Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 541 42 43 44 45298 299 300 301 302
Gabe
07.05.2012 15:59:47
Kiitos infosta! Pitääpä alkaa ryhmää metsästämään. Kunto on muuten ok mutta kun on niin jäykkä. Tuo kuullostaa hyvältä :)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Spirocore
07.05.2012 16:47:15

Gabe: Jep, toi ohut lakkaus ja puusyiden korostaminen tekee tuosta kyllä upean näköisen. Aika painava yksilö muuten olikin... kun eikös tuon suosaarnen pitäisi olla aika kevyttä puuta? Mikähän mahtaa olla SG-tyyppisten kitaroiden keskipaino noin yleensä?

Nopea kurkkaus Kitarapajan sivuille ja oman muistin mukaan noin kolmisen kiloa. Oma '61 RI SG painaa vähän vajaat kolme kiloa, ja onkin muuten todella mukava kitara. Enkä silti voi valittaa mistään sustainin puutteesta. :)
You can pick your friends and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose!
fox
07.05.2012 17:04:18

Spirocore: Nopea kurkkaus Kitarapajan sivuille ja oman muistin mukaan noin kolmisen kiloa. Oma '61 RI SG painaa vähän vajaat kolme kiloa, ja onkin muuten todella mukava kitara. Enkä silti voi valittaa mistään sustainin puutteesta. :)

Sustain ei todistettavasti korreloi sen painon kanssa, on testattu maailmalla. Jeff Hasselberger ja täys-messinkinen Ibanez 2622 EQ Artist, esimerkiksi. =)
Samahan on tuossa, että "ihan suoraan, 100-varmasti" ei voida sanoa, että suuri DC-resistanssi mikissä tarkoittaa, että se ulostuloteho on kova..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gabe
07.05.2012 17:07:40 (muokattu 07.05.2012 17:10:25)
Mun SG-Standard painaa näköjään 3,3 kg. Mut onhan siinä tukevampi kaulakin. Edelliseen 4,5 kg lespaan verrattuna höyhen! :D

Ja sustainia tuntuu olevan kans jos ei enemmän niin ainakin saman verran, joten en usko sen myöskään olevan ihan niin kovin painoon verrannollinen. Miten se mahtaa muuten vaikuttaa kun Les Paulissahan on tuo chambered runko ja SG:ssä kokopuinen, tietääkö kukaan?
Spirocore
07.05.2012 17:37:23 (muokattu 07.05.2012 17:45:49)

fox: Sustain ei todistettavasti korreloi sen painon kanssa, on testattu maailmalla. Jeff Hasselberger ja täys-messinkinen Ibanez 2622 EQ Artist, esimerkiksi. =)
Samahan on tuossa, että "ihan suoraan, 100-varmasti" ei voida sanoa, että suuri DC-resistanssi mikissä tarkoittaa, että se ulostuloteho on kova..

Tämä on kyllä hyvin tiedossa, mutta kovin monelle sitä pitää edelleen todistella. Yksikin kitaristikaveri valitti kivenkovaa että "liian kevyt LP, kyllähän se on se paino mikä sen soundin tekee". "Joo ei tää on ihan liian kevyt, paska soundi".
You can pick your friends and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose!
fox
07.05.2012 18:09:30

Spirocore: Tämä on kyllä hyvin tiedossa, mutta kovin monelle sitä pitää edelleen todistella. Yksikin kitaristikaveri valitti kivenkovaa että "liian kevyt LP, kyllähän se on se paino mikä sen soundin tekee". "Joo ei tää on ihan liian kevyt, paska soundi".

"Paino tekee soundin".. ;)
Sun täytyy sillä kaverillas luetuttaa tuo:

http://www.ibanezcollectors.com/forum/index.php/topic,26347.0.html
slapvete
07.05.2012 23:57:18
GiovanniDiRondo: Kun nimi on tuommoinen ryhmään ei tule naisia

Nyt olette ymmärtäneet joogatuntien annin erään aspektin täysin väärin.

;)
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Spirocore
08.05.2012 07:26:35

fox: "Paino tekee soundin".. ;)
Sun täytyy sillä kaverillas luetuttaa tuo:

http://www.ibanezcollectors.com/forum/index.php/topic,26347.0.html

Kukahan tuollaisen ostaa.. vieläkö lie kaupan? Olisihan tuota ihan hauska päästä hypistelemään. Eipä se lopulta kovin huonolta kuulostanut siinä videolla, vaikka äänenlaatu oli mitä oli. Varmasti mielenkiintoinen laitos.
GiovanniDiRondo
08.05.2012 08:35:48

slapvete: Nyt olette ymmärtäneet joogatuntien annin erään aspektin täysin väärin.

;)

No juu. Yllättävää huomata miten niskan taipuisuus kehittyy nimenomaan näissä sekaryhmissä. Silmien pyörittely joka suuntaan on myös hyvin tärkeä osa suoritusta.
Gabe
08.05.2012 08:52:36
Näkökulma tämäkin :D

Sattuuko kukaan tietämään mistä löytäisi sellaisia poikkileikkaus kuvia näistä eri runko vaihtoehdoista mitä Les Pauleissa käytetään? Chambered, kevennys porattu, modern weight relief... mitä näitä nyt on kaikkia.
mhaarala
08.05.2012 10:52:14
Jotain poikkileikkauksia on ainakin tässä postauksessa:

http://acapella.harmony-central.com … 4269379&viewfull=1#post44269379

Eli kevennysporauksia, chanbered ja sitten Supremen vähän isommat sisätilat (siinähän johdotus on tehty siitä pluginpaikan pienestä lävestä... ovat kai saaneet jonkun gynegologin vaihtamaan alaa...).

Uuden LP Standardin kevennykset on kuvattu suoraan Gibsonin sivuilla:

http://www2.gibson.com/Products/Ele … on-USA/Les-Paul-Standard/Specs.aspx

En tiedä onko noita tapoja vielä enemmän, mutta tuossakin nyt jotain...
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Gabe
08.05.2012 12:34:56
mhaarala: Jotain poikkileikkauksia on ainakin tässä postauksessa:

http://acapella.harmony-central.com … 4269379&viewfull=1#post44269379

Uuden LP Standardin kevennykset on kuvattu suoraan Gibsonin sivuilla:

http://www2.gibson.com/Products/Ele … on-USA/Les-Paul-Standard/Specs.aspx

Kiitos! :) Tuossapa nuo on hyvin. Olen miettinyt noita eroja rakenteellisesti. Mitäköhän eroja nuo tuovan soundiin?
mhaarala
08.05.2012 13:07:33
fox: Eiköpähän se kuitenkin oo Supremekin johdotettu siitä tallamikin poterosta, tyyliin ES ynnä muut keskipalkilliset... näin ainakin itse luulen. ;)
Kasataan johdotus-harnessi valmiiksi ja sitten vedetään paikalleen tuota kautta..

Joo, noin muistaisin lukeneeni Supremea käsitelleestä jutusta. Ilmaisin itseni vähän epäselvästi... :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
fox
08.05.2012 13:13:05

mhaarala: Joo, noin muistaisin lukeneeni Supremea käsitelleestä jutusta. Ilmaisin itseni vähän epäselvästi... :)

Kyllähän se tärkein siin välittyi.. Olen sellasen kiinanpoikien supreme-väärennöksen nähny, missä oli ihan tavan konehuoneen luukku rungossa.. Noin haja-havaintona..
GiovanniDiRondo
08.05.2012 13:35:04

Gabe: Kiitos! :) Tuossapa nuo on hyvin. Olen miettinyt noita eroja rakenteellisesti. Mitäköhän eroja nuo tuovan soundiin?

Pelkkää mutu-tuntumaa, mutta se kuva mikä minulle on näistä porauksista tullut on se, että tallan takana oleva onkalo parantaa jotain ominaisuutta saundissa.

Luulen että tämän takia sitä nykyaikaista mallia pidetään parempana.

Intuitio sanoo, että jos puuta työstetään poikkisyin, niin äänen johtumisen kannalta se puolestaan ei ole hyvä. Sinänsä tuo säteittäisyys on akustisissa kitaroissa ainakin hyväksi koettu periaate, mutta siellä puolella rakenne on tehty rimoista eikä jyrsimällä.

Warmothin chamber-mallissa työstö menee ainakin joissakin runkomalleissa syitä pitkin, joka tuntuu minusta oikealta.

Mulla on tasakantisessa LP:ssä (ikivanha Yamaha) muuten tuollainen viistorouttaus elektroniikkaa varten (siellä takana on siis iso kotelosuojus, joka menee viistoon potikoista mikkikytkimeen!) ja se kuulostaa ihan stratolta.
Dominaattori
08.05.2012 16:32:21
Noniin. Nyt tuli ensimmäinen oikea Les Paul meikäläiselle.. Ensimmäinen reaktio oli tosiaan "Ohhoh, onpas tämä kevyt" Mulla alkaa herkästi särkemään hartioita liian painavat keihäät joten tämä on todella mukava yllätys painoltaan. Puntarissa pitää käyttää viikonloppuna.

Les Paul Standard Desert Burst -07 siis kyseessä.
Örp
hallu
08.05.2012 18:51:47
GiovanniDiRondo: Pelkkää mutu-tuntumaa, mutta se kuva mikä minulle on näistä porauksista tullut on se, että tallan takana oleva onkalo parantaa jotain ominaisuutta saundissa.

Luulen että tämän takia sitä nykyaikaista mallia pidetään parempana.

Intuitio sanoo, että jos puuta työstetään poikkisyin, niin äänen johtumisen kannalta se puolestaan ei ole hyvä. Sinänsä tuo säteittäisyys on akustisissa kitaroissa ainakin hyväksi koettu periaate, mutta siellä puolella rakenne on tehty rimoista eikä jyrsimällä.

Warmothin chamber-mallissa työstö menee ainakin joissakin runkomalleissa syitä pitkin, joka tuntuu minusta oikealta.

Mulla on tasakantisessa LP:ssä (ikivanha Yamaha) muuten tuollainen viistorouttaus elektroniikkaa varten (siellä takana on siis iso kotelosuojus, joka menee viistoon potikoista mikkikytkimeen!) ja se kuulostaa ihan stratolta.

Minun intuitioni sanoo taas, että sähkökitaraa ei voi verrata akustiseen kitaraan ihan noin suoraviivaisesti, koska akustisessa kitarassa se kaikukoppa on sen vahvistin. Seuraavaksi tulee tiukkaa mutua ja jos joku oikeasti tietää tästä asiasta, niin olen kiitollinen kaikista korjauksista ja asiavirheiden oikaisuista.

Itse olen käsittänyt, että sähkökitaran magneettimikrofonit eivät "kuule" sitä kitaran runkoa suoraan, vaan ne mikrofonit kuulevat ainoastaan sen kielen, jonka värähtelyyn runko vaikuttaa. Toisin sanoen mikrofoni "kuulee" kielen ja kieli kuulee sen rungon. Näin ollen puun ja kitaran rakenne sähkökitarassa merkitsee eri asiaa kuin akustisessa kitarassa. Akustisessahan se kielen värähtely siirtyy kanteen, joka liikuttaa ilmaa jonka me sitten kuulemme korvillamme. Sähkökitarassa se kielen värähtely siirtyy kitaran runkoon tottakai, mutta idis on, että se runko vaikuttaa siihen kieleen takaisin mitä kautta se puu pääsee vaikuttamaan siihen sähköiseen ääneen.

Itselleni ei ole tuo sähkökitaran fysiikka lähellekään selvää eikä se miten täsmälleen ottaen se puu vaikuttaa, mutta luonnollisesti se vaikuttaa, muutenhan sillä ei olisi väliä mistä materiaalista kitara on tehty. Minulle on kerrottu, että Lespaulissa se vaahterakansi antaa sitä sustainia ja mahonkikroppa värittää sitä soundia. Olen miettinyt noita kevennysporauksia ja kammiointeja etc. ja olen tuumannut, että niiden nimi on kevennysporaus eli onko niiden tarkoitus kuitenkin tehdä kitarasta ensisijaisesti kevyt. Tahtoo sanoa etten tiedä onko sillä kitaran sisällä olevalla tyhjällä tilalla merkitystä soinnin kannalta vai onko olennaisempaa mihin kohtiin sitä puuta on jätetty. Tiedän, että ontoksi koverretun LP standardin akustinen sointi on voimakkaampi kuin vain kevennysporatun LP traditionalin. Sitä en tiedä, että kuulostavatko nuo kitarat sähköisesti erilaisilta pitäisi varmaan käydä joskus kokeilemassa.

Kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan tullut esille, niin sillä keveydellä on merkitystä nimenomaan ergonomisessa mielessä (en muista onko kukaan väittänyt, että kevyt soisi nätimmin). Mutta jos se kevyt soi edes yhtä hyvin kuin painava, niin siinähän ammattimuusikolle syytä tarpeeksi valinnalleen... vai mitä?

Nyt jos jollain on ihan tiukkaa faktaa tästä aiheesta, niin kuulisin mielelläni. Olen nimittäin pohtinut tätä kysymystä todella paljon ja yrittänyt järkeillä, mutta juuri tästä aiheesta netistä tuntuu löytyvän ihan älyttömän ristiriitaista tietoa ja ties mitä uskomuksia, mutta ei sitä mitä ihan raaka fysiikka asiasta sanoo.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
08.05.2012 19:35:49
Mullakaan ei mitään faktatietoa ole mutta noin olen myös asian ymmärtänyt. Lähinnä siksi kyselen kun tekisi vielä mieli tuollainen Les Paul omistaa, mutta tarkkana olen seuraavan kanssa ostaessa kun menee niskat niin helposti jumiin. Eli alle nelikiloinen sen on sitten oltava.
LaMotta
08.05.2012 19:51:53

Miksi tori on täynnänsä Gibsoneita?
Tokain Les Pauleja vain kourallinen?
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)