Aihe: Lavakartta ja kanavalista, FAQ ?
1 2 3 4
Pauli Lappalainen
06.05.2012 09:05:04
pitk: Ihan paras pitkään aikaan: Dannyn teknisessä raiderissa on pankkiyhteys! Nyt ollaan ytimessä! Yeah!

Pitk.

Jospa tuo raideri on pläjäytetty D-firman nk. viralliselle paperille tai mikä hitto se nyt onkaan, jossa pitää olla kaikki mahdollinen tieto pankkiyhteyksineen, osoitteineen, LY-tunnuksineen jne.... , virallinen pakeri kun tuo raideri ollee.

Koska ko. herra todennäköisesti tallentaa kaiken mahdollisen dokumentaation omiin arkistoihinsa.
Jii-Gee
21.11.2012 10:49:20

Onko (netissä jossain) mtn valmista pohjaa / aihiota mistä muokata oma lavakartta ??

Terveisin nimimerkillä: 'vai piirränkö lyijärillä ruutupaprulle..?'
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's => http://www.facebook.com/events/299568610148291/
Sir Attila
21.11.2012 11:22:02
Onko (netissä jossain) mtn valmista pohjaa / aihiota mistä muokata oma lavakartta ??

Terveisin nimimerkillä: 'vai piirränkö lyijärillä ruutupaprulle..?

Stageplot pro on hyvä ohjelma tähän, 30 päivän demoversio on ilmainen ja nettisivulla on myös esimerkkejä erilaisten kokoonpanojen lavakartoista.

Tuolla tavalla kanavalista ja lavakartta pysyy samana dokumenttina mikä on mun mielestä ihan ässää. Aiemmin jo kuvattiiin tilannetta jossa kanavalista on irrallinen dokumentti jossa ei välttämättä ole edes bändin nimeä. Itse olen törmännyt lähinnä sellaiseen ongelmaan että lavakartattaan merkitään instrumenttien sijainti mutta kanavalistassa onkin henkilöiden nimiä. Eli sen sijaan että siellä lukee "ch 17 voc Tommi" niin laittakaa sinne mieluummin että "voc bass" että talkkari tietää viedä sen narun 17 oikealle reunalle lavaa.
Tami
21.11.2012 11:26:32

Jii-Gee: Onko (netissä jossain) mtn valmista pohjaa / aihiota mistä muokata oma lavakartta ??

Terveisin nimimerkillä: 'vai piirränkö lyijärillä ruutupaprulle..?'

Aika monessa paikassa on noita esimerkkejä. Valitse sopivimman tai kivoimman näköinen ja tee esmes powerpointilla oma.. Eikai noista virallista olekkaan. Monet tekevät nuo pdf:ksi jotta ne saapi helposti auki ja toisaalta niitä ei pääse muokkaamaan.

http://www.the-secrets.info/The%20Secrets%20-%20Lavakartta.pdf
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
stnprkl
21.11.2012 14:59:19
Sir Attila: Stageplot pro on hyvä ohjelma tähän, 30 päivän demoversio on ilmainen ja nettisivulla on myös esimerkkejä erilaisten kokoonpanojen lavakartoista.

Tuolla tavalla kanavalista ja lavakartta pysyy samana dokumenttina mikä on mun mielestä ihan ässää. Aiemmin jo kuvattiiin tilannetta jossa kanavalista on irrallinen dokumentti jossa ei välttämättä ole edes bändin nimeä. Itse olen törmännyt lähinnä sellaiseen ongelmaan että lavakartattaan merkitään instrumenttien sijainti mutta kanavalistassa onkin henkilöiden nimiä. Eli sen sijaan että siellä lukee "ch 17 voc Tommi" niin laittakaa sinne mieluummin että "voc bass" että talkkari tietää viedä sen narun 17 oikealle reunalle lavaa.

Ja vielä kun enemmän hifistelee niin esmes just laulut ja kitarat (jos useampia soittajia) kannattaa merkata yleismaailmallisilla SR/SL/C merkeillä
SR=StageRight eli lavaoikea, yleisöstä katsottuna vasen.
C=center eli keskellä
SL=StageLeft eli lavavasen, yleisöstä katsottuna oikea
Viltsu audiokantaja
Jii-Gee
21.11.2012 16:26:26

Jii-Gee: Onko (netissä jossain) mtn valmista pohjaa / aihiota mistä muokata oma lavakartta ??

Katos vaan..no prskeles.. ihan itse itseäni kannustaen bongasin tällasen saitin:

http://freestageplots.com/
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's => http://www.facebook.com/events/299568610148291/
jerry bottom
21.11.2012 17:21:01
stnprkl: Ja vielä kun enemmän hifistelee niin esmes just laulut ja kitarat (jos useampia soittajia) kannattaa merkata yleismaailmallisilla SR/SL/C merkeillä
SR=StageRight eli lavaoikea, yleisöstä katsottuna vasen.
C=center eli keskellä
SL=StageLeft eli lavavasen, yleisöstä katsottuna oikea

Hieman asiaa sivuten...
Miten päin ihan perus mikserin ja pa:n left ja right pitäisi ajatella? Itse on tullut vedettyä right aina yleisöstä katsottuna oikeaan ja left sinne yleisöstä katsottuna vasempaan. Mikseri on aina lavalla, kun basisti sitä ruuvailee.
Krisse82
21.11.2012 20:07:41
jerry bottom: Hieman asiaa sivuten...
Miten päin ihan perus mikserin ja pa:n left ja right pitäisi ajatella? Itse on tullut vedettyä right aina yleisöstä katsottuna oikeaan ja left sinne yleisöstä katsottuna vasempaan. Mikseri on aina lavalla, kun basisti sitä ruuvailee.

Ei kai tuolla ole väliä, kunhan kokoajan olet samaa mieltä itsesi kanssa.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
stnprkl
21.11.2012 21:47:22
Krisse82: Ei kai tuolla ole väliä, kunhan kokoajan olet samaa mieltä itsesi kanssa.

Kyllä sillä on väliä jos haluaa et muutkin ymmärtää mitä tarkotat.
Left=Vasen eli yleisöstä katsoen vasen
Right=Oikea eli yleisöstä katsoen oikea
StageLeft ja StageRight termit taas on lavalta katsoen. Eli aina kun puhutaan pelkästä vasemmasta tarkoitetaan sitä yleisön silmistä katsottuna.
Sit on vielä nää UpStage ja DownStage termit, jotka juontavat juurensa vanhoista teattereista, joissa oli kalteva lava eli lavan takaosa oli ylempänä kun etuosa
UpStage=Ylälava
DownStage=Alalava

Sit näit kaikkia termejä voi sekoitella esmes tähän malliin
USR=UpStageRight=Lavalta katsottuna oikeassa takakulmassa
DSR=DownStageRight=Lavalta katsottuna oikeassa etukulmassa jne. jne.

Kanavalistaa lukiessa noi on hyvää infoa esmes lavakaapelointia suunnitellessa kun tietää het missä päin laudetta kanava noin suurin piirtein majailee

Esimerkiks hatusta vedetty pätkä kanavalistaa mis on kitarat ja laulut

16-GTR SR1
17-GTR SR2
18-GTR SL
19-VOC SR
20-VOC LEAD/C
21-VOC SR
22-VOC DRS

Noilla koodeilla tietää het missäpäin lavaa kanavat on.
Viltsu audiokantaja
LHU
22.11.2012 00:01:28
Jii-Gee: Katos vaan..no prskeles.. ihan itse itseäni kannustaen bongasin tällasen saitin

Ihan turha sinne on mitään kitarankuvia lisätä, sotkevat vaan. Valkoinen laatikko mustilla reunoilla minkä sisällä lukee mikä se on. Laulumikki voi olla vaikka ympyrä, kunhan siitä tajuaa et mikä se on. Ei värejä, ovat pelkkää suttua mustavalkotulosteessa.

LibreOfficen Impress-ohjelmalla saa piirreltyä just sellaisen kun haluaa, ja vielä tallennettua sen PDF:ksi. Tai sillä Powerpointilla, tai ihan millä ohjelmalla tahansa millä saa aikaan viivoja, neliöitä, ympyröitä ja tekstiä. Mitään muita elementtejähän lavakartta ei tarvitse.

stnprkl: Sit on vielä nää UpStage ja DownStage termit, jotka juontavat juurensa vanhoista teattereista, joissa oli kalteva lava eli lavan takaosa oli ylempänä kun etuosa

Ja sit on vielä se centerstage, tosin yleensä vain siellä teatterimaailmassa. Siellä nyt on kaikki muutenkin niin paljon isompaa ja hienompaa...:P
http://plays.about.com/od/basics/ss/stageright.htm

Sit vielä sellainen juttu että kun teette sen kanavalistan, lähetätte sen esim. jonkun useamman bändin tapahtuman tekniikkaryhmälle niin siinä vaiheessa kun on lava-asettelun aika niin LAITATTE NE OMAT VEHKEENNE SINNE LAVALLE JUST SIIHEN ASETELMAAN KUIN SIINÄ TEIDÄN LAPUSSANNEKIN ON. Sitä varten te olette sen lapun tehneet ja lähettäneet. Ja jos teillä on käynyt tsägä ja paikalla on ammattilaisia hoitamassa äänihommia niin nämä ko. ihmiset ovat tehneet piirun verran ennakkotyötä teidän esiintymistänne varten. He ovat suunnitelleet lavakaapeloinnin, monitoroinnin ja sähköistyksen juuri sitä silmälläpitäen kuin siinä lavakartassa on. Eli jos te olettekin muuttaneet lava-asetteluanne "koska Tyrvään Pubissa toimi tällei paremmin" niin ääni-ihmiset ovat tehneet turhaa työtä, teidän takia. Se saattaa joissain tapauksissa aavistuksen vaikuttaa palvelun tasoon, päätelkää itse kummin päin.
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
Krisse82
22.11.2012 07:25:42
stnprkl: Kyllä sillä on väliä jos haluaa et muutkin ymmärtää mitä tarkotat.
Left=Vasen eli yleisöstä katsoen vasen
Right=Oikea eli yleisöstä katsoen oikea
StageLeft ja StageRight termit taas on lavalta katsoen. Eli aina kun puhutaan pelkästä vasemmasta tarkoitetaan sitä yleisön silmistä katsottuna.
Sit on vielä nää UpStage ja DownStage termit, jotka juontavat juurensa vanhoista teattereista, joissa oli kalteva lava eli lavan takaosa oli ylempänä kun etuosa
UpStage=Ylälava
DownStage=Alalava

Sit näit kaikkia termejä voi sekoitella esmes tähän malliin
USR=UpStageRight=Lavalta katsottuna oikeassa takakulmassa
DSR=DownStageRight=Lavalta katsottuna oikeassa etukulmassa jne. jne.

Kanavalistaa lukiessa noi on hyvää infoa esmes lavakaapelointia suunnitellessa kun tietää het missä päin laudetta kanava noin suurin piirtein majailee

Esimerkiks hatusta vedetty pätkä kanavalistaa mis on kitarat ja laulut

16-GTR SR1
17-GTR SR2
18-GTR SL
19-VOC SR
20-VOC LEAD/C
21-VOC SR
22-VOC DRS

Noilla koodeilla tietää het missäpäin lavaa kanavat on.

Tietenkin näin, kiitos tarkennukesta. Lähinnä tarkoitin sitä, että jos bändi itse tai yksi mies bändistä hoitaa noi tekniset asiat kuntoon joka keikalla, riittää että pysyy itse kärryillä. Mutta eihän se pahasta ole vaikka terminologia olisi hallussa alusta asti.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
mik
21.03.2014 21:38:57

Kanavalistasta kysymys. Onko olemassa joku geneerinen järjestys mistä kanavasta osaava miksaaja olettaa löytävänsä tietyn instrumentin, laulut jne.? Olemme menossa soittamaan viikon päästä Hyvinkäälle KGB-tapahtumaan ja olemme lupautuneet toimittamaan yhteen baareista myös PA:n, eli viemme omat kamamme sinne kaikille bändeille käytettäväksi. Luultavimmin hoidan itse miksauksen muiden viiden bändin osalta, ainakaan vielä kukaan ei ole ilmoittanut tuovansa omaa miksaajaa - mutta mikäli joku ilmestyy paikalle niin olisi varmaan selkeätä jos kanavat olisi jotenkin ymmärrettävästi myös ulkopuoliselle. Tai ainakin siinä vaiheessa kun on itse lauteilla ja pitää joku pakottaa sinne tiskin taakse...

Eli käytössä on 16 kanavainen mikseri. Rummuista meinaan laittaa vain basarin, snaren ja pari overheadia pöytään - neljä kanavaa siihen. Basso yhteen kanavaan. Yhdellä bändillä on koskettimet, haluavat kuulemma stereona - eli kaksi kanavaa siihen. Melkein kaikilla on kaksi kitaristia - kaksi kanavaa siihen. Yhdellä bändillä neljä laulua kun rumpalikin laulaa, eli neljä kanavaa siihen. Yhden kanavan (16) meinasin jättää mikille, jolla pystyn kommunikoimaan monitorien kautta lavalle.

Alustavasti ajattelin näin

Kanava 1: basari
2: snare
3: vasen oh
4: oikea oh
5: basso
6: vasen kitara
7: oikea kitara
8: syna
9: syna
10-13: laulut vasemmalta oikealle

Pitäisikö jonkun sijaita alan normien mukaan jotenkin toisin?

Kiitos avusta

Mikko
Enemmän tunteella kuin taidolla.
Rouda-setä
21.03.2014 22:03:06
Just noin. Toi on selkeä ja looginen.
Roadari
22.03.2014 01:21:02
Isojen analogimiksereiden aikaan (silloin kauan sitten, vanhimmat meistä muistaa) vakiintui käytäntö jossa kanavat järjesteltiin rummut-basso-kitarat-synat-laulut-muut-efektit järjestykseen. Tällöin kanavien alkupäähän kerääntyivät ne kanavat (komppi) joihin vedon aikana tarvii koskea vähemmän ja likelle ne mitä tuli säädettyä useammin ehtoon aikana. Kun mikserit olivat pitkiä kuin nälkävuosi, tämä oli vain käytännöllistä.
Nykyään tällä ei ole niin väliä ja kanavia voi järjestellä miten haluaa. Jonkinlainen logiikka(ei naisten) tietty on kiva säilyttää, ja kannattaa muistaa että tuo analogi aikainen on kuitenkin se mikä monelta tulee selkänahasta.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Sytem
24.06.2014 20:34:53
Onkos tää vuosi jotenkin säästövuosi festariluokan bändeillä ridereissa. Useampi lappu (tai siis pdf) tullut vastaan jossa on päivitetty vain tiedostonnimi, muttamatta itse tekstissä olevaa päivämäärää joka saattaa sanoa "kesä 2013".

Parhaissa tapauksissa on ladattu sivuille saataville uusi pdf jossa on käsin kynällä korjattu joku yhteystieto, ja jätetty lappu muuten ennalleen, riippumatta siitä onko muu info muuttunut vai ei.

Helppo tässä sitten yrittää päätellä onko kädessä oikeat laput vai ei
pitk
24.06.2014 21:10:33

Sytem: Onkos tää vuosi jotenkin säästövuosi festariluokan bändeillä ridereissa. Useampi lappu (tai siis pdf) tullut vastaan jossa on päivitetty vain tiedostonnimi, muttamatta itse tekstissä olevaa päivämäärää joka saattaa sanoa "kesä 2013".

Parhaissa tapauksissa on ladattu sivuille saataville uusi pdf jossa on käsin kynällä korjattu joku yhteystieto, ja jätetty lappu muuten ennalleen, riippumatta siitä onko muu info muuttunut vai ei.

Helppo tässä sitten yrittää päätellä onko kädessä oikeat laput vai ei

No sitä varten siinä lapussa on (ehkä) yhteystiedot, joihin on suotavaa olla yhteydessä muutamaa päivää etukäteen. Että on oikea info oikeasta orkasta. Ja jos on bändin kanssa liikenteessä, eikä soittoa tule, niin voi selvittää, kuka tekniikkaa on tarjoilemassa ja olla sinnepäin yhteydessä. On sitten tilanteessa tod näk kivempaa kaikilla.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Sytem
24.06.2014 21:16:10
Joo toki, sehän tässä on päivän ohjelmassa ollutkin vaikka kisoihin on vielä toista viikkoa aikaa.

Mut ois se nyt kaikkien kannalta helpompaa että voisi lappua lukiessa tietää onko tää ajan tasalla vai ei.
pitk
24.06.2014 22:15:00

Sytem: Joo toki, sehän tässä on päivän ohjelmassa ollutkin vaikka kisoihin on vielä toista viikkoa aikaa.

Mut ois se nyt kaikkien kannalta helpompaa että voisi lappua lukiessa tietää onko tää ajan tasalla vai ei.

Niin sitä äkkinäinen vois kuvitella. Vaikka aika moneen tekniseen speksiin olen laittanut: Olkaa hyvä, tarkistakaa, että teillä on viimeinen versio raiderista, viimeinen versio ladattavissa osoitteesta , niin on tullut monta vuotta vanhoja raidereita paikanpäällä vastaanb. Soitto pelastanut...
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
rintapek
26.06.2014 06:52:27

Äkkinäiselle juolahtaa hyvin pikaisesti mieleen kysymys, et miten voit tehdä mitä on sovittu, jos kellään ei ole käsitystä siitä mitä on sovittu?

Vituttais.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)