Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 516 17 18 19 2047 48 49 50 51
pitk
06.05.2012 17:53:29

stnprkl: Ettei olis ollu paskana se CAT-piuha. Miten se tiski muuten vois tietää mitä sen kaapelin läheisyydessä puuhataan.
Eli en menis tiskiä tai sen softaa eka syyttämään.

Jotain tällästä määkin menisin ykkösellä kelaamaan.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
ile.pop
07.05.2012 21:31:34
vetäsin parit pikkukeikat vi4:lla ja 6:lla ja oli siinä mielessä positiivisia vehkeitä, että antavat todella paljon infoa ilman että pitää mennä hirmusesti mihinkään. se (parin epäloogisuuden lisäksi) on taas musta midaksen heikkous, niin hyvältä kun se kuullostaakin. sen verran on tullut tota venueta käytettyä, että sen lisäksi että se kuullostaa ihan todella ok:lta, niin siinä on jo lähtökohtaisesti hyvät kaikumalaitteet ja pikku satsauksella ihan erinomaiset. kaikuosasto on ollut mulle suuri pettymys kovin monen muun tiskin osalta.
On guuluu...
KariS
08.05.2012 09:37:12

Mr General: Kanavamitaroinnin puuttuminen oli myös melko harmillista.
- Input / Output tasot saa kanaville näkyviin, kun napsauttaa masterlohkossa nappia Input tai Output

Tasonsäätö auxeilla tuntui menevän samalla pykälällä kuin ledien tasot, eli ei portaattomasti. Tämä aiheutti ongelmia ainakin korvamonitoroinnissa, kun sopiva taso oli pykälien välissä.
- Auxin masterlähtöä pikkuisen pyöräyttämällä selvinnee tuosta, en ole tosin moista portaikkoa havainnut. Niistä ledeistä mä en välitä muutenkaan... kunhan nyt ei punaista paista...

Soundipoliittisesti tuolla teki ihan töitä, ainakin meikäläisen kaltanen puukorva. Silti yleisfiilis jäi sellaiseksi ettei tuollaista tähän firmaan tule ikipäivänä. Pärjään paljon paremmin LS-9:lla vaikkei se olekaan mikään maailman paras tiski. Varmasti monelle käyttäjälle todella hintansa arvoinen peli, enkä halua mollata tiskin aktiivikäyttäjiä, mutta meidän 100% ammattikäyttöön ei sovellu mielestäni tarpeeksi hyvin, vaikka tuolla joitain hommia voiskin hoitaa.

Hyvin tuolla oon puukorvana pärjäillyt... :-) Onko se ammattikäyttöä, että siitä saa rahaa?

Ja maksava taho on ollut tähän asti tyytyväinen, se riittää. Ja se, että itse viitsii ja kehtaa vetää... Mutta tällä rahalla saa tällaisen. Tämä voi joku päivä saada itsensä maksettua... :-)

Se tiskin valoshow antaa muuten asiakkaalle selvästi "lisäarvoa"... "digitiski, pirusti valoja ja nappuloita..." (BIG GRIN) Laskutusperuste sekin, hehe... Melkein vois sanoa että NÄYTTÄÄ ja kuulostaa hyvältä. Siinä järjestyksessä...

/Kari
- Viikonloppusoturi -
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
stnprkl
08.05.2012 12:27:22
....
- Auxin masterlähtöä pikkuisen pyöräyttämällä selvinnee tuosta, en ole tosin moista portaikkoa havainnut. Niistä ledeistä mä en välitä muutenkaan... kunhan nyt ei punaista paista...
....

Sano pliis, et mä ymmärsin väärin.
Eli se miten mä ymmärsin tän: Jos kanavakohtainen auxlähtö menee pykälissä ni se pitäis kompensoida auxin masterilla?
Tää tavallaan ei tuo ratkaisua ellei sinne auxiin mene kuin yksi kanava.
Viltsu audiokantaja
KariS
08.05.2012 13:14:44 (muokattu 08.05.2012 14:24:07)

stnprkl: Sano pliis, et mä ymmärsin väärin.
Eli se miten mä ymmärsin tän: Jos kanavakohtainen auxlähtö menee pykälissä ni se pitäis kompensoida auxin masterilla?
Tää tavallaan ei tuo ratkaisua ellei sinne auxiin mene kuin yksi kanava.

...No hiukan huolimattomasti totesin, mut jos joku auxlähtötarve kanavasta sattuisi "just portaitten väliin", niin tietty pienellä muutoksella masteriin muita tarttis kompensoida alaspäin kans - ja toivoa, et portaat ei satu kohdalle siellä... Oikeasti en ole ikinä tuollaisia portaita ton SL:n aux-lähdöissä huomannut, resoluutio on ollut vähintäänkin riittävä (Suom.Huom. Tämä on mielipide, ei fakta). Mut perusajatuksena oli se, et jos taso sattuu jossain huonosti "portaikkoon", niin siirretään portaita :-).

Auxilähdössä on kuitenkin aika monta nappia signaaliketjussa, joilla siihen volyymiin voi vaikuttaa (kanavakohtainen lähtö, aux master ja joko päätteen tai korviksen gaini...) Ja jos kanavaa haluaa puukottaa kun tulee "portaan" kohdalle ero, niin onhan siihen yhteen ongelmakanavaan tuleva inputin gaininappi kans käytössä... (ja sit liu'ulla kompensoidaan...). Karmein tilannehan olis, jos kaikissa noissa olis samankokoiset portaat samalla kohdalla. Sit olis jo kyseessä salaliitto. Ainiin, mutta tossa on analogiset etarit, eli vois kuvitella niitten olevan jotenkin lineaarisia tai ainakin portaattomia.

Selkiskö mun perverssi ajattelutapa? Vai sekoitanko lisää?

"there is more than one way to skin the cat..."

Ainiinjoo: "Pliis, ymmärsit väärin" :-)

/Kari

PS: Ja noita "napin käyttäjiä" on erilaisia, ihan niinkuin poppareita yleensäkin. Pyydetään monitorichekissä lisää jotain kulmaan, sanot että hetki, kun ruuvaat jotain muuta ja ennenkuin ehdit edes aloittaa sen kulman kanssa, poppari kuittaa et "nyt on hyvä..." :-)
Disclaimer: Tässä ei asiaa tarkemmin tuntematta oteta kantaa siihen, että oliko porras sepän tai popparin korvin kuultua vaiko eikö. Yritetään vaan selittää, miten mä homman taklaisin...

EDIT: Selkeytysyrityskorjaus - ja toinenkin.
KariS
08.05.2012 14:20:39 (muokattu 08.05.2012 14:21:10)

Tupla
Calyamaha
08.05.2012 15:51:20
Huomenna (keskiviikkona 9.5.) puoliltapäivin Nosturilla Yamaha CL5:n esittelytilaisuus. Esittelijänä Andy Cooper (Yamaha Commercial Audio Support Centre, Lontoo).
saastara
08.05.2012 22:18:52 (muokattu 08.05.2012 22:20:37)
Mr General: Tasonsäätö auxeilla tuntui menevän samalla pykälällä kuin ledien tasot, eli ei portaattomasti. Tämä aiheutti ongelmia ainakin korvamonitoroinnissa, kun sopiva taso oli pykälien välissä.

Kyllä se on portaaton tsydeemi, ei ole tuo leditolppanäyttö vaan tarpeeksi tarkka. Eli kyllä sieltä välistä sen voi ihan oikeasti löytää, vaikka onhan se täysin mahdotonta käytännössä arvailla, että 'missä kohtaa siellä ledien välissä mennään'.

iPadilla ohjatessa nuo kaikki säädöt on täysin portaattomia tolppia.

E: Tai näin siis 16.4.2:ssa. 24-kanavaisesta ei ole kokemuksia.
Hitler used Telefunkens.
stnprkl
08.05.2012 22:44:28 (muokattu 08.05.2012 23:08:09)
saastara: Kyllä se on portaaton tsydeemi, ei ole tuo leditolppanäyttö vaan tarpeeksi tarkka. Eli kyllä sieltä välistä sen voi ihan oikeasti löytää, vaikka onhan se täysin mahdotonta käytännössä arvailla, että 'missä kohtaa siellä ledien välissä mennään'.

iPadilla ohjatessa nuo kaikki säädöt on täysin portaattomia tolppia.

E: Tai näin siis 16.4.2:ssa. 24-kanavaisesta ei ole kokemuksia.

Portaaton ja portaaton. Analoginen on portaaton digitaalinen ei. Periaatteessahan digitaalimaailmassa ei ikinä päästä täysin portaattomaan säätöön, koska ne on nollia ja ykkösiä eikä niiden välissä oo mitn. Se et onko toi portaallisuus korvin kuultavaa kussakin järjestelmässä on sit jätkästä ja järjestelmästä kiinni. Esmes Yamahalla (ainakin LS9:ssä ja M7:ssa enkä enää PM5D:ssä) oon kuulevinani gainin ja eq:n säädöt portaallisina, mut en lähtöjä. Midaksella ja Digicolla en mielestäni kuule missään niit pykäliä.
Eli se siis mitä tahdon sanoa on se et digitaalimaailmassa ei ole olemassakaan portaatonta asiaa, kyse on vaan siitä et kuinka monta niit pykäliä kussakin järjestelmässä on eli mitä tiheempään niit pykäliä on ni sitä vähemmän ne pykälät kuuluu.
Viltsu audiokantaja
arig
08.05.2012 23:38:24
stnprkl: Portaaton ja portaaton. Analoginen on portaaton digitaalinen ei. Periaatteessahan digitaalimaailmassa ei ikinä päästä täysin portaattomaan säätöön, koska ne on nollia ja ykkösiä eikä niiden välissä oo mitn. Se et onko toi portaallisuus korvin kuultavaa kussakin järjestelmässä on sit jätkästä ja järjestelmästä kiinni. Esmes Yamahalla (ainakin LS9:ssä ja M7:ssa enkä enää PM5D:ssä) oon kuulevinani gainin ja eq:n säädöt portaallisina, mut en lähtöjä. Midaksella ja Digicolla en mielestäni kuule missään niit pykäliä.
Eli se siis mitä tahdon sanoa on se et digitaalimaailmassa ei ole olemassakaan portaatonta asiaa, kyse on vaan siitä et kuinka monta niit pykäliä kussakin järjestelmässä on eli mitä tiheempään niit pykäliä on ni sitä vähemmän ne pykälät kuuluu.

Ja on se analoginenkin maailma portaallinen... kaikki on kvantittunutta... juu mä haen takkini, sori oli ihan pakko :-)
-Turn Me Up!
Mr General
09.05.2012 08:22:30
Tuota portaattomuus tai ei asiaa selventääkseni: Tuo kommentti tuli siis bändiltä jonka korvamonitorointi tuli kyseisestä tiskistä jonka kyseinen poppoo siis omisti ja ongelma tuntui olevan ainakin silloin kun mentiin melko pienillä lähtötasoilla. Itse en siis voinut olla ongelmaa kuulemassa, mutta tiskiä aiemminkin käyttäneet popparit sanoivat että näin se asia on.
saastara
09.05.2012 10:31:52 (muokattu 09.05.2012 10:37:29)
stnprkl: Portaaton ja portaaton. Analoginen on portaaton digitaalinen ei. Periaatteessahan digitaalimaailmassa ei ikinä päästä täysin portaattomaan säätöön, koska ne on nollia ja ykkösiä eikä niiden välissä oo mitn.

No juu, samanlaisessa hiustenhalkomishengessä voisin todeta, että digitaalisessa maailmassa voidaan saavuttaa huomattavasti sulavampi 'portaattomuus', koska nollan ja täyden välissä, voi niitä teoreettisia portaita olla määrä n.

Kun kun pyöritellään jotain 1cm halkaisijaltaan olevia pylpyröitä, niin kyllä se ihmiskäden hienomotoriikka tulee nopeammin vastaan, kuin matemaattisen algoritmin rajat. Käytännössä tällä ei tietenkään ole paskankaan väliä.

Viestini sisällön kaikki kuitenkin toivonmukaan tajusivat.. eli nappuloita väännellessä muutoksia siellä tapahtuu, vaikka led-mittarit ei perässä pysykkään.
Hitler used Telefunkens.
cozmo
10.05.2012 08:42:41

stnprkl: Portaaton ja portaaton. Analoginen on portaaton digitaalinen ei. Periaatteessahan digitaalimaailmassa ei ikinä päästä täysin portaattomaan säätöön, koska ne on nollia ja ykkösiä eikä niiden välissä oo mitn. Se et onko toi portaallisuus korvin kuultavaa kussakin järjestelmässä on sit jätkästä ja järjestelmästä kiinni. Esmes Yamahalla (ainakin LS9:ssä ja M7:ssa enkä enää PM5D:ssä) oon kuulevinani gainin ja eq:n säädöt portaallisina, mut en lähtöjä. Midaksella ja Digicolla en mielestäni kuule missään niit pykäliä.

Eikös ainakin LS9:ssä eq ole 0,5 dB pykälin ja gain 1 dB?
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
stnprkl
10.05.2012 14:32:39
cozmo: Eikös ainakin LS9:ssä eq ole 0,5 dB pykälin ja gain 1 dB?

No ilmankos mä oonkin ollu kuulevinani asioita :) Jos siis näin on ja hintalappua kun tuijottaa niin ei tavallaan ihmetyttäis, jossainhan sen edullisuuden on näyttävä varsinkin kun ominaisuuksia on ihan riittävästi kokoonsa nähden.
Viltsu audiokantaja
rintapek
10.05.2012 17:39:38

stnprkl: No ilmankos mä oonkin ollu kuulevinani asioita :) Jos siis näin on ja hintalappua kun tuijottaa niin ei tavallaan ihmetyttäis, jossainhan sen edullisuuden on näyttävä varsinkin kun ominaisuuksia on ihan riittävästi kokoonsa nähden.

Sulla on tarkat korvat ja sormet. Mites analogitiskillä säädetään ekua 0,5dB suuntaan tai toiseen? Tai siis, onks tiskejä, mis on mikrometriruuvit potikanohjaimina?

Mut onhan toi ilmiö olemassa. Ihan toisessa ääripäässä tohon törmää budjettiluokan alapään maanantaikappaleissa, jois ihan tosissaan ja hemmetisti isommilla dB- arvoilla on sisäänleivottuna just toi ilmiö, et kun käännät potikkaa puoli kierrosta, niin ei tapahdu mitään ja sit hiuskarvan paksuuden verran lisää, niin tapahtuu jo liikaakin. Ikäänkuin säätövastukseksi naamioitu on/off- kytkin.
One kind of music only - the good kind
stnprkl
10.05.2012 18:36:58
rintapek: Sulla on tarkat korvat ja sormet. Mites analogitiskillä säädetään ekua 0,5dB suuntaan tai toiseen? Tai siis, onks tiskejä, mis on mikrometriruuvit potikanohjaimina?
...

Tahtoo siis tarkottaa sitä et en kuule sitä dB:n eroa muuten kun siinä kohden kun ruuvaan potikkaa ja kun se pomppaa sen täyden askeleen ylös/alaspäin.
Viltsu audiokantaja
rintapek
10.05.2012 18:50:07

stnprkl: Tahtoo siis tarkottaa sitä et en kuule sitä dB:n eroa muuten kun siinä kohden kun ruuvaan potikkaa ja kun se pomppaa sen täyden askeleen ylös/alaspäin.

Hiffattu. Mut silloin se täys askel on oikeesti jotain ihan muuta kuin 0,5 dB. Ei sullakaan ihan niin tarkat korvat ole.
One kind of music only - the good kind
Pauli Lappalainen
10.05.2012 22:01:50
Nuo kuulee helpohkosti silloin kun on tasainen signaali ja kääntää esim. gainia reilusti lisää. Tulee sellainen "änkytyssoundi"
Katti
10.05.2012 22:04:58 (muokattu 10.05.2012 22:05:40)
rintapek: Hiffattu. Mut silloin se täys askel on oikeesti jotain ihan muuta kuin 0,5 dB. Ei sullakaan ihan niin tarkat korvat ole.

Mä luulen (tiedä en, kuten en mitään muutakaan, koskaan) et tuossa saattaapi olla mukana myös semmonen juttu, että esim sitä Lysin gainia ruuvatessa oikeesti kuulee sen hetken kun se nappaa sen "padin" päälle... Siinähän on tehtaan sedät "fiksusti" miettineet että siihen mitään erillistä padia laiteta... ympätään se sinne HA-puolelle...

Ton kohdan kuulee huonompikorvaisempikin... ...muuten noit Lysin kynnyksiä en oo onnistunu ite kuulemaan muuta ku sillon ku o menty IEM:llä ja ollu oma CUE silleen rapeen lujalla... ...muissa tapauksissa mun korvat ei oo kyenny huomaamaan hämmenyksiä ton suhteen... ...muuten kyllä...

E: Pauli ehti edelle ton änkytyksen kanssa...
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)