Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Historian ärsyttävin kitaravika (ja sen korjaaminen?)
1
am91666
09.05.2012 20:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhassa ja uskollisessa Explorerissani on ajan mittaan ollut muutamia melko turhauduttavia jakkiin liittyviä vikoja. Johtuu kenties omasta kitaralle epäterveellisestä soittoasennosta (eli keihään kaula pystyssä, johto kannattelee kitaran painoa sohvalla) mutta olen useaan otteeseen joutunut ruuvaamaan sen auki ja juottanut/korjannut millon mitäkin.
Aivan viime aikoina se jakissa oleva ruuvi (tai millä nimellä se nyt kulkee) on alkanut yhä helpommin löystyä. Koko hoidon saa painettua sormella kitaran sisään ja homma alkaa käydä naurettavaksi. Enkä saa sitä mitenkään kiristettyä, en kunnolla edes pihdeillä saati sormilla. Kaiken lisäksi johto ei enää halua pysyä siinä, joko irtoaa tai heiluu löysästi ja surisee ku riivattu. Tekee joskus mieli laittaa polttopuiksi koko ***** vehje.
Vinkkejä ongelman ratkaisuun?
Kiitti!
 
''Sorry for the tune up between time, but what the hell, cowboys are the only ones who stay in tune, anyway...''
Jucciz
09.05.2012 20:51:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihda soittoasentoa. Seisaaltaan, ryhdikkäämmin tai mitä tahansa muuta kuin nykyinen.
 
Luulin otsikon perusteella, että kyseessä olisi vika, johon olisin edes kerran törmännyt, vaan ei. Näkisin, että ongelma on käyttäjässä, ei soittimessa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Estranged
09.05.2012 20:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihda uusi jakki ja käytä kulmaplugillista piuhaa, niin jakkiin ei välttämättä tuossa asennossa niin kovaa rasitusta kohdistuisi, jos sellasessa asennossa nyt pakko on vetää.
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional | "Tässon Esso moro. Painiksella on puoliksi syöty mäyrä peräaukossa. Onko syytä huoleen?"
Krice
09.05.2012 20:54:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

am91666: Vinkkejä ongelman ratkaisuun?
 
Osta uusi jakki ja uudenkarheat pitävämmät ruuviosat tulee mukana siinä. Käytä hylsyavainta kiristämiseen, ei mitään pihtejä.
 
fox
09.05.2012 20:59:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Estranged: Vaihda uusi jakki ja käytä kulmaplugillista piuhaa, niin jakkiin ei välttämättä tuossa asennossa niin kovaa rasitusta kohdistuisi, jos sellasessa asennossa nyt pakko on vetää.
 
Tämä. Nimittäin kyllä se jakki nyt on jo niin moneen kertaan väännelty, ettei siinä ole kierteitä enää kunnollisia, ei mutterissa eikä rungossa.
Kulmaplugi on noin äkkiseltään kyllä kitaran päässä ehdottomasti paras plugi, paitsi tietty noissa strato-tyylisissä jakeissa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
zedder
09.05.2012 21:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita sinistä ruuvilukitetta kierteisiin...?
 
fox
09.05.2012 21:06:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Laita sinistä ruuvilukitetta kierteisiin...?
 
Ei taida olla niist kierteistä niin paljoa jäljellä että.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hevikukko
09.05.2012 22:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytä ne ruuvi reijät jollain suhteellisen lujalla puukitillä, käyttäen jotain hammastikkua tai muuta ohutta puuta. Poraa todella ohuella terällä n. 1mm siihen suorat reijät...älä levitä niitä holeja terällä. Nyt laitat uuden jakin paikalleen uusilla ruuveilla nätisti kiristäen. Luulis toimivan taas! ? =)
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Jeszse
09.05.2012 22:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevikukko: Täytä ne ruuvi reijät jollain suhteellisen lujalla puukitillä, käyttäen jotain hammastikkua tai muuta ohutta puuta. Poraa todella ohuella terällä n. 1mm siihen suorat reijät...älä levitä niitä holeja terällä. Nyt laitat uuden jakin paikalleen uusilla ruuveilla nätisti kiristäen. Luulis toimivan taas! ? =)
 
Vanhaa kunnon tapittamista.
 
Karvamammutti: Mutta siulla on ultra-secks-Salovaara -ääni.| The Jasser Arafats | Alternaty
Gabe
10.05.2012 00:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

am91666: Johtuu kenties omasta kitaralle epäterveellisestä soittoasennosta (eli keihään kaula pystyssä, johto kannattelee kitaran painoa sohvalla)
 
Kun saat tuon korjatuksi niin vaihda ihmeessä soittoasentoa. Menee muuten taas. Pakko kysyä mistä moinen asento on ylipäätään mieleen pälkähtänyt? :S
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Midrange
10.05.2012 02:36:52 (muokattu 10.05.2012 02:37:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kun saat tuon korjatuksi niin vaihda ihmeessä soittoasentoa. Menee muuten taas. Pakko kysyä mistä moinen asento on ylipäätään mieleen pälkähtänyt? :S
 
Tuohan on paras soittoasento mitä on. Jokainen tyylille uskollinen hevimies vetää soolot noin :)
 
Itellä sama ongelma että se kitarapiuha on tiellä LTD:ssä kun yrittää soittaa noin. Olis parempi jos kaikki siirtyis samanlaiseen systeemiin kuten Ibanezin S:ssä ja Fendereissä on, eli se jakkilevy on siinä kannella tai upotettuna. Oma neuvoni on kanssa se että tulitikkua ja liimaa sinne, ja uudet reiät. Sitten vaan kulmaplugi, mutta älä luovu soittotyylistäsi kitaran takia.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
GiovanniDiRondo
10.05.2012 08:34:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kun saat tuon korjatuksi niin vaihda ihmeessä soittoasentoa. Menee muuten taas. Pakko kysyä mistä moinen asento on ylipäätään mieleen pälkähtänyt? :S
 
Minusta soittoasento on sinänsä ihan ergonomisesti järkevä. Monissa kitaroissa on tosiaan tuo jakki siinä paikassa mihin kitara olisi mukava tukea, tais sitten liikaa puuta että tuo ei onnistu.
 
Itse ainakin pidän sivujakkia hienoisena suunnittelupuutteena, vaikka ei se nyt mikään iso asia ole. Ergonomiaa voi kehittää muillakin tavoilla.
 
Varsinkin viimeisen 20 vuoden aikana on valmistettu paljon ergonomisesti suunniteltuja kitaroita, joissa asento rakennetaan siten että reisi on jota kuinkin siinä kohdassa missä monessa kitarassa on jakki.
 
Strandberg, Canton Klein, Toone, Koll RE7, ym.
 
Keskimäärin tarkoitus on tietysti istua kunnolla tai seistä, ja sitä kautta löytyy parempia soittoasentoja muutenkin.
 
Gabe
10.05.2012 09:38:10 (muokattu 10.05.2012 09:40:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

am91666: .. johto kannattelee kitaran painoa sohvalla...
 
Ehkä ymmärsin väärin? Tuo kohta vaan hyppäsi silmille. Itse soitan seisten tai soittotuolissa istuen. Jotenkin sohvaa en miellä kyllä muutenkaan soittopaikaksi.
 
GiovanniDiRondo: Keskimäärin tarkoitus on tietysti istua kunnolla tai seistä, ja sitä kautta löytyy parempia soittoasentoja muutenkin.
 
Tuota mieltä minäkin olen. Mutta en olekaan hevimiehiä :D
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Minushuman
10.05.2012 12:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

X-Plo on mun päätykki, mut en mä sillä koskaan soita istualtaan. Jopa yli 12h reenit yksin himassa aina 100% stondaten. En mä keikoillakaan aio istua. You fight like you train.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Muovinen
10.05.2012 13:11:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Itse soitan seisten tai soittotuolissa istuen. Jotenkin sohvaa en miellä kyllä muutenkaan soittopaikaksi.
 
No mikä sohvassa on vikana? Mukavahan se on napata kitara syliin, istahtaa sohvalle kattomaan jotain päätöntä viihdettä ja näppäillä samalla rokkia. Ehkä siinä ei mitään tekniikkatreeniä aleta jauhamaan, mutta enpä minä sellaista harrastakkaan. 12h treenit on mulle aivan utopiaa, en oo enää 16v.
 
-General Petrovsky
oamkbonor
10.05.2012 13:29:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

am91666: Vanhassa ja uskollisessa Explorerissani on ajan mittaan ollut muutamia melko turhauduttavia jakkiin liittyviä vikoja. Johtuu kenties omasta kitaralle epäterveellisestä soittoasennosta (eli keihään kaula pystyssä, johto kannattelee kitaran painoa sohvalla) mutta olen useaan otteeseen joutunut ruuvaamaan sen auki ja juottanut/korjannut millon mitäkin.
Aivan viime aikoina se jakissa oleva ruuvi (tai millä nimellä se nyt kulkee) on alkanut yhä helpommin löystyä. Koko hoidon saa painettua sormella kitaran sisään ja homma alkaa käydä naurettavaksi. Enkä saa sitä mitenkään kiristettyä, en kunnolla edes pihdeillä saati sormilla. Kaiken lisäksi johto ei enää halua pysyä siinä, joko irtoaa tai heiluu löysästi ja surisee ku riivattu. Tekee joskus mieli laittaa polttopuiksi koko ***** vehje.
Vinkkejä ongelman ratkaisuun?
Kiitti!

 
0,80 euron osa prakaa ja oot valmis heittämään koko kitaran mäkeen? Kielen katkeaminen taitaa sitten jo aiheuttaa jonkin vakavamman psyykkisen häiriötilan?
 
wilo
10.05.2012 13:49:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoja juttuja suosittelen kuin muutkin eli jakin tilalle uusi hyvälaatuinen switchcraft ja piuhaan neutrikin kulmaplugi. Lisäksi voit laittaa sopivan lukkoprikan jakin mutterin alle.
 
Mun mielestä soittoasento pitää olla semmonen, mikä tuntuu hyvältä mutta ei rasita liikaa kroppaa mistään. Tärkeintä on, että soittaminen on mukavaa; ei se, että sen tekee oppikirjan mukaisesti.
 
Gabe
10.05.2012 19:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: No mikä sohvassa on vikana? Mukavahan se on napata kitara syliin, istahtaa sohvalle kattomaan jotain päätöntä viihdettä ja näppäillä samalla rokkia. Ehkä siinä ei mitään tekniikkatreeniä aleta jauhamaan, mutta enpä minä sellaista harrastakkaan. 12h treenit on mulle aivan utopiaa, en oo enää 16v.
 
Ei kai siinä mikään jos tykkää :) Sanoinkin että itse en sitä soittopaikaksi miellä. Kun alan soittamaan niin tykkään sit keskittyä vaan siihen soittamiseen. TV:n katselu erikseen. Eikä tuota mullakaan ole aikaa koko päivää soitella niin jaksaa ihan seisoa tai istua suorassakin sen ajan mitä soittaa... mutta tietty jos alkaa 12 tunnin treenejä vetämään niin muutaman tunnin jälkeen vois mielelläänkin käydä sohvalle köllimään :D
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Murgo
10.05.2012 20:26:40 (muokattu 10.05.2012 20:26:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asennosta toki riippuu mutta minulle aiheutti sohvassa rötköttäen soittaminen aikoinaan tenniskyynärpään kun vasen käsi joutu hankalaan kulmaan. Parani siirtymällä seisoma-asentoon.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Christeraser
11.05.2012 19:13:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Näkisin, että ongelma on käyttäjässä, ei soittimessa.
 
Kompaten, sano
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «