Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kansipuun kahden palan liimaus/liitoskohdan korjaus
1 2
tele09
12.04.2012 12:48:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
tuli hommattua tällainen kansipuu ja tuli mietittyä onko kansipuun keskellä menevä liitos tehtävä uudestaan, sillä useimmiten noissahan ei näe mitään puupalojen välissä, kun tässä taas on melko selvä väli:
 
http://i.ebayimg.com/t/Birdseye-Map … 0WDEwMjQ=/$(KGrHqMOKkEE6TeWjjc8BOuf)2!cN!~~60_57.JPG
 
Ideanahan on siis perus, huomaamaton liitos kuten tässä:
http://www.theguitarshop.ca/product … a5dc34fb60587c9cae92f6144018ca5.jpg
 
Mikä olisi paras tapa saada kahden puun väli mahdollisimman huomaamattomaksi?
 
Kiitos
 
e0700719
12.04.2012 13:56:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kansi tarkasti sirkkelillä halki liitoskohtaa pitkin, oikohöylällä uudet liitospinnat ja liiman kans kasaan. Muista tukea hyvin vertikaalisuunnassa vaikka rimoilla, jotka puristettu yhteen ettei lähde elämään siinä suunnassa. Varmista tasainen puristuksen jako esim. Puristimien ja kannen välisellä palikalla.
 
laurilaguitars.blogspot.com
tele09
12.04.2012 16:10:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Kansi tarkasti sirkkelillä halki liitoskohtaa pitkin, oikohöylällä uudet liitospinnat ja liiman kans kasaan. Muista tukea hyvin vertikaalisuunnassa vaikka rimoilla, jotka puristettu yhteen ettei lähde elämään siinä suunnassa. Varmista tasainen puristuksen jako esim. Puristimien ja kannen välisellä palikalla.
 
Tuo kansi on muuten 1cm paksu, onko liian ohut uudelleen liimaukseen?
Onko esim korpi instrumentsin myymä liima hyvä duunin suoritukseen?
 
joseplluissans
12.04.2012 16:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Tuo kansi on muuten 1cm paksu, onko liian ohut uudelleen liimaukseen?
Onko esim korpi instrumentsin myymä liima hyvä duunin suoritukseen?

 
10mm on kyllä riittävä. Korpi-instruments taitaa myydä Titebondia, joka on aika käytettyä soitinrakentamisessa. Sitä saanet muualtakin, halvemmalla.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
e0700719
12.04.2012 21:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käy siihen mikä tahansa puuliima jos multa kysyt. Titebond on kyllä itellä toiminu, kuin myös cascon wet. Jenkkiharrastajat tuntuu käyttävän noita kuumennettavia liimoja, liekö luusta tehtykä?
 
Sentti riittää siihen perinteiseen puristamiseen hyvin kuhan kattoo että kaikki puristuu suoraan. Akkarin kannet liimataan laittamalla puoliskot hieman teltaksi, molempien vapaaseen päähän stopparit ja hienosti panetaan teltan katto alas, mut en lähtis senttiselle puulle tekemään tota.
 
laurilaguitars.blogspot.com
samantien
12.04.2012 22:04:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Moi,
 
tuli hommattua tällainen kansipuu ja tuli mietittyä onko kansipuun keskellä menevä liitos tehtävä uudestaan, sillä useimmiten noissahan ei näe mitään puupalojen välissä, kun tässä taas on melko selvä väli:
 
http://i.ebayimg.com/t/Birdseye-Map … 0WDEwMjQ=/$(KGrHqMOKkEE6TeWjjc8BOuf)2!cN!~~60_57.JPG
 
Ideanahan on siis perus, huomaamaton liitos kuten tässä:
http://www.theguitarshop.ca/product … a5dc34fb60587c9cae92f6144018ca5.jpg
 
Mikä olisi paras tapa saada kahden puun väli mahdollisimman huomaamattomaksi?
 
Kiitos

 
Sahaa sauma auki ja höylää reunat suoriksi, jonka jälkeen palat yhteen ja tarkistus valoa vasten. Sauma ei ole hyvä, jos valo pääsee läpi. Puut kannattaa pistää liimaukseen heti höyläyksen jälkeen. Puristimia tasaisin välein. keskisaumaan puristimet molemmille puolille, että palat pysyy samassa linjassa. Älä väännä puristimia liian kireälle.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
tele09
15.05.2012 19:28:59 (muokattu 15.05.2012 19:30:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kansipuu saapuikin jo valmiiksi kahdessa palassa, eli se ei ollutkaan valmiiksi liimattu... Mutta ongelmana on ilmeisesti ilman lämpötilan ja kosteuden vaihtelujen takia tullut noin 2-3mm väljä kohta puun liitoksen alaosassa, eli kun puut liittää yhteen niin noin 20-30cm alueelta alhaalla on 2-3mm aukko... Kuinka tämä ongelma kannattaisi korjata?
 
MPU
16.05.2012 07:39:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Kansipuu saapuikin jo valmiiksi kahdessa palassa, eli se ei ollutkaan valmiiksi liimattu... Mutta ongelmana on ilmeisesti ilman lämpötilan ja kosteuden vaihtelujen takia tullut noin 2-3mm väljä kohta puun liitoksen alaosassa, eli kun puut liittää yhteen niin noin 20-30cm alueelta alhaalla on 2-3mm aukko... Kuinka tämä ongelma kannattaisi korjata?
 
Höyläämällä liitospinnat suoriksi. Tuon puun kanssa kannattaa olla varovainen kun höylää, sen verran kiekurainen on syy. Pienellä lastulla ja hitaasti.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tele09
16.05.2012 11:40:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Höyläämällä liitospinnat suoriksi. Tuon puun kanssa kannattaa olla varovainen kun höylää, sen verran kiekurainen on syy. Pienellä lastulla ja hitaasti.
Marko

 
Kannattaa varmaan tehdä niin että höylää materiaalia pois vain kohdasta joka ei ole mennyt väljäksi? Tai olisiko mahdollista jos vetää koko pinnan höylällä ja sitten puristimilla väljä kohta menisi paikoilleen kun liimaa palat yhteen?
Sori olen newb tässä asiassa enkä halua pilata hyvää puuta...
 
MPU
16.05.2012 12:05:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Kannattaa varmaan tehdä niin että höylää materiaalia pois vain kohdasta joka ei ole mennyt väljäksi? Tai olisiko mahdollista jos vetää koko pinnan höylällä ja sitten puristimilla väljä kohta menisi paikoilleen kun liimaa palat yhteen?
Sori olen newb tässä asiassa enkä halua pilata hyvää puuta...

 
Koko liimapinta höyläämällä suoraksi, ei puristimilla puristamalla.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Juzzu
16.05.2012 12:21:53 (muokattu 16.05.2012 12:22:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Koko liimapinta höyläämällä suoraksi, ei puristimilla puristamalla.
Marko

 
Itse puristaisin puolikkaat toisiinsa, siis vastakkain ne kansipalat, ja ajaisin molempien pinnat samalla ajolla. Mutta ei missään nimessä siis puristmilla höyläysvirhettä kompensoiden, kuten MPU tuossa sanoikin.
 
Tuon kannen pitkittäisin sauman lisäksi myös kulmavirhe poikittain pitää saada minimoitua, leveämmällä ajolla eli puut rinnakkain saanee tuonkin helpommin kuntoon.
 
Kansien liimaaminen sitten ensin käsin pintoja toisiinsa vasten hieroen, ja sitten kun alkaa jämähtämään vasta pöydälle ja kunnon jigillä ja tuettuna puristimilla puristaen.
 
Ja se sauma sitten todella kuntoon ennen liimausta. Mitä parempi sauma, sitä parempi sauma.
 
t.j.k
16.05.2012 19:06:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Itse puristaisin puolikkaat toisiinsa, siis vastakkain ne kansipalat, ja ajaisin molempien pinnat samalla ajolla. Mutta ei missään nimessä siis puristmilla höyläysvirhettä kompensoiden, kuten MPU tuossa sanoikin.

Tuon kannen pitkittäisin sauman lisäksi myös kulmavirhe poikittain pitää saada minimoitua, leveämmällä ajolla eli puut rinnakkain saanee tuonkin helpommin kuntoon.

Kansien liimaaminen sitten ensin käsin pintoja toisiinsa vasten hieroen, ja sitten kun alkaa jämähtämään vasta pöydälle ja kunnon jigillä ja tuettuna puristimilla puristaen.

Ja se sauma sitten todella kuntoon ennen liimausta. Mitä parempi sauma, sitä parempi sauma.

 
Tahi sitten höylää (oikohöylällä siis) palat erikseen, toinen pala yläpuoli vasten höylän vastetta ja toinen pala alapuoli vasten höylän vastetta. Nämä kun sovittaa yhteen, ei ole väliä, vaikka höylän vaste olisi vähän vinossa ollutkin.
 
tele09
16.05.2012 20:48:48 (muokattu 16.05.2012 20:53:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok kiitos kaikille. Onko vielä vinkkejä tuohon höyläykseen, kannattaako höylätä molempia paloja keskeltä vai sauman päästä rakoilevaan kohtaan asti?
Eli siis puut kun painaa yhteen yhdestä päästä käsillä jää toiseen päähän noin 20cm rako(2-3mm leveä), keskeltä sitten tietysti kun liittää yhteen, niin jää molempiin päihin pienemmät ja lyhyemmät raot. Haluan vaan varmistaa ettei tarvitse höylätä liikaa materiaalia omien virheiden takia...
 
EDIT: Niin siis tämä kannattaa tehdä oikohöylällä? Olin miettinyt itse käsihöylää, mutta tosiaan taitaa olla fiksumpaa tehdä tuo suoraan oikohöylällä. Ei ole ennen tullut operoitua oikohöylää(verstaalla jossa teen rungon on varmaan sellainen), onko siinä joku minimi määrä jonka pitää höylätä pois?
Jos laittaa puupalat päälekkäin ja poistaa molemmista 2mm oikohölylällä, taitaa tulla ihan hyvää jälkeä?
 
Olen uusi tähän touhuun sen takia newb kysymyksetkin siis...
 
Puavali
16.05.2012 21:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: ... Niin siis tämä kannattaa tehdä oikohöylällä? Olin miettinyt itse käsihöylää, mutta tosiaan taitaa olla fiksumpaa tehdä tuo suoraan oikohöylällä. Ei ole ennen tullut operoitua oikohöylää(verstaalla jossa teen rungon on varmaan sellainen), onko siinä joku minimi määrä jonka pitää höylätä pois?
Jos laittaa puupalat päälekkäin ja poistaa molemmista 2mm oikohölylällä, taitaa tulla ihan hyvää jälkeä?

 
Oikohöylän voi säätää ottamaan vaikka kuinka vähän kerrallaan, ja siten ei tule tehtyä isoja mokauksia kertarysäyksellä.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
MPU
16.05.2012 21:46:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Ok kiitos kaikille. Onko vielä vinkkejä tuohon höyläykseen, kannattaako höylätä molempia paloja keskeltä vai sauman päästä rakoilevaan kohtaan asti?
Eli siis puut kun painaa yhteen yhdestä päästä käsillä jää toiseen päähän noin 20cm rako(2-3mm leveä), keskeltä sitten tietysti kun liittää yhteen, niin jää molempiin päihin pienemmät ja lyhyemmät raot. Haluan vaan varmistaa ettei tarvitse höylätä liikaa materiaalia omien virheiden takia...
 
EDIT: Niin siis tämä kannattaa tehdä oikohöylällä? Olin miettinyt itse käsihöylää, mutta tosiaan taitaa olla fiksumpaa tehdä tuo suoraan oikohöylällä. Ei ole ennen tullut operoitua oikohöylää(verstaalla jossa teen rungon on varmaan sellainen), onko siinä joku minimi määrä jonka pitää höylätä pois?
Jos laittaa puupalat päälekkäin ja poistaa molemmista 2mm oikohölylällä, taitaa tulla ihan hyvää jälkeä?
 
Olen uusi tähän touhuun sen takia newb kysymyksetkin siis...

 
Kuulostaa siltä että sun kannattaa kysyä verstaan omistajalta miten oikohöylää käytetään oikein ja turvallisesti. Sama kaikkien muidenkin koneiden kanssa että kitaran valmistuttua on sormet millä soitella.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Antti1
16.05.2012 22:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska olet nyt aivan pihalla asiasta, niin ota jotain jämäpuuta ensin harjoitteluun ja pyydä neuvoa ennen ensimmäistäkään yritystä. Älä todellakaan lähde ottamaan mitään 2mm siivuja oikohöylällä kertaheitolla pois. Noi koneet ovat väärin käytettynä vaarallisia, siinä voi mennä sinänsä arvottoman puupalikan lisäksi paljon kalliimpia asioita pilalle.
 
With socialization comes disease!
tele09
16.05.2012 22:57:25 (muokattu 16.05.2012 22:57:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo eiköhän verstaan porukka osaa neuvoa asiassa, en kyllä itse ajatellutkaan operoida koneita joista olen aivan pihalla ainakin toistaiseksi. Tosiaan newb kun olen niin parasta kysyä neuvoa. Kiitos neuvoista... Laittelen jotain päivitystä ehkä kuvienkin kanssa kunhan projekti etenee
 
Juzzu
22.05.2012 06:50:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Tosiaan newb kun olen niin parasta kysyä neuvoa.
 
Kukaan ei pakota sitten aloittamaan het suoraan niiden kalliiden soitinpuiden kanssa. Harjoittele ensin muilla puilla. Niiden työstöarvot eivät välttämättä päde soitinpuillesi joiden kovuus ja syyrakenne voip olla erilainen, mutta etpä ole ihan niin kuutamolla kuin nyt.
 
tele09
22.05.2012 23:48:58 (muokattu 23.05.2012 00:20:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko vinkkejä vielä kansipuun liimaukseen?
 
Tässä olisi yksi netistä otettu kuva:
 
http://lh6.ggpht.com/ptgauss/SKgQgV … AAAT0/_v7Wb3Cu79s/glueBookmatch.jpg
 
Eli lähinnä pyytäisin neuvuoa tuon kansipuun tasaiseen liimaukseen, eli vaakatasossa suoraan liimausta varten(jotta puu sopisi valmiiksi tasaiseksi höylättyyn runkopuuhun). Kuinka tämä olisi parasta hoitaa?
Kuvassa on puulevy kansipuun alla ja poikittaiset puristimet vielä päällä, onko muita tapoja hoitaa tämä jos ei löydy tuollaisia puristimia?
 
Kuinka vielä kannattaa varmistaa ettei puu liimaudu tuohon alla olevaan palaan kiinni? Siis ylimenevästä liimasta... Se varmaan kannattaa ensin puristaa kiinni, pyyhkiä ylimääräiset liimat ja puristaa takaisin kiinni? Joku netissä suositteli voipaperia puiden väliin?
 
friikki
23.05.2012 00:21:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan puut varmasti tarpeeksi kuivaa?
 
Näillä mennään.....
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «