Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitin käsivammaiselle.
1
ChrisR
11.05.2012 18:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Mulla on ollut rannevamma monta vuotta (noin seitsemän). Soittelen vähän kaikkia soittimia, basso, kitara, urut etc.. En voi treenaa niin paljon kun haluan koska alkaa ranteisiin koskemaan jossain välissä. Ja nyt en kysele lääkärineuvoja, vaikka toki niitä saakin antaa. Kakenlaista on jo kokeiltu. Mietinkin että olisiko mitään soitinta joka tuo tosi vähän rasitusta ranteelle. Laulua treenaan jo. Huuliharppu on semmoinen. Onko muita? kiitoksia kaikille vastauksista!
 
baron
11.05.2012 22:14:09 (muokattu 11.05.2012 22:15:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ChrisR: Hei!
 
Mulla on ollut rannevamma monta vuotta (noin seitsemän). Soittelen vähän kaikkia soittimia, basso, kitara, urut etc.. En voi treenaa niin paljon kun haluan koska alkaa ranteisiin koskemaan jossain välissä. Ja nyt en kysele lääkärineuvoja, vaikka toki niitä saakin antaa. Kakenlaista on jo kokeiltu. Mietinkin että olisiko mitään soitinta joka tuo tosi vähän rasitusta ranteelle. Laulua treenaan jo. Huuliharppu on semmoinen. Onko muita? kiitoksia kaikille vastauksista!

 
Joka ranteessa vai? Siis molemmissako? Siis molempiin ranteisiin alkaa koskea, soitit mitä tahansa?
Kyllä sun vikasi on korvien välissä.
Se on vaikeammin hoidettavissa kuin rannevika.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ChrisR
12.05.2012 14:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmissa ranteissa joo.
 
Toi ei ole kovin asiallinen tapa puhua. Alat sanomaan, että korvien välissäni on vikaa. Kannattaa aina olla kohtelias. Siitä saa ihmiset hyvälle tuulelle. Puhumalla noin joku saattaa vain loukkaantua. Mikä järki on aiheuttaa toiselle pahaa mieltä?? En nyt tälle kertaa loukkaantunut kuitenkaan. Onneksi. Mutta kirjoitan tämän jotta ehkä ensi kerralla puhuisit kohteliaammin ja välttäisit konfliktit.
 
Rasitusvamma molemmissa käsissä joka on kestäny monta vuotta.. Semmosta se on kun ei lopeta soittamista siihen rasitusvammaan. Jää pysyviä muistoja.
 
BassoSisko
12.05.2012 15:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vissiin puhallinsoittimet voisi sopia (luulen vain, en tiedä), kannattaa ainakin testata.
 
Tuli vain mieleen että oletko testannut / käyttänyt power ballia?
Jos olet, niin onko siitä ollut apua tai haittaa?
 
Hax pax max deus adimax. AAH
baron
12.05.2012 16:34:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Vissiin puhallinsoittimet voisi sopia (luulen vain, en tiedä), kannattaa ainakin testata.
 
Tuli vain mieleen että oletko testannut / käyttänyt power ballia?
Jos olet, niin onko siitä ollut apua tai haittaa?

 
Mä olisin ehdotanut jotain yhden käden puhallinta, mutta kun molemmat ranteet kipeytyy soitti mitä tahansa!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Topi Nambur
12.05.2012 22:06:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkähuilu tahi mahdollisesti jouhikko. Jokin kehä- tai maljarumpu?
 
Wo sagen die Füchse und Hasen "gute Nacht"?
BassoSisko
12.05.2012 23:46:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä olisin ehdotanut jotain yhden käden puhallinta, mutta kun molemmat ranteet kipeytyy soitti mitä tahansa!
 
Juu mutku ei niitä kuulu puristaa, vaan hellästi pidellä.
 
Hax pax max deus adimax. AAH
SusuKa
16.05.2012 15:49:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä huuliharppu vois sopia ku siinä ei niin hulluna tartte käsiä. :)
 
baron
16.05.2012 18:57:08 (muokattu 16.05.2012 18:58:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SusuKa: Mun mielestä huuliharppu vois sopia ku siinä ei niin hulluna tartte käsiä. :)
 
Mut jotkut kitaristithan pitää huuliharppua telineessä jolloin ei tarvita ensinkään käsiä!
Kazoo olisi myös mahdollinen!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KoskPaavo
16.05.2012 22:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vieläköhän STP-Sörnäisten Työväen Pierijät toimii? Johtaja Holger Horola saattais tietää.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
mpekkanen
16.12.2012 23:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ChrisR: Hei!
 
Mulla on ollut rannevamma monta vuotta (noin seitsemän). Soittelen vähän kaikkia soittimia, basso, kitara, urut etc.. En voi treenaa niin paljon kun haluan koska alkaa ranteisiin koskemaan jossain välissä. Ja nyt en kysele lääkärineuvoja, vaikka toki niitä saakin antaa. Kakenlaista on jo kokeiltu. Mietinkin että olisiko mitään soitinta joka tuo tosi vähän rasitusta ranteelle. Laulua treenaan jo. Huuliharppu on semmoinen. Onko muita? kiitoksia kaikille vastauksista!

 
valitan että olet saanut näinkin asiattomia vastauksia.itsellä on kanssa vasemmassa kädessä vamma,joka ei kyllä kokonaan estä kitaran soittoa,mutta...oletkos kokeillut lap steel kitaroita joita soitetaan sylistä,päältä,viritetään avoimeen viritykseen.käytetään bluesissa,countryssä ja hawajji musassa.c6 vire hawaji=c,e,g,a,c,e-avoin g-vire d,g,d,g,h,d,käytetään blues/country ja avoin d-vire d,a,d,fis,a,d käytetään samantyyppisissä musajutuissa kuin avointa g-virettäkin.avoin a ja avoin e vireet ovat näistä koko sävelen korkeampia,siis kaikki sävelet.muitakin slide vireitä on,mutta nämä ehkä yleisimmät ja myöskin ehkä "järkevimmät".lap steel soitossa saisi ainakin vasen käsi olla hieman rennommin kun sillä pidetään slideputkea,mutta oikea käsi kylläkin rasittuu lähes yhtä paljon kuin akustisen soittamisella.kun soitin on sylissä niin se soittokulma on ehkä ranteita ajatellen parempi.kannattaa ehkä joskus kokeilla normaalilla akustisella.tiputtaa e-kielet d-säveleksi ja a kielen tiputat g-säveleksi.
 
KoskPaavo
17.12.2012 16:37:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huumorintaju kuuluu muusikkouteen , mä oon kuulovammainen , käytän kuulolaitetta , olisko jotain soitinta johon voisin nyt keskittyä, haitari soi liian hiljaa.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
mpekkanen
17.12.2012 17:46:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Huumorintaju kuuluu muusikkouteen , mä oon kuulovammainen , käytän kuulolaitetta , olisko jotain soitinta johon voisin nyt keskittyä, haitari soi liian hiljaa.
 
huumorintaju on ihan eri asia kuin laittaa asiatonta kirjoitusta,vieläpä sellaiselle joka ei voi itse sairaudelleen mitään.en usko että sulla on edes mitään vikaa korvissa,mutta jos on niin iloitsetko siitä.huumori ja vammautumiselle nauraminen ei ole millään lailla hauskaa.me kaikki ihmiset ikääntymisen myötä saamme osaksemme kaikenlaisia sairauksia ja pitäisi sen verran olla tolkkua että joku raja on myös leikinlaskulla.
 
BassoSisko
17.12.2012 18:11:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: huumorintaju on ihan eri asia kuin laittaa asiatonta kirjoitusta,vieläpä sellaiselle joka ei voi itse sairaudelleen mitään.en usko että sulla on edes mitään vikaa korvissa,mutta jos on niin iloitsetko siitä.huumori ja vammautumiselle nauraminen ei ole millään lailla hauskaa.me kaikki ihmiset ikääntymisen myötä saamme osaksemme kaikenlaisia sairauksia ja pitäisi sen verran olla tolkkua että joku raja on myös leikinlaskulla.
 
Joillakin on vikaa korvien välissä. Siihen ei vaikuta ikä, asema tai taidot.
 
Hax pax max deus adimax. AAH
KoskPaavo
17.12.2012 23:33:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: huumorintaju on ihan eri asia kuin laittaa asiatonta kirjoitusta,vieläpä sellaiselle joka ei voi itse sairaudelleen mitään.en usko että sulla on edes mitään vikaa korvissa,mutta jos on niin iloitsetko siitä.huumori ja vammautumiselle nauraminen ei ole millään lailla hauskaa.me kaikki ihmiset ikääntymisen myötä saamme osaksemme kaikenlaisia sairauksia ja pitäisi sen verran olla tolkkua että joku raja on myös leikinlaskulla.
 
Usko nyt , mä olen työkyvyttömyyseläkkeellä muusikontyöstä tulleen kuulovamman takia, 28 vuotta olin ammattimuusikko. Tosin ehkä kohotin kiekkoa liikaa, Huuhaa-Innanen on idolini.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
AZa
18.12.2012 14:55:34 (muokattu 18.12.2012 15:03:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huumori kaukana kyllä tälläisessä asiassa. Voin sanoa että siinä tuntee itsensä aika avuttomaksi jos vahingossa onnistuu molemmat ranteensa telomaan tuolla tavalla. Ei kauhean mukavaa monta kuukautta olla soittamatta mitään soitinta, puhumattakaan miten se vaikuttaa muuhun elämään jos et pysty esimerkiksi kirjoittamaan koneella tai urheilemaan niinkun ennen.
 
Itsekin hajotin molemmat ranteet alkuvuodesta kun aloin varomattomasti omin neuvoin soittaa uutta soitinta, jossa oli vähän hankala ergonomia (pitkä puhallinsoitin). Tätä ennen ei ollut ikinä minkäänlaisia ongelmia minkään soittimen kanssa, en osannut varoa ollenkaan. Eikä sitä vammaa välttämättä edes huomaa ennenkö on myöhäistä. Täytyy vain toivoa että paranisi ennalleen. Vieläkin joka päivä huomaa kyllä sen ja soittohommat on jäänneet vähemmälle. Huuliharppu auttoi minuakin pääsemään yli pahimman kun ei voinnut mitään muuta soittaa! Ja laulaminen kuorossa sekä itsekseen.
 
Myös (tenori)ukulele on aika hauska soitin joka ei kauheasti rasita käsiä. Nuo pienemmät voi olla vähän hankalia pitää kädessä ergonomisesti, etenkin jos on isommanpuoleiset hanskat.
 
"Come on let's scratch the heavens one last time"
Murgo
18.12.2012 16:33:21 (muokattu 18.12.2012 16:34:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo ergonomia (kuten kuulonsuojauskin) on aika vakava asia, itsellänikin kaksi kertaa tullut tenniskyynärpääoireita soittamisesta, vasempaan käteen kitarasta jota soitin hölmössä asennossa ja oikeaan baritonisaksofonista jossa oli peukalotuki huonossa paikassa.
 
Mutta soittimesta, olisiko theremin liian eksoottinen? Ei pitäisi ainakaan ranteita rasittaa. Legendaarinen thereministi Clara Rockmore käsittääkseni oli ensin lahjakas viulisti mutta juuri käsiongelmien takia joutui siitä luopumaan ja siirtyi thereminiin.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
mpekkanen
18.12.2012 16:48:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Kyllä tuo ergonomia (kuten kuulonsuojauskin) on aika vakava asia, itsellänikin kaksi kertaa tullut tenniskyynärpääoireita soittamisesta, vasempaan käteen kitarasta jota soitin hölmössä asennossa ja oikeaan baritonisaksofonista jossa oli peukalotuki huonossa paikassa.
 
Mutta soittimesta, olisiko theremin liian eksoottinen? Ei pitäisi ainakaan ranteita rasittaa. Legendaarinen thereministi Clara Rockmore käsittääkseni oli ensin lahjakas viulisti mutta juuri käsiongelmien takia joutui siitä luopumaan ja siirtyi thereminiin.

 
mua hiukan harmitti kun joskus jouduin luopumaan 5-kielisen banjon soitosta.hommasin jenkeistä vielä laatupelin.soittoasento oli sellainen että se rasitti vasenta rannetta niin paljon ettei ollut syytä jatkaa.banjossahan on kitaraan verrattuna pidempi kaula ja se soittoasento on vain sellainen jos istualtaan soittelee.
 
Kapane
23.12.2012 08:47:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä molemmat kätensä pystyy paskomaan samanaikaisesti ja samalla saattaa mennä paskaksi muutakin. Yksi kaveri onnistui kurauttamaan kevyesti kaikki nivelensä jonkun sairauksen seurauksena. Tosin siitä päästiin eroon 2kk levolla ja lääkkeillä. Päivän kun oli läppärillä töissä, niin illalla ei siten tarvinnut tehdä mitään niillä käsillä.
 
Itse olen vitusti oppinut arvostamaan ergonomiaa. DJ hommissa yleensä saa eteensä pöydän, joka on aivan varmasti liian matala tai korkea. Useasti matala. Tämä paskoo hartiat aika näppärästi pidemmän päälle. Äänihommissa taas sekä kentällä, että studiossa se työasento on aivan vitun tärkeä. Muuten on illalla selkä kipeänä ja jos kentällä olet 10-12h päivä 5 päivää viikossa, niin viikonlopun meiningit arvaa, jos selkä on kipeä joka ilta.
 
Itse nostin aikoinaan kitaraa sen 70 senttiä ylöspäin tuolta polvista suoraan kaljamahan päälle. Se auttoi ranteiden kanssa, mutta minulla ne eivät koskaan pahasti kipeytyneetkään. Myös soittaminen helpottui.
 
http://vimeo.com/46875594#at=0
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «