Aihe: Kitaraelementeistä. Halvemmat Eminencet yms.. kokemuksia?
1 2 3 4 5 6
Pluto
19.11.2008 20:10:29
Kerrotaan nyt vaikka sitten tässä ketjussa seuraavaa:

Vaihdoin Marsun 1936-kaapista (vintagemalli eli ylihintainen) Celestionit pois ja hommasin tilalle Eminenceltä parin Wizard + Cannabis Rex. Ensimmäisen testikerran jälkeen olen tyytyväinen. Soundista lähti riipivät middlet pois, tilalle tuli "oikeanlaista" terävyyttä ja yleisesti ottaen äänisaaste muuttui omaa korvaa miellyttävämmäksi.

Uskon nyt itsekin, että kaiuttimen vaihdolla voi saada melko suuriakin muutoksia aikaan soundissa. Eihän se toki tee Behringeristä Mesaa, sen enempää kuin uudet kalsarit tee musta komeaa, mutta olo vain paranee kummasti. Tänhetkinen vahvari on H&K:n Statesman... (ei siis Behku)

Tuo Wizard on, kutenkin jossain vanhassa ketjussa luki, sellainen vähän hifin kuuloinen kaiutin. Yläpää sirisee vähän, ei mitenkään häiritsevästi vaan ihan kivan kuuloisesti. Kaiken kaikkiaan Wizard tuntuu aika neutraalilta, eli mikään tietty alue ei korostu liikaa. Silti yleisilme on hieman kirkkaan puolella, vaikka alakertaakin löytyy.

Cannabis Rex taas on selkeästi pehmeä keskitaajuuksilta, ja soundi on kaiken kaikkiaan lämpimämpi. Alakertaa ei kuitenkaan ole liikaa, eikä se missään nimessä mene tukkoon. Ensivaikutelma tuntuisi olevan, että Wizard ja Cannabis Rex sopivat hyvin yhteen.

Mitä mieltä muuten olette, kannattaisiko Eminenceille, tai kaiuttimille ylipäätään perustaa oma ketju, ei siis faq, mutta sellainen, johon tieto kerääntyisi tehokkaasti. Nyt noita ketjuja tuntui olevan vähän joka lähtöön, kun ne voisi kootaa helposti löytyvään pakettiinkin?
Dillon, you son of a bitch!
Laulava Kylätohtori
11.05.2012 10:48:47
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1268 päivää vanhaan ketjuun!

Onhan näitä ketjuja, mutta tämä osui silmään, joten kysynpä täällä...

Eli otetaas, pojat ja tytöt, vielä kerran....

Itse tehdyssä 2 x 12" kaapissa (Marshallin 1936 -kopio) on nyt Eminencen Private Jack. Toisena on joku vanha Fenderin elementti, mutta nyt se pitäisi korvata, mutta millä? Mikä toimisi parhaiten Private Jackin kanssa? Saundivaatimus on puhtaasta funk-lätkytyksestä, laulavaan od-saundiin sooloja varten. Mitään junttametallia tai mörköjynkytystä ei ole tarkoitus soittaa...

- Wizard?
- Tonker?
- Tonespotter?
- toinen Private Jack?
- ehkä joku Patriot Series -sarjalainen?
- joku muu, mikä?

Hinta saisi tässä kohtaa olla mielellään alle 100 €. Kokemuksia Private Jackistä ja sen toiminnasta muiden elementtien kanssa?
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
JuSu
11.05.2012 12:18:58
Laulava Kylätohtori:

Hinta saisi tässä kohtaa olla mielellään alle 100 €. Kokemuksia Private Jackistä ja sen toiminnasta muiden elementtien kanssa?

Vähä ohi aiheen, mutta otapa se toinen tötterö sieltä kaapista pois, ja kokeile yhdellä elementillä. Jos nyt ei muuten, niin mielenkiinnosta, läpällä ja kännissä.... =)

Itse nimittäin yllätyin, miten hyvältä 2x12" kaappi kuulostaa ilman toista elementtiä. Termi on käsittääkseni detuned tai jotain sellaista...

JuSu
Laulava Kylätohtori
11.05.2012 12:23:43
JuSu: Vähä ohi aiheen, mutta otapa se toinen tötterö sieltä kaapista pois, ja kokeile yhdellä elementillä. Jos nyt ei muuten, niin mielenkiinnosta, läpällä ja kännissä.... =)

Itse nimittäin yllätyin, miten hyvältä 2x12" kaappi kuulostaa ilman toista elementtiä. Termi on käsittääkseni detuned tai jotain sellaista...

JuSu

Meinaatko, että kokonaan pois vai pelkästään johdot irti?
JuSu
11.05.2012 12:25:54
Laulava Kylätohtori: Meinaatko, että kokonaan pois vai pelkästään johdot irti?

Kokonaan pois. Jotenkin se kai menee niin, että kun se kaappiin jätetty tötterö ampuu sitä ilmaa myös taaksepäin (eli kotelon sisään), niin se sitten sieltä kotelon takaseinästä kimpoaa ja puskee pihalle siitä toisen kaiuttimen aukosta (joka siis on tyhjänä) = tukeva soundi.

JuSu
Laulava Kylätohtori
11.05.2012 12:28:25
JuSu: Kokonaan pois. Jotenkin se kai menee niin, että kun se kaappiin jätetty tötterö ampuu sitä ilmaa myös taaksepäin (eli kotelon sisään), niin se sitten sieltä kotelon takaseinästä kimpoaa ja puskee pihalle siitä toisen kaiuttimen aukosta (joka siis on tyhjänä) = tukeva soundi.

JuSu

Ok, täytyykin kokeilla... Kiitti vinkistä.
Jii-Gee
12.05.2012 10:31:19

JuSu: Vähä ohi aiheen, mutta otapa se toinen tötterö sieltä kaapista pois, ja kokeile yhdellä elementillä. Jos nyt ei muuten, niin mielenkiinnosta, läpällä ja kännissä.... =)

JuSu: Kokonaan pois. Jotenkin se kai menee niin, että kun se kaappiin jätetty tötterö ampuu sitä ilmaa myös taaksepäin (eli kotelon sisään), niin se sitten sieltä kotelon takaseinästä kimpoaa ja puskee pihalle siitä toisen kaiuttimen aukosta (joka siis on tyhjänä) = tukeva soundi.

Tästä aiheesta olisi mielenkiintoista kuulla lisää.. !!!

Mulla kun kans nyt toi kakskakstoist -tilanne päällänsä..hmm..jos tosiaankin laittais vaan toisen tötterön paikalla (?!).
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's
Osteri
12.05.2012 10:56:05
Kokeilkaapas myös kitaravahvistimen jatkeeksi 4x10 tuuman bassokaappia jossa on etuseinässä reflex-reiät. Yllätytte. Oliskohan tää se "iso jytky"?
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
JuSu
12.05.2012 13:52:55
Jii-Gee: Tästä aiheesta olisi mielenkiintoista kuulla lisää.. !!!

Ei mulla ole enempää jaettavaa, nuo aiemmat löpinät perustuivat ihan kuulohavaintoon... Tarttis hommata tuohon kaappiin toinen ämyri, niin sais todellista vertailupohjaa.

Mulla kun kans nyt toi kakskakstoist -tilanne päällänsä..hmm..jos tosiaankin laittais vaan toisen tötterön paikalla (?!).

Äkkiäkös tuota testaa sitten.

JuSu
pekurides
12.05.2012 13:55:10

JuSu

VRT.=puoli tai 1/4 avoin kaappi.

tuossa sitten saundi taas "heikentyy" sen toisen tötterön puuttuessa eli periatteessa +-0., ainakin täällä 2x12" komero yhdellä tötösällä huonommalta saundaa kuin kahdella:=) ... ehkäpä makuasioita nämäkin?

Melkein suosittelisin kokeilemaan takaa puoliavointa, eli duunaisi "huoltoluukun" taakse jonka saapi ruuvattua takaisin jos mieli tekee.

täällä on yksi puoliavoin VHT 4x12 ja se on aikalailla muodostunut lempikaapiksi avoimemman ja lämpimämmän saundin takia, tosin kertoilevat että botne putoaa avoimen rakenteen takia mutta en ole kauheasti noista huomannut.... tosin mun ykkössetissä on sitä "botnea" ja jytinää jo valmiiksi 200Watin verran KT88 tuubeilla niin siitä se ei jää kiinni!

-p-
mielummin vähän liikaa kuin liian vähän!
Laulava Kylätohtori
22.05.2012 10:32:24

JuSu

No jopas, toimii! Otin Fenderin vanhan elementin kokonaan pois ja kokeilin kaappia pelkällä Private Jackillä ja ero oli melkoinen. Voisikohan saundia kuvailla nyt avoimemmaksi. Ainakin sellainen kireys ja vääränlainen basson tiukkuus jäi pois. Tämä malli sopii omaan makuun paljon paremmin, joten tarkoittaako tämä myös sitä, että jos hommaan tuohon myös toisen elementin, niin kaappi kannattaa tehdä takaa avoimeksi?

Btw. Fenderin red knob Twin kuulosti järkyttävältä pelkästään tuolla suljetulla kaapilla kokeiltuna (molemmat elementit paikalla). Ei olisi ikinä uskonut edes samaksi vahvistimeksi. On kyllä hyvä pitää mielessä, miten paljon elementit/kaappi tosiaan vaikuttaa saundiin...
Laulava Kylätohtori
03.08.2012 22:22:10
Onko olemassa jotain mittasuuretta, joka kuvaisi elementin punchia tai iskevyyttä? Ehkä joku kompressoitumisarvo tai jotain? Muutenkaan noista arvoista ymmärrä mitään...

Tonespotter olisi myös yksi kiinnostava elementti. Kokemuksia kenelläkään, kun haulla ei löytynyt mitään....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
artal
03.08.2012 22:37:00

JuSu

Samasta ideasta on tällainenkin sovellutus:
http://www.fortemusical.com/3dcabinets.html

Kiinnostaisi kokeilla.
Laulava Kylätohtori
30.01.2013 17:31:15 (muokattu 30.01.2013 17:38:09)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 179 päivää vanhaan aiheeseen!

Mutta mutta, kertokaapa viisaat ja tietävät...

Eminencen Tonespotter on ilmeisesti jonkilainen hahmotelma Celestionin G12-65:stä. Olen käsittänyt, että G12-65 on aika lämmin ja tummasointinen elementti, eli onko Tonespotter samanlainen?

Jos ei ole varsinaisesti lämpimän ja tumman soundin ystävä, niin kannattaako Tonespotter unohtaa?

Entä kokemuksia, mikä olisi hyvä elementti Red Fangin kanssa 2x12" kaappiin? Miten Tonespotter mahtaisi toimia? Parempia ehdotuksia?

edit. Miten Swamp Thang, onko kukaan kokeillut? Swamp Thang yksinään ainakin on loistava ja herkkyydetkin kohdallaan...
Gabe
30.01.2013 18:12:23
Laulava Kylätohtori: Jos ei ole varsinaisesti lämpimän ja tumman soundin ystävä, niin kannattaako Tonespotter unohtaa?

Entä kokemuksia, mikä olisi hyvä elementti Red Fangin kanssa 2x12" kaappiin? Miten Tonespotter mahtaisi toimia? Parempia ehdotuksia?

edit. Miten Swamp Thang, onko kukaan kokeillut? Swamp Thang yksinään ainakin on loistava ja herkkyydetkin kohdallaan...

Unohtaisin ehkä tuon Tonespotterin, se on aika lämmin soundinen. Swamp Thang on loistava, toinen varteenotettava vaihtoehto voisi olla Texas Heat?
iec
30.01.2013 18:54:44

Ja niin päin pois...
Laulava Kylätohtori
30.01.2013 20:31:35
Kiitokset näistä. Itse asiassa mulla on ollut Private Jack, se oli ihan ok, oikeastaan omalla tavalla hyväkin, samoin oli Texas Heat (tosin aivan erilainen) ja Swamp Thang mulla oli Deluxe Reverbissä ja se oli kyllä loistava. Ehkä tuo Swamp Thang voisi olla SE juttu, mutta toimiikohan se Red Fangin kanssa?

Tulee siis 2x12" kaappiin Red Fangin toveriksi Bluetonen Dusty Roadille musatyylinä, funk, rock, blues ja ajoittain heavy rock. Eli pitäisi toimia niin puhtaiden kuin säröjen kanssa...

Lisää vaan kokemuksia tulemaan....
jarmo vh
30.01.2013 21:44:23
Halpa ja hyvä elementti olis mielestäni Eminencen V12. Toimii säröllä oikein hyvin. Ei ole kovin kirkas eli ehkei sitä mitä etsit mutta toisaalta voisi toimia hyvin parina jonkun kirkkaamman kanssa. Itse olen käyttänyt yksin 1x12 kaapissa ja parina Wizardin kanssa. Se on muuten hyvä elementti myös. Nää on niin halpoja, että osta ja testaa.
Tiätsä on se siis niin sellasta niinkun tiät.
iec
31.01.2013 08:58:46 (muokattu 31.01.2013 10:27:41)

Laulava Kylätohtori: Kiitokset näistä. Itse asiassa mulla on ollut Private Jack, se oli ihan ok, oikeastaan omalla tavalla hyväkin, samoin oli Texas Heat (tosin aivan erilainen) ja Swamp Thang mulla oli Deluxe Reverbissä ja se oli kyllä loistava. Ehkä tuo Swamp Thang voisi olla SE juttu, mutta toimiikohan se Red Fangin kanssa?

Tulee siis 2x12" kaappiin Red Fangin toveriksi Bluetonen Dusty Roadille musatyylinä, funk, rock, blues ja ajoittain heavy rock. Eli pitäisi toimia niin puhtaiden kuin säröjen kanssa...

Lisää vaan kokemuksia tulemaan....

Ulkomaisilla foorumeilla oli juttua että esim näitä on paritettu Red Fangin kanssa:
-Scumbag M75
-Private jack
-Cannabis Rex
-Wizard
-1230/55hz Weber
-Celestion V30
-Celestion 12H30
-Celestion Greenback (öh, joo... laaja käsite)

EDIT: http://www.eminence.com/support/tone-guide/ Tuosta voi olla myös jotain apua. Joka kaiuttimesta on kuvailtu eri taajuusalueiden balanssia. Jos haluat siis Red Fangia tasapainottaa johonkin suuntaan (onko liian kirkas, pyöreä tms.), niin tuon avulla voisi löytyä mihin suuntaan menee. Itse jos lukisin tuota "karttaa", niin esim PJ:ssä on RF verrattuna tiukempi bassopuoli, mutta muuten samantyylinen, CRex toisi lisää bassoa ja yläpäätä tummemmaksi, SwampThang ja TexasHeat myös lisäisivät bassoa ja tummentaisivat yläpäätä ja toisivat keskialuetta lisää.

Mutta joo, ei ole omakohtaista kokemusta, mutta pahasti näyttää siltä että menee taas sulla kokeiluksi tämä homma :) Olisko siellä Rauman suunnalla iloisia veijareita joilla olis näitä ihan lainattavaksi asti? Tai sitten vain ostat 2-3 kpl erilaista kaiutinta ja myyt 2 niistä pois 70% hinnalla.

-iec
Ja niin päin pois...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)