Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jelppiä nuppikaappi setin ostoon!
1 2
Quartermad
05.05.2012 00:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
Olen tässä nyt siis elämäni kenties suurimman ostoksen edessä. Tullut soiteltua tuota kitaraa sellanen kahdeksanvuotta tässä rolandin micro cubella, ja nyt tuli sellainen olo, että perhana nyt hankitaan kunnon vahvari. Bändeissäkin olen soitellut, tosin keikat aina kavereiden vahvareilla.
 
Tässä kysyisinkin nyt apua: Ajattelin hankkia kyseisen nupin: http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … dot/tuote_id/12223&kategoria_id=214
Kysymykseni kuuluukin seuraavasti: Onko "väliä" millaisen kaapin tuohon ostan? Onko sen esim. oltava tietyn kokoinen tai onko sen pakko olla vaikkapa nyt sitten marshallia. Eli onko näillä jotain yhteensopivuus ongelmia joskus?
 
Pahoittelen tyhmää kysymystäni, mutta näistä laitteista ei tosiaan ole juurikaan minkäänlaista kokemusta. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
 
naavanka_
05.05.2012 00:34:09 (muokattu 05.05.2012 00:35:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quartermad: Morjens!
Olen tässä nyt siis elämäni kenties suurimman ostoksen edessä. Tullut soiteltua tuota kitaraa sellanen kahdeksanvuotta tässä rolandin micro cubella, ja nyt tuli sellainen olo, että perhana nyt hankitaan kunnon vahvari. Bändeissäkin olen soitellut, tosin keikat aina kavereiden vahvareilla.
 
Tässä kysyisinkin nyt apua: Ajattelin hankkia kyseisen nupin: http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … dot/tuote_id/12223&kategoria_id=214
Kysymykseni kuuluukin seuraavasti: Onko "väliä" millaisen kaapin tuohon ostan? Onko sen esim. oltava tietyn kokoinen tai onko sen pakko olla vaikkapa nyt sitten marshallia. Eli onko näillä jotain yhteensopivuus ongelmia joskus?
 
Pahoittelen tyhmää kysymystäni, mutta näistä laitteista ei tosiaan ole juurikaan minkäänlaista kokemusta. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

 
Ei ole yhteensopivuusongelmia kunhan muistat tarkistaa kaapista sopivan impedanssin.
 
Jos mahdollista niin kannattaa käväistä testailemassa eri kaappivaihtoehtoja, itse en ainakaan marsun perinteisestä 1960 kaapista pidä ollenkaan.
 
Pienempi kaappi on yleensä suuntaavampi eikä välttämättä kuulu niin hyvin kuin iso.
Tokihan asettelelulla on suuri merkitys.
 
Isommassa kaapissa on yleensä myös enemmän botnea,
 
novo
05.05.2012 00:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … rice_max=&category=all&with_image=0
 
kato tuolta käytettynä, saapi pikkasen halvemmalla ja keissiäki kylkeen. '
 
Mulla oli 205-nuppi ja kaverina 212-kaappi V30-elementeillä. Ne oli oikein passeli pari. Kaapin kokoo kannattaa miettiä sen mukaan tartteeko roudata, nostaako treeniksellä jonkin tason päälle jne. 2x12 -kaapilla pääsee maaliin, jotkut haluavat sit väkisin sen 4x12 -kaapin. Kaapin kanssa ei kannata kuitenkaan liikaa nuukailla, jos on varaa ostaa alkuun ns. kerralla hyvä =)
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
Quartermad
05.05.2012 00:36:57 (muokattu 05.05.2012 00:37:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Paljon kiitoksia teille ja nopean vastaajan pisteet vielä kaupanpäälle! :)
 
slerbis
05.05.2012 01:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistahan kaapin suhteen katsoa myös tehonkesto. Mikäli tuuttaat tuolla 100 watin marshallilla 50W kestävään kaappiin, niin saattaa kuulua että poks :). Yleensä tavanomaisilla 4x12 kaapeilla kyllä on tarpeeksi tehonkestoa, mutta silti.
 
A tergo in bona nates
Dropped C
05.05.2012 08:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_:
Pienempi kaappi on yleensä suuntaavampi eikä välttämättä kuulu niin hyvin kuin iso.
Tokihan asettelelulla on suuri merkitys.

 
Yleinen harhakäsitys. Pienempi kaappi/elementtikoko suuntaa AINA vähemmän. Varsinkin yleinen 4x12" suuntaa ihan vitusti.
 
JuSu
05.05.2012 10:53:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: Kaapin kanssa ei kannata kuitenkaan liikaa nuukailla, jos on varaa ostaa alkuun ns. kerralla hyvä =)
 
Tätä ei voi liikaa korostaa, hirveän usein laitetaan hyvän nupin alle keskinkertainen tai heikko komero, joka sitten paskoo soundin.
 
Kaapin ja elementtien valintaan kantsii paneutua huolella. Hieman kärjistäen voi sanoa, että pelkkää kaappia vaihtamalla voi setin soundi muuttua paskasta konvehdiksi. =)
 
JuSu
BoNey
05.05.2012 12:19:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen marsujen kanssa aina päätynyt Celestionin Greenbackeihin tai G12-65:iin. Toimii omasta mielestä parhaiten ainakin kaikessa muussa paitsi metallissa. Jotkut tykkää V30, minä en. Noilla elementeillä varustettuja kaappeja lähtisin itse siis katselemaan.
 
Gabe
05.05.2012 13:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Tätä ei voi liikaa korostaa, hirveän usein laitetaan hyvän nupin alle keskinkertainen tai heikko komero, joka sitten paskoo soundin.
 
Niinpä :) Ja ylipäätään kun sitten kerran panostaa niin kannattaa satsata kunnolla.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
jii.haanpaa
05.05.2012 13:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BoNey: Itse olen marsujen kanssa aina päätynyt Celestionin Greenbackeihin tai G12-65:iin. Toimii omasta mielestä parhaiten ainakin kaikessa muussa paitsi metallissa. Jotkut tykkää V30, minä en. Noilla elementeillä varustettuja kaappeja lähtisin itse siis katselemaan.
 
Mä olen jotekin päätynyt sellaiseen johtopäätökseen, että V30:n toimii hyvin/kohtalaisesti millä vaffarilla tahansa. Kaapillinen greenbäkkejä taas on omaan korvaani jotenkin nirsompi vahvarikaverinsa suhteen, vanhan liiton marsujen seurassa tietenkin parasta shittiä.
 
Mulla on yksi alakaapillinen vanhoja g12m:iä ja 2x V30:iä persiistään avoimessa, isohkossa kombokotelossa. Molemmille löytyy käyttöä, enkä oikein koe tarvetta laittaa noita paremmuusjärjestykseen, niin erilaisia ovat.
 
V30:n esim g12-65:n kaverina on intternetskun mukaan yleispätevä yhdistelmä, pitäisi joskus piruuttaan testata.
 
AngieRainbow
05.05.2012 14:17:35 (muokattu 05.05.2012 14:19:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quartermad:
Kysymykseni kuuluukin seuraavasti: Onko "väliä" millaisen kaapin tuohon ostan? Onko sen esim. oltava tietyn kokoinen tai onko sen pakko olla vaikkapa nyt sitten marshallia. Eli onko näillä jotain yhteensopivuus ongelmia joskus?

 
Ei ole mittään väliä, minkä merkkinen tai kokoinen (fyysisesti) kaapi on. Marshallin nupin alle voi totta kai laittaa englin, bugeran, orangen, HB:n, peaveyn tai minkä tahansa merkkisen kaapin. Nupin alle voi lataa 2x12 kaapin siinä missä 4x12 kaapinkin tai jonkun muun.
 
Kunhan vain kytket kaapin oikein. Eli jos kaapin impedanssi on esim. 16 ohmia, niin silloin kaiutinkaapeli (ei kitarapiuha!) nupin 16 ohmin ulostulosta kaappiin.
 
Jos nuppi on 100w, ja aiot täysillä ajella, niin on hyvä, että kaapin tehonkesto on 100w tai enemmän. Jos kytket 100w nupin esim 1x12 kaappiin, jonka tenhonkesto on 30w ja laitat volumen täysille, niin kaiutinelementti hajoaa.
 
------------------------------------------
 
Itse olen kaappia ostaessani ottanut huomioon myös sen, täytyykö kaappia liikutella paljon. Tykkään ylhäältä viistosta 4x12 kaapista, mutta jos kaappia ei ole mahdollista jättää esim. treenikämpälle, niin tommosta on aika inhottavaa raahata mukanaan. Siksi tällä hetkellä käytössä on 2x12 kaappi, koska sitä on mukavampi roudata.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Gabe
05.05.2012 15:06:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Ei ole mittään väliä, minkä merkkinen tai kokoinen (fyysisesti) kaapi on.
Jos nuppi on 100w, ja aiot täysillä ajella, niin on hyvä, että kaapin tehonkesto on 100w tai enemmän. Jos kytket 100w nupin esim 1x12 kaappiin, jonka tenhonkesto on 30w ja laitat volumen täysille, niin kaiutinelementti hajoaa.

 
Eli onhan sillä jotain väliä ;)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Ziggy Bubba
05.05.2012 15:13:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Eli onhan sillä jotain väliä ;)
 
Vaan eihän ollut, se oli se tehonkesto mikä ratkaisee.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
slapvete
05.05.2012 15:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse katsoisin suoraa kaappia, eli "alakaappia" nupille kaveriksi. En tykkää yläkaappien soundista. Tsekkaa myös JVM-sarjan skobet, ovat ihan OK-hintaisia uutenakin.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
s151669
05.05.2012 20:32:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Itse katsoisin suoraa kaappia, eli "alakaappia" nupille kaveriksi. En tykkää yläkaappien soundista.
 
Tuota... Jos ei tykkää yläkaapin soundista, tarkoittaa se hyvin pitkälti sitä että ei tykkää siitä miltä se kaiutin oikeasti kuulostaa. Alakaappi nupin alla kun tuuttaa vyön korkeudelle missä ainakaan mulla ei ole korvia.
 
Meikäläisellä ongelman ratkaisi V30:n vaihtaminen Greenbackiin.
 
Ja tämä on tietty vain mun mielipiteeni, sillä pitää vetää mistä itse tykkää.
 
Antikitarasankari
slapvete
05.05.2012 20:37:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Tuota... Jos ei tykkää yläkaapin soundista, tarkoittaa se hyvin pitkälti sitä että ei tykkää siitä miltä se kaiutin oikeasti kuulostaa.
 
Nyt kyllä jauhat aivan mitä sattuu. Vain että kaappi on suora, ei tarkoita sitä, että se pitäisi haudata kellariin tms. Juuri siinä korvain tasolla alakaappi nimenomaisesti kuulostaa paljon paremmalta: botne täydempi, yläkerta vähemmän "riipivä", keskialue toimivampi -- huomattavasti helpompaa ruuvata toimiva tone.
 
Jopa parjattu Celestion G12T75 toimii suorassa kaapissa varsin hyvin.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
s151669
05.05.2012 20:47:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sikäli kuin se kaappi on tosiaan korvan tasolla ja kuulostaa paremmalta, niin sitten ei mitään. Sitäpaitsi t75 on ihan turhaan parjattu elementti. Pieksee se ainakin v30:n :)
 
Antikitarasankari
slapvete
05.05.2012 22:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Pieksee se ainakin v30:n :)
 
Etenkin JCM800- ja JCM900-sarjalaisten kanssa jos klassista rokkisoundia haetaan!
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
jii.haanpaa
05.05.2012 22:12:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Etenkin JCM800- ja JCM900-sarjalaisten kanssa jos klassista rokkisoundia haetaan!
 
Sen verran lähellä kasisataset on jubileeta, että tekisi mieli inttää vastaan, mutta en viitti :)
 
Jucciz
05.05.2012 22:21:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Etenkin JCM800- ja JCM900-sarjalaisten kanssa jos klassista rokkisoundia haetaan!
 
Kunnolla sisäänsoitettuna aivan toimiva tötterö. Silti ainakin G12M, G12H, G12-65, Blue ja Gold kiilaavat edelle. V30:stä tykkääminen on vieläkin vähän työn alla, so to speak.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «