Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 530 31 32 33 34298 299 300 301 302
nannne
03.05.2012 17:12:29

Laulava Kylätohtori: Juu, näinhän sen pitää ollakin. Ne, kenellä ei ole Gibsonia, ei mielestäni pitäisi ollenkaan kirjoitella Gibsonien laadusta, koska ei ole sitä vähäistäkään kokemusta, eikä netistä luettuja kommentteja voi pitää mitenkään luotettavina. Ja mikä järki sellaisten toistelussa edes on...

Mitäs hessua? Samallalai kai voin gibsonia omistamatta gibsonin laadusta keskustella siinä kuin anttilan williamsienkin? Kyllähän niitä molempia hypistelemällä jonkinlainen mielikuva tulee, väkisinkin.

Ja kyllähän gibsonit on ollu ihan asiallisia pelejä, tykkään. Williamssi ei oo oikeen vielä vakuuttanu, kai sitäkin merkkiä jossaki on asiallinen yksilö, ei vain ole vastaan tullu.
Ikihonka
03.05.2012 17:22:41
Ei nyt liity oikein enää aiheeseen mutta tartunpa silti tähän;

"Eikä netistä luettuja kommentteja voi pitää mitenkään luotettavina". Siis MITENKÄÄN?
Onko KAIKKI tieto netissä paikkansapitämätöntä? Entä rajoittuuko se pelkästään nettiin?
Ziggy Bubba
03.05.2012 17:29:12

J2280: Ei nyt liity oikein enää aiheeseen mutta tartunpa silti tähän;

"Eikä netistä luettuja kommentteja voi pitää mitenkään luotettavina". Siis MITENKÄÄN?
Onko KAIKKI tieto netissä paikkansapitämätöntä? Entä rajoittuuko se pelkästään nettiin?

Niitä netistä luettuja kommentteja voi musta mainiosti hyödyntää oman ymmärryksen lisäämiseen, mutta niiden toistaminen omana näkemyksenä on vähän kyseenalaista. Varsinkin kun jokseenkin joka kamasta löytyy vähintään kahden suuntaista mielipidettä (kuten tässäkin ketjussa).

Jos haluan vaikka saada jostain tuotteesta tietoa, niin toki katsastan keskustelut ja arviot netistä. Mutta kattavankaan nettikahlauksen jälkeen en mene näillä tiedoilla kertomaan laitteen omistaville/kattavasti testanneille missä mennään.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Gabe
03.05.2012 17:37:32
J2280: Ei nyt liity oikein enää aiheeseen mutta tartunpa silti tähän;

Ei kaikki tieto tietenkään ole paikkansapitämätöntä. Lukijalla pitää olla arvostelukykyä lukiessaan ja punnitessaan tekstiä ja tietolähteen luotettavuutta. Esimerkkinä mainittakoon että nettien keskustelupalstat ovat sitä aluetta missä sitä omaa järkeä kannattaa käyttää ja punnita lukemiaan asioita tarkkaan.

Jos joku on omistanut jonkun brändin kitaran ja sanoo olevansa tyytyväinen/tyytymätön. Tällaiseen tietoon voi vähän kertojasta riippuen suhtautua suhteellisen luottavaisin mielin.

Taas sellaiseen joka on netistä lukenut jonkun kokemuksen mutta jolla itsellään ei ole henkilökohtaista kokemusta mutta kokee tarpeelliseksi levittää lukemaansa edelleen netissä kannattaa suhtautua epäilevästi. Asiat tuppaavat muuttumaan aina enemmän ja enemmän mitä useamman ihmisen kautta ne kiertävät. Monilla kun on tapana hieman värittää asioita kiinnostavimmiksi.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
MusaMasa
03.05.2012 17:41:57 (muokattu 03.05.2012 17:42:42)
Näistä kirjoituksista huomaa saman minkä muutamissa muissakin väittely tilanteissa, että mitä enemmän jotakin haukutaan niin sitä kovemmin myös sitä puolustetaan. Täydet pisteet Gabelle, Foxille ja muille jaksamisesta. Gibson LP:n hinnat alkavat reilusta 600€:sta, asia selviää oheisesta linkistä. http://www.thomann.de/fi/search_dir.html?sw=gibson+les+paul&pg=4
Joten ei se hankinta hintakaan nyt niiiin kallis ole! Kysymys on valinnasta ja/tai myös asenteesta kumman valitsee, aidon vai kopion. Muillehan se on herttaisen yhdentekevää...
Life is for living!
hallu
03.05.2012 17:57:32
nannne: Mitäs hessua? Samallalai kai voin gibsonia omistamatta gibsonin laadusta keskustella siinä kuin anttilan williamsienkin? Kyllähän niitä molempia hypistelemällä jonkinlainen mielikuva tulee, väkisinkin.

Ja kyllähän gibsonit on ollu ihan asiallisia pelejä, tykkään. Williamssi ei oo oikeen vielä vakuuttanu, kai sitäkin merkkiä jossaki on asiallinen yksilö, ei vain ole vastaan tullu.

No juu. Vähiinhän se keskustelu kävisi jos saisimme kommentoida vain sellaista minkä itse omistamme. Minun mielestä keskustelua voi käydä, mutta meidän pitäisi olla rehellisiä itsellemme ja sen myötä muillekin, että tunnustaisimme sen oman yhteyden ja intressin siihen käsiteltävään asiaan mitä siis kommentoimme ja myös omat motiivimme. Sen sijaan, että yrittäisimme vakuutella oman mielipiteemme ylivertaista yleispätevyyttä vetoamalla milloin mihinkin laajaan kokemukseen yleiseen tosiasiaan. Minulla on tuo yksi Gibsoni ja lisäksi olen päässyt käpistelemään niitä kaupassa ja muutamaa kaverin soitinta. Lisäksi olen lukenut netistä älyttömän määrän kaikenkarvaisia kommentteja ja arvosteluita ja kuunnellut myyjien myyntipuheita. Siinä se on pähkinän kuoressa minun kokemukseni Gibsonista jota olen tälläkin foorumilla koittanut puolustella. Ei ole mitään valtaisaa kokemusta ja ylivertaista tietämystä (mä luotan kettuun;-), että se hoitaa faktat kuntoon kun itse kompuroin). En voi vedota yleiseti tiedettyihin tosiasioihin enkä laajasti tunnustettuihin totuuksiin. En itse asiassa edes tunnusta yhtään mitään, minä puhun vain omasta pikkuriikkisestä näkövinkkelistä en enempää.

Minä en edelleenkään ymmärrä mitä niin sopimatonta tyytyväisyydessä on, että tyytyväinen ihminen pitää tavatessa lynkata? kriittisyys johtaa tyytymättömyyteen, miksi sitä kriittisyyttä ihannoidaan niin paljon, että pidetään mitä tahansa kritiikkiä parempana kuin tyytyväisyyttä? minusta puheet fanipojista etc. kritiikittömistä taulapäistä, paljastaa sen mihin se kateus oikeasti suuntautuu. Ei kyse olekaan kitarasta tai merkistä, vaan siitä että joku ruoja julkeaa tulla sanomaan olevansa onnellinen. Tiede, rationaalisuus , etc. vaatii rohkeutta ja avointa mieltä mennä sinne minne todisteet vievät. Kenellä meistä on rohkeutta tutkia sisintämme ja perimmäisiä motiivejamme.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
-septimisti-
03.05.2012 18:24:53
Wradlin: Olet väärässä. Se, että lavassa on kulma ei itsessään luo kitaralle mitään vireongelmia; jos sellaista tapahtuu niin se on yksilöllistä. Useamman lapakulmallisen kaulan (sekä Gibson LP:tä jyrkemmällä että loivemmalla kulmalla) rakentaneena voisin väittää ettei tämä sinun hieno väittämäsi lapakulman aiheuttamasta tyyppiviasta pidä paikkaansa.

Kuten tuossa lainauksessakin tarkensin, niin alunperin lapakulmasta puhuminen sinällään oli huono veto. Puhutaan kulmasta, joka kieleen tulee siinä satulalla. Mitä isompi kulma, sitä enemmän kitkaa ja sitä enemmän vireongelmia a) virittäessä b) bendatessa. Satulan ja kielen materiaalilla ja muodolla sekä kielen soimattoman osan pituudella on tietysti oma vaikutuksensa siihen, miten paljon niitä ongelmia on. Asia on todellinen ja dokumentoitu. Selkeästi huonoa suunnittelua ja olisi helposti korjattavissa.

Mitäs luulet, miksi esimerkiksi fändä törppää huippumalleihinsa ns. "staggered" virittimiä?

Kun muuten lainaat mun kirjoituksia, niin älä jatkossa poimi kappaletta sieltä, toista täältä ja kolmatta lausetta tuolta ja nido niitä yhteen tavalla, josta ulkopuolinen voisi kuvitella niiden muodostaneen alunperin merkityksellisen kokonaisuuden.

Siltä varalta muuten että joku luulee mun fanipoikakritiikin perustuvan vain tuohon argumenttiin huomauttaisin, että kyse oli meikäläisen sivulauseessa mainitsemasta/vittuilemasta asiasta, johon tuo yksi hymyilevä sankari päätti tarttua.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
novo
03.05.2012 18:28:36
-septimisti-:

Mun tekis mieli laittaa sulle kymppi tilille, kun oot niin kovassa pulassa. Vai onko siulla edes tiliä, onko sulla edes asiaa pankkiin? Voin mä toki tuoda sen kybän Tampereellekin.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
-septimisti-
03.05.2012 18:33:41 (muokattu 03.05.2012 18:42:11)
novo: Mun tekis mieli laittaa sulle kymppi tilille, kun oot niin kovassa pulassa. Vai onko siulla edes tiliä, onko sulla edes asiaa pankkiin? Voin mä toki tuoda sen kybän Tampereellekin.

Kas näin sitä ilmaistaan tärkeä oma mielipide sivistyneesti ja viihdyttävästi. Loikis pelle aivojumppaan siitä.

EDIT: Osalle porukkaa näemmä jollain tavalla hankala konsepti käsitettäväksi, että vastaan yksipuolisiin henkilökohtaisuuksiin menoihin satunnaisella loukkauksella. Menkää sinne jonnekin dadaketjuun urputtamaan, jos ei mitään varsinaista sanottavaa ole.
novo
03.05.2012 18:34:42 (muokattu 03.05.2012 18:35:49)
-septimisti-: Kas näin sitä ilmaistaan tärkeä oma mielipide sivistyneesti ja viihdyttävästi. Loikis pelle aivojumppaan siitä.

Sähän se oot tullu aivan väärään ketjuun jauhamaan jostain lp-kopiosta. Mees ny ja oos ny.

E: Eikö se kymppi kelpaakaan?
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
the-Antero
03.05.2012 18:38:56

-septimisti-: Kas näin sitä ilmaistaan tärkeä oma mielipide sivistyneesti ja viihdyttävästi. Loikis pelle aivojumppaan siitä.

Jatkat samalla arvokkaalla linjalla.... no tuleeko sitä kuvaa?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Guildfinger
03.05.2012 18:40:43
Kyllä Gibson on mulle ihan sellainen kiva ja neutraali merkki Guildin, Gretschin, Fenderin, Hagströmin ohella.
Gabe
03.05.2012 18:48:28 (muokattu 03.05.2012 20:32:17)
Hallu: Minä en edelleenkään ymmärrä mitä niin sopimatonta tyytyväisyydessä on, että tyytyväinen ihminen pitää tavatessa lynkata? kriittisyys johtaa tyytymättömyyteen, miksi sitä kriittisyyttä ihannoidaan niin paljon, että pidetään mitä tahansa kritiikkiä parempana kuin tyytyväisyyttä? minusta puheet fanipojista etc. kritiikittömistä taulapäistä, paljastaa sen mihin se kateus oikeasti suuntautuu. Ei kyse olekaan kitarasta tai merkistä, vaan siitä että joku ruoja julkeaa tulla sanomaan olevansa onnellinen.

Näinhän se on valitettavasti pähkinänkuoressa koko nyky yhteiskunta ainakin suurelta osin. Itse pyrin elämässäni onnellisuuteen ja tyytyväisyyteen. Siksi aina yllättää tällainen vallitseva sisäinen paha olo ja tarve purkaa sitä muihin. Noh, pitää ymmärtää.

Kiitos MusaMasa:lle kannustuksesta :) Hyviä artikkeleita sulla!
Wradlin
03.05.2012 19:04:54
-septimisti-: Kuten tuossa lainauksessakin tarkensin, niin alunperin lapakulmasta puhuminen sinällään oli huono veto. Puhutaan kulmasta, joka kieleen tulee siinä satulalla. Mitä isompi kulma, sitä enemmän kitkaa ja sitä enemmän vireongelmia a) virittäessä b) bendatessa. Satulan ja kielen materiaalilla ja muodolla sekä kielen soimattoman osan pituudella on tietysti oma vaikutuksensa siihen, miten paljon niitä ongelmia on. Asia on todellinen ja dokumentoitu. Selkeästi huonoa suunnittelua ja olisi helposti korjattavissa.

Allekirjoitan tämän vain osittain, sillä omat kokemukseni eivät luo mitään pohjaa sille että lapakulmallisen tai ylipäätään sellaisen yhdistelmän, joka luo kieleen kulman satulan kohdalla, vireenpito olisi yhtään sen huonompi kuin vaikkapa mainitsemasi Fenderin.

Mitä muuten ovat vireongelmat virittäessä?

Kun muuten lainaat mun kirjoituksia, niin älä jatkossa poimi kappaletta sieltä, toista täältä ja kolmatta lausetta tuolta ja nido niitä yhteen tavalla, josta ulkopuolinen voisi kuvitella niiden muodostaneen alunperin merkityksellisen kokonaisuuden.

Kirjoita tiiviimpää tekstiä niin ei tarvitse poistella 20 riviä merkityksetöntä diibadaabaa sieltä välistä. Ja jos oikeasti on hankala ymmärtää kolmen pisteen merkitys tekstiä referoidessa niin kannattaa hieman kerrata kouluaikoina opittuja asioita.
-septimisti-
03.05.2012 20:04:14
Wradlin: Allekirjoitan tämän vain osittain, sillä omat kokemukseni eivät luo mitään pohjaa sille että lapakulmallisen tai ylipäätään sellaisen yhdistelmän, joka luo kieleen kulman satulan kohdalla, vireenpito olisi yhtään sen huonompi kuin vaikkapa mainitsemasi Fenderin.

Toiset huomaavat noita eroja ja toiset eivät. Ja ei, mulla ei ole absoluuttista sävelkorvaa eikä sinne päinkään. Ehkä et ole osannut kiinnittää / olet osannut olla kiinnittämättä asiaan huomiota? Itselläni esimerkiksi on hyvin valikoiva tapa kuulla vireongelmia soitellessa ja etenkin äänitellessä. Esimerkiksi itse äänitystilanteessa kaikki tuntuu olevan normaalin verrattuna vähintään viisinkertaisesti päin helvettiä ja kitaraa tekisi mieli virittää joka nuotin jälkeen. Jälkeenpäin sitten joskus tulevaisuudessa moista mestaridemoa jostain kovalevyn kätköistä kuunnellessa kaikki kuulostaa kuitenkin taas ihan jeessiltä noin vireen puolesta.

Nopeasti ajateltuna ainoat muuttujat (materiaaleja ja pintoja lukuunottamatta) tuossa ovat se kulma ja "kuolleen kielen" ts. sen satulan taakse jäävän kielen pituus. Mitä enemmän kulmaa, sitä enemmän se painaa kieltä satulaa vasten nostaen kitkaa ja saattaa kai sen lisäksi luoda vähän enemmän kitkapinta-alaakin samalla. Mitä pidempi pätkä kieltä satulan takana taas on, sitä enemmän sitä sieltä efektiiviseen käyttöön bendatessa noin periaatteessa luikertelee - ja toisaalta yrittää palautua bendin jälkeen alkuperäiseen asentoon. Kun nämä yhdistetään g-tuotteen g-kielen viritystapin sijaintiin, niin lopputulos on monesti vähän mitä on varsinkin jos se satula ei ole just eikä melkein.

Mutta noista pienistä fiboista niitä vireongelmia sitten syntyy. Ratkaisu on koittaa joko vähentää kitkaa vähentämällä kulmaa niin paljon kuin mahdollista mutta kuitenkin niin, että kieli pysyy silti stabiilisiti satulan kolossa, etsimällä vähäkitkaisempia materiaaleja, koittamalla muotoilla sitä uraa johonkin suuntaan tahi esimerkiksi rullasatulalla tai näiden yhdistelmillä. Tai sitten tsörppäämällä siihen lukkosatula.

http://liutaiomottola.com/myth/perception.htm#mozTocId311959

Mitä muuten ovat vireongelmat virittäessä?

Ehkä vähän sekava termi taas. Siitä kitkasta aiheutuva jokusen sentin heittoa viristystappia väännellessä kuuluvan ja lopullisen "asettuneen" vireen välillä. Ei sen ihmeempää. Monesti taitaa mennä enemmän fibaavien virittimien tai huonosti tappiin kierretyn kielen piikkiin.

Kirjoita tiiviimpää tekstiä niin ei tarvitse poistella 20 riviä merkityksetöntä diibadaabaa sieltä välistä. Ja jos oikeasti on hankala ymmärtää kolmen pisteen merkitys tekstiä referoidessa niin kannattaa hieman kerrata kouluaikoina opittuja asioita.

Pahoitteluni. Jostain syystä mä kuvittelin, että ne kappaleet oli kaikki eri kohdista. Eivät olleet, ihan oikein olit lainannut!
slapvete
03.05.2012 20:07:24
Wradlin: Mitä muuten ovat vireongelmat virittäessä?

Trolli-suomi-trolli - sanakirjan mukaan kaveri varmaankin yrittää viitata siihen, että satulan kitkaa aiheuttava materiaali yhdistettynä tämän ns. kielikulman aiheuttamaan alaspäin suuntautuvaan paineeseen aiheuttaa sen, että kieli ei luista vapaasti satulan urassa. Siten virityskoneiston toiminta ei tunnut reagoivan "lineaarisesti" kielen kireyden kanssa. Hence the "vireongelma virittäessä."

No, eipä se kieli oikein voi ilmassakaan nollakulmaisena leijua. Eikä tuo ongelma mikään kynnyskysymys ole. Huulirasvaa (Tom Andersonin tyyliin) tai BigBendsin NutSaucea oikean kokoisiin satulauriin, ja a vot.

Mutta eiköhän tämä keskustelullinen koni ole jo pikku hiljaa valmista kamaa meetvurstiksi.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
the-Antero
03.05.2012 20:28:26

Et vieläkään vastannut että mikä lp kopio sulla oli ja montaako Gibsonia testasit?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Gabe
03.05.2012 20:47:16
-septimisti-: Itselläni esimerkiksi on hyvin valikoiva tapa kuulla vireongelmia soitellessa ja etenkin äänitellessä. Esimerkiksi itse äänitystilanteessa kaikki tuntuu olevan normaalin verrattuna vähintään viisinkertaisesti päin helvettiä ja kitaraa tekisi mieli virittää joka nuotin jälkeen.

Tämä ei ole provosoimis mielessä tarkoitettu nyt joten älä hermostu! :)

Oletko miettinyt että jos panostaisit laadukkaampiin kamppeisiin (kitarat,vahvarit..koko hoito) niin tällaiset soundi/vire ongelmat saattaisivat vähentyä? Mun kokemuksieni mukaan laadukkaissa kitaroissa ei tällaista ongelmaa ole että vire olisi jatkuvasti hukassa. Mihin minäkin olen törmännyt edullisemmissa. Toinen pointti on se että ketju on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Eli vahvistimeen kannattaa oikeasti panostaa.
hallu
03.05.2012 21:33:28 (muokattu 03.05.2012 21:34:18)
Ei jumalauta. Nyt käsi pystyyn joka ei osaa virittää kitaraansa..... no niin..... nyt sitten kipin kapin tuonne faq osioon lukemaan läpi ainakin kitaran säätötopikki ja sitten takaisin tänne keskustelemaan.

Ei tule keskustelusta mitään jos ollaan niin eri tasolla, että osa ei hallitse alkeitakaan ja osa on pitkälle edistyneitä ammattilaisia. Eihän sitä puhuta edes samaa kieltä. "Gibson on paska kun semmoinen on tavattu todistettavasti epävireessä kaupan hyllyllä".... voihan ristus sentään:-S
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)