Aihe: Edullinen point to point vahvistin?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
LaMotta
14.05.2012 20:04:42 (muokattu 14.05.2012 20:09:36)

http://www.topsound.fi/fender-bassman-50-head-1971.html

http://www.guitarhucksters.com/191

Menee hiukan budjetin yli....Fenderin Silverfacet taitaa olla kaikki point-to-pointteja? Eli Deluxe Reverb, Pro Reverb, Twin, Vibrolux jne.
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
AngieRainbow
14.05.2012 20:24:54
Spiral: Jep, oon vähän tuota Ironmania miettinyt, en vaan oikein ole saanut itselle perustelua että mihin tarvisin, ei sillä että se olisi ennenkään estänyt. :)

Hah hah. Näin se menee. Eipä mullakaan ole ollut todellista tarvetta pitkään aikaan mihinkään, mutta taas lähti tänään tilisiirto Thomannille...
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Don Felder
14.05.2012 20:25:59
Ovat tosin tehty kytkentälevylle eivätkä ihan point-to-point tyyliin

Pieni tarkennus on paikallaan, yleensä aina käytetään joko juotoskorvakkeita tai -nastoja jotka ovat kytkentälevyssä tai -rimassa kiinni ja niihin on taas komponentit juotettu jolloin syntyy point-to-point vahvistin. Sellaisia vahvistimia joissa komponentit ovat juotettu suoraan toisiinsa, taitaa olla melko harvassa.
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
Spiral
14.05.2012 20:27:30

AngieRainbow: Hah hah. Näin se menee. Eipä mullakaan ole ollut todellista tarvetta pitkään aikaan mihinkään, mutta taas lähti tänään tilisiirto Thomannille...

Eikö sulla ollut jo unelmakamat kasassa?!? ;)
Artist
14.05.2012 21:26:08 (muokattu 14.05.2012 21:31:15)
Don Felder: Pieni tarkennus on paikallaan, yleensä aina käytetään joko juotoskorvakkeita tai -nastoja jotka ovat kytkentälevyssä tai -rimassa kiinni ja niihin on taas komponentit juotettu jolloin syntyy point-to-point vahvistin. Sellaisia vahvistimia joissa komponentit ovat juotettu suoraan toisiinsa, taitaa olla melko harvassa.

Yleensä toki juuri noin kuten sanoit, mutta kun aloitusviestissä nimenomaan haettiin point-to-pointia (joka mielestäni tarkoittaa sitä, että komponentit tosiaan ovat juotettu suoraan toisiinsa, vaikka termiä usein sovelletaan noihin kytkentälevyllisiinkin ainakin mainospuheissa) niin totesin tuossa olevan kytkentälevy.

Ei sillä, että pitäisin itse kytkentälevyä tai -rimaa huonompana toteutustapana kuin point-to-pointia tai hyvää PCB:tä. Itselläni PCB ja kytkentälevykoneet toimineet ihan yhtä hyvin tai huonosti koneesta riippuen ja yllättävät huoltokustannukset ovat aina kirpaisseet.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Don Felder
14.05.2012 21:58:16
Sellainen true point-to-point rakenne mene vielä yksinkertaisissa vahvistimissa mutta komponenttimäärän kasvaessa niistä tulee melkoisia risukasoja jonka korjaaminen ja modaus vaati aikaa ja tupakkaa. (tupakka on kallista)
Jotenkin arvelisin (korjatkaa jos olen väärässä), että melkein kaikki point-to-point vahvistimina myytävät vehkeet ovat turret/eyelet-nastoilla tai juotoskorvakkeilla toteutettuja.
Artist
14.05.2012 22:02:49 (muokattu 14.05.2012 22:13:24)
Don Felder: Sellainen true point-to-point rakenne mene vielä yksinkertaisissa vahvistimissa mutta komponenttimäärän kasvaessa niistä tulee melkoisia risukasoja jonka korjaaminen ja modaus vaati aikaa ja tupakkaa. (tupakka on kallista)

En väitä vastaan, ihan oikeassa olet. Alunperin heitin suositukseksi Uraltone Jr:n ja Bad Cat Mini Catin ja vain mainitsin, että ainakin Uraltone Jr on kytkentälevyllä. Kun tuossa aloitusviestissä ei ihan hirveän tarkasti speksattu, mitä ollaan hakemassa...

Eipä tuohon 700 euroon saa kovin monimutkaisia kytkentälevylle tehtyjä koneitakaan.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Don Felder
14.05.2012 22:20:54
http://www.ckmcgraw.com/afmcgraw/tubeamp.htm

Tästä linkistä löytyy hyvä esimerkki siitä mitä tarkoitan risukasalla.
Itse en vierasta näitä levylle kasattuja point-to-point vahvistimia.
Piirilevyvahvistimia hieman vierastan vaikka itselläni sellaisia on muutama kappale.
Gabe
14.05.2012 22:35:13
beliel: Tuo on järkevä lähtökohta. Harva meistä huvikseen heittää tonnia kiinni johonkin joka voi olla viiden vuoden päästä arvotonta romua.

Mutta eivät kaikki piirilevyä hyödyntävät nykyvahvistimet tule hajoamaan lähimpään 40 vuoteen. Huoltamistarvetta kyllä tulee olemaan myös siinä pointtopointissa tuona aikana. Hintaero jos ei aleta karsia ominaisuuksia, on isompi kuin huoltoon uppoavan rahan ero. Ehkä sinunkin kannattaisi kaivaa tietoa ja mielipiteitä niiden kiinnostavien vahvistimien rakenteellisesta kestävyydestä. Spekulointia löytyy netistä monesta paikasta, Uraltonen sivut ovat hyvä lähtökohta.

Tämä oli muuten oikein hyvä näkökohta. En ollutkaan aiemmin miettinyt tältä kannalta. Pitäneepä tutustua vielä tarkemmin aiheeseen, tietoa on kertynyt enemmänkin kitaroista kuin vahvistimista.

Kiitos kaikille muillekin vastanneille! Täällä on tullut tosi hyvin hyödyllistä tietoa. Jatkakaa ihmeessä :)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
LaMotta
14.05.2012 22:45:20

Hypetystä melko pitkälle koko p-t-p.
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
janpeko
15.05.2012 09:25:17
Ei se mitään hypetystä ole, vaan fakta. P T P konetta voi helpommin korjata. Olen jutellut useiden vahvarin tekijöiden ja korjaajien kanssa, ja he ovat kovasti ptp koneiden kannalla. Nyt täytyy tietysti muistaa, että näissäkin koneissa on eroja. Uudet Kiinan Voxit ym kinukit ovat muutenkin heikoista komponenteista kasattuja, vaikkakin rakenne on ptp. Bad Cat, Dr Z .... ovatkin luku erikseen. Ne ovat aikas hienosti rakennettuja kunnon osista. Myös kotimaiset vahvistinrakentajat tekevät hienoa jälkeä, mukaan lukien Virolaiset Romut. Ovat myös hyvin tehtyjä pelejä.
Numb
15.05.2012 09:52:12

Mitä olen noitten vahvistimien sisuskaluja kurkkinut, niin turret board -ratkaisu vaikuttaa noin korjaajan kannalta fiksulta. Sisus on helppo tehdä siististi. Esimerkiksi Hiwatt: http://www.aikenamps.com/DR504.gif
Terv. Kikki Hiiri
varakeef
15.05.2012 09:53:47
jniska: Ei, mielestäni Harry lupaa vahvistimelle elinikäisen takuun, tarkoittaa soittajan elinikää :P

Minun Bluetoneni papereissa lukee kyllä 10 vuotta. Tuskin se nyt raukeaa, jos heitän lusikan nurkkaan...

Bluetonea uskallan kyllä suositella, sieltähän saa aika lailla sitä, mitä tilaa, hyvin toteutettuna ja kohtuullisella hinnalla.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Avohaava
15.05.2012 10:21:41
Point to point eli Thomannilta roskikseen?
Tunkkaisen soundin salaisuus SEYMOUR DUNCAN.
Gabe
15.05.2012 12:33:32
janpeko:. Myös kotimaiset vahvistinrakentajat tekevät hienoa jälkeä, mukaan lukien Virolaiset Romut. Ovat myös hyvin tehtyjä pelejä.

Tiedätkö saako Romua nuppina?
Numb
15.05.2012 12:51:50

Gabe: Tiedätkö saako Romua nuppina?

Kyä mää uskoisin, että Kaido nupin väsää jos asiakas semmoisen haluaa, tilaa ja maksaa.
Terv. Kikki Hiiri
wilo
15.05.2012 13:04:33
Gabe: Tiedätkö saako Romua nuppina?

Kyllä saa. Itte tiedustelin custom-nuppia ja sellaisen olisi kyllä mielellään tehnyt. Mun hankinta tosin meni jäihin, kun onnistuin hankkimaan jo pitkään haluamani kitaran.
Gabe
15.05.2012 13:13:09
wilo: Kyllä saa. Itte tiedustelin custom-nuppia ja sellaisen olisi kyllä mielellään tehnyt. Mun hankinta tosin meni jäihin, kun onnistuin hankkimaan jo pitkään haluamani kitaran.

Hyvä kuulla :) Oliko hinnasta vielä puhetta?
Gabe
15.05.2012 13:21:27
ATIA: Minusta turret nastainen levy on hirmu kätevä rakentaa ja huoltaa. Point to point on hieno perinne mutta itse pidän levyn tuomasta selkeydestä ja järjestyksestä.

Kyselleenpä sitten tästäkin että mitä laadukkaita turrent tyylillä tehtyjä vahvistimia on jos lähdetään että ei itse halua rakentaa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)