Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 532 33 34 35 36298 299 300 301 302
Laulava Kylätohtori
04.05.2012 09:25:31
nannne: Mitäs hessua? Samallalai kai voin gibsonia omistamatta gibsonin laadusta keskustella siinä kuin anttilan williamsienkin? Kyllähän niitä molempia hypistelemällä jonkinlainen mielikuva tulee, väkisinkin.

Ja kyllähän gibsonit on ollu ihan asiallisia pelejä, tykkään. Williamssi ei oo oikeen vielä vakuuttanu, kai sitäkin merkkiä jossaki on asiallinen yksilö, ei vain ole vastaan tullu.

Mutta jos hypistelet kitaraa ja kerrot siitä kokemuksia, niin se on mielestäni juuri omista kokemuksista puhumista. ;)

Ziggy Bubba: Niitä netistä luettuja kommentteja voi musta mainiosti hyödyntää oman ymmärryksen lisäämiseen, mutta niiden toistaminen omana näkemyksenä on vähän kyseenalaista. Varsinkin kun jokseenkin joka kamasta löytyy vähintään kahden suuntaista mielipidettä (kuten tässäkin ketjussa).

Jos haluan vaikka saada jostain tuotteesta tietoa, niin toki katsastan keskustelut ja arviot netistä. Mutta kattavankaan nettikahlauksen jälkeen en mene näillä tiedoilla kertomaan laitteen omistaville/kattavasti testanneille missä mennään.

Voiko tätä enää paremmin sanoa.

-septimisti-

Sanoisin, että Gibsoneita on hieman hankala haukkua sillä perusteella, että omistaa halvan kopion, joka muistuttaa Gibsonia.

Ja yleensäkin nettifoorumeista... Kaikilla foorumeilla tuntuu olevan tietyt jutut joita kaikkien kuuluu ylistää ja tietyt jutut, joita kaikkien kuuluu haukkua. Ja aina on joku hypetys menossa jostain vehkeestä, mikä jokaisen pitää saada, mutta vuoden päästä torit on täynnä kyseisiä vehkeitä puoli-ilmaiseksi, kun ei se sitten ollutkaan niin hyvä. Kuten Gabe sanoi, oma järki ja harkinta mukaan niihin netti foorumeiden tietoihin. Ja tarkoitan kaikkia, myös ulkomaisia foorumeita.

Tämä lätinä ei taaskaan liity otsikkoon kuin ehkä hienoisen aavistuksen, mutta eihän siinä mitään uutta ole...

Gibsonin LP Standard on muuten yksi hienoimmista, ellei jopa hienoin, ikinä tehty kitara. Sääli, että se ei muuten sovi mun tassuun. Mutta siitä huolimatta tekisi mieli ostaa sellainen joskus.

Enkä muuten ymmärrä sitäkään, että jos jotain halutaan, eikä sitä pysty ostamaan, niin sitä aletaan haukkumaan. Käsittämätöntä minun mielestäni.
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
the-Antero
04.05.2012 09:33:00

Ymmärrän kyllä sen että haukkuu tuotetta josta ei itse tykkää. Tai en ymmärrä, asiat voi esittää myös muuten kuin tyyliin "ihan paska kitara". Jos on kokeillut yhtä tuotetta ei kyllä voi sanoa juuta eikä jaata. Oletan että Septimisti on kokeillut vähintään 15 Gibsonia ja todennut ne kaikki huonoiksi koska lapa,vire ja hinta...

Miksi siis on pitänyt ostaa halpa kopio? Mene ja tiedä..
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
nisumaka
04.05.2012 09:43:52
>> Enkä muuten ymmärrä sitäkään, että jos jotain halutaan, eikä sitä pysty ostamaan, niin sitä aletaan haukkumaan. Käsittämätöntä minun mielestäni.

Vähä-Virtanen, jos mulla ei ole, niin ei saa muillakaan olla.
Gabe
04.05.2012 09:55:13 (muokattu 04.05.2012 09:55:50)
Lapsen ja aikuisen ero:

Lapsi on kateellinen naapurin lelusta. Lapsi sanoo: Onpas hieno! Mäkin haluan tuollaisen!

Aikuinen on kateellinen naapurin lelusta. Aikuinen ajattelee: Onpas hieno! Mäkin haluan tuollaisen! Aikuinen sanoo: Ihan paskahan tuo oikeasti on. Edullisemmin saa paljon laadukkaamman vastaavilla ominaisuuksilla. En ikinä ostaisi tuollaista.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
GiovanniDiRondo
04.05.2012 10:16:01 (muokattu 04.05.2012 10:18:00)

Gabe: Vähän tälleen aiheen ohi seuraava kysymys, pakko käyttää hyväksi tilannetta. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto tuollaiseen lapakulmattomaan kitaraan jos haluaisi päästä kielenohjurista eroon? On nimittäin Fender katkonut muutaman kerran tuon e-kielen ja luulen että se johtuu tästä aiemmin todetusta

Minkälaisesta Fenderistä on kysymys? Nuo nykyaikaiset pyöristetyt pitimet on lempeämpiä kuin ne perinteiset perhosmaiset. Niitä on kai rullaversioitakin.

Olen muuten aina voidellut niitäkin. En ole kyllä paras asiantuntija, koska en yleensä katko kieliä, enkä tahdo saada kitaraa pois vireestä, vaikka olen aina soittanut näillä kelvottomilla lapakulmaisilla (en tosin Gibsonilla, mikä on minusta noloa tunnustaa) :)

Fenkuissa tuo e-kielen katkeilu voi liittyä skaalaan ja ahkeraan venyttelyyn. .0005" ohuempi e-kieli voi auttaa tähän, koska alempi veto kompensoi venytyksessä tuntuvaa isompaa vastusta, joka johtuu siitä että kielen viritys alkaa lähetä katkeamispistettä.
fox
04.05.2012 10:29:17

GiovanniDiRondo: Minkälaisesta Fenderistä on kysymys? Nuo nykyaikaiset pyöristetyt pitimet on lempeämpiä kuin ne perinteiset perhosmaiset. Niitä on kai rullaversioitakin.

Onhan niitä. Siis rullaversion string retainereita. Kannattaa kokeilla, hinnaltaan vaan murto-osa siitä kuin jos vaihtais "kokeeksi" tuollaset porrastetuilla kielitolpilla varustetut virityskoneet.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Rämppy
04.05.2012 10:33:08
Wradlin: omat kokemukseni eivät luo mitään pohjaa sille että lapakulmallisen tai ylipäätään sellaisen yhdistelmän, joka luo kieleen kulman satulan kohdalla, vireenpito olisi yhtään sen huonompi kuin vaikkapa mainitsemasi Fenderin.

Lapakulmahan on suorastaan välttämättömyys, jotta saadaan riittävää painetta satulan kohdalle. Perinteisessä stratossa ja telessä on kielenohjain aiheuttamassa sitä "lapakulmaa" osalle kielistä. Mun käsitys on, että vireen kannalta haastavampaa on se, että perinteisissä lapamalleissa (tyyliin LesPaul) kielet tekevät sivusuunnassa mutkan satulan kohdalla. Stratossa ja telessä kieli on suorassa linjassa koko matkan tallalta viritystappiin. Tässä mielessä Fenderin suunnittelu on ollut alusta alkaen erittäin onnistunut, toimii vibratallankin kanssa kunhan satula ja säädöt ovat kunnossa. Mulla on aina ollut Gibsoneissa ja muissakin G-tyyppisissä kitaroissa pikkuisen enemmän säätämistä vireen kanssa kuin Fendereissä. Tai sanotaan näin, että satulan on täytynyt olla vielä enemmän tip top kuin Fendereissä. Toisaalta mulla ei ole ollut yhtään kitaraa, johon ei olisi tarvinut tehtaan jäljiltä tehdä edes pientä satulan trimmausta. On kuitenkin ollut lukuisia Fendereitä, jokunen Gibson, PRS, Tokai ynnä muita Aasian tuotteita.
Mun käyttämissä Gibsoneissa vire on kyllä aina pitänyt hyvin. Ei ole tuon merkkiset mitenkään erottuneet epäedullisesti.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Andy Six
04.05.2012 10:33:44
Gabe: Lapsen ja aikuisen ero:

Lapsi on kateellinen naapurin lelusta. Lapsi sanoo: Onpas hieno! Mäkin haluan tuollaisen!

Aikuinen on kateellinen naapurin lelusta. Aikuinen ajattelee: Onpas hieno! Mäkin haluan tuollaisen! Aikuinen sanoo: Ihan paskahan tuo oikeasti on. Edullisemmin saa paljon laadukkaamman vastaavilla ominaisuuksilla. En ikinä ostaisi tuollaista.

Tässä on kyllä hyvin vahva perä,oli kysymys sitten autoista,kitaroista tai jostain muista aikuisten leikkikaluista.....
...All the Way from Memphis...
MusaMasa
04.05.2012 10:55:54 (muokattu 04.05.2012 10:56:40)
the-Antero: Ymmärrän kyllä sen että haukkuu tuotetta josta ei itse tykkää. Tai en ymmärrä, asiat voi esittää myös muuten kuin tyyliin "ihan paska kitara". Jos on kokeillut yhtä tuotetta ei kyllä voi sanoa juuta eikä jaata. Oletan että on kokeillut vähintään 15 Gibsonia ja todennut ne kaikki huonoiksi koska lapa,vire ja hinta...
Miksi siis on pitänyt ostaa halpa kopio? Mene ja tiedä..

Jep! Hyvä kommentti!
Gibson on tehnyt yli 100 vuotta soittimia!! Mallistossa useita klassikoita!! Pitkät perinteet ja "knowhow" kuinka soittimia tehdään jne jne. ja sitten joku marisee, että "pasna kitara". Silloin kyseessä on pelkästään asenne! Ja ei pidä provosoitua jos provosoidaan? Eli jotkin kommenti eivät ole edes vastaamisen arvoisia...?
Itselläni on vuosi kymmenten kokemus monesta Gibsonista. Ja en jaksa/viitsi enää ampua alas näitä "huhuja ja urbaani legendoja" yms. huonosta laadusta yms...
Kas kummaa, kun ei ole omalle kohdalle sattunut!? ; )
Life is for living!
fox
04.05.2012 11:19:52

MusaMasa: Jep! Hyvä kommentti!
Gibson on tehnyt yli 100 vuotta soittimia

Sekä tehnyt aika monia kaikkien kitaristien "elämää" helpottavia innovaatioita ja keksintöjä.
Minkähänlaista olisi soitinrakennuksen kustannusrakenne tänä päivänä, jos esimerkiks T.McH. olisikin toukokuussa 1921 tehnyt eksklusiivisen, toiset valmistajat poissulkevan patenttihakemuksen säädettävästä kaularaudasta? =)
Tai toinen Ted, McCarty, olisi nimennytkin kehittämänsä tune-o-matic tallan "McCarty bridgeksi.. Tai..samainen McCarty tehnyt kovia poissulkevia patentti- ja hyödyllisuyyspatenttivaateita keskipalkillisesta, muuten ontosta kitarasta..

en jaksa/viitsi enää ampua alas näitä "huhuja ja urbaani legendoja" yms. huonosta laadusta yms...

Varmasti sellaisia soittimia on, myös Gibsonillakin, joissa on jotain "enemmänkin pielessä" kaikesta post-production tsekkauksesta huolimatta. Ihmiset niitä tekee. Ja aina kun tehdään jotain orgaanisesta matskusta (puu!!) on mahdollista, että siinä raaka-aineessa on joku rakenteellinen virhe, murtuma jonkin puuosan sisällä esimerkiksi, tai syyrakenne onkin valitettavasti sellainen, että tapahtuu kieroutumista. Sitä varten on takuut, ja tehdaspalautukset.
Tehdaspalautusprosentti oli joskus 15-16 vuotta sitten muuten Gibsonilla melko minimaalinen noissa tuotantovolyymiltaan keskikastia olevilla soitintehtailla. Toisin kuin ehkä kuvitellaan, Gibsonhan ei ole tuotantovolyymiltaan mikään kovin suuri "paja".
Mutta tosiaan, Martinin ohella kyllä niitä vanhimpia maailmassa. ;)
Iiwana-80
04.05.2012 11:28:44
fox: poissulkevan patenttihakemuksen

Sori offtopikki, mutta mikä on poissulkeva patentti ja mikä on kova poissulkeva patentti?
fox
04.05.2012 11:35:28

Iiwana-80: Sori offtopikki, mutta mikä on poissulkeva patentti ja mikä on kova poissulkeva patentti?

No joo, ei ole oikein google-kääntäjästä iloa.. :( Meinasin tilannetta, jossa sitten kolmas osapuoli joutuu joko tekemään lisenssillä hakemuksen pohjana olevaa tuotetta, tai rojaltipohjalla. =)
Välttämättä tuollasta ei "muun maailman" tuotelainsäädännöistä kaikkia löydy, mitä Jenkkilässä on. Siellä kun on näitä patentteja, hyödyllisyyspatentteja ja tuotteen ulkonäköön liittyviä "rajoituksia", joista kyllä löytyy soitinrakennuspuoleltakin vaikka minkälaisia esimerkkejä..
Varmaan tuosta "termistön virheellisyydestä" huolimatta itse asia välittyi lukijalle?? ;)
Gabe
04.05.2012 12:38:21
GiovanniDiRondo: Minkälaisesta Fenderistä on kysymys? Nuo nykyaikaiset pyöristetyt pitimet on lempeämpiä kuin ne perinteiset perhosmaiset. Niitä on kai rullaversioitakin.

Telecasterista on kyse ja sellaisilla perinteisillä perhosmaisilla varustetusta. Aiemmassa stratossa ei tällaista katkeilua johtunut.. siinä oli pyöristetyt kylläkin.

Olen muuten aina voidellut niitäkin.

Kiitti vinkistä! :) Pitää kokeilla.

Fenkuissa tuo e-kielen katkeilu voi liittyä skaalaan ja ahkeraan venyttelyyn. .0005" ohuempi e-kieli voi auttaa tähän, koska alempi veto kompensoi venytyksessä tuntuvaa isompaa vastusta, joka johtuu siitä että kielen viritys alkaa lähetä katkeamispistettä.

Pitääpä kokeilla :) Voi olla että liittyy suhteellisen ahkeraan venyttelyyn. Tosin Telellä mäkin tässä nyt vaan olen onnistunut :)

fox: Onhan niitä. Siis rullaversion string retainereita. Kannattaa kokeilla, hinnaltaan vaan murto-osa siitä kuin jos vaihtais "kokeeksi" tuollaset porrastetuilla kielitolpilla varustetut virityskoneet.

Sitä mäkin vähän pohdiskelin :)

MusaMasa: Gibson on tehnyt yli 100 vuotta soittimia!! Mallistossa useita klassikoita!! Pitkät perinteet ja "knowhow" kuinka soittimia tehdään jne jne. ja sitten joku marisee, että "pasna kitara". Silloin kyseessä on pelkästään asenne! Ja ei pidä provosoitua jos provosoidaan? Eli jotkin kommenti eivät ole edes vastaamisen arvoisia...?
Itselläni on vuosi kymmenten kokemus monesta Gibsonista. Ja en jaksa/viitsi enää ampua alas näitä "huhuja ja urbaani legendoja" yms. huonosta laadusta yms...

Plussaa, täyttä asiaa :) Ehkä olisi vaan aina paras jättää trollit huomiotta ja keskittyä itse asiaan.
slapvete
04.05.2012 12:48:03
GiovanniDiRondo: Fenkuissa tuo e-kielen katkeilu voi liittyä skaalaan ja ahkeraan venyttelyyn. .0005" ohuempi e-kieli voi auttaa tähän, koska alempi veto kompensoi venytyksessä tuntuvaa isompaa vastusta, joka johtuu siitä että kielen viritys alkaa lähetä katkeamispistettä.

Ei katkeile, jos kieli on laatukamaa (ja vaihdetaan säännöllisesti eikä kerran kuussa), ja urat/terävät kulmat on pidetty säännöllisellä huollollla poissa hardwaresta.

Tietty väkivallalla saa vaikka kallon halki, mutta noilla vinkeillä kovaakin paiskova soittaja pieksee keikat ehjin kielin.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
the-Antero
04.05.2012 12:54:09

slapvete: Ei katkeile, jos kieli on laatukamaa (ja vaihdetaan säännöllisesti eikä kerran kuussa)

Pakko kysyä kuinka usein vaihdat kieliä? Ja paljonko about kertyy yhdelle setille soittotunteja?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Gabe
04.05.2012 13:13:36 (muokattu 04.05.2012 13:14:44)
slapvete: Ei katkeile, jos kieli on laatukamaa (ja vaihdetaan säännöllisesti eikä kerran kuussa), ja urat/terävät kulmat on pidetty säännöllisellä huollollla poissa hardwaresta. .

Ernie Ball:in kieliä olen tottunut pääasiassa käyttämään. Kielet vaihdan kerran kuussa tai tarpeen mukaan. Soittotuntien määrä on vähän vaikeaa arvioida... soitan päivittäin tunnista kahteen tuntiin, kolme kitaraa on käytössä ja niitä vähän fiiliksen/tarpeen mukaan vaihtelen. Ja tosiaan ainostaan tämän yksilön ongelma on ollut. Eikä tuokaan niitä nyt urakalla katko, muutaman kerran on nyt kuluneen vuoden aikana sattunut. Pitää tarkastaa satulat sun muut ja kokeilla yllä mainittuja vinkkejä.
fox
04.05.2012 13:16:41

Gabe: Pitää tarkastaa satulat sun muut ja kokeilla yllä mainittuja vinkkejä.

Kyllä se katkeamispaikka aika hyvää "vinkkiä" antaa, mistä ihan ensimmäiseks koittaa sitä vikaa metsästellä.. Mahdollisuuksia on monia, vibratallasessa Fenkussa. Tallan pohjalevyn reikä, tallapala. satula, string retainer, virittimen kielitolppa..
Iiwana-80
04.05.2012 13:21:44
fox: Varmaan tuosta "termistön virheellisyydestä" huolimatta itse asia välittyi lukijalle?? ;)

Arvasin tarkoitusperän, mutta jäin vain pohtimaan termejä. Olen tottunut ajattelemaan, että patentti antaa automaattisesti patentin haltijalle yksinoikeuden hyödyntää kaupallisesti patentin tarkoittamaa keksintöä.

Mutta juu, asia selvä.
Gabe
04.05.2012 13:26:27
fox: Kyllä se katkeamispaikka aika hyvää "vinkkiä" antaa, mistä ihan ensimmäiseks koittaa sitä vikaa metsästellä.. Mahdollisuuksia on monia, vibratallasessa Fenkussa. Tallan pohjalevyn reikä, tallapala. satula, string retainer, virittimen kielitolppa..

Katkeamiskohta on joka kerta ollut siellä lavan suunnalla virittimen kielitolpan ja satulan välimaastossa siten että virittimeen on jäänyt kiinni ehjä kielen pätkä. Siitä päättelin josko se johtuisi siitä perhosmallisesta kieltenohjaimmesta tai satulasta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)