Aihe: Edullinen point to point vahvistin?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
wilo
15.05.2012 13:32:41 (muokattu 15.05.2012 13:33:17)
Gabe: Kyselleenpä sitten tästäkin että mitä laadukkaita turrent tyylillä tehtyjä vahvistimia on jos lähdetään että ei itse halua rakentaa?

Eikö nuo lie melkeinpä kaikki tehty joko turretille tai eyeletille. Noiden kahden ero on pelkästään siinä, että komponentit ja johdot kiinnitetään turretissa tappiin, jossa on reikä keskellä ja eyeletissä on hieman levyn läpi menevään rinkulaan, jossa on hieman isompi reikä keskellä.
Olen ymmärtänyt, että tärkeintä on se, miten layout on suunniteltu: onnistutaanko välttämään hurinat ja onko vahvistin suunniteltu ja dokumentoitu niin, että huolto ja mahdollinen modaaminen onnistuu helposti.
harryk
15.05.2012 13:48:35

wilo: Eikö nuo lie melkeinpä kaikki tehty joko turretille tai eyeletille. Noiden kahden ero on pelkästään siinä, että komponentit ja johdot kiinnitetään turretissa tappiin, jossa on reikä keskellä ja eyeletissä on hieman levyn läpi menevään rinkulaan, jossa on hieman isompi reikä keskellä.
Olen ymmärtänyt, että tärkeintä on se, miten layout on suunniteltu: onnistutaanko välttämään hurinat ja onko vahvistin suunniteltu ja dokumentoitu niin, että huolto ja mahdollinen modaaminen onnistuu helposti.

Oma kokemukseni on se, että eyeletit ovat käytännössä parempia huollon ja osien vaihtamisen sekä juottamisen kannalta. Turretit vaativat pidemmän lämmityksen juotettaessa ja ne ne imevät tinaa enemmän kuin eyeletit. Osien ja johdotuksen vaihto eyelettiin käy käden käänteessä, kun taas turreteissa se on hitaampaa edellämainittujen tekijöiden takia. Olen tehnyt molemmilla metodeilla vahvistimia, joten olen päässyt vertailemaan niitä tekijän näkökulmasta. Vahvistimen käyttäjälle sillä ei ole paljon merkitystä onko se tehty eyeleteillä vai turreteilla.

Turretit kehitettiin aikoja sitten kait amerikoissa lähinnä sotilaskäyttöön tarkoitettuihin laitteisiin, joissa tärkeintä oli suuri tärinänsieto ja kestävyys rankassa maastokäytössä. En tiedä keksikö Fender eyelettien käytön, mutta vanhoja 50-60 vuotta vanhoja eyeleteillä toteutettuja Fendereitä on vielä tänäkin päivänä hyvässä soittokunnossa.

Todellinen point-to-point tarkoittaa periaatteessa sitä, että komponentit kiinnitetään toisiinsa käyttämällä hyväksi mahdollisimman pitkälle putkien kantojen ja potikoiden nastoja ym. Tällaisen vahvistimen korjaus ja modailu voi olla todellinen painajaisuni varsinkin jos osien leiskaa ei ole piirrettynä olemassa.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
15.05.2012 13:49:32
Tuo Romukin kuullostaa kyllä hyvältä :) Pitääpä kysellä sieltäpäin myös.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Sax-pappa
15.05.2012 15:08:17 (muokattu 15.05.2012 15:08:51)
harryk:
Todellinen point-to-point tarkoittaa periaatteessa sitä, että komponentit kiinnitetään toisiinsa käyttämällä hyväksi mahdollisimman pitkälle putkien kantojen ja potikoiden nastoja ym. Tällaisen vahvistimen korjaus ja modailu voi olla todellinen painajaisuni varsinkin jos osien leiskaa ei ole piirrettynä olemassa.

Olipa mukava 1960-luvulla huoltaa point-to-point tekniikalla tehtyjä televisioita. Onneksi alkoivat sitten käyttää piirilevyjä.

Kestävyyden kannalta on olennaista, että osat joihin kohdistuu mekaanista rasitusta tai isoja lämpötilan muutoksia ovat tukevasti laitteen rungossa kiinni. Näitä ovat esim. potikat, liittimet, putkenkannat jne.
klobasa
15.05.2012 15:11:18
Ratkaisu ekan viestin ongelmaan: Rikstone.
Master Of The Universe
15.05.2012 16:15:45
Viis saundista, kuhan on pöint ty pöint. Hullua.
En allekirjoita.
Numb
15.05.2012 16:16:56

Master Of The Universe: Viis saundista, kuhan on pöint ty pöint. Hullua.

Et sitten lukenut ketjua.
Terv. Kikki Hiiri
Master Of The Universe
15.05.2012 16:20:45 (muokattu 15.05.2012 16:35:04)
Numb: Et sitten lukenut ketjua.

Luin aloituksen. Pidän sellaisesta lähestymistavasta. Monesti täällä ketjuissa "hullutellaan". :)
En allekirjoita.
Gabe
15.05.2012 16:50:52
Master Of The Universe: Luin aloituksen. Pidän sellaisesta lähestymistavasta. Monesti täällä ketjuissa "hullutellaan". :)

Monesti täällä ketjussa keskustellaan sit lisää aloituksesta. Kuten olen pari kertaa todennut aiemmin:

Gabe: En tietty osta soundiltaan epäsopivaa point to point vahvistintakaan :) Lähinnä kiinnostaa onko tähän hintaluokkaan ylipäätään.

Ajattelin ehkä hassusti silleen että jokainen ymmärtää ilman erikseen sanomista että se soundi on tärkein tekijä. Noh, nyt on aloitusviestiäkin korjattu :)
Gabe
15.05.2012 16:51:45
pmu: Ratkaisu ekan viestin ongelmaan: Rikstone.

Toi Rikstone vaikuttaa kiinnostavalta, made in finland ja kaikkea... mut hinnastoa ei löydy? :/
oamkbonor
15.05.2012 17:26:23
Mitä soittolaitehankinnassa tarkoitetaan budjetilla? Onko kysyjä ostamassa laitetta sen mukaan mitä se maksaa vai onko laitteelle jokin varsinainen tarve?
Jucciz
15.05.2012 17:29:03
oamkbonor: Mitä soittolaitehankinnassa tarkoitetaan budjetilla?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Budjetti

Puhekielessä budjetilla viitattaneen enimmillään käytettävissä olevaan rahasummaan tehtäessä hankintoja.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gabe
15.05.2012 17:37:51
oamkbonor: Mitä soittolaitehankinnassa tarkoitetaan budjetilla? Onko kysyjä ostamassa laitetta sen mukaan mitä se maksaa vai onko laitteelle jokin varsinainen tarve?

Budjetilla tarkoitan enimmillään käytettävissä olevaa rahasummaa tehtäessä hankintoja, niinkuin Jucciz yllä totesi. :)

Ja kyllä, laitteelle on tarvetta. Eli en osta sitä vain sen takia että haluan kuluttaa 700-1500e johonkin.
oamkbonor
15.05.2012 17:39:58
Gabe: Budjetilla tarkoitan enimmillään käytettävissä olevaa rahasummaa tehtäessä hankintoja, niinkuin Jucciz yllä totesi. :)

Ja kyllä, laitteelle on tarvetta. Eli en osta sitä vain sen takia että haluan kuluttaa 700-1500e johonkin.

Kuulostaa kuitenkin siltä, että hinta ensisijaisesti ratkaisee eikä tarve?
AngieRainbow
15.05.2012 17:58:19 (muokattu 15.05.2012 18:00:01)
Gabe: Budjetilla tarkoitan enimmillään käytettävissä olevaa rahasummaa tehtäessä hankintoja, niinkuin Jucciz yllä totesi. :)

Mä olen laitehankinnoissa yrittänyt keskittyä hinta-laatu -suhteeseen. Tällöin on ollut monesti järkevämpää panostaa kerralla vähän enemmän. Mun mielestä siis todella hyvä 1500 euron vahvistin on halvempi kuin huono 700 euron vahvistin, koska koen, että siinä kalliimmassa ja laadukkaammassa saan enemmän vastinetta yhdelle eurolle.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että hinta korreloisi aina laatua. 700 eurolla saa varmasti hyviä vahvistimia ja 1500 eurolla huonoja. Nämähän ovat maku asioita ja kannattaa tietty hankkia oman tarpeen mukaan.

Mä tietenkin olen tullut ostelleeksi kaikenlaista, mitä ei olisi edes tarvinnut, mutta huonomminkin olisi rahat yleensä voinut käyttää.

Mummo-vainaa tapasi sanoa: "Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa." :D

Musta tuntuu, että yleisesti ottaen "ennen vanhaan" kalliimmat tuotteet olivat laadukkaampia. Nykyään ei esim. elektroniikassa näin aina ole. Kaikki puhelimet ja läppärit ovat yhtä ja samaa paskaa. Toisissa on vain enemmän toimintoja. No, pientä kärjistystä (sekä omakohtaista vitutusta).
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Gabe
15.05.2012 18:13:41
AngieRainbow: Mä olen laitehankinnoissa yrittänyt keskittyä hinta-laatu -suhteeseen. Tällöin on ollut monesti järkevämpää panostaa kerralla vähän enemmän.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että hinta korreloisi aina laatua. 700 eurolla saa varmasti hyviä vahvistimia ja 1500 eurolla huonoja. Nämähän ovat maku asioita ja kannattaa tietty hankkia oman tarpeen mukaan.

Mä tietenkin olen tullut ostelleeksi kaikenlaista, mitä ei olisi edes tarvinnut, mutta huonomminkin olisi rahat yleensä voinut käyttää.

Mummo-vainaa tapasi sanoa: "Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa." :D

Samaa sanoi mun mummmoni :D Olet ihan oikeassa kyllä. Varmaan menen alkuperäisen ideani mukaan ja satsaan johonkin 1000-2000e laitteeseen, onhan se kuitenkin tarkoitus palvella pitkään :)

Nyt näyttää siltä että se on joko:

Bluetone, Rikstone tai Romu.
oamkbonor
15.05.2012 18:15:50
Gabe: Samaa sanoi mun mummmoni :D Olet ihan oikeassa kyllä. Varmaan menen alkuperäisen ideani mukaan ja satsaan johonkin 1000-2000e laitteeseen, onhan se kuitenkin tarkoitus palvella pitkään :)

Nyt näyttää siltä että se on joko:

Bluetone, Rikstone tai Romu.

Katoppa myös Amplisonic.
Gabe
15.05.2012 18:27:19
oamkbonor: Katoppa myös Amplisonic.

Ei muuten hullumpi tämäkään. Kiitos :) alkaa löytymään.
kossuossi
16.05.2012 13:19:28
Hinta, laatu ja JÄLLEENMYYNTIARVO !!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)