Aihe: Joonisen(Ionian), moodin ja duurin ero? | 1 |
---|
|
Kummassakin on samat sävelet juu, mutta mikä erottaa? Mihin tarvitaan Joonista moodia? ...no ei vaineskaan;) | |
Moodi on kokoelma ääniä, mutta eikö duuri ole vain sellainen... tila? Tai Asenne? "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | |
Keppi: Kummassakin on samat sävelet juu, mutta mikä erottaa? Mihin tarvitaan Joonista moodia? Kun moodeista puhutaan on hyvä muistaa, että tonaalisen lisäksi on olemassa myös modaalista musiikkia. Äkkiseltään tulee siis itselle mieleen, että jos biisi on jooninen, puhutaan modaalisesta ja kun biisi on duurissa (vaikka onhan jooninen nimenomaan luonteeltaan duurimainen), on kyse tonaalisesta musiikista. Sama pätee myös luonnollisen mollin ja aiolisen moodin kanssa. Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. | |
Duuritonaliteettiin liittyy olennaisena osana V(7)-I -liike (dominantti-toonika), eli C-duurissa G7-C. Myös tietyillä asteikon sävelillä on tendenssi purkautua "duuriympäristössä" tietyllä tavalla: johtosävel perusäänelle (#7-1), terssin pidätys (4-3) jne. Modaalisessa improvisoinnissa näitä tendenssejä voi (ja voi olla jopa syytä) vältellä, myös muut modaalisen improvisoinnin "perustyökalut" kuten polyrytmiikka, kvarttiharmoniat/intervallihypyt jne. tulevat kyseeseen. "Duurisointukierto": ||: C | Am | F | G7 :|| "C-jooninen sointukierto/vamppi": ||: C | Em | C | Em :|| | |
Janus: Modaalisessa improvisoinnissa näitä tendenssejä voi (ja voi olla jopa syytä) vältellä, Mun maikat on kertoneet että vaikka kuinka tekisi mieli soittaa II-V-I:siä niin ei saa. Toiset taas on sanoneet että jos soitat esim Miles Davisin "So What'ia" niiin pistä aina väliin II-V-I, kuulostaa paremmalta:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
baron: Mun maikat on kertoneet että vaikka kuinka tekisi mieli soittaa II-V-I:siä niin ei saa. Toiset taas on sanoneet että jos soitat esim Miles Davisin "So What'ia" niiin pistä aina väliin II-V-I, kuulostaa paremmalta:-) niin, mutta missä sävellajissa/ mihin sävellajiin (ensisijaisesti) johtavia? "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | baron 12.05.2012 21:42:02 (muokattu 12.05.2012 21:47:54) | |
|
Epämuusikko: niin, mutta missä sävellajissa/ mihin sävellajiin (ensisijaisesti) johtavia? Em7 - A7 - Dm7 Kun se menee D-doorisessa niin mikä sen sävellaji sitten on? Onks tuo II-V/II II???? Vai miten modaalisten piisien funktionaalinen sointuanalyysi menee? Ei oo vielä muskarissa tullut vastaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | Epämuusikko 12.05.2012 22:38:41 (muokattu 12.05.2012 23:14:15) | |
|
baron: Em7 - A7 - Dm7 Kun se menee D-doorisessa niin mikä sen sävellaji sitten on? Onks tuo II-V/II II???? Vai miten modaalisten piisien funktionaalinen sointuanalyysi menee? smells like oxymoron. tahtoo sanoa että eikö olekin hienoa alleviivata välillä ERI tonaliteetteja kuin mitä helposti väärissä käsissä tylsäksi käyvässä modaalisessa ympäristössä "vallitsee"? Ja en tiedä modaalisuudesta tarpeeksi uskoakseni siihen jazz-ympäristössä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|