Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 531 32 33 34 35298 299 300 301 302
Jucciz
03.05.2012 21:53:37
Painotan toistamiseen, että mulla oli perjantaina ja lauantaina keikat: ennen perjantain keikkaa viritin kitaran ja vielä lauantain keikankin jälkeen vire oli kohdallaan ilman välivirityksiä. Kyseessä oli Gibsonin kitara. Tuon tason vireenpitävyys on ainakin mulle ihan riittävä. Mulle soittaminen on intohimo ja työ: kitarat ovat mulle yhtä aikaa työkaluja, sijoituksia sekä koriste-esineitä. Ainakin näillä osa-alueilla kaikki omistamani G-pajan tuotteet ovat täyttäneet niihin kohdistuvat odotukset. Samaa voi sanoa myös käytännössä kaikista jo eteenpäin menneistä Gibsoneista.

Pitääkö tässä tuntea syyllisyyttä, kun on kohdannut tähän päivään mennessä niin monta hyvää Gibsonin valmistamaa soitinta? Suurimmalle osalle ei ole tarvinnut tehdä itse asiassa ikinä yhtään mitään - sen kun vaan on soittanut. Osaan olen vaihdellut/vaihdattanut osia, kuten mikkejä, satulan yms. ihan kokeilumielessä - en edes siksi, että jotain olisi ollut rikki tai vialla. Toki perussäädöt kaikkiin kitaroihin tulee tehdä (esim. kielten vaihto ja intonaation+kaularaudan+yms. säädöt kielisetille sopivaksi), mutta aika pöljää ainakaan näitä olisi laskea valmistusvirheiksi.

En missään nimessä väitä, etteikö Gibsonin kitaroissa ole voinut olla valmistusvirheitä, mutta ittellä on käynyt tähän mennessä pelottavan hyvä tuuri, mikä kyllä toisaalta on omiaan vahvistamaan positiivista mielikuvaa merkistä. Lisäksi pitkäikäinen, perinteikäs ja lukemattomien legendaaristen soittajien hyväksi havaitsema merkki luo mulle itsellekin soittajana hyvää fiilistä. Fiiliksestä musiikissa on paljolti kysymys - ainakin mulle.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
the-Antero
03.05.2012 22:05:47

Hyvä kirjoitus Jucciz. Perustat mielipiteet omiin kokemuksiin. Omassa Sg:ssä on vire laitettu kohilleen toissapäivänä jolloin soitin sitä pari tuntia. Eilen taisin soitella kolme tuntia ja tänäänkin soittelin sillä... Vieläkin on vireessä... Ihan hyvin lukottomalta kitaralta mun mielestä.

Gibson on tunteita herättävä merkki. Ja tottahan se on että joissakin yksilöissä on tuon satulan kanssa ongelmia. Mutta jotta niitä ongelmia olisi paljon niin eikös korjaajien pajat olisi pullollaan Gibsoneita odottamassa satulan vaihtoa?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Wradlin
03.05.2012 22:24:17
-septimisti-: Toiset huomaavat noita eroja ja toiset eivät. Ja ei, mulla ei ole absoluuttista sävelkorvaa eikä sinne päinkään. Ehkä et ole osannut kiinnittää / olet osannut olla kiinnittämättä asiaan huomiota? Itselläni esimerkiksi on hyvin valikoiva tapa kuulla vireongelmia soitellessa ja etenkin äänitellessä. Esimerkiksi itse äänitystilanteessa kaikki tuntuu olevan normaalin verrattuna vähintään viisinkertaisesti päin helvettiä ja kitaraa tekisi mieli virittää joka nuotin jälkeen. Jälkeenpäin sitten joskus tulevaisuudessa moista mestaridemoa jostain kovalevyn kätköistä kuunnellessa kaikki kuulostaa kuitenkin taas ihan jeessiltä noin vireen puolesta.

Nopeasti ajateltuna ainoat muuttujat (materiaaleja ja pintoja lukuunottamatta) tuossa ovat se kulma ja "kuolleen kielen" ts. sen satulan taakse jäävän kielen pituus. Mitä enemmän kulmaa, sitä enemmän se painaa kieltä satulaa vasten nostaen kitkaa ja saattaa kai sen lisäksi luoda vähän enemmän kitkapinta-alaakin samalla. Mitä pidempi pätkä kieltä satulan takana taas on, sitä enemmän sitä sieltä efektiiviseen käyttöön bendatessa noin periaatteessa luikertelee - ja toisaalta yrittää palautua bendin jälkeen alkuperäiseen asentoon. Kun nämä yhdistetään g-tuotteen g-kielen viritystapin sijaintiin, niin lopputulos on monesti vähän mitä on varsinkin jos se satula ei ole just eikä melkein.

Mutta noista pienistä fiboista niitä vireongelmia sitten syntyy. Ratkaisu on koittaa joko vähentää kitkaa vähentämällä kulmaa niin paljon kuin mahdollista mutta kuitenkin niin, että kieli pysyy silti stabiilisiti satulan kolossa, etsimällä vähäkitkaisempia materiaaleja, koittamalla muotoilla sitä uraa johonkin suuntaan tahi esimerkiksi rullasatulalla tai näiden yhdistelmillä. Tai sitten tsörppäämällä siihen lukkosatula.

Olen noin sataprosenttisen varma, ettei tässä ole kyse minun osaamisestani tai muusta sellaisesta. Minulla on vain tapana hoitaa kitara vireeseen asti ennen kuin äänitän tai teen muuta vastaavaa tarkkuutta vaativaa hommaa, joten ehkä kyse onkin siitä, että en pidä normaalia säätämistä kitaran ongelmana vaan pakollisena tehtävänä? En kuitenkaan (edelleenkään) voi omien kokemusten pohjalta sanoa vireongelmien tai virittämisen hankaluuden johtuvan kielen kulmasta satulan kohdalla; kahdessa käytössä olleessa kitarassa on ollut suurempia ongelmia vireen kanssa, toisessa niistä oli lapakulma ja toisessa ei.

Lapakulmallisessa kitarassa g-kielen virittäminen voi olla ja yleensä on hieman haastellisempaa kuin muiden, mutta sen kanssa on vain elettävä. Kitara kuitenkin on näennäisesti epävireinen soitin.

Ehkä vähän sekava termi taas. Siitä kitkasta aiheutuva jokusen sentin heittoa viristystappia väännellessä kuuluvan ja lopullisen "asettuneen" vireen välillä. Ei sen ihmeempää. Monesti taitaa mennä enemmän fibaavien virittimien tai huonosti tappiin kierretyn kielen piikkiin.

Jep jep, "vireongelmat virittäessä" vaan kuulostivat hyvin oudolta.

En muuten omista yhtään Gibsonia, joten jätän keskustelun teidän haltuunne... =)
novo
03.05.2012 22:27:16
Wradlin: En muuten omista yhtään Gibsonia, joten jätän keskustelun teidän haltuunne... =)

Tää ois voinu olla septimistinkin slogan.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
Gabe
03.05.2012 22:28:15 (muokattu 03.05.2012 22:34:03)
J2280: Olen kuullut ennenkin puhuttavan tästä lapakulma/vireongelmasta, kumma kyllä ainakin itsellä on Gibsonit aina pysyneet parhaiten vireessä. Eikä ole tarvinnut edes satulaa voidella/öljytä.

Samaa minäkin ihmettelen. Aika epätodennäköistä kuitenkin että minulle olisi tulleet tuurilla juuri ne uskomattomat poikkeukset joka kerta Gibsonia ostaessa :D Juuri tuossa tarkistin SG:n vireen ennen kun soitin ja ihan täydellinen oli... ja virittämisestä on aikaa. Esim. Fendereitäni olen aina enemmän joutunut virittelemään (vaikka loistavia kitaroita nekin ovat olleet).

Osteri:Minun vaimoni sanoo Les Paulista mulle jo muutaman vuoden: niin ja kyllä sullakin pitäis joku sellainen Gibson olla. Se vaan on niin klassinen muotoilu ja hyvän näköinen. Valkoisena olis hyvän näköinen ja saisi olla olohuoneessa telineessä kun sopisi niin sisustukseenkin. Onhan se Gibson ihan laatumerkkikin. Vaimo siis tarkoittaa valkoista, kullatuilla osilla ilman plektrasuojaa. Studiot ei riitä koska reunalista ja mahdollinen muu karkki puuttuu :)

Kuuntele osteri nyt vaan vaimoa! Ja ole rouvalle mieliksi.. kauppaan vaan mars mars! :D
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Wradlin
03.05.2012 22:47:35
novo: Tää ois voinu olla septimistinkin slogan.

Varmaan suurimman osan osallistujista. Mutta mikäs siinä, saa kai täällä kirjoitella jos pysyy järki ja asiallisuus suurin piirtein mukana.
0101978
03.05.2012 22:55:33
-septimisti-: Kuten tuossa lainauksessakin tarkensin, niin alunperin lapakulmasta puhuminen sinällään oli huono veto. Puhutaan kulmasta, joka kieleen tulee siinä satulalla. Mitä isompi kulma, sitä enemmän kitkaa ja sitä enemmän vireongelmia a) virittäessä b) bendatessa. Satulan ja kielen materiaalilla ja muodolla sekä kielen soimattoman osan pituudella on tietysti oma vaikutuksensa siihen, miten paljon niitä ongelmia on. Asia on todellinen ja dokumentoitu. Selkeästi huonoa suunnittelua ja olisi helposti korjattavissa.

Mitäs luulet, miksi esimerkiksi fändä törppää huippumalleihinsa ns. "staggered" virittimiä?

Kun muuten lainaat mun kirjoituksia, niin älä jatkossa poimi kappaletta sieltä, toista täältä ja kolmatta lausetta tuolta ja nido niitä yhteen tavalla, josta ulkopuolinen voisi kuvitella niiden muodostaneen alunperin merkityksellisen kokonaisuuden.

Siltä varalta muuten että joku luulee mun fanipoikakritiikin perustuvan vain tuohon argumenttiin huomauttaisin, että kyse oli meikäläisen sivulauseessa mainitsemasta/vittuilemasta asiasta, johon tuo yksi hymyilevä sankari päätti tarttua.

Mulla on useampi Gibson ja vielä parilla eri lapakulmalla,eri virittimillä ja eri talloilla. Vastassa niitä on Suhrin strato jossa staggered virittimet. Muutenkin aika pro kitara verrattuna esim 55 vuotiaaseen LP Junioriin. Mielestäni kaikki kitarani pitävät vireen yhtä hyvin/huonosti.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Terry Pantheras
03.05.2012 23:33:23
Kyllä se kitaransoitto on mukava harrastus...
*kvarts*
slapvete
03.05.2012 23:39:38
Terry Pantheras: Kyllä se kitaransoitto on mukava harrastus...

Ei oo kauaa.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
novo
03.05.2012 23:41:24
Wradlin: Varmaan suurimman osan osallistujista. Mutta mikäs siinä, saa kai täällä kirjoitella jos pysyy järki ja asiallisuus suurin piirtein mukana.

Saa toki. Tuota Gibsonien teilaamista on vain joka helvetin ainoa ketju täys, joten miks pitää tulla tähän moisesta aiheesta edelleen nillittämään.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
0101978
03.05.2012 23:48:15
novo: Saa toki. Tuota Gibsonien teilaamista on vain joka helvetin ainoa ketju täys, joten miks pitää tulla tähän moisesta aiheesta edelleen nillittämään.

Koska niihin Gibsonin lippulaivamalleihin ei ole ruikuttajilla rahaa?
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
novo
03.05.2012 23:49:37
0101978: Koska niihin Gibsonin lippulaivamalleihin ei ole ruikuttajilla rahaa?

Ehkä parhain syy, koska mitään muuta syytä en ymmärrä.
fox
04.05.2012 00:20:23

0101978: Mulla on useampi Gibson ja vielä parilla eri lapakulmalla,eri virittimillä ja eri talloilla. Vastassa niitä on Suhrin strato jossa staggered virittimet. Muutenkin aika pro kitara verrattuna esim 55 vuotiaaseen LP Junioriin. Mielestäni kaikki kitarani pitävät vireen yhtä hyvin/huonosti.

Siitä ei kyllä oikein mitenkään pääse eroon, etteikö jollain tavalla kielisoittimessa ole tarpeen saada satulalle painetta, niinkuin jo aiemmin tässä säikeessä on puhetta ollut.
Kannattaa vaikka huolella opiskella kielisoitinten historiaa, tai jos ei se huvita, tsekata vaikka viulun viritystappisysteemiä, kielen tulokulmaa satulalle, tai vertailla sitä satulan ja viritystapin välimatkaa. Kielen tulokulma on muuten yllättävän suuri...eikä nyt puhuta esmerkiksi luutun kielten tulokulmasta, hih. Samalla voi tarkastella huolella noita kitaroita, joissa on 2-puoliset virittimet, sanotaan nyt vaikkapa tuo Gibson. Myös saattaa olla sitten tarpeen vertailla vaikkapa 1-puolisten virittimien e-kielen mittaa satulan ja viritystapin välillä...
Tarve noille staggered-mallin virikoneille 1-puolen virikonesysteemeissä johtuu mainitusta satulan kielipaineen "ylläpitämisestä" ilman ylimääräisiä "string retainereita" eli kieliohjureita, jotka on tarpeen sanelemia lapakulmattomassa kitarassa, muuten saattaa olla, että "kovassa menossa" ei e-kieli pysy satulan urassa.. Huono puolihan noissa kieliohjureissa on se, että tulee yksi ylimääräinen "murtokohta" sille kielelle, jos niissä on jotain pielessä.
Eli lapakulma ei sinällään ole ollenkaan huonompi juttu, saati mikään "suunnitteluvirhe", kaikkein vähiten ainoastaan yhden valmistajan "suuri moka". Onpahan vaan perinteikäs kitaranrakennuksen (pakon sanelema) ratkaisumalli.
Lavassa tapahtuva kielten viuhkaan vetäminen, eli ulospäin oleva kulma kaulan suuntaisesti, ja satulalta viritystapille saattaa olla ongelma, mutta jos se satula on kielille sopivaksi tehty, ei se kitka kielen ja satulauran "posken" välillä ole sen merkittävämpi, kuin kitka satulauran pohjan ja kieltenohjurin välillä, siinäkin tulee yksi kitkaa lisäävä tekijä.
Gibson teki kokeiluja täysin suoraan satulalta virityskoneille tulevalla lavalla, yksi malli oli tuotannossakin 1997-98 eli DC Pro, jossa oli tuollainen ns. straight pull -headstock. Ei se ollut mikään suunnaton myyntimenestys, joten se korvattiin "tavallisella" perinteisellä Gibson-lavalla.
Kyllähän noita lavan kärkeen päin kapenevia lapoja on ennen tuota Gibsonin versiotakin ollut, esimerkiksi 70-luvun lopun Vantaget tunnistaa siitä helposti. Vireenpidolla ei sitten kyllä kokemusperäisesti ole mitään eroa, eli kunnolla kielitettynä, satulauriin sopivalla kielisetillä pitävät vireen ihan samalla tavalla kuin , sanotaan nyt vaikka todella leveällä V-mallin lavalla (fork) ja kaulakulmalla varustettu Dean. Joka taas pitää vireen samoin kuin ns. shrimp fork-lavalla varustettu saman pajan kitara...
Saahan sitä esittää paikkansa pitämättömiä ilmapallotarinoita lavasta, kaulakulmasta ja g-kielestä, mutta... osoittaa vaan ettei varsinaisesti ole minkään moista käsitystä soitinrakennuksesta. Tuskin hra Dean Zelinskykään tuota "fork"-lapaa olisi luomuksiinsa laittanut, jos se olis ollut ihan "perseestä ja kauhia suunnitteluvirhe".
Jos on joku, joka ei tiedä, mistä "h..tin fork-lavasta" puhun (mikä on varsin mahdollista), niin tuollaisesta:
http://www.deanguitars.com/35thanniversary.php

Ja tähän sitten lainaus:
Vaivaudu muodostamaan edes yksi jotenkuten kasassa oleva koherentti vasta-argumentti ennen kuin alat avautua joka suuntaan..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
04.05.2012 00:25:24

novo: Ehkä parhain syy, koska mitään muuta syytä en ymmärrä.

No, meitä on niin moneen junaan.. (ja toiset tulee resiinalla perässä). Varsin huomiotaherättävä (ja mielenkiintoinenkin) juttu on tässä vuosien varrella tullut havaittua:
Sellaiset henkilöt joilla tiettävästi on juurikin puheena olevan brändin kitara, on todella harvoin toisten kitaroista nillittämässä, tai suoranaisesti niit haukkumassa..
Sen sijaan toisinpäin... =)
novo
04.05.2012 00:32:27
fox: No, meitä on niin moneen junaan.. (ja toiset tulee resiinalla perässä). Varsin huomiotaherättävä (ja mielenkiintoinenkin) juttu on tässä vuosien varrella tullut havaittua:
Sellaiset henkilöt joilla tiettävästi on juurikin puheena olevan brändin kitara, on todella harvoin toisten kitaroista nillittämässä, tai suoranaisesti niit haukkumassa..

Niin ku mieki oon palstalla monesti kertonut, että muutamat vuodet sitten Musikantissa oli ns. sysipaska Les Paul Studio ja vielä paskoissa säädöissä. Ostin sit sen sijaan Ltd:n näkemyksen aiheesta. Nyssit kuukaus sitten pystyin silti ostamaan huoletta testaamatta Studion ja olihan se sit ihan eri peli. Enpä mä kyl mielestäni yhen kitaran takia teilannutkaan koko konsernia jne.
Gabe
04.05.2012 00:55:12
fox: jos se satula on kielille sopivaksi tehty, ei se kitka kielen ja satulauran "posken" välillä ole sen merkittävämpi, kuin kitka satulauran pohjan ja kieltenohjurin välillä, siinäkin tulee yksi kitkaa lisäävä tekijä

Saahan sitä esittää paikkansa pitämättömiä ilmapallotarinoita lavasta, kaulakulmasta ja g-kielestä, mutta... osoittaa vaan ettei varsinaisesti ole minkään moista käsitystä soitinrakennuksesta.

Kiitosta taas kettu-sedälle hyvin informatiivisesta tekstistä. Hauska lukea näitä, plussaa siitä. :) Oli mukava saada myös tällainen tuhti faktapaketti omien havaintojen tueksi. Pitäisihän sen jokaiselle kielisoitinta soittavalle ( ainakin edes puolikkaan aivon omaavalle) sanoa se oma maalaisjärkikin että kyllä sille satulalle pitää saada painetta tavalla tai toisella.

Siitä ketjun Otsikkokin, kun omistaa Gibsonin niin kaikki on hyvin eikä näin ollen ole tarvetta kiukutella muille. ;)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
fox
04.05.2012 01:04:13

Gabe: kyllä sille satulalle pitää saada painetta tavalla tai toisella.

Modernilla tavallahan juurikin noille lapakulmattomille se saadaan kätevimmin noilla "staggered" eli porrastetuilla kielitolpilla varustetuilla virikoneilla. Aika näyttää, miten nuo sitten palvelevat..Mutta tosiaan, jäävät nuo "alasvetäjät" eli string retainerit pois.
Aika vähin äänin hävisi nuo "sisäänrakennetuilla speedwindereillä" eli pikkuruisilla veiveillä varustetut virityskoneetkin aikoinaan. Noin asian vierestä todettuna.

Kun omistaa itselleen hyvän ja mieleisen kitaran niin kaikki on hyvin eikä näin ollen ole tarvetta kiukutella muille. ;)

Vähän muokkasin.. =)
lonelyplayer
04.05.2012 07:46:07
novo: Saa toki. Tuota Gibsonien teilaamista on vain joka helvetin ainoa ketju täys, joten miks pitää tulla tähän moisesta aiheesta edelleen nillittämään.

Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä... Gibson on paska !

Onkohan muuten Ferrarin tai Porschen omistajilla vastaavanlaisia ketjuja joihin Toyotan, Nissanin tms. Ladojen omistajat käy itkemässä ... =)

Täytyy varmaan hankkia uudelleen Les Paul Standard. Tyhmyyksissäni myin ja ostin SG Standardin tilalle.
the-Antero
04.05.2012 08:05:16

lonelyplayer: Onkohan muuten Ferrarin tai Porschen omistajilla vastaavanlaisia ketjuja joihin Toyotan, Nissanin tms. Ladojen omistajat käy itkemässä ... =)

On varmasti. Ihan paskoja autoja. Ja mä en tajuu miks pitää ostaa jotain vanteita, hei nehän tehään kaikki samalla tehtaalla kuitenkin...

Foxilla oli taas loistava kirjoitus, paljon hyvää asiaa :)
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)