Aihe: Mitä huomioitavaa, käytössä olleen putkinupin ostossa?
1 2
Oosk
13.05.2012 19:59:27
beliel:

Oosk: Vahvistin on Peaveyn 6505+

http://muusikoiden.net/tori/haku.ph rice_max=&category=all&with_image=0

Ihan normihinta tuo 800€, halvemmallakin löytyy. Tuo on sellanen vahvistin, jonka saundi ja ominaisuudet ei kaikkia miellytä. Jotkut taas tykkäävät kuin hullu puurosta.

Itse kuulun juuri jälkimmäiseen ryhmään. Ei vaan uuteen ole varaa ja kuitenkin käytetty ajaa saman asian kuin uusi.
petteri m
13.05.2012 21:17:03
lavaamo: http://www.youtube.com/watch?v=b9cWZxb-HGY

Tunnistan kyllä itseni tuolta...hauska pätkä ja ihan asiaa! Miksi ostaa autoa jossa kaikki viat on, kun jossakin on viaton...
petteri m
13.05.2012 21:27:41
Oosk: Itse kuulun juuri jälkimmäiseen ryhmään. Ei vaan uuteen ole varaa ja kuitenkin käytetty ajaa saman asian kuin uusi.

Yleisesti ottaen juuri instrumenttivahvistin on sellainen tuote jossa käytettynä ostaminen kannattaa. Ja mitä yksinkertaisempi on vehkeen toteutus niin sitä parempi. Point to point -vehkeistä ei tarvitse kovin paljon tietoja saada kun voi asian ratkaista. Korjaaminen on halpaa vaikka sattuisi lähes mitä jos ei muuntajien uusimisesta puhuta.

Itse olen ostanut yhden vahvistimen vaikka vehje oli harvinainen ja ilmiselvästi toimenpiteiden tarpeessa mutta läikkä oli housuissa iso ja aavistin koneen potentiaalin, vieläpä aivan oikein. Niin vain tuli Uraltoneen asiaa pian kaupanteon jälkeen ja laitteen hinta melkein tuplaantui. Siitä huolimatta olen mitä onnellisin soittaja sillä verme on juuri sitä mitä haluan ja tarvitsen, aivan täsmällen. Kannatti maksaa.
lavaamo
13.05.2012 21:29:35
petteri m: Tunnistan kyllä itseni tuolta...hauska pätkä ja ihan asiaa! Miksi ostaa autoa jossa kaikki viat on, kun jossakin on viaton...

Jäi vissiin huomammatta että viat oli taidettu ottaa huomioon hinnassa?

Yhtäkään viallista vahvistinta en oo ostanut, vaikka "sokkona" oon kaupat sopinut.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Confidentum
13.05.2012 21:48:44
lavaamo: Jäi vissiin huomammatta että viat oli taidettu ottaa huomioon hinnassa?

Yhtäkään viallista vahvistinta en oo ostanut, vaikka "sokkona" oon kaupat sopinut.

Juu ja parhaat vermeet/ kaupat on ollu sellaisia, joissa myyjä sanoo, että "oota viikko, pitää vetää vielä yks keikka". Semmonen on periaate mulla, että jos se soittajalle kelpaa, niin mulle myös.
lavaamo
13.05.2012 22:08:44
Confidentum: Juu ja parhaat vermeet/ kaupat on ollu sellaisia, joissa myyjä sanoo, että "oota viikko, pitää vetää vielä yks keikka". Semmonen on periaate mulla, että jos se soittajalle kelpaa, niin mulle myös.

Tällätavalla multa lähti räkkipääte ennen tätä nykyistä nuppia =)
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
petteri m
13.05.2012 22:37:29 (muokattu 13.05.2012 22:38:33)
Confidentum: Juu ja parhaat vermeet/ kaupat on ollu sellaisia, joissa myyjä sanoo, että "oota viikko, pitää vetää vielä yks keikka". Semmonen on periaate mulla, että jos se soittajalle kelpaa, niin mulle myös.

Eihän tuossa ole kelpaamisesta kyse. Hän vain tarvitsee sitä vielä vähän aikaa ennen myyntiä. Jos se 'kelpaisi' hän ei myisi lainkaan.

Tämä kelpaaminen on huono sana. 'Palvella tarkoitusta juuri omassa käytössä' olisi paree.

Minulta tulee kohta myyntiin mintti VOX AC15 H1TV. Mikäs siinä on 'vikana' kun ei mulle 'kelpaa'. Luulen että se miellyttää aikaa montaakin soittajaa mutta minä en diggaa yhtään. Joku saa siitä hyvän uuden korvikkeen, jos niitä uutena saisi.
ATIA
14.05.2012 07:12:09
Aina voi jos haluaa yrittää sopimus pohjaista ratkaisua, jossa pyytää kirjallista sopimusta kaupan ehdoista, esimerkiksi että ostajalla on oikeus viikon ajan perua kaupat jos laite ei miellytä tms.

Jos ostaa tavaraa netin kautta voi pyytää kirjallista kauppakirjaa jossa ilmenee tavara ja sen kunto on määritelty. Jos sitten osoittautuu että kunto ei vastaa sovittua, on oikeus hinnan alennukseen tai kaupan purkuun. Viime kädessä asiasta päättää myyjän kotialueen oikeusistuin.
uusiipe
14.05.2012 09:50:45
petteri m: ...Tämä kelpaaminen on huono sana. 'Palvella tarkoitusta juuri omassa käytössä' olisi paree...

Vaihtamisen perusteet monasti tunnepohjaisia eikä niinkään järkiperäisiä. Yksinkertaisesti tekee mieli jotain uutta.

Putkivahvistimien suhteen (jos kysessä on point-to-point tai turrentkytkentäinen) aika pitkälle laitteen kondiksen kuulee soinnista; ei kohtuuttomia hurinoita ja suhinoita suurellakaan voluumilla ja äänessä ei ole mitään ylimääräisiä sirinöitä ja ininöitä. Ylimääräisten äänten syiden tunnistaminen vaatii sitten jo vähän putkivahvistintekniikan ja laitteen topologian tuntemusta, eli pitäisi osata analysoida kytkistä.

Piirilevykoneissa kannattaa googletella laitteessa yleisesti ilmenneitä vikoja. Usein ne on mekaanisia piirilevyvaurioita liittimissä, putkenkannoissa, potikanjuotoksisa, piirilevykiinnityksissä jne. Jos piirilevykone on kovin kolhitussa kunnossa, saattaa olla, että konehuoneessakin on jotain repsahtanut.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Confidentum
14.05.2012 11:01:32 (muokattu 14.05.2012 11:12:05)
petteri m: Eihän tuossa ole kelpaamisesta kyse. Hän vain tarvitsee sitä vielä vähän aikaa ennen myyntiä. Jos se 'kelpaisi' hän ei myisi lainkaan.

Tämä kelpaaminen on huono sana. 'Palvella tarkoitusta juuri omassa käytössä' olisi paree.

Minulta tulee kohta myyntiin mintti VOX AC15 H1TV. Mikäs siinä on 'vikana' kun ei mulle 'kelpaa'. Luulen että se miellyttää aikaa montaakin soittajaa mutta minä en diggaa yhtään. Joku saa siitä hyvän uuden korvikkeen, jos niitä uutena saisi.

http://fi.wiktionary.org/wiki/kelvata .... olla kyllin hyvä, sopia, soveltua. Sitäpähän tarkoitin, että minusta on melko turvallista ostaa kamoja keikkailevilta musikanteilta, koska epävarmoilla vermeillä ei edes basisti keikkaile. ;) Enempi pitää tsekata sitten sellaisia, jotka trokaa vermeitä (eikä siinäkään mitään pahaa). Ne kun ei tule "myyjän omasta käytöstä" niin niiden laatua pitää sitten kokeilla/tutkailla...paitsi jos jotain kovasti haluaa ja vaikkapa ulkomailta semmonen liikkeestä löytyy, niin ei muuta kun taalat tiskiin ja pakettia oottelemaan. Ei se kovin pahasti voi pieleen mennä. Siis osta "omasta käytöstä" tai liikkeestä niin tuskin ylläreitä tulee. Erityisen harva täällä kusettaa ja semmoset haistaa kyllä. Putkiralliin ja jonkin komponentin vaihtoon tietenkin pitää varautua. Niin ja aina kirjallinen kauppakirja jos vähänkin arveluttaa. Caveat Emptor.
jyrkalt
14.05.2012 12:02:32
Käytetyn vahvistimen ostaminen muuten ei ole mitenkään yksinkertainen homma.

Ensin pitää miettiä että onko kiinnostava vahvistin juuri se mitä haluaa.

Sit pitää youtubesta katsoa/kuunnella vahvistimesta saatavilla olevat "demot" siellä niitä on ja paljon. Hyvällä kuvan ja äänen laadullakin kaikki vieläpä.
Jos olet oikein ahkera niin löydät vielä videon jossa tuota vahvaria soitetaan vielä sillä samalla kitaralla joka sullakin sattuu olemaan. Lottovoitto on löytää jonkun Aasialaisen virtuoosin video vahvistimesta jossa hemmo molottaa sulle ensin tunnin molohoboa ja soittaa vielä loppuhuipennukseksi epävireisellä kitarallaan sen saman Metallican riffin jota sääkin soitat.

Rohkeutta vaatii yhteyden otto myyjään. Pikaviesti alkuun on hyvä tapa. Pikaviestejä kannattaa lähettää useita, jopa kymmenia ja kysellä kannattaa paljon. Esim sulakkeiden sarjanumeroa! Onhan se vittumaista maksaa paikallisliikenteen bussilippu ja pelipaikalla ostotilanteessa huomata että vahvistimen virtajohto on metrin liian lyhyt juuri sun tarpeisiin joka romuttaa muuten niin hyvän kaupan syntymisen.

Ja jos on päästy siihen tilanteeseen että kaupat ja kauppahinta on etukäteen sovittu, kannattaa vielä pikkaisen tinkiä ennenkuin lyöt rahat myyjälle tumppuun. Näin luot itsestäsi reilun ja rehdin kuvan itsestäsi kaverina jonka kanssa on ilo asioida.

Jos oot päässyt kotiin sen uuden vahvarin kanssa ja siinä uuden soittopelin luomassa tohinassa huomaat että takalaudan yksi ruuvi ei ole alkuperäinen niin kannattaa siitäkin reklamoida myyjää. Sehän on tästä vastuussa ja se saa orkkisruuvin tilaamisen maksaa.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Gabe
16.05.2012 00:07:17
ATIA: Aina voi jos haluaa yrittää sopimus pohjaista ratkaisua, jossa pyytää kirjallista sopimusta kaupan ehdoista, esimerkiksi että ostajalla on oikeus viikon ajan perua kaupat jos laite ei miellytä tms.

Jos ostaa tavaraa netin kautta voi pyytää kirjallista kauppakirjaa jossa ilmenee tavara ja sen kunto on määritelty. Jos sitten osoittautuu että kunto ei vastaa sovittua, on oikeus hinnan alennukseen tai kaupan purkuun. Viime kädessä asiasta päättää myyjän kotialueen oikeusistuin.

Tuo on muuten hyvä mutta myyjän näkökulmasta hankala tilanne siinä kohtaa jos vahvistin on lähetetty toiselle puolelle suomea ja kuuden päivän päästä halutaan perua kauppa. Siinä onkin vaikea paikka kun aletaan vääntämään että miten toimitaan. Ostaja ei varmaan haluaisi lähettää tavaraa takaisin myyjälle ennen kuin on saanut rahojansa tilille ja myyjä tuskin suostuu antamaan rahoja takaisin ennen kuin on nähnyt ettei ostaja ole rikkonut laitetta. Tietty oikeusistuin sitten ratkaisee lopulta mutta onpahan aika homma yhdestä vahvistimmesta...
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)