Aihe: Masterointiapua Reaperiin | 1 |
---|
|
Olen tutustumassa Reaperiin ja aion käyttää sitä lähinnä vokaalien ja ehkä akustisen kitaran masterointiin, tai efektien lisäämiseen raidoille. Huomasin, että niitä FX-efektejä on vaikka kuinka paljon, ja pientä opastusta kokeneemmilta kaipaisin, ettei kaikkea tarvitsisi kokeilla kantapään kautta. Teen etänä kimppaprojekteja ja saan raidat "kuivina waveina", joten siis vinkit vokaalien sekä akustisen kitaran masterointiin/efektointiin olisivat tervetulleita. | Antti1 17.04.2012 18:32:53 (muokattu 17.04.2012 18:37:57) | |
|
Ensin sä teet varmaan kuitenkin jonkinlaisen miksauksen, etkä "masterointia". Lähdetään vaikka siitä liikkeelle, että termit ovat edes etäisesti oikein. ;) Seuraavaksi tuosta löytyy pari hyödyllistä ketjua: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298 http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=189845 Reaperista sun kannattaa ottaa haltuun Cockos-valikon alta omien tarpeesi mukaan vähän kaikkea. Oleellisimmat lienevät ReaComp ja ReaEQ. Sen jälkeen löytyy delayta, reverbiä yms. työkalua. Kaikki ihan peruslaadukkaita, niillä saa monenlaista aikaan. Netistä löytyy paljon juttua kompressoinnista ja eq:n käytöstä, kannattaa googletella. Kannattaa pitää mielessä, että korvat ja luotettava kuuntelukalusto/akustiikka ovat sun tärkein työkalu. Omaa näkemystä ja kokemusta ei voi korvata edes parhaimmilla laitteilla, mutta taas toisaalta susipaskalla kuuntelulla voi olla vaikea tehdä yhtään mitään. E: No mutta vaikka nyt hyvin yleisluontoinen ohje melkein mille tahansa äänilähteelle. Pistetään perustavaa laatua oleva efektiketju: eq, kompressori, eq. Ensimmäisellä eq:lla kaikki huonon kuuloinen pois signaalista mahdollisimman tarkasti, jottet tuhoa hyötyääntä. Kompressorilla sitten dynamiikkaa haluttuun suuntaan, usein sitä litistetään vähän lähes poikkeuksetta. Sen jälkeen voi eq:lla loivasti koittaa korostaa äänen hyviä yleispiirteitä. Tarkkaile, ettei ääni mene missään kohtaa nollatasoon asti. Jos haluat käyttää kaikua, niin sitä voi käyttää vaikka auxin kautta. Teet vain uuden raidan, johon ohjaat sendillä haluamasi äänen ja haluamasi määrän sitä. Kaiku täytyy olla 100% wet tässä tapauksessa, jotta vältyt vaihe-eroilta. Kaiun voimakkuus määräytyy sen kaikukanavaan syötetyn signaalin voimakkuuden mukaan ja vieläpä suhteessa efektoimattoman signaalin voimakkuuteen. Molemmat yhtä lujaa on periaatteen tasolla 50% kaikua ja 50% kuivaa signaalia. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" | |
Kiitos vinkeistä! Paljon tämän nopeammin ei varmaan vastausta voi saada! Pitääpä tutkia... | pimp 17.04.2012 21:24:19 (muokattu 17.04.2012 21:48:48) | |
|
En nyt lähtökohtaisesti suosittelisi kompressoria laittamaan joka kanavaan, siinä tulee helposti liikaa säädettävää ja tuloksena epäluonnollisen kuuloinen mixaus. Sen sijaan vähemmällä vaivalla parempaan tulokseen pääset laittamalla alkuvaiheessa masteriin kompressorin, ja yksittäisille raidoille sitten vain tarvittaessa. e. Alkuperäiseen kysymykseen vielä palatakseni, kuulematta näytettä miksattavasta materiaalista on neuvominen hankalaa. Kaikkeen toimivia patenttikeinoja ei ole, ja se minkälaista prosessointia raidat tarvitsevat riippuu äänitetystä materiaalista ja tavoitellusta lopputulemasta. Ainoa neuvo oikeastaan on, että kysyjän on opiskeltava ja kokeiltava miten ne plugarit toimivat, ja ikäänkuin kantapään kautta kokeiltava mikä _kuulostaa hyvältä_. Words can hurt, you know | L-studio 17.04.2012 21:40:23 (muokattu 17.04.2012 22:56:31) | |
|
En oikein ymmärrä tätä masterointi buumia, kun lähes kaikki sitä haluavat. Hyvä miksaus (kuten Antti1 jo kertoi) ja sen kuunteleminen esim. autossa ja kannetavissa laitteissa usein riittää, jos epäilee mielipiteitänsä ja useammat korvat auttaa asiassa. Oikeasti kaupallisen eli useamman tuhannen kappaleen ammattimainen tuotos, kansineen ym. on sitten eri asia, tehdään hyvästä miksauksesta vielä parempi. Usein vaan kilpaillaan volumessa ja sitten radioasemien ûberkompressioiminen tasapäistää kaiken vaivan, jos sille tasolle edes päästään. Dynamiikka on oikeasti tärkeää, ei se että kaikki biisit sun muut soi samalla volatasolla. Ihminen tarvitsee oikeasti vaihteluja, oli se musiikki, syöminen, meinasin sanoa että naiset, mutten sanonut ;) tms. Näin useamman vuosikymmenen ammattikokemuksella. Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat. | jannu 18.04.2012 01:44:38 (muokattu 18.04.2012 03:10:41) | |
|
L-studio: En oikein ymmärrä tätä masterointi buumia, kun lähes kaikki sitä haluavat. Hyvä miksaus (kuten Antti1 jo kertoi) ja sen kuunteleminen esim. autossa ja kannetavissa laitteissa usein riittää, jos epäilee mielipiteitänsä ja useammat korvat auttaa asiassa. Oikeasti kaupallisen eli useamman tuhannen kappaleen ammattimainen tuotos, kansineen ym. on sitten eri asia, tehdään hyvästä miksauksesta vielä parempi. Usein vaan kilpaillaan volumessa ja sitten radioasemien ûberkompressioiminen tasapäistää kaiken vaivan, jos sille tasolle edes päästään. Dynamiikka on oikeasti tärkeää, ei se että kaikki biisit sun muut soi samalla volatasolla. Ihminen tarvitsee oikeasti vaihteluja, oli se musiikki, syöminen, meinasin sanoa että naiset, mutten sanonut ;) tms. Näin useamman vuosikymmenen ammattikokemuksella. Mun mielestä on jotenkin outoa se, kuinka masteroinnin käsite on tänä päivänä väännetty rautalangasta näin päin helvettiä. Jos sulla on vuosikymmenten ammattikokemus, niin kuinka sä voit aivan pokalla naamalla väittää että masterointi on yhtä kuin dynamiikan lanaaminen ja that's it? Ja mikä ongelma siinä sitten on jos demobändi haluaa äänitteensä viimeisteltävän vaikka jossain Chartmakersilla? Onko se sulta jotenkin pois? | Esp 18.04.2012 01:55:29 | |
|
L-studio: En oikein ymmärrä tätä masterointi buumia, kun lähes kaikki sitä haluavat. Hyvä miksaus (kuten Antti1 jo kertoi) ja sen kuunteleminen esim. autossa ja kannetavissa laitteissa usein riittää, jos epäilee mielipiteitänsä ja useammat korvat auttaa asiassa. Oikeasti kaupallisen eli useamman tuhannen kappaleen ammattimainen tuotos, kansineen ym. on sitten eri asia, tehdään hyvästä miksauksesta vielä parempi. Usein vaan kilpaillaan volumessa ja sitten radioasemien ûberkompressioiminen tasapäistää kaiken vaivan, jos sille tasolle edes päästään. Dynamiikka on oikeasti tärkeää, ei se että kaikki biisit sun muut soi samalla volatasolla. Ihminen tarvitsee oikeasti vaihteluja, oli se musiikki, syöminen, meinasin sanoa että naiset, mutten sanonut ;) tms. Näin useamman vuosikymmenen ammattikokemuksella. Sori, mutta mun on nyt ihan pakko kysyä, että mikä ihmeen "masterointi buumi" (sic)? Kuten tuosta topicin avauksesta näkyy, masterointi on usein ihmisille terminä aika mystinen ja odotukset ovat myös aika mystisiä välillä kun noiden asiakkaiden kanssa keskustelee masteroinneista. Täh?!? | |
Ilmassa on selvästi siitepölyä ja herneitä, jälleen. Ennen vaan niin usein kuuli että fix-it-on-the-mix, ei niinkään masteroinnissa. Nykyään fix-it-on-mastering on lisääntynyt. Vaan samat ongelmat/laistamiset on edelleen. Kompressoreita on käytetty lähes jokaisessa äänityksessä -50 luvulta asti, vaan kun niitä sitten on ketjussa useita häviää dynamiikkaa väkisinkin. Itse uskon niiden maltilliseen käyttöön jopa remasteroinnissa. Ja onhan masterointi muutakin kuin lanaamista, tietysti. Ei se ole ongelma mulle ja multa pois, tietenkään, kukin taaplaa tyylillään. Pointtina on se että panostaminen miksaamiseen kannattaa aina. Googlettamalla saa käsitteistä (ehkä) selvää. Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat. | |
L-studio: En oikein ymmärrä tätä masterointi buumia, kun lähes kaikki sitä haluavat. Hyvä miksaus (kuten Antti1 jo kertoi) ja sen kuunteleminen esim. autossa ja kannetavissa laitteissa usein riittää, jos epäilee mielipiteitänsä ja useammat korvat auttaa asiassa. Hyvän miksauksen masteroimatta jättäminen on vielä tyhmempi ratkaisu kuin päin helvettiä miksatun biisin masteroiminen pitkin reisiä. http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia. | |
Lainataanpa topicia hieman (yritän muistaa palauttaa) Luin Soundi-lehdestä kun haastateltavana oli Mika Jussila ja aiheena masterointi. Kiinnitin siinä huomioa Jussilan kommenttiin joka meni jota kuinkin näin että: "Joskus kysellään myös moniraitamasterointia ja silloin tietää että jokin on pahasti vialla". Eli kysymykseni on, että jos tehdään masterointia niin miksataanko kappaleet ensin valmiiksi stereoraidaksi ja otetaan tämä stereoraita uudelleen työstöön? http://maihinnousu.net/a/2585 | |
Mysteria: Eli kysymykseni on, että jos tehdään masterointia niin miksataanko kappaleet ensin valmiiksi stereoraidaksi ja otetaan tämä stereoraita uudelleen työstöön? Kyllä. Prosessoidaan (tarvittaessa): limitoidaan, ekvalisoidaan, säädetään stereokuvaa, yhdenmukaistetaan muitten samalle levylle tulevien kappaleiden kanssa volumetasoltaan jne. Ostin tosin kirjaston poistomyynnistä parillakymmenellä sentillä vuosituhannen taitteen kotiäänitystä ja -miksausta käsittelevän kirjan (jonka softa- jne. kuvaukset ovat vanhentuneita, toisaalta perustiedot digiaudiosta, akustiikasta jne. miksauksen perusperiaatteista eivät niinkään), jossa audiosekkarista lopullisen stereofilen bouncaamisesta käytetään termiä "mastering". Termiä on ilmeisesti käytetty harrastelijapiireissä ja jopa alan kirjallisuudessa paikoitellen ilmeisen löyhästi... | |
Mielestäni masteroinnin keskeisin osa-alue on soundin kokonaisbalanssin viilaaminen kohdilleen. Toki volumesota, yyber-limitointi ja kompressointi on nykyään osa masterointia, mutta yleisimmin biisin miksaaja kuuroutuu sille kokonaisuudelle kuunnellessaan miksattavaa materiaalia tolkuttoman paljon. Tässä kohtaa ulkopuoliset korvat löytävät hetkessä paljonkin pientä korjattavaa, varsinkin referenssimusiikkiin verrattuna. Kotona tehdyn demon ja kaupallisen tuotoksen erottaa usein juuri tästä kokonaisbalanssista, jonka kuulee heti 5 sekuntia tuotosta kuunneltuaan. Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun. | |
Mysteria: Lainataanpa topicia hieman (yritän muistaa palauttaa) Luin Soundi-lehdestä kun haastateltavana oli Mika Jussila ja aiheena masterointi. Kiinnitin siinä huomioa Jussilan kommenttiin joka meni jota kuinkin näin että: "Joskus kysellään myös moniraitamasterointia ja silloin tietää että jokin on pahasti vialla".
Hassu kommentti sinänsä, mielestäni moniraitaformaatitkin 5.1 6.1 7.1 kaipaavat masteroinnissa tehtäviä hommia, vai kutsutaanko niitä muissa kuin stereotapauksessa eri nimellä ? "The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
-- Hunter S. Thompson | |
Groovi: Mielestäni masteroinnin keskeisin osa-alue on soundin kokonaisbalanssin viilaaminen kohdilleen. Vaikuttaa allekirjoitusainekselta. | Aki 07.05.2012 02:38:00 | |
|
mattim: Hassu kommentti sinänsä, mielestäni moniraitaformaatitkin 5.1 6.1 7.1 kaipaavat masteroinnissa tehtäviä hommia, vai kutsutaanko niitä muissa kuin stereotapauksessa eri nimellä ? Jussila on mitä luultavimmin kommentoinut stem-masterointia. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|