Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 517 18 19 20 2147 48 49 50 51
Katti
10.05.2012 22:14:17
rintapek: Mut onhan toi ilmiö olemassa. Ihan toisessa ääripäässä tohon törmää budjettiluokan alapään maanantaikappaleissa, jois ihan tosissaan ja hemmetisti isommilla dB- arvoilla on sisäänleivottuna just toi ilmiö, et kun käännät potikkaa puoli kierrosta, niin ei tapahdu mitään ja sit hiuskarvan paksuuden verran lisää, niin tapahtuu jo liikaakin. Ikäänkuin säätövastukseksi naamioitu on/off- kytkin.

Siis täähän on ihan tyyppi"ominaisuus" noissa analogisissa Allen&Haagerteissa...

Ensin ei tapahtu mitn, ja sit yht'äkkia o kaikki silmillä...
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
stnprkl
11.05.2012 16:08:39
Paluu takaisin otsikon aiheeseen :)
Nyt meillä oli konttorilla pari viikkoa Midaksen Pro9 testissä ja se sai pisteet koko työryhmältä ja vedettiin sillä sekä monitoreita että keulaa. Ite opastin yhen brittiläisen ensikertalaisen bulsan ajatusmaailmaan ja keikan jälkeen kiitteli et hyvä oli ja mielellään vetää kyseisellä laudalla toistekin eli laudan omaksuminen meni hältäkin melko kivuttomasti. Pari pikku juttua siin oli mitkä vähän häiritsi ja kummastutti ja kakkosversiossa kuulemma ainakin osa niistä korjattu ja osa niistä on tehtaan näkemyksiä et kuin sen vehkeen pitää toimia :) Pari juttua siin oli sit taas semmosia mitä ei missään muussa oo onnistuttu tekemään noin eli siin sai kanavia safelle riippumatta siitä et mitä failia latailee ja kuin eli esmes festaritilanteessa spiikit ja taustamusat saa pelittään koko ajan riippumatta kuka vetää, mitä ja minkämoisella faililla.
Mut enihau, käyttölogiikasta oli helppo päätellä et sitä on ollu suunnittelemassa insinöörien lisäks myös miksaajia.
Viltsu audiokantaja
cozmo
11.05.2012 20:12:08

stnprkl: Paluu takaisin otsikon aiheeseen :)
Nyt meillä oli konttorilla pari viikkoa Midaksen Pro9 testissä ja se sai pisteet koko työryhmältä ja vedettiin sillä sekä monitoreita että keulaa. Ite opastin yhen brittiläisen ensikertalaisen bulsan ajatusmaailmaan ja keikan jälkeen kiitteli et hyvä oli ja mielellään vetää kyseisellä laudalla toistekin eli laudan omaksuminen meni hältäkin melko kivuttomasti. Pari pikku juttua siin oli mitkä vähän häiritsi ja kummastutti ja kakkosversiossa kuulemma ainakin osa niistä korjattu ja osa niistä on tehtaan näkemyksiä et kuin sen vehkeen pitää toimia :) Pari juttua siin oli sit taas semmosia mitä ei missään muussa oo onnistuttu tekemään noin eli siin sai kanavia safelle riippumatta siitä et mitä failia latailee ja kuin eli esmes festaritilanteessa spiikit ja taustamusat saa pelittään koko ajan riippumatta kuka vetää, mitä ja minkämoisella faililla.
Mut enihau, käyttölogiikasta oli helppo päätellä et sitä on ollu suunnittelemassa insinöörien lisäks myös miksaajia.

Komppaan tätä. Yhden vedon oon ko. laudalla vetänyt ja tykkäsin. Nopea ottaa haltuun, olin nopeasti silmäillyt quick start pdf:ää ja olin paremmin kartalla laudasta kun sitä mulle tarjoillut henkilö. :P Tykästyin siihen logiikkaan, että valitun VCA:n kanavat oli keralla näkyvvissä.

- N
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Katti
11.05.2012 21:53:40
stnprkl: Paluu takaisin otsikon aiheeseen :)

Komppia täältäkin... Ainoo mist en diggaa on se hiirihomma... itse ku oon hemmoteltu kosketusnäytöllä :)

Mut siis toi koko Pro-sarja sopii kyl mulle millon vaan, missä vaan...
stnprkl
11.05.2012 23:17:20
Katti: Komppia täältäkin... Ainoo mist en diggaa on se hiirihomma... itse ku oon hemmoteltu kosketusnäytöllä :)

Mut siis toi koko Pro-sarja sopii kyl mulle millon vaan, missä vaan...

Mua ei tossa häirinny yhtään pelata sen hiiren kanssa, siihen kun tartti koskea suht harvakseltaan. Sit ku oli veto käynnissä ni en vissiin kertaakaan koskenu siihen trackballiin vaan pinnan nappuloilla pääs sinne minne tarttikin ja ainakin tos ysis rupee se ruutu oleen jo sen verta pitkällä itsestä et en sinne ees haluis kosketusnäyttöä.
Se Pro2 on vähän rajottunu ajopinnaltaan meitsin makuun ja siinä varmaan sitä kosketusnäyttöä kaipaiskin ihan eri malliin kun noissa 3/6/9 laudoissa.
Viltsu audiokantaja
Katti
12.05.2012 18:34:12
stnprkl: Mua ei tossa häirinny yhtään pelata sen hiiren kanssa, siihen kun tartti koskea suht harvakseltaan. Sit ku oli veto käynnissä ni en vissiin kertaakaan koskenu siihen trackballiin vaan pinnan nappuloilla pääs sinne minne tarttikin ja ainakin tos ysis rupee se ruutu oleen jo sen verta pitkällä itsestä et en sinne ees haluis kosketusnäyttöä.
Se Pro2 on vähän rajottunu ajopinnaltaan meitsin makuun ja siinä varmaan sitä kosketusnäyttöä kaipaiskin ihan eri malliin kun noissa 3/6/9 laudoissa.

Toi on varmaan muuten ihan totta... Mulla pääasialliset työskentelyt ton Pro-sarjan kanssa on nimenomaan 2:sta ja 2C:stä... 9:siä oon päässy kans käpisteleen, mutta se oli eka kerta mulle koko Pro-sarjan kanssa, ni sillai ei oikein vielä ollut hahmottunu...

Mut kuten sanottua, varsin vetokelpoinen sarja. Hakkaa vastaavanhintaiset Pamahat mennen tullen... ...mun mielest ainaki...
audiovisualizer
12.05.2012 23:10:45
Ite kokeillu varastolla PRO2C:tä ihan kokeilumielessä, hiiri oli vähän tahmeahko toiminta tapa verrattuna kosketus näyttöön. Kiinnostaisi tietää miksei tuossa ole kosketusnäyttöä, patchin tekeminen nopeutuisi _hieman_.. Voi tietty johtua kun tottunut noissa valopöydissä kosketusnäyttöön...
duane
13.05.2012 01:37:39
audiovisualizer: Kiinnostaisi tietää miksei tuossa ole kosketusnäyttöä

Toi on kai mil-spec näyttö, eli hönkä piisaa myös suorassa auringonpaisteessa jne..
katellaan...
Macc29
13.05.2012 20:46:37
Presonuksen 24-kanavaista tässä opetellaan, ja kysymys nousi mieleen. Jos on tyhmä (siis kysymys, ei vastaaja), saa vittuilla vapaasti.

Laulusolisti haluaa auxiinsa (IEM) kaikuja. Toki salin puolellekin voisi laittaa, ja ehkä eri määrän, lisäksi vaihtuvan määrän biisien mukaan. No, nämähän on erikseen säädettävissä, mutta vaikuittaisivat olevan linkattuja. Luulen säätäväni vain salin puolelle lisää, mutta solistikin saa lisää. Meneekö se tosiaan noin vai enkö vain osaa?
stnprkl
14.05.2012 00:49:16
Macc29: Presonuksen 24-kanavaista tässä opetellaan, ja kysymys nousi mieleen. Jos on tyhmä (siis kysymys, ei vastaaja), saa vittuilla vapaasti.

Laulusolisti haluaa auxiinsa (IEM) kaikuja. Toki salin puolellekin voisi laittaa, ja ehkä eri määrän, lisäksi vaihtuvan määrän biisien mukaan. No, nämähän on erikseen säädettävissä, mutta vaikuittaisivat olevan linkattuja. Luulen säätäväni vain salin puolelle lisää, mutta solistikin saa lisää. Meneekö se tosiaan noin vai enkö vain osaa?

Mitä sä säädät? Jos kaiun inputtia ni tottakai se vaikuttaa molempiin. Ajatko sen kaiun solistille postina vai prenä, jos postina ni tottakai saliin menevät säädöt vaikuttaa solistille.
Viltsu audiokantaja
Macc29
14.05.2012 07:35:37 (muokattu 14.05.2012 07:37:12)
stnprkl: Mitä sä säädät? Jos kaiun inputtia ni tottakai se vaikuttaa molempiin. Ajatko sen kaiun solistille postina vai prenä, jos postina ni tottakai saliin menevät säädöt vaikuttaa solistille.

Ei inputtia, kai. Kun tuli sellainen olo, että jos post-tappi ei ole painettuna, niin se ei säädä sitä salin puolta? Jos se taas on, säätää molempia. Eli mulla ei ole konffaus yhtään hanskassa. No, tulin hommaan toisen hemmon säätöjen jäljiltä. RTFM sitten vaan. Manuaali ei vaan ollut käytettävissä, mutta netistä näköjään löytyi.
KariS
14.05.2012 13:17:43

Macc29:

Ters!

En oo ihan satavarma, että ymmärsinkö oikein kysymyksen, mutta efektin lähtötasoa Auxiin saa säädeltyä painelemalla halutun Auxin select -nappia kahdesti. Siinä se Auxiin menevä taso on sitten naamalla fat channelissa... Mutta tämä kai olikin selvää?

Ei oo tiskiä just nyt tässä testiä varten, mutta manuskan kappale 4.4.3 avartanee yllämainittua asiaa... samoin lohkokaavio manuskan lopussa kappaleessa 9.4 kertoo enemmän kun tuhat sanaa. Siitä näkee sisäiset reititykset ja sen, missä väleissä säätöjä on. Mobiilihärpättimestä toi monella sivulla oleva lohkis aukeaa mulla just nyt vähän heikosti, joten en sen tarkemmin sitä kommentoi.

Mielestäni nämä tasot kuitenkin menee käsi kädessä kun kanavan FX-lähtöä säädetään, eli sitten pitäis lennossa säätää FX-to-Aux tasoja... Aika haastavaa, jos ei sitten tee kanavalle presettejä eri biiseille (Select CH - Save - ja niin edelleen...). Saahan tonne kanavapresettejä muistiin yhden vedon verran ainakin...

Mun ratkaisu olis ehkä todeta artistille, et tää härveli ei osaa laittaa efektejä auxiin muuta kun saliin menevällä tasolla - ota tai jätä ... Ja tarjoaisin överin tai salimikin ääntä vähän sen inariin tuomaan luonnollista kaikua.

Tai sitten splittaisin laulukanavan ja niin edelleen... eka kanava salia varten ja toinen monitorilinjaan... Olettaen, että kanavia riittää. Ja eri biiseissä tasoja tarvii kuitenkin säätää erikseen, eli homma on kun se kuuluisa harakka tervassa: "pyrstö irtos - nokka tarttui..."

Eli kai se tuonne tallennettujen kanavapresettien puolelle kaatuis. Ja saattaa silti vaatia sekä splitattujen FOH- että Aux- kanavien presetit... en tosiaan pääse nyt testaamaan kun tiski on 400 kilsan päässä.

Ymmärrän ongelman kyllä. Efektit inareissa ja saliäänessä ei tosiaankaan kuulosta yhtään samalta... Eikä ainakaan hyvältä...

/Kari

PS: Pitäiskö nää Presonuksen hommat laittaa tonne Presonus -ketjuun ja jättää tämä oikeille digitiskeille. Presonus kun on Ana-Digi... :-)
Voisko joku moderaattori...
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
Macc29
14.05.2012 16:38:41
KariS: Ters!

Mielestäni nämä tasot kuitenkin menee käsi kädessä kun kanavan FX-lähtöä säädetään, eli sitten pitäis lennossa säätää FX-to-Aux tasoja... Aika haastavaa, jos ei sitten tee kanavalle presettejä eri biiseille (Select CH - Save - ja niin edelleen...). Saahan tonne kanavapresettejä muistiin yhden vedon verran ainakin...

Mun ratkaisu olis ehkä todeta artistille, et tää härveli ei osaa laittaa efektejä auxiin muuta kun saliin menevällä tasolla - ota tai jätä ... Ja tarjoaisin överin tai salimikin ääntä vähän sen inariin tuomaan luonnollista kaikua.

No ni. Ollaan just mun kysymyksen ytimessä. Siis _ei_ saa niitä toisistaan täysin erikseen tämän mukaan. Onpas /c:stä.
Sami_T
14.05.2012 18:34:44 (muokattu 14.05.2012 19:10:38)

Macc29: Presonuksen 24-kanavaista tässä opetellaan, ja kysymys nousi mieleen. Jos on tyhmä (siis kysymys, ei vastaaja), saa vittuilla vapaasti.

No vähän sekä että.

Eli jos sä säädät aux sendia niin luonnollisesti se vaikuttaa sekä saliin että nappeihin.

Taas jos sulla send pysyy samassa asennossa ja säädät vain paluita niin saat säädettyä sitä efektiä erikseen salissa ja popparin napeissa. Tässä pitää vielä miettiä se että jos ajat sitä efektiä post auxista niin se efektin taso seuraa kanavafaderia.

Mä ehkä hoitaisin ton Studiolivessa niin että pistäisin sen efekti-auxin pre auxiksi ja sitten vaan asettaisin (ja unohtaisin) sendin tason kohtaan X ja säätäisin sopivan tason (paluilla) nappeihin ja saliin erikseen.

-----

edit: toi ylläoleva on kukkua, ei toi toimi noin (nyt kun tarkemmin rupesin ajattelemaan). Muilla vehkeillä toimii mutta Studiolivella ei. Jos ton haluaa saada toimimaan Studiolivella niin menee piuhahommiksi. Yksi ratkaisu on reitittää efekti subgrouppiin ja mikserin persiissä vetäistä naru efektin subgroup outputista johonkin kanavaan tai AUX inputtiin. Niin sillä tavalla saa kanavaan tai AUX inputtiin sen efektipaluun mitä voi sitten lähettää saliin tai haluamaansa auxiin halutun määrän. Efekti seuraa tai ei seuraa faderia riippuen siitä onko se FX send pre vai post. Jos efekti menee esim. saliin sekä popparin nappeihin niin se send-nappula vaikuttaa molempiin eli se kannattaa asetella johonkin hyvään tasoon ja jättää siihen ja suorittaa tasonsäädöt käyttämällä sitä paluuta.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
LHU
14.05.2012 20:49:33
Sami_T: Yksi ratkaisu on reitittää efekti subgrouppiin ja mikserin persiissä vetäistä naru efektin subgroup outputista johonkin kanavaan tai AUX inputtiin.

Aika näppärä ominaisuus, digitiskiin. Tuleeks tehtaan paketin mukana montakin reitityspiuhaa?
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
Krisse82
14.05.2012 21:49:00
LHU: Aika näppärä ominaisuus, digitiskiin. Tuleeks tehtaan paketin mukana montakin reitityspiuhaa?

Tai sitten vain reitittää sen sinne ryhmään, painamalla yhtä nappia.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
stnprkl
14.05.2012 22:01:26
Krisse82: Tai sitten vain reitittää sen sinne ryhmään, painamalla yhtä nappia.

Oonks mä ny ymmärtäny oikein? Eli tos ei oo moottoroituja fadereita eikä efektejä saa prenä auxeihin, jos ei reititä laudan ulkopuolella käymään. Mitä v****a. Mitäs tollasella laudalla sit voi tehä? Ankkurikskin on kevyt.
Harvase päivä joku kyselee et kuin tolla taittuu mikäkin ja aina on vastaus et periaatteessa ei onnistu, mut silleen vähän kikkailemalla saattaa taipua :)

Onneks ei oo tullu vielä kertaakaan vastaan ja toivottavasti ei tuukkaan, sen verran paljo negatiivisia asioita tullu esille tällä foorumilla aiheesta.
Viltsu audiokantaja
KariS
14.05.2012 23:28:09

stnprkl: Oonks mä ny ymmärtäny oikein? Eli tos ei oo moottoroituja fadereita eikä efektejä saa prenä auxeihin, jos ei reititä laudan ulkopuolella käymään. Mitä v****a. Mitäs tollasella laudalla sit voi tehä? Ankkurikskin on kevyt.
Harvase päivä joku kyselee et kuin tolla taittuu mikäkin ja aina on vastaus et periaatteessa ei onnistu, mut silleen vähän kikkailemalla saattaa taipua :)

Onneks ei oo tullu vielä kertaakaan vastaan ja toivottavasti ei tuukkaan, sen verran paljo negatiivisia asioita tullu esille tällä foorumilla aiheesta.

saahan ne - muttei kaikki... onks tää lauta sulle joku Nemesis?

/Kari
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
stnprkl
14.05.2012 23:36:59
KariS: saahan ne - muttei kaikki... onks tää lauta sulle joku Nemesis?

/Kari

Ei, mut oon vaan tottunu tiskeihin, jotka taipuu erilaisiin asioihin sen kummemmin kikkailematta :)
Ja tosiaan digilauta mis ei oo moottoroituja liukuja on mun mielestä käsittämätöntä kuin myös toi et kaikki kanavat ei oo samanlaisia.
Viltsu audiokantaja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)