Aihe: Black Sabbath
1 2 3 4 524 25 26 27 2835 36 37 38 39
jazzmies
10.05.2012 12:48:13
velipesonen: Tony Iommin mielestä Sabb on rock'n'roll -bändi ja minun mielestä kanssa! Kuinka joku voi olla eri mieltä Tommi-Lommin kanssa musiikista???

Minulle jopa Metallica edustaa rock and rollia, selkeää bluesin perillistä. Black Sabbath on ilman muuta samaa rockin kaanonia. Iron Maidenit sun pelit alkoivat sitten irtautua afroamerikkalaisen musiikin piirteistä, joten sieltä noin voidaan katsoa metalliperinteen alkaneen. Minulle metallimusiikki ei ole afroamerikkalaista tekemistä, vaan sekoitus klassista musiikkia, kelttimodaliikkaa ja preussilaista insinööritaitoa.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Musta Arkipyhä
10.05.2012 13:58:05
velipesonen: Tony Iommin mielestä Sabb on rock'n'roll -bändi ja minun mielestä kanssa! Kuinka joku voi olla eri mieltä Tommi-Lommin kanssa musiikista???

Missäs Tony näin on sanonut?
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
10.05.2012 14:02:39
jazzmies: Minulle jopa Metallica edustaa rock and rollia, selkeää bluesin perillistä. Black Sabbath on ilman muuta samaa rockin kaanonia. Iron Maidenit sun pelit alkoivat sitten irtautua afroamerikkalaisen musiikin piirteistä, joten sieltä noin voidaan katsoa metalliperinteen alkaneen. Minulle metallimusiikki ei ole afroamerikkalaista tekemistä, vaan sekoitus klassista musiikkia, kelttimodaliikkaa ja preussilaista insinööritaitoa.

No eihän Sabbathkaan liikkunut kovinkaan tiukasti afroamerikkalaisen musiikin perinnössä - enemmän liikuttiin ihan duuri- ja molliasteikoissa ja blueskaavankin käsittely oli kaukana perusbluesista.Jazzista Iommi tosin sai kertomansa mukaan vaikutteita.

Ennen Maidenia oli jo Judas Priest joka omalta osaltaan jalosti Sabbathin perintöä.Sellaisissa biiseissä kuten The ripper liikuttiin jo kaukana blueskaavasta.Maiden jatkoi tätä linjaa ,mutta koskapa pääasiallinen säveltäjänsä Steve Harris oli myös progefanittaja tuli vaikutteita siltä suunnalta pitkien eeppisten sävellysten mukana.Maidenin Jetrho Tull-perintö on selkeästi kuultavissa.
velipesonen
10.05.2012 14:03:34

PsychedelicWarlord: Missäs Tony näin on sanonut?

Taetaap olla niin siinä Last Supper -videolla. Tai jos ei siinä niin jossain tv-dokkarissa kuitennii.
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
StJerky
10.05.2012 14:05:06
jazzmies: Minulle jopa Metallica edustaa rock and rollia, selkeää bluesin perillistä. Black Sabbath on ilman muuta samaa rockin kaanonia. Iron Maidenit sun pelit alkoivat sitten irtautua afroamerikkalaisen musiikin piirteistä, joten sieltä noin voidaan katsoa metalliperinteen alkaneen.

Minusta Iron Maidenkin on vielä kuitenkin melko bluesia ja siitä huolimatta heavy metallia. Mutta eihän tästä asiasta voi tai tarvitsekaan päästä yhteisymmärrykseen.
velipesonen
10.05.2012 14:13:52 (muokattu 10.05.2012 14:16:06)

PsychedelicWarlord: No eihän Sabbathkaan liikkunut kovinkaan tiukasti afroamerikkalaisen musiikin perinnössä - enemmän liikuttiin ihan duuri- ja molliasteikoissa ja blueskaavankin käsittely oli kaukana perusbluesista.Jazzista Iommi tosin sai kertomansa mukaan vaikutteita.

Ennen Maidenia oli jo Judas Priest joka omalta osaltaan jalosti Sabbathin perintöä.Sellaisissa biiseissä kuten The ripper liikuttiin jo kaukana blueskaavasta.Maiden jatkoi tätä linjaa ,mutta koskapa pääasiallinen säveltäjänsä Steve Harris oli myös progefanittaja tuli vaikutteita siltä suunnalta pitkien eeppisten sävellysten mukana.Maidenin Jetrho Tull-perintö on selkeästi kuultavissa.

Meillä on herkästi vähän niukka ja ehken harhaanjohtava käsitys afroamerikkalaisesta musiikista. Jos tarkastelee vaikkapa kaikkea sitä tyylien ja musiikkien ilotulitusta mitä juurikin afroamerikkalainen väestö on saanut aikaan pelkästään New Orleansin kaupungissa, niin siinähän on vaikka ja todellakin mitä. Ei se ole asteikoista kiinni vaan pohjimmiltaan tietynlaisesta asenteesta ja asettumisesta rytmiin. Me täällä helposti etsitään jollain tyylisapluunoilla yhteensopivia palikoita mutta se on mielestäni väärä tapa eikä johda ainakaan suurempaan ymmärrykseen, voi johtaa entistä pienempään ja yleensä johtaakin.

Afroamerikkalaisella musiikilla on myös eräs silmiinpistävä ominaisuus suurimpaan osaan länsimaista musiikkia verrattuna, tyhjyydenkammon puuttuminen. Voi olla vähän tavaraa tai paljon tavaraa, vähän asiaa tai paljon asiaa tai ei ollenkaan asiaa, mutta aina on musiikkia. Hevimetalli ei ymmärrä tätä mutta alkuperäinen Black Sabbath ymmärtää, kunnia heille!

Tyhjyydenkammon puute oli pitkään myös länsimaisen musiikin ominaisuus mutta viimeiset viisisataa vuotta ovat olleet takapakkia. Kuin myös todellisista esteettisistä periaatteista jotka ovat kauneus ja totuus; ei ole muita. On lähdetty palvomaan energisyyttä, pinnallista vaikuttavuutta ja muuta jonninjoutavaa, mikä merkitsee arvojen kuolemaa vaikka moni uskoo asian olevan päin vastoin.
jazzmies
10.05.2012 14:25:20
velipesonen: Ei se ole asteikoista kiinni vaan pohjimmiltaan tietynlaisesta asenteesta ja asettumisesta rytmiin.

Just näin. Iron Maiden ja Judas Priest saavat polymetritkin kuulostamaan vertikaalisilta, ylisegmentoiduilta, kun taas Black Sabbathin ja Metallican rytmikoodin lähtökohta on call-and-response ja rytminen avaruus eli rytmisen tilan ja muodon hahmottaminen. Ja blues on ehdottomasti muuta kuin bluesasteikko, se on ennen kaikkea tapa ilmaista tekstiä.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Uto
10.05.2012 14:34:03
jazzmies: Just näin. Iron Maiden ja Judas Priest saavat polymetritkin kuulostamaan vertikaalisilta, ylisegmentoiduilta, kun taas Black Sabbathin ja Metallican rytmikoodin lähtökohta on call-and-response ja rytminen avaruus eli rytmisen tilan ja muodon hahmottaminen. Ja blues on ehdottomasti muuta kuin bluesasteikko, se on ennen kaikkea tapa ilmaista tekstiä.

En ymmärtänyt sanaakaan.
I learn tapping so that I need never use it.
velipesonen
10.05.2012 14:40:20

jazzmies: Just näin. Iron Maiden ja Judas Priest saavat polymetritkin kuulostamaan vertikaalisilta, ylisegmentoiduilta, kun taas Black Sabbathin ja Metallican rytmikoodin lähtökohta on call-and-response ja rytminen avaruus eli rytmisen tilan ja muodon hahmottaminen. Ja blues on ehdottomasti muuta kuin bluesasteikko, se on ennen kaikkea tapa ilmaista tekstiä.

Näin on marjat ja siinä missä hevimuusikko tai moderni klassinen solisti herkästi kysyy "miten se on rakennettu", todellinen syvällisempi kysymys olisi "milllaisessa avaruudessa se elää".

Ja tuosta tekstin ilmaisemisesta, jos heitetään homonyymi aasinsilta sanataiteen puolelle, päästäänkin lempiaiheeseeni eli miksi rock oikeastaan syntyi. Uskon sen syntyneen jotta biiseihin saataisiin parhaat mahdolliset tekstit.

Behind the Wall of Sleep!
GiovanniDiRondo
10.05.2012 14:54:51 (muokattu 10.05.2012 14:57:46)

Kun kitaralla aletaan säveltää geometrisin perustein, tonaliteetista tulee arbitraarinen, mutta samalla säännönmukainen.

Perinteisessä soinnillisessa ja soittimien työnjaollisessa kompositiossa tuloksena olisi akateeminen ja itsetarkoituksellisen progressiivinen kudelma, mutta Osbournen kyky lähestyä kentälle tuotua uutta paradigmaa afroamerikkalaisen perinteen kautta yhdistettynä lähes naivistisiin unisono-jaksoihin yhdessä sähkökitaran kanssa luo yhtyeen musiikkiin sen ominaisen ilmeen.

Väheksymättä mitenkään basisti Butlerin taitoa soittaa bassoa, tietenkin aikakauden tyyliin, monipolvisesti, mikä sinänsä useimmiten tuottaa vain vieraantumisen tunnetta, mutta tässä kontekstissa palauttaa konseptin ikään kuin maan, tai oikeastaan planeetan, pinnalle.
jazzmies
10.05.2012 14:57:33 (muokattu 10.05.2012 19:38:02)
velipesonen: Uskon sen syntyneen jotta biiseihin saataisiin parhaat mahdolliset tekstit.

Ja sanoitus-tekstin ohessa täytyy vielä muistaa, että melodia ja rytmikin ovat tekstityyppejä. Afroamerikkalaisen musiikin ja bluesin oivaltaminen vaatii sekä esittäjältä että vastaanottajalta monikerroksellisten signifying-merkitysten, rytmisen risaisuuden että mikrotonaalisen säveltaivuttelun toleranssia. Iron Maidenin tapauksessa kaikki edellä mainittu on tahatonta "viereen soittamista", kun taas Sabbathin tapauksessa tasan he tietävät mitä he tekevät.
Umpihullu
10.05.2012 19:36:53
Ian Gillan & Tony Iommi: WhoCares albumi julkaistaan kesäkuun 25. päivä. Näin se homma etenee.
Muista syödä nautaa, jos joudut kaivamaan hautaa!
Musta Arkipyhä
10.05.2012 20:13:00
velipesonen: Ei se ole asteikoista kiinni vaan pohjimmiltaan tietynlaisesta asenteesta ja asettumisesta rytmiin.

Tästä tuli mieleen ,että 70-luvulla heavyssa suhde rytmiin oli todellakin erilainen.Siinä oli enemmän sitä jazzin näkökulmaa ,että soitetaan "pulssin" ympärillä eikä "pulssiin".Nykymetallissa taas tuntuu olevan valtakäsitys ,että rumpalin pitää olla tiukasti kiinni "pulssissa".
Musta Arkipyhä
10.05.2012 20:16:16
jazzmies: kun taas Black Sabbathin ja Metallican rytmikoodin lähtökohta on call-and-response ja rytminen avaruus eli rytmisen tilan ja muodon hahmottaminen.

Metallican ja Sabbathin rytmillinen lähtökohta on totaalisen erilainen.Metallican lähtökohta on sovituksellinen ja rytminen tiukkuus (se miten se toteutuu on eri asia :-D).Sabbathin idea taas on enemmän soittaa biitin ulkopuolella,maalaillen.

Ja blues on ehdottomasti muuta kuin bluesasteikko, se on ennen kaikkea tapa ilmaista tekstiä.

Tällä kertaa katsoin sitä vain tuosta asteikkonäkökulmasta.
Jii-Gee
11.05.2012 09:25:52

velipesonen: ..Tai jos ei siinä niin jossain tv-dokkarissa kuitennii.

Muistaakseni Iommi totes jtn tyyliin "IMO..we were not a metalband,we were just a hard rock band" ..tai jtn ton tapaista.
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's
Jii-Gee
11.05.2012 09:56:30

velipesonen: Saattaa olla että sanoo niinkin mutta minun mielestäni se sanoo ihan sananmukaisesti "Black Sabbath...it's a rock'n'roll band". Täytyypä etsiä tuo kohta.

Ei gans jaxa muistaa enää tarkkaa sanamuotoa,mutta ite oon just samaa mieltä; Rokkia se on,eikä mtn metallia..

Tossa yks mun ool-taim-feivöriitti veto;

http://www.youtube.com/watch?v=YCjspyo-_aI

Pakko todeta et vieläkin alkaa 'kassitkin seisomaan' ku kuulee tän biisin vaikka näitä on jo diggailtu viimeiset 35 vuotta.
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's
C
11.05.2012 10:25:27
velipesonen: Saattaa olla että sanoo niinkin mutta minun mielestäni se sanoo ihan sananmukaisesti "Black Sabbath...it's a rock'n'roll band". Täytyypä etsiä tuo kohta.

Jepjep. Se on hirviän mukava aiheuttaa lapsille päänvaivaa sanomalla, että ei me olla heviä kun bändiä pidetään yleisesti hevin alkuräjähdyksenä. Just noin mäkin sanoisin.
Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010
velipesonen
11.05.2012 10:49:03

C: Jepjep. Se on hirviän mukava aiheuttaa lapsille päänvaivaa sanomalla, että ei me olla heviä kun bändiä pidetään yleisesti hevin alkuräjähdyksenä. Just noin mäkin sanoisin.

Kuinka voit olla Tommi-Lommin kanssa eri mieltä musiikista? Ja kuten edellä on ansiokkaasti jo todistettukin, ei orig. Black Sabbath ole TODELLISUUDESSA hevimetallista päinkään!
C
11.05.2012 10:55:27
velipesonen: Kuinka voit olla Tommi-Lommin kanssa eri mieltä musiikista? Ja kuten edellä on ansiokkaasti jo todistettukin, ei orig. Black Sabbath ole TODELLISUUDESSA hevimetallista päinkään!

On todistettu. Ja ehkäpä huomenna TommiJommin mielestä Sabatti on punkkia.
Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)