopropanoli taitaa liuottaa muovilakkoja.
 
Ahaa, ok. Täytyy pistää muistiin mokoma, eipä ole tullut kyllä kokeiltua.
 
With socialization comes disease!
hevikukko
16.05.2012 22:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites vaahterasiirappi pumpulilla levitettynä vai onko liian tiukkaa kamaa jos taipumusta tiluttaa sillon tällöin?
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «