Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkiasiaa
1
kassikotkaliitelee
19.04.2012 13:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattoi olla tämmönen topic jo jossain, mutta ite en koko aamun selauksella semmosta löytänyt.
Eli kaikki oleellinen putkista bassokäytössä tänne.
 
Höystetään keskustelua vielä tämmösellä laitteella
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=rfg0ntcjfi72c4beq8j4iuj7p1
 
Eli itse rakennettava Uraltone Jr. putkivahvistin. Tuohan on ilmeisesti lähinnä kitarakäyttöön tarkoitettu vahvari, mutta UralTonen äijien mukaan pitäs käydä bassoonkin hyvin, ainoa mikä itteä rupesi hämäämään, on tuo teho. Luulisi 20w olla hieman liian vähän bassokäyttöön..?
Kellään kokemuksia laitteesta?
 
mtnen
19.04.2012 14:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uraltonea olen kokeillut bassolla. Ihmeen monipuolinen vekotin, hyvin omaperäiset säätimet joista saa pienellä harjoittelulla ruuvattua kaikenlaista käyttökelpoista. Säröytyy suorastaan herkullisesti ja perussoundi on lämpöisen pyöreä.
Teho ei ehkä bänditouhuihin riitä, mutta kotiin tai studiovahvistimeksi luksuslaite.
 
Jakkeko
20.04.2012 14:43:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopiva kaappi (=tarpeeksi herkkä kaappi) ja putkivalinta niin tuolla voisi hiljaisen bändin kanssa ehkä jopa "pärjätä"... Jos särön määrällä ei ole väliä. Kotisoitossa menee varmasti hienosti ja miksi ei nauhoittelussakin jos vaan soundi miellyttää. Itse tykkään nauhoittaa bassot todella lujalla volumella, mihin tuo ei varmaan kovin hyvin taivu.
 
rokrokpoprok
ATIA
09.05.2012 10:19:34 (muokattu 09.05.2012 10:35:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuo Uraltone Jr vahvistin. Ja olen soittanut sitä bassolla. Tehot riittää kotona mutta riittääkö jos mukana on luja ääninen rumpali... en ole kokeillut enkä ole asiasta varmistunut.
 
Toinen asia mikä itseäni häiritsee on että saundi hieman säröytyy eikä täysin cleania saa tuolla vahvistimella aikaiseksi. Jos lievä säröytyminen on ok niin se ei varmaan haittaa. Joku voinee saundista pitääkin.
 
Vahvistin on tarkoitettu kitaralle. Taajuusvaste toimii muuten bassollekin, mutta putkien katodikonkat on hieman pienet ja alimmat taajuudet paranevat jos konkat vaihtaa suurempiin (noin 100uF riittää mielestäni hyvin). Myös virtalähteen suodatuskonkat ovat vahvistimessa vain 22uF ja niiden suurentaminen voi parantaa vahvistimen käyttökelpoisuutta basson kanssa.
 
Vahvistimessa on kytkin, jolla voi korostaa korkeampia taajuuksia. Bassolle sellainen olisi parempi, jolla voisi korostaa matalia taajuuksia.
 
Jos soittaisin pelkkää bassoa, harkitsisin toista vahvistinta. Sellaista, jossa on enemmän tehoa, sekä push-pull tyylinen pääteaste, näin tehot olisivat isommat, ja säröä vähemmän. Oma valintani saattaisi olla push-pull vahvistin 2x 6550 putkilla. Mielestäni putkilla on hyvä saundi basson kanssa, ja kahdella saa maksimissaan noin 100W tehoa, joka riittää useampaan tarpeeseen. Kotiin tai studioon 2x 6L6 putket voisivat myös olla hyvä valinta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «