Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara kamojen huolto
1
Saguli
07.05.2012 18:25:05 (muokattu 07.05.2012 22:05:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut sama sähkökitara kohta vuoden. Se oli käytetty kun ostin sen mutta se oli, ja vieläkin on, tosi hyvässä kunnossa!
 
Mutta nyt tässä tuli mieleen että pitääkö sitä huoltaa joskus?
Täällä olen nähnyt että puhutaan kitaran perushuollosta ja sellaisesta mutta nyt en ole nähnyt mitään kirjoitusta kitaran huollosta. Ja en ole jaksanut etsiä sellaista :)
 
Mitä sellainen perushuolto tarkoittaa? Pitääkö minun viedä kitara perushuoltoon? Tai miten tietää jos sitä pitää huoltaa ylipäätänsä?
 
Ja olen myös miettinyt putkivahvistimen ostoa. Olen kuullut että pitää vaihtaa ne putket aina silloin tällöin. Miten usein niitä pitää vaihtaaatt soundi pysyy hyvänä?
 
Tämä kirjoitus on ehkä vähän tyhmä, mutta tosiasia on että en tiedä niin paljon kitaroista kun luulin!
 
EDIT: Otsikossa piti luke "kitarakamojen" yhdessä. Siihen on näköjään tullut välilyönti.
Sori tästä!
 
viisi_kitaraa
07.05.2012 22:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En juuri soittele sähkökitaralla, mutta tässä vähän omaa mutu tietoa :)
 
Putkivahvistiimesta vaihdetaan käsittääkseni putki aina kun putki menee rikki. Ei kai niitä muuten tarvitse vaihtaa. (Näin olen ymmärtänyt putkiRADIOISTA jos vahvistimessa pitää tehdä toisin, joku varmaan kertoo...)
 
JA kitarasta. Perushuoltoa on mm.
1. uusien kielien vaihtaminen aina toisinaan.
2. Kitaran pitäminen puhtaana,
3. Kitaran actionin (kielten korkeuden ja kaulan suoruuden) pitäminen haluttuna jos se joskus jostain syystä muuttuu.
 
Eli ei mitään kovin ihmeellistä. Minä ainakaan en veisi kitaraa huoltoon, ellei siinä ole mitään tiedossa olevaa vikaa...
 
Tsugu Way
08.05.2012 10:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saguli: Mitä sellainen perushuolto tarkoittaa? Pitääkö minun viedä kitara perushuoltoon? Tai miten tietää jos sitä pitää huoltaa ylipäätänsä?
 
Ammattimaiset kitarakorjaajat yleensä tarkoittanevat "perushuollolla" jotain sellaista "tuotettaan", jossa kitaraan vaihdetaan kielet, säädetään hienovire eli intonaatio ja suoristetaan kaula. Tälläiset toimeenpiteet maksavat ehkä jotain 50-60 euroa.
 
Törröttävien nauhojenpäiden hionnat, rohisevan elektroniikan korjaukset, satulan vaihdot sun muut isommat toimenpiteet hinnoitellaan erikseen.
 
Nuo ensinmainitut toimenpiteet aloittelijat teettävät usein ostettuaan käytetyn kitaran, tai uuden, joka on huonoissa tehdasasetuksissa (ja takuuseen ei kuulu huoltoa). Jälkimmäisiä toimenpiteitä (hionnat yms) teetetään, kun niissä jotain vikaa ilmenee.
 
Mistä sitten tietää, että pitääkö huoltaa? Paskaiset kielet? Vaihda uudet kielet. Vire on vähän mitä sattuu eri asemista? Säädä hienovire! Kielet korkealla ja raskasta painaa/soittaa? Kaulaa pitää ehkä suoristaa ja/tai kieliä laskea! Kielet särisevät otelautaa ja nauhoja vasten (yleinen vaiva säätämättömillä ja huoltamattomilla kitaroilla)? Em. toimenpiteet toisinpäin.
 
Itse olen opetellut edellämainitut toimenpiteet tekemään erehdyksen ja oppimisen kautta. Apuna olen käyttänyt hyvin paljon kitarakamaplastan runsaita ohjeita! Kaulan säätämistä ei kannata pelätä. Etenkin stratoocaster-tyyppiset kitarat ovat vaatineet minulla tosi paljon säätämistä. Mutta siinä sitä on oppinut. Yhtään kitaraa en ole saanut vielä rikki.
 
Kaikkiin tässä kirjoituksessa mainittuihin säätöihin ja huoltoihin löytyy täältä erikseen hyviä ohjeita. Nauhanhionnat sun muut isommat korjaukset mielestäni kannattaa teettää ammattilaisella.
 
ai niin, puhdistuksesta en maininnut mitään.. Se kuuluu kuitenkin tärkeänä osana jokaisen (hikisen) soittosession jälkeisiin toimenpiteisiin.
 
Blues is allright!
GiovanniDiRondo
08.05.2012 10:40:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: En juuri soittele sähkökitaralla, mutta tässä vähän omaa mutu tietoa :)
 
Putkivahvistiimesta vaihdetaan käsittääkseni putki aina kun putki menee rikki. Ei kai niitä muuten tarvitse vaihtaa. (Näin olen ymmärtänyt putkiRADIOISTA jos vahvistimessa pitää tehdä toisin, joku varmaan kertoo...)
 
JA kitarasta. Perushuoltoa on mm.
1. uusien kielien vaihtaminen aina toisinaan.
2. Kitaran pitäminen puhtaana,
3. Kitaran actionin (kielten korkeuden ja kaulan suoruuden) pitäminen haluttuna jos se joskus jostain syystä muuttuu.
 
Eli ei mitään kovin ihmeellistä. Minä ainakaan en veisi kitaraa huoltoon, ellei siinä ole mitään tiedossa olevaa vikaa...

 
Kyllä ottaisin säännölliseen huoltamiseen vähän laajemman asenteen : ruuvien kirityksen tarkistaminen, elektroniikan puhdistus, voitelut, mielellään nauhojen kiillotus, jos on kiinnostusta puuhastella soittimen kanssa, maksaa vaivan.
 
Gabe
08.05.2012 13:34:21 (muokattu 08.05.2012 13:35:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tällä pärjännyt:
 
Kun ostan kitaran käytän sen tuossa perus säädössä.
 
Joka kuukausi kielten vaihto.
 
Joka kolmas/neljäs kuukausi:
 
Kielten vaihto
Otelaudan putsaus
Otelaudan öljyäminen
Viritimien kiristys
Kitaran runkon ym. osien putsaus
Hienovireen
Kieltenkorkeuden säätö(jos tarpeen)
 
Kaularaudan säätö tarpeen mukaan.
 
Joka toinen vuosi käytän kans perussäädössä/tarkistuksessa.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Saguli
08.05.2012 15:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista!
 
Nyt minä ymmärrän taas vähän enemmän!
 
Gabe
08.05.2012 15:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ostaa semmoinen opus kuin Suuri kitara kirja. Siellä on aika kattavasti kaikesta kitaroihin liittyvästä. Soitosta huoltoon ja korjauksiin.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Thimann
28.05.2012 23:49:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kannattaa ostaa semmoinen opus kuin Suuri kitara kirja. Siellä on aika kattavasti kaikesta kitaroihin liittyvästä. Soitosta huoltoon ja korjauksiin.
 
Tätä komppaan kyllä, koska itsekkin omistan kyseisen kirjan ja hyödyllinen on. Itsekkin löysin kyseisestä kirjasta paljon tietoja ja tarkeitä neuvoja! Vaikka luulinkin jo tietäväni paljon...
 
"It was success that screwed us up" Slash
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «