Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Treeniohjelma
1
eleeton
24.04.2012 15:37:17 (muokattu 24.04.2012 18:55:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis treeniohjelma "vanhukselle" tai perheelliselle aikuiselle piti otsikoida. Jäi ajatus puolitiehen..
 
Viitaten http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10683257#p10683257
Olisin halukas opettelemaan treenaamista viimein, asia mitä en ole tähän mennessä osannut. Tästä aiheesta varmasti on tuhat ja yksi aihetta mutta yritän
 
Olen ollut pitkälti haluton käyttämään aikaa toisten biisien opetteluun, mutta pelkkää tekniikkatreeniäkään en ole koskaan sisäistänyt. Kenties paras tapa itselle olisi opetella jotain biisejä ja sen myötä niissä käytettyjä tekniikoita.
 
Tällä tavalla on helppo päättää tavoitteita. Eli lähtisin treenaamaan alkuun seuraavia biisejä Metallicalta:
 
Fade to Black
Nothing Else Matters
Master Of Puppets
 
Vielä väliin perustelut miksi Metallica: Nämä ovat niitä biisejä joita tapailin jo 16 vuotiaana ja olen halunnut oppia siitä lähtien. Asialle en ole tehnyt
Lisäksi nämä biisit ovat kuuntelussa jo niin kuluneita, ettei harmita jos niitä tahkoaa päähän riffi kerrallaan ja alkaa puuduttaa.
Lisäksi Metallican tuotannosta on olemassa laadukkaat viralliset tablatuurit/nuotit.
 
Kaipaisin vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia vaikka seuraaviin:
 
1. Ajankäyttö
 
Tärkeintä on saada aikaan rutiini, että treenihetken aloitus on vaivatonta. Alussa luultavasti 30min kerralla onnistuu. Realistinen yläraja varmaan nykykuvioilla on viikon aikana 1h x 5
Tai kuten ensimmäinen kommentoija totesi, olisi parempi ettei tule kahden päivän taukoja, eli esim. 40min x 7 viikon aikana?
 
Huomioon otettavaa on etten halua keskittyä yksin kitaraan vaan biisien tekeminen ja äänittäminen sekä ajan salliessa myös muut instrumentit muutenkin vaativat aikaa.
 
2. Äänittäminen
 
Miten käyttää treenaamisessa hyödyksi DAWia? Klikki tietenkin löytyy siitä ja pääsee mukavasti nauttimaan myös tuplakitaramelodioiden soitosta itsensä kanssa. Esim. alkumateriaalin hidastaminen sävelkorkeuden laskematta?
Oman soiton kuuntelu!
 
3. Tekniikat
 
Näissähän on tärkeitä ainakin sointuotteet ja niiden vaihdot, selkeä akustinen näppäily plektralla ja sormin, melodinen lead/sooloilu ja niihin liittyviä juttuja ja sitten master of puppets on silkkaa tappoa demppaus riffiensä kanssa koska vaaditaan selkeyttä, nopeutta ja kaikki downstrokeja..
Unohdetaan tästä vielä toistaiseksi puppetsin nopeat soolot :)
 
Näistä biiseistä saa varmasti hyvän kattauksen bongattu eri tekniikoita ja niiden termejä joita opetella sitten erikseen tekniikkatreeneinä. Yrittämällä väkisin opetella vain yhtä sooloa jossa on tekniikka jota ei vielä osaa, ei varmasti johda pitkälle.
 
4. Nopeus
 
Rumpujen yhteydessä varsinkin olen kuullu hyvää sanottavaa hitaan nopeuden käytöstä. Siis positiiviset vaikutukset kuvioiden soitolla selkeästi liian hitaasti? Sitten taas nostetaan lähelle sitä mihin ei pysty ja lasketaan takaisin miellyttävään nopeuteen.
 
5. Treenipäiväkirja
 
Tätä olisi varmasti syytä pitää, merkitä mahdollisimman tarkasti mitä ja milloin ja millä temmolla. Onko jollain käytössä hyväksi havaittu malli jonka uskallat jakaa kaikelle kansalle? Esimerkkejä merkinnöistä mitä näissä käyttäisi?
 
6. Treenaamattomuuden todellinen vaikutus
 
Itse olen tottunut siihen että soittimeen koskemisen välillä on kuukausien taukoja. Kun oikeasti treenataan, miten merkittävää on soittamattomuus. Tekeekö se millaista takapakkia ihan järjestään? Nopeuteen kenties, mutta onhan edistyminen aina edistymistä, pää osaa ja kädet muistaa?
 
7. Coverbiisien opettelu
 
Miten itse lähestyt biisin opettelua jossa tiedät olevan asioita joita et teknisesti osaa? Meneekö se siihen että riffi sieltä, toinen täältä, vai onko jollain tähän johdonmukainen tapa? Kenties äänittämällä biisi kasaan sitä mukaa kuin sitä oppii?
 
8. Turhautuminen
 
Kun turhautuminen iskee, tuntuu ettei edisty tai kädet ei tottele, miten käsittelet tätä? Miten jaksat palata puuduttavaan tekniikkaharjoitukseen kerrasta toiseen jos edistyminen on hidasta tai sitä ei tunnu huomaavan?
 
Vinkkejä, hajatelmia ja niin edelleen?
 
EDIT: Lisäyksiä
 
Jyrken
24.04.2012 15:56:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuta, mutta tietääkseni ajankäyttö, eli tapauksessasi 5h per viikko, kannattaa ennemmin jakaa lyhyemmiksi pätkiksi joka päivä. Eli 40 min x 7.
 
Jos tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, ja voit soittaa vain viitenä päivänä viikossa, yritä ihmeessä varmistaa, ettei soittokertojen väliin jää niitä kahta päivää kerrallaan, vaan ennemminkin näin, että soitat kahtena peräkkäisenä päivänä -> päivän tauko -> soitat kolmena peräkkäisenä päivänä -> päivän tauko.
 
Säännöllisyys on homman ydin, sanovat useat alan ammattilaiset.
 
Lykkyä biisien opetteluun!
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Arkka
24.04.2012 19:42:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tavoite on Metallica-henkinen setti, niin varsinaisia tekniikkaharjotuksia ei tarvi. Harjoittelumielessä hetukkatatsi löytyy soittamalla paljon musiikkia, ei sormiharjotuksia.
 
Päättömät tekniikkaharjotukset on perseestä. Mieti eka mitä haluat osata ja sit reenaa sitä kohti. Muuten saatat vaan haaskata aikaas.
 
Mitä ajankäyttöön tulee, niin kitara ständiin viereen paikkaan, jossa eniten oleskelet. Laukkuun on liian pitkä matka.
 
Mitä äänittämiseen tulee, niin kokeile nauhottaa coverit noista biiseistä, jotka halusit oppia.
 
korvaoo
24.04.2012 20:56:49 (muokattu 24.04.2012 21:00:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

6. Treenaamattomuuden todellinen vaikutus

Itse olen tottunut siihen että soittimeen koskemisen välillä on kuukausien taukoja. Kun oikeasti treenataan, miten merkittävää on soittamattomuus. Tekeekö se millaista takapakkia ihan järjestään? Nopeuteen kenties, mutta onhan edistyminen aina edistymistä, pää osaa ja kädet muistaa?

 
kannattaa muistaa että soitannassa on sama homma kun urheilussa, tauot itseasiassa harjoittaa jopa enempi mitä rankat soittotreenit, eli vähintään päivä lepoa viikossa jos paljon treenaa. Tuskin on ongelma jos treenitahti on tunti kevyttä tai keskiraskasta päivässä, mutta lyhyet tauot ei ainakaan pahitteeksi ole silloinkaan.
Itse olin 10 vuotta soittamatta täysin ja jo kuukauden palauttelun jälkeen alkoi sujumaan muukin kun ärräpäät :)
 
kaikki paitsi on turhaa.
cr4b
27.04.2012 22:51:15 (muokattu 27.04.2012 22:52:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuori ja perheetön kommentoi omasta kokemuksestaan, joten ota neuvot varauksella:
 
eleeton:
4. Nopeus

 
Mainitsemasi metodi on monen mielestä paras. Kannattaa myös lähteä ihan naurettavan hitaasta temmosta liikkeelle keskittyen täysillä siihen rentouteen ja puhtauteen ja jopa sormien liikeratoihin (ainakin mulla siinä vaiheessa kun kuvittelee olevansa rento, tosiasiassa pystyy rentouttamaan vielä paljonkin kun oikein yrittää).
 
Vaikka se vaikuttaa nurinkuriselta, ainakin mun nopeus on kehittynyt eniten sen jälkeen kun aloin keskittymään nopeuden sijaan puhtauteen ja siihen, miltä se soitto TUNTUU.
 
6. Treenaamattomuuden todellinen vaikutus
 
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että soittoon vaikuttaa kaksi asiaa: soittokunto ja skillit. Tauko tuhoaa soittokunnon heti, mutta se palautuu nopeasti takaisin kun alkaa taas treenata aktiivisesti. Skillit sen sijaan kehittyvät ja myös unohtuvat huomattavasti hitaammin (vrt. pyörällä ajo). Itsekin olen joskus pitänyt viikkojen taukoja, ja muutaman treenipäivän jälkeen soitto sujuu taas yhtä hyvin kuin ennenkin. Joskus rajun treenikauden jälkeen viikon tauko saattaa jopa parantaa huomattavastikin soittoa.
 
7. Coverbiisien opettelu
 
Jos en pysty soittamaan jotain riffiä ja tiedän, etten pysty sitä oppimaankaan kohtuullisessa ajassa, teen siitä riffistä samantapaisen mutta helpomman version, jonka pystyn soittamaan. Biisejä on aika tylsä soittaa jos joku osuus menee päin vittua tai ei pysty sitä ollenkaan soittamaan.
 
8. Turhautuminen
 
Jos joku harjoitus puuduttaa, niin kannattaa vaihtaa se toiseen. Samaten jos kehitystä ei tunnu enää siinä harjoituksessa tulevan. Mun mielestä jos hinkkaa samaa harjoitusta yli viikon niin siitä ei ole sen jälkeen enää samanlaista hyötyä suhteessa käytettyyn aikaan. Sitten muutaman kuukauden päästä voi vaikka palata taas siihen harjoitukseen, jos haluaa.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
lonelyplayer
27.04.2012 23:14:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pikkaisen eri linjalla, en haluaisi valita mitään nuoruuden suosikkibändiä kohteeksi. "Ongelma" on se että mitä enemmän tulee kahlattua näitä hyviä opetusohjelmia, niin sitä parempaa musiikkia vaan tulee esiin. Paskat siitä onnellisesta 70-luvusta, parempaa kamaa löytyy nykyään kun kitarasta puhutaan.
 
Itse olen 70-luvun nuori, ja kyllä Zeppelinit, Purplet ja Hendrixit ovat mielestäni kova juttu mutta kannattaa eteenpäinkin mennä.
 
Itselle toi jonkinlaisen uuden ahaa elämyksen Justin Sondercoen kitarapalsta ja kohta "songs".
 
Bändeistä ikänä kuullutkaan.... ja nyt mielimusiikkia ovat. Hienoja biisejä ja mahtavia riffejä.
 
tukse
28.04.2012 00:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän aloitin vuonna 2007 soittamaan kitaraa, ja ikää on tällähetkellä 31.
 
1. Ajankäyttö
 
Mä soitan vähintään tunnin verran yleensä sen 6 päivää viikossa, ja lepään yleensä lauantain tai sunnuntain. Mut kannattaa jonkinsortin rutiini hommata. Edes puoltuntia jokapäivä.. miten nyt itelle sopii.
 
2. Äänittäminen
 
Itsehän yleensä imasen täältä taustanauhan: www.guitarbackingtrack.com ja soitan siihen sit päälle. Yleensä myöskin teen youtubevideon kunhan vaan saan omasta mielestäni menemään suht virheettömästi. audacity+ m-audio protrack + live pod xt on mun kamat mil nauhoittelen.
 
3. Tekniikat
 
Itse lähtisin ainaki ekaksi hiomaan alternate picking tekniikan helvetin hyväksi. Varsinki jos sua noi Metallicabiisit kiinnostaa.
 
4. Nopeus
 
Mun tyyli opetella nopeat soolot on varmaan aika vääristynyt, mutta mä yleensä vaan hankaan niitä niin kauan orginal vauhdin kanssa että ne menee sit oikein :D Ehkä joillekki toi hidastaminen toimii paremmin.
 
5. Treenipäiväkirja
 
Mä en pidä treenipäiväkirjaa. Yleensä o vaan joku biisi harjoituksen alla.
 
6. Treenaamattomuuden todellinen vaikutus
 
Tästä en tiedä ku oon vuodesta 2007 soittanu melkein joka päivä :) mut parin päivän tauko tekee välillä hyvää. (varsinkin kun otelaudan sormet väsyy, jos harjoittelee monta päivää putkeen jotain nopeaa sooloa)
 
7. Coverbiisien opettelu
 
Kun otan jonkun coverbiisin käsittelyyn, niin kyllä mä sen haluan soittaa alusta loppuun. Soolo mukaanlukien.
 
8. Turhautuminen
 
Yleensä turhautuminen menee ohi seuraavana päivänä. Kokeilee soittaa jotain muuta biisiä..
 
Vinkkejä, hajatelmia ja niin edelleen?
 
Kannattaa aina haastaa itsensä, koska jos vaan hakkaa jotain smoke on the wateria, niin ei tuu ikinä kehittymään paremmaksi.
 
Elä luovuta! :)
 
eleeton
28.04.2012 10:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lonelyplayer: Olen pikkaisen eri linjalla, en haluaisi valita mitään nuoruuden suosikkibändiä kohteeksi. "Ongelma" on se että mitä enemmän tulee kahlattua näitä hyviä opetusohjelmia, niin sitä parempaa musiikkia vaan tulee esiin. Paskat siitä onnellisesta 70-luvusta, parempaa kamaa löytyy nykyään kun kitarasta puhutaan.
 
Ehdottomasti, se on se mihin pyritään, mutta jostain pitää aloittaa.
 
Voisihan sitä heti hypätä näihinkin, mutta voisi tulla turhautuminen vielä nopeammin vastaan:
 
http://www.youtube.com/watch?v=Gkn1ISb_4tw&feature=related
 
http://www.youtube.com/watch?v=jHXCEob6brE&feature=related
 
http://www.youtube.com/watch?v=ah4z5yrH8tM
 
http://www.youtube.com/watch?v=440p8ZQZ3Js
;)
 
lonelyplayer
28.04.2012 11:13:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: Ehdottomasti, se on se mihin pyritään, mutta jostain pitää aloittaa.
 
Voisihan sitä heti hypätä näihinkin, mutta voisi tulla turhautuminen vielä nopeammin vastaan:
 
http://www.youtube.com/watch?v=Gkn1ISb_4tw&feature=related
 
http://www.youtube.com/watch?v=jHXCEob6brE&feature=related
 
http://www.youtube.com/watch?v=ah4z5yrH8tM
 
http://www.youtube.com/watch?v=440p8ZQZ3Js
;)

 
Heh, hyviä videoita mutta ei kyllä näillä taidoilla onnistu ... :(
Huomasin että hieman kärjistin, oikeesti tulee soitettuja juuri näitä nuoruuden juttuja ja se on ok. Mutta on lisäksi mahtavaa löytää ihan uusia biisejä ja bändejä joista ei ennen paljon mitään tiennyt.
Molempi parempi, pääsia että tekemisestään nauttii ja kehitystä tapahtuu :)
 
urbancowboy
28.04.2012 12:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ite justiinsa soittanu joku 2kk, mut kai tähän voi omankin ohjelmansa laittaa, vaikkei osais neuvoa.
 
1. Ajankäyttö

Päivittäin tulee soiteltua, 1-3 tuntia. Viikonloppuna sit ei niin paljon. Fiiliksestä riippuen.

2. Äänittäminen

Sit Youtubeen video kun alkaa soitto sujumaan edes jotenkin, voi kehittyä palautteen avulla. Vaikka menee yleensä aika fleimaamiseks tuolla.

3. Tekniikat

Olen ottanu sormisoiton omakseni, omalla tyylillä. Jotain travis picking tutoriaaleja tuijottelin, ja ei niistä menny ku sekasin. Nyt alkaa jo vaihtobasso ja melodiat sujumaan, ja pattern pickingiä pääosin käytän. Yllättävän nopeasti tässä kehittyny, ja jotenkin kosketus soittimeen on ihan erilainen kuin plekulla.

4. Nopeus

Itelle ei niin tärkeää. E blues skaalaa sahailen edes takas, tähän on hyvä ottaa opettelubiisiks Hendrixin Hear my Train Coming.

5. Treenipäiväkirja

Muutamaa biisiä pidän korvan takana joita aina treenailen. Joka päivä vähän kaikkea, alkaa nopeesti kyllästyttää ainakin itseä jos joutuis ase ohimolla jotain yhtä ja samaa skaalaa treenaa. Sointuoppia pitäs treenata enempi.

6. Treenaamattomuuden todellinen vaikutus

Kai parin päivän tauot joskus tekee hyvää, samahan se on joka lajissa ja urheilussa. Ite treenaan kyynärvarren ja sormien lihaksia säädettävällä sormipuristimella, ni jaksaa barret painaa paremmin alas, ja jämäkkyyttä käsiin.

7. Coverbiisien opettelu

Treenaan ainoastaan 60 luvun kappaleita, koska sen vuosikymmenen musaa pääosin kuuntelen. Jostain lempparibiisistä joku hyvä likki tai riffi varastoon, ja sen käyn läpi. En kokonaisia biisejä viitsi opetella mistään tabeista. Parhaat palat niistä mitkä valitsee.
 
8. Turhautuminen

Joskus harmittaa se, kun alotti vasta 23 vuotiaana, ja meinaa usko loppua kesken. Mut toisaalta menee turhautuminen ohi, ku huomaa et miten on kehittyny kuitenkin eteenpäin siitä ku osas soittaa vaan E soinnun. :) Et se buustaa eteenpäin.

Vinkkejä, hajatelmia ja niin edelleen?
 
Soittaa sitä mikä kuulostaa omaan korvaan hyvältä, eikä väkisin alota jostain Smoke on the waterista ku kaikki muutkin on alottanu. Ite en sitä opettele, ku on surkea biisi. Mä aloten Loven She Comes in Colorista. :)
 
Gabe
04.05.2012 08:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkein vaikein perheelliselle lienee sen soittoajan löytäminen. Kannattaa käyttää tilaisuutta aina hyväkseen ja tehdä sellaisia lyhempiäkin harjoituksia tilanteen salliessa.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
eleeton
04.05.2012 10:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kaikkein vaikein perheelliselle lienee sen soittoajan löytäminen. Kannattaa käyttää tilaisuutta aina hyväkseen ja tehdä sellaisia lyhempiäkin harjoituksia tilanteen salliessa.
 
Juuri näin. Nytkin on takana yhtenä päivänä 2h ja yhtenä 1h. Ja monena ei mitään. Kun tärkeämpi olisi että säännöllisesti vaikka vähemmän kerralla..
 
Gabe
04.05.2012 13:19:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä :) Joinain päivinä treenit saattaa koostua 20 minuutin pätkistä kun muksu katsoo muumeja/teletappeja, nukkuu päiväunia tai leikkii :) Onneksi tykkää myös katsella soittamista :D
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Videogamemusicfan13
23.09.2015 12:11:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Ajankäyttö
 
Tärkeintä on saada aikaan rutiini, että treenihetken aloitus on vaivatonta. Alussa luultavasti 30min kerralla onnistuu. Realistinen yläraja varmaan nykykuvioilla on viikon aikana 1h x 5
Tai kuten ensimmäinen kommentoija totesi, olisi parempi ettei tule kahden päivän taukoja, eli esim. 40min x 7 viikon aikana?
 
Huomioon otettavaa on etten halua keskittyä yksin kitaraan vaan biisien tekeminen ja äänittäminen sekä ajan salliessa myös muut instrumentit muutenkin vaativat aikaa.

 
1. Itse tykkään varioivasta treeniohjelmasta jossa päivästä toiseen toistuvat tietyt tekniikkaharjoitukset ja vapaan soiton aika, mutta sitten myös erilaiset osiot. Treenaamiseen olen saanut mahdutettua päivään n. 30-90 minuuttia päivästä riippuen.
 
2. Äänittäminen
 
Miten käyttää treenaamisessa hyödyksi DAWia? Klikki tietenkin löytyy siitä ja pääsee mukavasti nauttimaan myös tuplakitaramelodioiden soitosta itsensä kanssa. Esim. alkumateriaalin hidastaminen sävelkorkeuden laskematta?
Oman soiton kuuntelu!

 
Äänittäminen on omasta näkökulmastani katsoen laajempi kokonaisuus jota tehdessä tulee myös treenattua kitaran hallintaa ja soittamista. Olen tykännyt dual- tai quad-trackata kitarat ja se asettaa soitolle jo aika paljon vaateita. Pitää olla hyvin tarkasti mietitty miten kitarat soittaa ja melodioissa esim. mietin jokaisen vibran, slaidin, venytyksen paikoilleen ennen nauhoittamista.
 
3. Tekniikat
 
Näissähän on tärkeitä ainakin sointuotteet ja niiden vaihdot, selkeä akustinen näppäily plektralla ja sormin, melodinen lead/sooloilu ja niihin liittyviä juttuja ja sitten master of puppets on silkkaa tappoa demppaus riffiensä kanssa koska vaaditaan selkeyttä, nopeutta ja kaikki downstrokeja..
Unohdetaan tästä vielä toistaiseksi puppetsin nopeat soolot :)

 
Itse olen tykännyt tekniikkatreeneissä sellaisesta intensiivikausiajattelusta. Että harjoittelen jotain tekniikoita hetken intensiivisemmin ja valitsen niitä harjoitellessa treeniohjelmaan covereita joissa tekniikka on mukana.
 
4. Nopeus
 
Rumpujen yhteydessä varsinkin olen kuullu hyvää sanottavaa hitaan nopeuden käytöstä. Siis positiiviset vaikutukset kuvioiden soitolla selkeästi liian hitaasti? Sitten taas nostetaan lähelle sitä mihin ei pysty ja lasketaan takaisin miellyttävään nopeuteen.

 
Aloitan myös hitaasta nopeudesta ja nopeutan soittoa pikkuhiljaa. Lisäksi pyrin siihen että pystyn soittamaan kappaleet hieman nopeammin kuin mitä pitää. Huomaan että silloin itselleni on helpompaa soittaa norminopeudella ja ei tule köntsät housuun jos keikalla tahti yllättäen kiihtyykin. :)
 
5. Treenipäiväkirja
 
Tätä olisi varmasti syytä pitää, merkitä mahdollisimman tarkasti mitä ja milloin ja millä temmolla. Onko jollain käytössä hyväksi havaittu malli jonka uskallat jakaa kaikelle kansalle? Esimerkkejä merkinnöistä mitä näissä käyttäisi?

 
En ole kokeillut koskaan, pitäisikin harkita tätä!:)
 
6. Treenaamattomuuden todellinen vaikutus
 
Itse olen tottunut siihen että soittimeen koskemisen välillä on kuukausien taukoja. Kun oikeasti treenataan, miten merkittävää on soittamattomuus. Tekeekö se millaista takapakkia ihan järjestään? Nopeuteen kenties, mutta onhan edistyminen aina edistymistä, pää osaa ja kädet muistaa?

 
Olen hassusti kokenut että hyvien treenikausien jälkeen treenaamattomuuskausi saattaa parhaimmillaan auttaa asioita liikahtamaan positiivisesti eteenpäin. Eli välillä tauko tekee todella hyvää.
 
7. Coverbiisien opettelu
 
Miten itse lähestyt biisin opettelua jossa tiedät olevan asioita joita et teknisesti osaa? Meneekö se siihen että riffi sieltä, toinen täältä, vai onko jollain tähän johdonmukainen tapa? Kenties äänittämällä biisi kasaan sitä mukaa kuin sitä oppii?

 
Harjoittelen biisejä riffi kerrallaan ja hinkkaan niitä riffejä/sooloja joiden kohdalla on haastavaa. Soolot usein puran paloihin ja harjoittelen sooloa sekä pala kerrallaan että kokonaisuutena. Vaihtelen tempoa.
 
8. Turhautuminen
 
Kun turhautuminen iskee, tuntuu ettei edisty tai kädet ei tottele, miten käsittelet tätä? Miten jaksat palata puuduttavaan tekniikkaharjoitukseen kerrasta toiseen jos edistyminen on hidasta tai sitä ei tunnu huomaavan?

 
Teen jotain muuta. Kitaran soitto on niin äärettömän laaja maailma että treenattavaa on aina. Jos jokin osa-alue kyllästyttää, jätän sen suosiolla pois vähäksi aikaa ja huolehdin että ohjelmassa on jotain mikä vähän liippaa sitä jos on tärkeä osa-alue kyseessä.
 
Ianuarius
27.09.2015 22:58:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: 4. Nopeus
 
Rumpujen yhteydessä varsinkin olen kuullu hyvää sanottavaa hitaan nopeuden käytöstä. Siis positiiviset vaikutukset kuvioiden soitolla selkeästi liian hitaasti? Sitten taas nostetaan lähelle sitä mihin ei pysty ja lasketaan takaisin miellyttävään nopeuteen.

 
Kuulostaa vähän perse eellä puuhun -metodilta... ei millään pahalla. :D
 
Ei hitaasti tai nopeasti treenaminen ole itseisarvoisesti mitenkään tehokasta. Ihan sama millä nopeudella treenaat, kunhan opit soittamaan. Ennemin kannattaisi miettiä, että mitä nopeuden laskeminen tai nostaminen auttavat tekemään ja miten pystyt treenaamaan sen seurauksena, eli aivot vaan hommaan mukaan.
 
Itelle jonku jutun treenaaminen on sitä, että sen homman miettii päässä läpi ja ajattelee joka kerta ennakkoon jokaista nuottia tai pätkää, että miten sen aikoo soittaa ja sitten vasta vetää sen oikeasti. Hidas tempo voi auttaa, jos silloin pystyy keskittyyn jokaiseen nuottiin. Jos keskittyminen puuttuu treenistä, niin se on aivan yks ja sama millä tempolla vetää.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «