Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basarin soittaminen vasemmalla jalalla ja polvivammoista
1 2
griip
02.05.2012 09:40:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Kuten otsikko kertoo, onko ihmisillä kokemusta basarin ja haitsun vaihtamisesta päittäin ja vasurilla opettelemaan soittamisesta? Itselläni kävi niinkin onnellisesti, että mursin oikean polvilumpioni päälle pari viikkoa sitten ja joudun pitämään kipsiä vielä ainakin neljä viikkoa jalassa. Jalka on todnäk senkin jälkeen vielä jokusen tovin aika klesana, eikä soittaminen siis välttämättä onnistu kunnolla kuin vasta heinäkuussa. Mietinkin, että onko mitään järkeä treenailla vasurista basarijalkaa sillä välin? Ehtiikö parissa kuukaudessa kehittyä sen verran että myös vasurilla pystyisi liidaamaan? Haikan siirtäminen oikealle tuntuisi myös vapauttavan aika paljon mahdollisuuksia fillien ja komppien suhteen.
 
Onko ihmisillä ylipäänsä kokemusta polvivammoista ja niiden vaikutuksista omaan soittoon? Kuvittelisin että rumpalointi ylipäänsä on oivaa kuntoutusta jalalle, mutta tällä hetkellä se ei vielä edes taivu 90 astetta joten matkaa bänditreeneihin riittää vielä :/
 
eleeton
02.05.2012 10:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambidexterity on jokaisen teknisesti innostuneen soittajan unelma, eli vasurilla leadaamaan vaan, ei siitä haittaa voi olla. Kuntoutus sen sijaan, että missä vaiheessa alkaa oikeaa käyttämään, siihen en ota kantaa.
 
Tässä vaikka heppu joka osan biisiä leadaa vasemmalla ihan vaan siksi koska voi.
http://www.youtube.com/watch?v=T27VWiFhUNY
 
EJ84
02.05.2012 15:48:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

griip: Mietinkin, että onko mitään järkeä treenailla vasurista basarijalkaa sillä välin?
 
Jättäisin blastbeatmiesten ambidextrouslätinät omaan arvoonsa. Oikeasti rumpujen soitossa on kyse musiikista. Siihen kuuluu paljon enemmän kuin basarisoiton nopeus tai kyky liidata molemmilla jaloilla. Suurin osa soittajista ei osaa hommaa kunnolla edes oikealla jalalla, joten kannattaa miettiä treenaako samaa toisinpäin jne. :)
 
Kyllähän se basarisoitto vasurillakin onnistuu, kun vaan muistaa treenata riittävän usein esim. joka päivä, eikä kerran viikossa. Kuitenkin käyttäisin tuon ajan ennemmin haitsun treenaamiseen, koska siitä saat jatkossa huomattavasti enemmän irti settisoitossa jalkasi kuntouduttua.
 
Paha tietysti sanoa miten hyvin hallitset hi-hatin soittamisen, useimpien rumpaleiden, varsinkin kaltaisteni harrastelijoiden haitsun käyttö on melko kehnoa. Tykitän tähän parit linkit joita kannattaa ajatuksella katsastaa.
 
http://www.youtube.com/watch?featur … ayer_detailpage&v=6FX_84iWPLU#t=24s
http://www.youtube.com/watch?v=4Or2SmIDxdY
http://www.youtube.com/watch?v=H8syiOwwVyY
 
Suomalaisista rumpaleista omaan hihatin käyttöön vaikuttanut/innoittanut ehkä eniten Mikko Kaakkuriniemi. Suosittelen kuuntelemaan Mikon soittoa muutenkin levyiltä ja livenä.
Nopeasti hakemalla löytyi jonkinlainen video: http://www.youtube.com/watch?v=dOyysrTaKcg
 
Valitse miten valitset, pääasia että muistaa treenata päämäärätietoisesti. Kerro toki kuulumiset jatkossa. :)
 
Treeni-intoa ja pikaista paranemista!
 
eleeton
02.05.2012 16:37:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanon silti että esim. leadaaminen vasurilla on hienoa opetella, ja yllättävän helppoa nimenomaan rokkitouhuissa. Itseltäkin onnistuivat vaikka en ole treenihirmu. Vaikeampaa on sitten haitsun hallinta oikealla. Kenties.
 
Kuinka moni ilmarummutellessaan soittaa oikealla basaria ja vasemmalla jalalla virveliä? Perus 4/4 beat, nyt käännät vain sen vasemman soittamaan 1 ja 3 eikä 2 ja 4. Done. Sitten vaan hienostelemaan.
 
Lisäksi kun siirrät haitsun oikealle, alat soittamaan haitsua avokäsin, minkä jotkut kokevat eduksi vaikka vieraalta saattaakin tuntua aluksi.
 
Kaikkihan on siitä kiinni mitä haluaa.
 
EJ84
03.05.2012 12:41:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: Sanon silti että esim. leadaaminen vasurilla on hienoa opetella, ja yllättävän helppoa nimenomaan rokkitouhuissa.
Rokkitouhut = vähän sinne päin soitettu? :)
 
Kuinka moni ilmarummutellessaan soittaa oikealla basaria ja vasemmalla jalalla virveliä?
Ilmarummuttelu, lol. Monesti ostareilla ym. ilmarummuttelevat kaverit on viimesiä tyyppejä joita kysyisin soittamaan mihinkään. Taitaa ilmarummuttelu olla monella ainut itsenäisesti suorittettu instrumenttitreeni ja settillä kohkataan sitten bänditreeneissä suunnilleen sinnepäin. Vähän sama kun yrittäsit harjoitella formulalla ajamista, paitsi ilman formula- tai edes karting-autoa. Jalkatyöskentelyyn vaikuttavat pedaalit ja niiden asetukset melko merkittävästi, penkin- ja jalan asennosta puhumattakaan.
 
Lisäksi kun siirrät haitsun oikealle, alat soittamaan haitsua avokäsin, minkä jotkut kokevat eduksi vaikka vieraalta saattaakin tuntua aluksi.
Mietitäänkö rumpusetin evoluutiota? Aikojen saatossa asettelu on muotoutunut sellaiseksi että se palvelee soitettavaa musiikkia. Joskus osa ihmisistä on osannut ajatella ja setin osat ovat saanneet paikkansa käytettävyyden mukaan. Tästä on tietysti hairahduttu 80-90-luvuilla jolloin tomikoot olivat järjettömän syviä ja symbaalit liian korkealla. Tieto on kuitenkin tuonnut settiasettelun takaisin kohti perinteistä mallia.
Koen itse kädet ristissä soittamisen pienemmäksi pahaksi kuin esim. kahteen erisuuntaan menevät liikeradat tavallisissa filleissä. Toki kaikki on mahdollista kun vain treenaa ja kaikki rispekti niille joilla homma kulkee miten päin tahansa!
Avokäsin voi soittaa myös haitsun ollessa tavanomaisesti vasemmalla oikeakätisessä setissä, kuten taannoin toiseen ketjuun linkitettyssä videossa nähtiin. (Pakko linkata kun pitästä aikaa itselle entuudestaan tuntemattoman rumpalin soitto puhutteli tosissaan:http://www.youtube.com/watch?v=SZOTWs9diMY )
Montako huippurumpalia tulee mieleen joilla on osa setistä flipattu eripäin?
 
Kaikkihan on siitä kiinni mitä haluaa.
Ehdottomasti näin. Jokainen on vapaa tekemään kuten haluaa, mutta yleensä asiat ovat tapahtuneet pitkässä juoksussa tietyllä tavalla, jostain tietystä syystä.
 
Ja jotta ei nyt menisi ihan jeesusteluksi niin laitetaan tähän Dave Wecklin (puolijumala?) legendaarinen takatukkavideo jossa on kyse mm. basaritekniikasta. Tähän kannattaa yhdeksän minuuttia elämästään käyttää, useampaankin otteeseen.
http://www.youtube.com/watch?v=e-3GU6Nry0Q
 
-Dr.DW-
03.05.2012 12:49:41 (muokattu 03.05.2012 12:54:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EJ84: Rokkitouhut = vähän sinne päin soitettu? :)
 
Ilmarummuttelu, lol. Monesti ostareilla ym. ilmarummuttelevat kaverit on viimesiä tyyppejä joita kysyisin soittamaan mihinkään. Taitaa ilmarummuttelu olla monella ainut itsenäisesti suorittettu instrumenttitreeni ja settillä kohkataan sitten bänditreeneissä suunnilleen sinnepäin. Vähän sama kun yrittäsit harjoitella formulalla ajamista, paitsi ilman formula- tai edes karting-autoa. Jalkatyöskentelyyn vaikuttavat pedaalit ja niiden asetukset melko merkittävästi, penkin- ja jalan asennosta puhumattakaan.
 
Mietitäänkö rumpusetin evoluutiota? Aikojen saatossa asettelu on muotoutunut sellaiseksi että se palvelee soitettavaa musiikkia. Joskus osa ihmisistä on osannut ajatella ja setin osat ovat saanneet paikkansa käytettävyyden mukaan. Tästä on tietysti hairahduttu 80-90-luvuilla jolloin tomikoot olivat järjettömän syviä ja symbaalit liian korkealla. Tieto on kuitenkin tuonnut settiasettelun takaisin kohti perinteistä mallia.
Koen itse kädet ristissä soittamisen pienemmäksi pahaksi kuin esim. kahteen erisuuntaan menevät liikeradat tavallisissa filleissä. Toki kaikki on mahdollista kun vain treenaa ja kaikki rispekti niille joilla homma kulkee miten päin tahansa!
Avokäsin voi soittaa myös haitsun ollessa tavanomaisesti vasemmalla oikeakätisessä setissä, kuten taannoin toiseen ketjuun linkitettyssä videossa nähtiin. (Pakko linkata kun pitästä aikaa itselle entuudestaan tuntemattoman rumpalin soitto puhutteli tosissaan:http://www.youtube.com/watch?v=SZOTWs9diMY )
Montako huippurumpalia tulee mieleen joilla on osa setistä flipattu eripäin?
 
Ehdottomasti näin. Jokainen on vapaa tekemään kuten haluaa, mutta yleensä asiat ovat tapahtuneet pitkässä juoksussa tietyllä tavalla, jostain tietystä syystä.
 
Ja jotta ei nyt menisi ihan jeesusteluksi niin laitetaan tähän Dave Wecklin (puolijumala?) legendaarinen takatukkavideo jossa on kyse mm. basaritekniikasta. Tähän kannattaa yhdeksän minuuttia elämästään käyttää, useampaankin otteeseen.
http://www.youtube.com/watch?v=e-3GU6Nry0Q

 
Hitsilainen, ei ollut Weckliä viimesessä linkissä... Mutta siltikin tosi hienoa soittoa!
 
"Alcoholic? I prefer, drinking enthusiast!" =D
markkuliini
03.05.2012 13:22:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Hitsilainen, ei ollut Weckliä viimesessä linkissä... Mutta siltikin tosi hienoa soittoa!
 
Kyllä mun internetissä oli.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
-Dr.DW-
03.05.2012 13:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Kyllä mun internetissä oli.
 
Noh, nyt on miullakii. Liekö taas mie kämmäilly jotakin... =/
 
"Alcoholic? I prefer, drinking enthusiast!" =D
eleeton
03.05.2012 21:10:13 (muokattu 03.05.2012 21:21:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jotta ei nyt menisi ihan jeesusteluksi
 
Kyllä se ihan tarpeeksi jeesusteluksi meni. Siis vain ne jotka eivät osaa soittaa ilmarummuttavat joka käänteessä?
 
Ensin tylytettiin blast beat, sitten rokkitouhut jota käytin sen vastaterminä eli kompit jotka perustuu 4/4 beatiin missä basari on 1:llä ja 3:lla jne.
 
Kuka sanoo että se oikean puolen haikka tarvitsee asetella siihen eteen jos haluaakin pitää tomit perinteisessä järjestyksessä? Sitähän varten kaapelihaikat on.
 
Seuraavaksi joku sanoo jotain tuplabasareista metallinurpojen keksintönä VAIKKA olivat suosittua kamaa jo 70-luvulla, niitä nyt vaan ei käytetty aivan samalla tavalla vielä.
 
Kukin tekee miten itse lystää... meinasi netin kultainen sääntö unohtua heti minulta, ei pidä provosoitua mistään. Ne keitä ei kiinnosta enemmistöstä poikkeavat ratkaisut, eivät niistä edes kysy. Ne ketkä eivät niitä ratkaisuja hyväksy, tyrmäävät ne. Kukin saa onneksi päättää itse mikä on itselleen paras ratkaisu.
 
Suurin osa päätyy juomaan kaljaa treenaamisen sijaan.
 
Jotta ei menisi ihan valittamiseksi, niin esimerkki hieman hajautetusta setupista
http://www.youtube.com/watch?v=CsNaJCgiLj4
 
Isoin tomi sijoitettu vasemmalle, pienin toimi oikealle, muuten järjestys on normaali. Lisäksi toinen haikka sijoitettu oikealle normaalin vasurin lisäksi.
 
ferodoz
03.05.2012 21:37:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: Kukin tekee miten itse lystää... meinasi netin kultainen sääntö unohtua heti minulta, ei pidä provosoitua mistään. Ne keitä ei kiinnosta enemmistöstä poikkeavat ratkaisut, eivät niistä edes kysy. Ne ketkä eivät niitä ratkaisuja hyväksy, tyrmäävät ne. Kukin saa onneksi päättää itse mikä on itselleen paras ratkaisu..
 
Juum, EJ84 on hyvä ärsyttämään, itsekkin menin joskus halpaan ja lopetinkin hetkeksi foorumin käytön sen seurauksena. Se kuvittelee olevansa oikeutettu tylyttämään ihan kaikki mikä sen mielestä ei ole oikein. Eikä hänen siis tarvi edes yrittää kertoa asiaansa fiksusti, toisen mielipiteitä mollaamatta. Itse aiheeseen en ota kantaa koska siihen mulla ei ole mitään järkevää sanottavaa, niinkuin ei tässä ketjussa eräällä toisellakaan ole ollut.
 
Yhteenvetona: Koita suodattaa näistä keskusteluista se enin paska pois, ja keskittyä siihen mitä kaikki foorumiukot yrittää rivien välissä kertoa. Ja mikä tärkein, niin asettele setti just niinku itse haluat. Voi olla että se jossain kohtaa palautuu lähelle "normaalia", mutta ei se oo keltään pois jos haet rajoja, ja koitat eri skenaarioita. Olen tehnyt näin itsekkin.
 
www.suhdelukucoverband.fi
Epämuusikko
03.05.2012 22:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä ajassahan treenaa käsitekniikkaa vaikka kuinka. Paranemisia ja ajan hyötykäyttämisiä!
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
ferodoz
03.05.2012 22:34:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Siinä ajassahan treenaa käsitekniikkaa vaikka kuinka. Paranemisia ja ajan hyötykäyttämisiä!
 
Alan pitää sinusta.
 
www.suhdelukucoverband.fi
EJ84
03.05.2012 23:06:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Alan pitää sinusta.
 
Dawson? Täytesana.
 
eleeton
03.05.2012 23:11:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EJ84: Dawson? Täytesana.
 
Alda. Kova jätkä.
 
Epämuusikko
03.05.2012 23:19:52 (muokattu 04.05.2012 01:19:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rickman. Ja siis, kannattaako satsata esim. vasurikitarointiin vain kääntääkseen vähän ajan päästä takaisin oikeakätiseksi? Ei sillä, että se olisi yhtä vaikeaa.
 
e: ja EJ84:n aikaväli + kaikki mahdolliset virheet: samiksia!!!
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
EJ84
04.05.2012 00:08:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielipiteeni ovat muodostuneet suunnilleen viimeisen viiden vuoden aikana, jolloin luulen vihdoin alkaneeni tajuamaan mistä tässä hommassa on kyse. Aloittelin tätä harrastusta ollessani yhdeksän vuonna 1993. Aikavälillä 1993-2007 tein lähestulkoon kaikki mahdolliset virheet mitä rumpujen soittoa harrastaessa tyypillisesti voi tehdä.
 
Syy miksi olen sanonut täällä ylipäänsä yhtään mitään, on se että joku toinen voisi välttyä noilta samoilta virheiltä ja päästä vähän helpommalla. Varsinkin tilanteissa joissa tunnistan tarjotut neuvot vastaaviksi joissa itse olen mennyt metsään.
 
En kuitenkaan osaa pukea hiljaista tietoa riittävän hyvin sanoiksi, joten jatkossa aion keskittyä ainoastaan huonoihin puujalkavitseihin.
 
Kirjoitukseni voitte vapaasti ohittaa ja varoitus-nappia saatte myös painaa. En koe sen olevan minulta pois.
 
eleeton
04.05.2012 10:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EJ84: Syy miksi olen sanonut täällä ylipäänsä yhtään mitään, on se että joku toinen voisi välttyä noilta samoilta virheiltä ja päästä vähän helpommalla. Varsinkin tilanteissa joissa tunnistan tarjotut neuvot vastaaviksi joissa itse olen mennyt metsään.
 
Turhaan provosoiduin, oli huono hetki.
 
Tällaisista kokemuksista olisi hyvä kertoa esimerkkejä, eli miten se on oikeasti vaikuttanut sinulle. Kaikilla ei ole samoja kokemuksia. Ja mikä tärkeintä, kaikki riippuu siitä mihin tähtää koko toiminnalla.
 
Vaikka harrastustasolla itsekin olen, en silti millään pysty kutsumaan musiikkia harrastukseksi. Kyse on jostain suuremmasta. Vaikken olekaan itse koskaan oppinut kurinalaista treenaamista.
 
Mutta monille riittää että pystyy soittamaan bändin kanssa biisejä sillä tasolla millä jo teknisesti on. Ei siinä mitään pahaa ole.
 
Olly
04.05.2012 16:33:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllätyin tuosta Wekkelin demppausohjeesta...
 
http://www.youtube.com/watch?v=e-3G … 0Q&feature=player_detailpage#t=400s
 
Rumpalina aloitin pohjalta, ja raivasin tieni alaspäin.
Epämuusikko
05.05.2012 11:03:57 (muokattu 05.05.2012 11:04:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olly: Yllätyin tuosta Wekkelin demppausohjeesta...
 
http://www.youtube.com/watch?v=e-3G … 0Q&feature=player_detailpage#t=400s


Tuo video on ote hänen staraudensa alkupuolelta ja that's it. Vaikka hieno pläjäys onkin. Kohta "I find" oli oleellisin.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
05.05.2012 23:05:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olly: Yllätyin tuosta Wekkelin demppausohjeesta...
 
http://www.youtube.com/watch?v=e-3G … 0Q&feature=player_detailpage#t=400s

 
24 vuotta vanha video. :D Voi olla että ohjeet on vaihtunut matkan varrella jo pariinkin otteeseen.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «