![]() 03.05.2012 13:31:55 | |
---|---|
Morus Bassanus: Laitas ääninäytettä niin tutkitaan. Epäilen kyllä vahvasti, että sekoitat edelleen oktaavit... Jos tenori-C ei ole ilman falsettia "lähelläkään ylärajaa", niin aika vahvoilla oot tuon äänialan kanssa. :D Mulla ei ole tällä hetkellä minkäänlaista laitetta jolla ääntä nauhoittaisin. Mitäs siihen tarvitaan minimissään ja mihin ääninäytteen voisi laittaa? Oletko kanssani samaa mieltä että c5 on taajuutta noin 520 Hz? | |
![]() 03.05.2012 13:45:51 | |
timppa64: Mulla ei ole tällä hetkellä minkäänlaista laitetta jolla ääntä nauhoittaisin. Mitäs siihen tarvitaan minimissään ja mihin ääninäytteen voisi laittaa? Oletko kanssani samaa mieltä että c5 on taajuutta noin 520 Hz? Periaatteessa joo, mutta mun mielestä ei ole ylipäätään kovin hedelmällistä miettiä musiikin yhteydeyssä noita taajuusasioita. Ääninäytteen voi ottaa puhelimella, läppärin sisäisellä mikillä jne. Filen voi ladata esim. Dropboxiin, Youtubeen, mnetin Maihinnousuun... Laula nyt vaikka jotain noista edellä mainituista biiseistä niin kuunnellaan missä oktaavissa teikäläinen niitä lopulta luikauttelee. :) "It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young | |
![]() 03.05.2012 13:52:50 | |
Morus Bassanus: Periaatteessa joo, mutta mun mielestä ei ole ylipäätään kovin hedelmällistä miettiä musiikin yhteydeyssä noita taajuusasioita. Ei varmaan ole hedelmällistä mutta taajuus lienee kuitenkin se absoluuttinen totuus kun puhutaan äänten korkeuksista. Koitan nauhoittaa mutta toinen juttu on rohkenenko tällä aloittelijan äänellä niitä näytettä tänne laittaa :) | |
![]() 03.05.2012 13:53:46 | |
Minä pystyn tuottamaan c6:n falsetissa ja c5:n käyttämättä falsettia, mutta en silti pysty laulamaan Still Loving You:ta niin että se kuulostaisi hyvältä. Eli se on myös eri asia mitä ääniä pystyy tuottamaan ja että miltä korkeudelta pystyy laulamaan. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 03.05.2012 14:11:16 | |
18is9: Minä pystyn tuottamaan c6:n falsetissa ja c5:n käyttämättä falsettia, mutta en silti pysty laulamaan Still Loving You:ta niin että se kuulostaisi hyvältä. Eli se on myös eri asia mitä ääniä pystyy tuottamaan ja että miltä korkeudelta pystyy laulamaan. Näin. Samaa koskee matalia nuotteja. Multa onnistuu myös esim. kontra-H, mutta en mä kyllä biisiä sen varaan säveltäisi... ;) Ja kyllähän se taajuus on absoluuttinen totuus, mutta ääninäyte on ainoa absoluuttinen keino varmistua asiasta. "It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young | |
![]() 03.05.2012 14:20:40 (muokattu 03.05.2012 14:39:23) | |
Käyttökelpoinen rintaäänen ala on kaksi oktaavia G-g. Miten se nyt sitten merkitäänkään oikeasti :) G2-G4? Terv. Kikki Hiiri | |
![]() 03.05.2012 14:22:39 | |
Morus Bassanus: Ja kyllähän se taajuus on absoluuttinen totuus, mutta ääninäyte on ainoa absoluuttinen keino varmistua asiasta. Tai sitten jos olisi laite kotiin joka osaisi mitata äänestä taajuuden, onhan noita äänirautojakin kotitarpeisiin... | |
![]() 03.05.2012 14:28:42 (muokattu 03.05.2012 14:29:12) | |
Suoraan sanottuna mun on vähän vaikea täysin luottaa sun omaan arvioosi, riippumatta siitä millä menetelmällä se on tehty. No offence, mutta edelliset kommenttisi ovat antaneet ymmärtää, että et ole ihan kartalla näissä oktaaviasioissa. Tämä ei siis ole mitään vittuilua, nää on kyllä hankalia ja sekavia tulkittavia joskus. Monet menee sekaisin. :) Mutta jos jätkä oikeesti tempasee f5:n, niin kukaan kuoronjohtaja ei varmasti sano, että pitäs vielä vähän ylemmäs päästä. :D "It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young | |
![]() 03.05.2012 20:52:50 | |
Morus Bassanus: Näin. Samaa koskee matalia nuotteja. Multa onnistuu myös esim. kontra-H, mutta en mä kyllä biisiä sen varaan säveltäisi... ;) Minäkin ekalla laulutunnilla örisin ton kontra-H ja laulunopettaja sanoi,että olet baritoni. Eli tuo ei ole enään laulettava ääni vaikka sen pystyisi jotenkin tuottamaan. | |
![]() 05.05.2012 08:40:21 | |
Morus Bassanus: No offence, mutta edelliset kommenttisi ovat antaneet ymmärtää, että et ole ihan kartalla näissä oktaaviasioissa. Tämä ei siis ole mitään vittuilua, nää on kyllä hankalia ja sekavia tulkittavia joskus. Monet menee sekaisin. :) . :D Joo oktaavilla monet varmaan erehtyy. En ole vielä saanut aikaiseksi ääninäytettä. Tässä Lönnholmin kappaleessa kertsissä käydäänkö korkeimillaan g5:ssa vai onko tuo g4, tavuissa "su-ru-na sie.." Kertsi alkaa h-sävelestä, ja koko kappale lienee e-mollissa. http://www.youtube.com/watch?v=urHsyrWgr4c Jos tuo on g5 niin edelleen uskon että sinne saakka yletyn. | |
![]() 05.05.2012 09:54:43 (muokattu 05.05.2012 11:18:10) | |
timppa64: Tässä Lönnholmin kappaleessa kertsissä käydäänkö korkeimillaan g5:ssa vai onko tuo g4, tavuissa "su-ru-na sie.." g4 tuo on. Se tenori-c on siis tuosta vielä jonninmatkaa ylöspäin. Miesten rinta/pääreksiterin vaihtokohta on yleensä siinä e4:n kohdilla tai alle, ja Kimillä se kuuluu tuossa biisissä varsin selvästi. Hieno kappale! Eli tuosta syystä ne ykköstenorit ovat kovia jätkiä. Niiden pitää pitää pystyä laulamaan se c tuolta Minä olen muistanut -biisin yläpuolelta ilman ongelmia. Ei istu joka jampalle. EDIT: G5 löytyy vaikka tuosta biisistä 0:25 ja 2:15 kohdista: http://www.youtube.com/watch?v=AnKgvOKnIgs toinen biisi jossa on g5 kohdassa 1:45 http://www.youtube.com/watch?v=97T5QhQRYCo "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 05.05.2012 11:19:37 | |
18is9: g4 tuo on. Se tenori-c on siis tuosta vielä jonninmatkaa ylöspäin. Miesten rinta/pääreksiterin vaihtokohta on yleensä siinä e4:n kohdilla tai alle, ja Kimillä se kuuluu tuossa biisissä varsin selvästi. Hieno kappale! Eli tuosta syystä ne ykköstenorit ovat kovia jätkiä. Niiden pitää pitää pystyä laulamaan se c tuolta Minä olen muistanut -biisin yläpuolelta ilman ongelmia. Ei istu joka jampalle. EDIT: G5 löytyy vaikka tuosta biisistä 0:25 ja 2:15 kohdista: http://www.youtube.com/watch?v=AnKgvOKnIgs Olipas hyvä esimerkki ja Kim Lönnholm ei ainakaan noin korkeelle pääse. | |
![]() 06.05.2012 23:54:40 | |
Meikäläisen rintarekisterin ääniala on tällä hetkellä #F2-H4. Korkea Baritoni? Tom Jonesin biisit ainakin sopivat kuin nyrkki silmään. Hevipuolta haluaisin laulaa enemmän kuin mitään. Alemmaksihan (aina pianon alimpaan A-han) tuosta pääsee vielä esim. "wou" äänellä, mutta laulupuolta sieltä ei enään millään vedetä. Korinaa mitä lie... Korkein ääni meikäläisellä on E6. C6 on vielä semmoinen johon ei tarvitse nähdä paljoa vaivaa. | |
![]() 07.05.2012 17:44:22 | |
BlackSabbath: Meikäläisen rintarekisterin ääniala on tällä hetkellä #F2-H4. Korkea Baritoni? Tom Jonesin biisit ainakin sopivat kuin nyrkki silmään. Hevipuolta haluaisin laulaa enemmän kuin mitään. Voisko joku selventää näin noviisille mitä tarkoitetaan kun puhutaan rintarekisteristä? Sitäkö että ääni tehdään rinnasta (palleasta) käsin eikä pelkästään kurkunpäällä? | |
![]() 08.05.2012 10:47:58 | |
timppa64: Voisko joku selventää näin noviisille mitä tarkoitetaan kun puhutaan rintarekisteristä? Sitäkö että ääni tehdään rinnasta (palleasta) käsin eikä pelkästään kurkunpäällä? Rintarekisteri eli matalat äänet tuntuvat resonoivan eniten rinnassa. Laulajan tarkoitus olisi pystyä hävittämään rekisterinvaihdokset. Chest,-middle-voice,-head registers. Matalimmasta äänestä korkeimpaan ääneen ilman kuultavia vaihdoksia. Esim.sireeniharjoituksia.eeeeeeeeeeeeeeee huom samalla äänenvoimakkuudella. Tässä vaiheessa kissat ja koirat häipyvät jonnekin ja mummot soittaa poliisille. | |
![]() 08.05.2012 18:09:10 | |
Tuossa biisissä kuuluu pää- ja rintarekisterit selvästi. Tate joskus sanoikin ettei se kirjoittele mielellään biisejä jossa mennään edes takaisin niiden välillä, vaan se on hänelle ennemmin vähän kuin joko-tai. Eli alkubiisi rintarekkaria, loput enemmän tai vähemmän pääresonanssia: http://www.youtube.com/watch?v=LniY0pDQGaE "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 12.05.2012 18:44:49 | |
Tämä on varmaan pyörinyt täällä aikaisemmin mutta millä tekniikalla ja rekkarilla tämä kaveri laulaa tässä biisissä?. korkein nuotti kohdalla 3.15. steelheart http://www.youtube.com/watch?v=FxnGaURm3B8 ps.taitaa kaveri olla Tenori isolla Teellä | |
![]() 12.05.2012 19:29:36 (muokattu 12.05.2012 19:34:56) | |
locoloco: korkein nuotti kohdalla 3.15. Kuulostaa minusta tavalliselta falsetilta, eikä edes ole aivan älyttömän korkea nuotti semmoiseksi kun pystyn ottamaan sen normivolumella tässä koneen ääressä. Tuolla on lopussa sitten se miehen whistle: http://www.youtube.com/watch?v=6SwSVaLVMW0 EDIT: Mutta on tuolla steelheartin laulajalla ääni luotu tuohon hommaan, soundi on tosi hyvä ottaen huomioon kuinka korkealta se laulaa. Vähän kuin Michael Kiskellä, niin että ääni soi parhaiten vasta puhtaan päärekisterin alueella. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 13.05.2012 04:01:41 | |
18is9: Kuulostaa minusta tavalliselta falsetilta, eikä edes ole aivan älyttömän korkea nuotti semmoiseksi kun pystyn ottamaan sen normivolumella tässä koneen ääressä. Millähän äänellä Gildenlöw vetää esimerkiksi tässä: http://www.youtube.com/watch?v=lWfxJM1MF-g Kohta 4.30--> Onkohan tuo nyt sitten falsetti vai "pää-ääni"? Gildenlöw on siitä ihmesälli, että pystyy vetämään myös pirun matalalta, varmaan niitä harvoja 4 oktaavin (tai ainakin lähes) KÄYTTÄJIÄ, useampikin varmaan voi jotenkin tuottaa... | |
![]() 13.05.2012 09:51:20 | |
kansimies:Onkohan tuo nyt sitten falsetti vai "pää-ääni"?. Minun täytyy sanoa että minulle tuo ei ole ollenkaan selvä asia. On tosiaan joitain laulajia, joita tässäkin ketjussa on parissa viime postissa mainittu, joilla tuntuu päärekisteri jotenkin sulautuvan kaikkein korkeimpiin falsettiääniin ilman että siinä on mitään rajaa. Itse olen ajatellut että se tapahtuisi vähän samalla lailla kuin päärekisterin ja rintarekisterin miksaus, ja joillakin se tapahtuu luonnollisemmin kuin toisilla. Pistän tuohon alle klipin jossa lauletaan kanssa korkealta, mutta rajakohta kun mennnään korkeasta äänestä vielä korkeampaan kuuluu selvemmin. Korkeat äänet ennen "falsettia" ovat kyllä paksumpia kuin vaikkapa Kiskellä. Ääni resonoi jossain tuetyssä kohtaa kehoa, mutta kun noustaan vielä ylemmäs, resonanssi siirtyy uuteen paikkaan, ja se, kuinka taitavasti sen siirtymän tekee ja kuinka hyvin ne istuvat yhteen varmaan vaikuttaa siihen kuinka saumattomalta se kuulostaa: vaikkapa kohta 3:18 "...in the ee-heeend!". Biisin ihan loppupuolella on noita Steelheart -korkeuksia. http://www.youtube.com/watch?v=7Fx8qBPgfrA "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)