Aihe: URALTONE jr
1 2 3 4 511 12 13 14 15
köpi62
18.12.2008 17:28:25

Pitkästä aikaa ajattelin nostaa tätä juttua sen verran, että nyt on tullut soiteltua jr1:llä kotona ja keikoilla sen verran, että joitakin havaintoja vois jakaa muiden lukijoiden kanssa.

Perussaundi on mielestäni todella hyvä ja kelpaa moneen eri tyyliin. Mielenkiintoinen havainto on myös se, että kun vaihtaa nupille erilaisen kajarin, niin tuntuu kuin soittaisi eri vahvistimella. No, tämä on luonnollisesti selvä juttu, kun kaiutinelementit ovat taajuuden suhteenkin erilaisia, niinkuin niiden valmistajatkin. Mut olen todennut, että Uraltone pystyy vähän paikkaamaan huonoakin elementtiä. Mulla on yksi Peaveyn kajarikaappi, ja en ole millään muulla nupilla saanut yhtä hyvää jälkeä omalle korvalle!

Edelliseen kappaleeseen vaikuttaa, myös valittu kitara. Jr1 toistaa hyvin myös eri kitaroiden ominaisuudet. Jotkut vahvistimet puurouttaa perussaundin niin taitavasti, ettei välttämättä kitaran perusominaisuus tule esille!

Tässä on tullut jonkin verran positiivista palautetta jr1:lle. Ainut negatiivinen seikka omalla kohdallani on tullut se, että tehot eivät riitä keskikokoisen nuorisoseuran tai urheilutalon lavalla, kun haetaan puhdasta ns. clean saundia, rautalanka -musiikin tyyliin! (-ok, tämän voi ratkaista mikittämällä.)
Terveisiä kotiin...soitellaan!
kaapula
14.11.2009 19:39:48
Nostanpas tätä aihetta hieman...

Olen rakentamassa puukoteloa jr:ään. Itse vahvistin ei ole tällä hetkellä saatavilla ja tarvitsisin hieman mittoja. Voisiko joku, jolla on vahvistin näppien ulottuvilla mitata vahvistimen syvyyden? (Mikäli haluaa niin toki pituuden, leveyden ja korkeudenkin, varmistuksen vuoksi ;)) Kiitos!
Todellisuus on unelma josta emme osaa uneksia.
köpi62
07.05.2012 19:38:35

Pakko nostaa taas tätä, kun on sanottava, että sillo aikanaan 2007 keväällä tuli rakennetuksi ja nytkin vielä tuntuu yhtä hyvältä omalle korvalle! Ehkä pysyvin laite mun kamoissa, muita vaihdellaan, jos siltä tuntuu..heh!
Terveisiä kotiin...soitellaan! http://www.youtube.com/watch?v=1GjITyTPd9o
Spike
08.05.2012 08:19:42
köpi62: Mut olen todennut, että Uraltone pystyy vähän paikkaamaan huonoakin elementtiä. Mulla on yksi Peaveyn kajarikaappi, ja en ole millään muulla nupilla saanut yhtä hyvää jälkeä omalle korvalle!

Nojaa, esim g12t75 ei toimi yhtään, yläkerta kuulostaa hirveälle.
dropD
11.05.2012 12:34:07

ATIA: Kotona käytän juuri Uraltone Jr vahvistinta. Se on mukava peli. Yksinkertainen ja pelkistetty. Hyvä soittotuntuma. Tehoja on vähäisesti ja se rajoittanee laitteen monikäyttöisyyttä. Vahvistin on sisäiseltä toteutukseltaan selkeä ja osat laadukkaat. Olen ollut tyytyväinen vahvistimeen.

Miä käytän myös kotona JR:ää. Tehoa 6v6 putkea ja putkitasuria käyttäen kotikäyttöön sopivasti. Ei hyökkää varoittamatta silmille. Treeniksellä ja keikolla mulla on toinen JR EL34+6L6+puolijohdetasuri ja teho ei ole loppunut kesken tai sitä on itse asiassa vähän liikaakin. Räyhäkkäämmässä roketissa tuo EL34 toimii hyvin. Taipuu monenlaiseen käyttöön tuo vahvari kyllä. Knu-metallit jää toki soittamatta...
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Guitarfreak
12.05.2012 09:09:28
Ha!

Täällähän herätellään kuolleita ketjuja :D... No itsellä on kyllä Uraltone jr. v.1 pysynyt vahvuudessa vuodesta -04 ja tullut lisää näkemystä soundista näinä parina vuotena.. Kitaran kuuluu olla middlekäs rutina eikä bassoinen tuhina. Tämä on ollut melko vaikea ymmärtää, mutta pikkuhiljaa alkaa olemaan tämäkin asia perillä :D Alkuun oli melkoinen kauhistus kuinka pikkutarkasti tämä vahvistin toistaa omat mokat soitossa kun oli tottunut PodXT:n dynamiikkaan tai lähinnä sen puutteeseen.

Urali on kyllä ollut hintansa väärti koska perussoundiltaan on sen verran neutraali ja lämmin ettei tuohon tarvitse kuin pari pedaalia eteen niin kevyt keikkasetti on valmis. Kaappina edelleen Mesan Thiele joka tarjoaa hyvän yhdistelmän Uralin kanssa. Mataliakin taajuuksia toistuu aika paljon mutta kukapa ei matalista taajuuksista tykkäisi ;)... Muutama vuosi taaksepäin asensin omaan versiooni kuristimen joka rauhoitti pahimmat verkkohurinat. Asensin tällöin kytkimet gainboostille ja negative feedbackille. Molemmat auttaa soundin muokkauksessa oikein hienosti. Jälkimmäisellä kun saa oikein mehevän pääterutun aikaiseksi varsin maltillisella äänenpaineella.

Onnekseni itse mokasin rakennusvaiheessa ja porasin takapaneelin rei'ityksen peilikuvana jolloin virtajohto on lähellä etusputkea -> hurinaa... Sen kanssa kuitenkin pystyy elämään livenä; rummuista kuuluu kuitenkin kovempi ääni. Eikä tämä pieni hurina ole mitään verrattuna Fenderin Dlx reverb -reissuen kohinaan ja pöhinään :D

Erilaista kaappia seuraavaksi kehiin että saa vielä vintagempaa... Vai eikös 80-luvun alkupuolen thielekaappi ole jo aika vintage...
Lisää volaa.
htomperi
12.05.2012 09:46:53
Guitarfreak: Ha!

tullut lisää näkemystä soundista näinä parina vuotena.. Kitaran kuuluu olla middlekäs rutina eikä bassoinen tuhina. Tämä on ollut melko vaikea ymmärtää, mutta pikkuhiljaa alkaa olemaan tämäkin asia perillä :D

Jep. Mulla on Jr 2.5 eli uusin versio. Samaa itsekin pohdiskelin. Että kun soundi ei ollutkaan sellainen fenderin täyteläs kermakakku vaan gintonic!

Bändisoitossahan tämä pikkukaveri pääsee loistamaan! Kitara leikkaa läpi niin kuin pitääkin.

Puhtaat soundit on myös tässä aivan hämmästyttävä kokemus. Ei hurinoita, ritinöitä, särinöitä tai muutakaan. Vain kitara ja kaikki nyanssit, jotka syntyvät plektrasta tai sormista ja kitarasta itsestään, sen puista ja kielistä.

Käsittämätön hinta - laatusuhde!
jyrkalt
12.05.2012 11:28:37
Perkele teijjän kanssa! *ostoslistalle* :P
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
htomperi
12.05.2012 22:33:45
jyrkalt: Perkele teijjän kanssa! *ostoslistalle* :P

Ja tässä vielä uudessa kotelossa Matchless hengessä toteutettuna: http://www.uraltone.com/blog/?p=2406&lang=en

:) :)
ATIA
13.05.2012 07:42:28 (muokattu 13.05.2012 12:15:57)
Oma Jr vahvistimeni ei ole vieläkään saanut koteloa ympärilleen ja mielestäni se on komea kun kaikki näkyy :-) Kerran sitä nostaessa meni sormet huomaamattani kotelon sisään ja sain sähköt näpeilleni mutta ei se sen vakavampaa ollut. Vahvistimessa on aika maltilliset nuo jännitteetkin.
Mebrick
11.07.2012 15:50:33
Nostoa nostoa!

Tässäkö tuleva uusi, ensimmäinen itsekasattu vahvistimeni?

Elämme lunchboxien aikakautta, ja vaikka orangen vehkeet on kovasti kuumotelleet viime aikoina, itse kasattu värkki omilla spekseillä aiheuttaa ehkäpä - jos mahdollista - vielä kovempia värinöitä. Aktiiviset bänditouhut on jääneet joksikin aikaa, ja kotisoitteluun olisi hauska väsäillä tästä värkki näin kesän luovina iltoina. Jos vehkeesät lähtee tehoja niin ilman muuta keikallekin.

Onko drive/reverb -modeja tiedossa 2.5-versioon? Miten päivitys poikkeaa edellisistä, noin soundillisesti?

En hae mitään merkittävää määrää etuasteruttua, koska tuuppaan kuitenkin pedaaleja väliin, mutta drive-modikeskustelu tuntui käyvän kuumana aikaisempien versioiden kanssa joten kiinnosti.
Vainottu
11.07.2012 16:42:48
Mebrick: Nostoa nostoa!

Tässäkö tuleva uusi, ensimmäinen itsekasattu vahvistimeni?

Elämme lunchboxien aikakautta, ja vaikka orangen vehkeet on kovasti kuumotelleet viime aikoina, itse kasattu värkki omilla spekseillä aiheuttaa ehkäpä - jos mahdollista - vielä kovempia värinöitä. Aktiiviset bänditouhut on jääneet joksikin aikaa, ja kotisoitteluun olisi hauska väsäillä tästä värkki näin kesän luovina iltoina. Jos vehkeesät lähtee tehoja niin ilman muuta keikallekin.

Onko drive/reverb -modeja tiedossa 2.5-versioon? Miten päivitys poikkeaa edellisistä, noin soundillisesti?

En hae mitään merkittävää määrää etuasteruttua, koska tuuppaan kuitenkin pedaaleja väliin, mutta drive-modikeskustelu tuntui käyvän kuumana aikaisempien versioiden kanssa joten kiinnosti.

Uraltonen sivuilla ainakin annetaan melkolailla ymmärtää ettei junioriin oli tulossa noita modeja. Toki ne voi itse sinne suunnitella. Mutta tuossa vakiokotelossa ei taida olla liikaa ylimääräistä tilaa.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
Twinkle
11.07.2012 17:43:26
Vainottu: Uraltonen sivuilla ainakin annetaan melkolailla ymmärtää ettei junioriin oli tulossa noita modeja. Toki ne voi itse sinne suunnitella. Mutta tuossa vakiokotelossa ei taida olla liikaa ylimääräistä tilaa.

minun käsityksen mukaan tuo kakkosversio sisältää Drive-modin jo itsessään, jolloin reverbbi on ainoa mikä jää saamatta.
Vainottu
11.07.2012 18:44:17
Twinkle: minun käsityksen mukaan tuo kakkosversio sisältää Drive-modin jo itsessään, jolloin reverbbi on ainoa mikä jää saamatta.

Siis näin lukee tuolla sivuilla Jr:n tuoteselosteessa:

"Uuteen versioon ei saa ensimmäiseen versioon myytävää Drive-modia. Mielestämme vahvistin on jo valmiiksi suunniteltu niin hyväksi ettei suurempia modeja tarvitse tai kannata tehdä. Vahvistimeen ei myöskään saa modattua kaikua tai tremoloa tilanpuutteen vuoksi."

Toki tähän on voinut tulla jotain muutoksia, mutta näin antaa ymmärtää.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
Mebrick
11.07.2012 19:02:50
Vainottu: Siis näin lukee tuolla sivuilla Jr:n tuoteselosteessa:

"Uuteen versioon ei saa ensimmäiseen versioon myytävää Drive-modia. Mielestämme vahvistin on jo valmiiksi suunniteltu niin hyväksi ettei suurempia modeja tarvitse tai kannata tehdä. Vahvistimeen ei myöskään saa modattua kaikua tai tremoloa tilanpuutteen vuoksi."

Toki tähän on voinut tulla jotain muutoksia, mutta näin antaa ymmärtää.

Olisko tuo boost-namiska nyt sitten se osa, mikä ykkösessä oli vielä modina?

Mistähän sitä väkertäisi tinyterrorhenkisen peltilaatikon vahvarille? Värkkien puute hieman rajoittaa tuota lootanrakennusta, mutta pitää kysellä jos joku saisi väkerrettyä näppärät kuoret.
kojones
11.07.2012 20:06:25
Mebrick: Olisko tuo boost-namiska nyt sitten se osa, mikä ykkösessä oli vielä modina?

Mistähän sitä väkertäisi tinyterrorhenkisen peltilaatikon vahvarille? Värkkien puute hieman rajoittaa tuota lootanrakennusta, mutta pitää kysellä jos joku saisi väkerrettyä näppärät kuoret.

osta Uraltonelta: http://uraltone.com/kauppa/index.ph … Csid=piepvkfss2hef1fc8c3tu1dmu0#end
antti_mk
30.01.2013 17:03:52
Onko kenelläkään kokemuksia nupista basson kanssa?

Olisi mukava rakennella junnu. Mitenköhän tuota voisi modata paremmaksi bassolle (jos edes tarvitsee)?

Suht herkkä bassokaappi löytyy ja pa subien kanssa antaa lisäpotkut. Onko mitään syytä, miksi en tätä värkkäisi? :)

-Antti
Tami
31.01.2013 10:15:40

antti_mk: Onko kenelläkään kokemuksia nupista basson kanssa?

Olisi mukava rakennella junnu. Mitenköhän tuota voisi modata paremmaksi bassolle (jos edes tarvitsee)?

Suht herkkä bassokaappi löytyy ja pa subien kanssa antaa lisäpotkut. Onko mitään syytä, miksi en tätä värkkäisi? :)

-Antti

Hep.

Omat lyhyet kokemukset basson kanssa kertovat, että tuo on melkoisen "hiljainen" vaile silloin kun halutaan pelkkää puhdasta bassosoundia. Melko nopeasti alkaa hiipimään se muro mukaan.....

Toisaalta jos mieli tekee rakennella, niin suosittelen ehdottomasti tuota sarjaa... se on hyvä.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
efunkelist
31.01.2013 20:45:06

Helpostihan tuon saa myytyä jos ei omaa käyttöä lopulta olekaan. Tai sit vaan käyttää etusena ja line-out-boxin kautta tehokkaampaan vahvariin ja edelleen kaiuttimille.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)