Aihe: Äänialasi?
1 2 3 4 520 21 22 23 24 25 26 27 28 29
18is9
02.05.2012 19:00:50

No on sulla korkea ääni. Miten hiton korkealle ne ykköstenorit oikein sitten vetää :D? Tuossa biisissä ei käydä kuin e:ssä siinä f:n alapuolella!

6:40 ->
http://www.youtube.com/watch?v=w9TGj2jrJk8
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
timppa64
02.05.2012 20:37:01
Kuunteleppa Scorpionsin solistia tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=3uNyPefjS88

Mielestäni käy seuraavassa h:ssa, jopa c:ssä.
Eli minun maximista 4-5 askelta ylempää.
Erehdyin kerran tuota karaokessa kokeilemaan, en toista kertaa.

Tuo alkaa olemaan tosi tenorin korkeuksia:)
timppa64
02.05.2012 21:13:11
18is9: No on sulla korkea ääni. Miten hiton korkealle ne ykköstenorit oikein sitten vetää :D? Tuossa biisissä ei käydä kuin e:ssä siinä f:n alapuolella!

6:40 ->
http://www.youtube.com/watch?v=w9TGj2jrJk8

Nyt vasta kuuntelin tuon loppuun tuosta 6:40 jälkeen.
Mielestäni tuossa lopussa käydään paljon korkeammalla kuin mainitsemasi e,
esim tasan 7 minuutin kohdalla kaveri laulaa a:ta tai h:ta, eli lähes sama kuin tuossa scorppareitten kipaleessa.
Kappale päättyy 1-viivaiseen a:han, eli noin oktaavi alemmas kuin mitä käytiin korkeimmalla.
18is9
02.05.2012 21:42:05 (muokattu 02.05.2012 21:53:11)

Onkohan mulla nyt vaan puukorvat vai missä mättää :D. Scorppareiden biisi on epävireisessä d-mollissa, laulu lähtee deestä keski-c:n yläpuolelta ja käy korkeimmillaan b:ssä. Led Zeppelin on a-mollissa, laulaja aloittaa a:sta saman keski-c:n (c4) yläpuolelta eli tenori-c:n (c5) alapuolelta ja käy korkeimmillaan e:ssä yli tenori-c:n. Led Zeppelinin laulaja noin karkeasti ottaen biisin lopussa on matalimmillaan samassa nuotissa (a vs. b) kuin Scorppareilla ollaan korkeimmillaan.

Olen jotenkin ymmärtänyt että tuo Scorppareiden biisi istuisi luonnostaan tenorille, kun siinä ei edes käydä siinä kuuluisassa c:ssä. Led Zeppelin taasen on poikkeuksellisen korkea, ja hyvin harva pystyy sen laulamaan ainakaan täysvärähteisellä päärekisterillä.

Korjatkaa nyt joku jos olen väärässä, en nyt noin väärin ole voinut noita kuulla :)!

EDIT: Scorppareissa käydään biisin lopussa d5:ssä...
kiriminni
02.05.2012 22:51:20
timppa64: Mistähän syystä tuota a440 kutsutaan a1 ja toisaalla a4 ?
a1 ilmeisesti viittaa yksiviivaiseen a:han mihin lienee tuo luku a4?

Jotkut merkkaa pianon keski-C:n:c1.Musta se ei ole loogista jos oktaavit(C-sävelet) lasketaan alusta lähtien pianon koskettimista.

On sulla korkea ääni?Oopperassa harvoin edes kirjoitetaan c5-g5 olevia säveliä.
Siis miehelle.
18is9
02.05.2012 22:55:29

kiriminni: On sulla korkea ääni?Oopperassa harvoin edes kirjoitetaan c5-g5 olevia säveliä. Siis miehelle.

No jos se Still Loving You on jäänyt vajaaksi, niin on puhuttu f4:stä. Tämä viittaisi enemmän baritonin vaikeuksiin kuin tenorin :).
SkitsoSiili
02.05.2012 23:04:46
Täytyy tuosta Still loving you:sta sanoa, että se on mun "bravuuri" karaokessa, eikä sitä tarvi edes transponoida. Biisi kulkee täysin mun mukavuusalueella, eli pystyn laulaan biisin käyttämättä pää-ääntä. Ja olen siis matala altto ts. "naistenori".
Täytyykin koittaa saada laulunäyte aikaiseksi. :)
kiriminni
02.05.2012 23:13:42 (muokattu 02.05.2012 23:17:16)
timppa64: Kuunteleppa Scorpionsin solistia tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=3uNyPefjS88

Mielestäni käy seuraavassa h:ssa, jopa c:ssä.
Eli minun maximista 4-5 askelta ylempää.
Erehdyin kerran tuota karaokessa kokeilemaan, en toista kertaa.

Tuo alkaa olemaan tosi tenorin korkeuksia:)

Mun mielestä se käy e5 jossain 4.04 kohilla.Melodia menee aika lailla aluella h3-h4.
Eli keski c oktaavi ylöspäin.
Pimputtelin tossa pianolla samaan aikaan melodiaa.
Hienosti ja puhtaasti se laulaa noi ylimmätkin äänet.
Oot kyllä koittanut karaokessa laulaa sopraanona, näin luulisin.

Ps. skitsosiilille se onkin hyvällä korkeudella.Naisalttohan on tenoria hivenen korkeampi ääniala.
timppa64
03.05.2012 06:32:08
kiriminni: Mun mielestä se käy e5 jossain 4.04 kohilla.Melodia menee aika lailla aluella h3-h4.
Eli keski c oktaavi ylöspäin.
Pimputtelin tossa pianolla samaan aikaan melodiaa.
Hienosti ja puhtaasti se laulaa noi ylimmätkin äänet.
Oot kyllä koittanut karaokessa laulaa sopraanona, näin luulisin.

Ps. skitsosiilille se onkin hyvällä korkeudella.Naisalttohan on tenoria hivenen korkeampi ääniala.

Nyt kun kuuntelin uudelleen sitä nimikkotekstin kohtaa Still Loving You niin sekö kulkeekin nelosoktaavissa b4-a4-gg, eikä b5-a5-g5 ?
Jos näin on niin olen laulanut tuota oktaavia liian korkealta, eli sopraanona.
Tuon solistin hieman kimittävä ääni aiheuttaa mulle sitten oktaavin virhearvion.

Zeppelinin kappale meniskin sitten korkeammalta kuin tämä scorppareitten.

Ei ole näköjään sävelkorva sitten ihan tarkka kun tulee oktaavin virhearvio :)
timppa64
03.05.2012 10:08:31
Vähän yllättävää mulle että tenoreitten puhdas yläraja kulkisi "vain" c5 kohdalla.

Esim tuon kappaleen mieskuoro nuotistossa sivun 2 eka rivillä ykköstenori käy g5:ssa ja kakkostenorikin e5:ssa.
Ei mitenkään poikkeavia säveliä mieskuoron tenoreille.

http://www.kuorolaulut.fi/Notes/Sam … ä-Pohjanmaan_laulu_mieskuorolle.pdf
18is9
03.05.2012 10:29:02 (muokattu 03.05.2012 10:32:30)

timppa64: Esim tuon kappaleen mieskuoro nuotistossa sivun 2 eka rivillä ykköstenori käy g5:ssa ja kakkostenorikin e5:ssa.

Sanoisin että sinulla on edelleen oktaavit sekaisin :). Kun klasaripuolella tenori vetäisee sen c5:n niin salista tippuu rappaukset seiniltä. Rokkipuolella soundi voi olla huomattavasti neitimäisempi, mikä helpottaa esim Robert Plantin laulua aika paljon.

Pistäpä youtubeen hakusanaksi tenor c. Selventänee asiaa.
18is9
03.05.2012 10:37:53 (muokattu 03.05.2012 10:40:53)

EDIT: ei mitään
Morus Bassanus
03.05.2012 10:43:11
Esim tuon kappaleen mieskuoro nuotistossa sivun 2 eka rivillä ykköstenori käy g5:ssa ja kakkostenorikin e5:ssa.

Huomaa G-avaimen alle kirjoitettu 8 = 8vb = soitetaan/lauletaan oktaavia alempaa. Mieskuoronuotit kirjoitetaan tällä tavalla, jotta nuottien lukeminen olisi sujuvampaa (ei runsaasti ala-apuviivoja jne).

http://www.music.vt.edu/musicdictionary/text1-9/8vb.html
"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young
Morus Bassanus
03.05.2012 10:47:49
Yleensäkin mieslaulajat laulavat automaattisesti ns. 8vb eli oktaavia alempaa. Lähes kaikki pop-musiikkihan on kirjoitettu diskanttiavaimelle, mutta turha niitä on lähteä kimittämään eunukkioktaavista... ;)
kiriminni
03.05.2012 10:59:57 (muokattu 03.05.2012 11:04:41)
18is9: Sanoisin että sinulla on edelleen oktaavit sekaisin :). Kun klasaripuolella tenori vetäisee sen c5:n niin salista tippuu rappaukset seiniltä. Rokkipuolella soundi voi olla huomattavasti neitimäisempi, mikä helpottaa esim Robert Plantin laulua aika paljon.

Pistäpä youtubeen hakusanaksi tenor c. Selventänee asiaa.

Oktaavit menee merkitsemistavan takia sekaisin helposti.
Pianossa ääniala menee A0-C8 eli 7 oktaavia +m3.Mun Yamahassa on keski-C merkitty c3.Tämähän on väärin.Tai miten sen nyt ottaa jos ekan c:n laskee 0 niin sitte ihan ok.
Eli pysytään siinä,että keski-C on c4.Kerrataan vielä: miehet basso E2-E4,baritoni B2-A4,tenori D3-E5.Naiset alto A3-E5,soprano C4-F6.
Huom!Nämä ovat keskimäärin.Joku pääsee noista "rajoista"hyvinkin alas tai ylöspäin.
Toivottavasti jotain selvisi.
Eikä noista rajoista kannata välittää rajojaan voi rikkoa.
Jaime Vendera(se kaveri joka rikkoi Mythbustersissa lasin rikki huutamalla 110dB) oli alunperin luokiteltu bass/baritone jonka ääni särki jo e4 kohilla.
Nythän se pystyy jopa sopraanonkin äänialalle ja esim.Rob Halfordilla on näinkin korkeaa ääntä.

Ps.Bassanus selvittikin hyvin miksi timppa64 on oktaavit sekaisin tuosta diskanttiavaimen merkistä.Kitaranuotitkin kirjoitetaan diskanttiavaimella mutta soivat äänet ovat oikeasti oktaavia matalammalla.
Case closed?
18is9
03.05.2012 11:06:02 (muokattu 03.05.2012 12:16:58)

kiriminni: Oktaavit menee merkitsemistavan takia sekaisin helposti.

Samaten rokkipuolella laulajan soundi vaikuttaa hirveästi asiaan. Voisi kuvitella että Michael Jackson laulaa korkeampaa kuin Dio, vaikka näin ei pääasiassa ole. Toisella vaan on "vähän" paksumpi soundi.

Tosiaan, jos hylätään klassisen musiikin soundi-ihanne, menettää tuo tenori-baritoni -jaottelu merkityksensä. Montserrat Caballé piti Freddie Mercuryä äänensä puolesta baritonina joka vain laulaa väkisin tenorin korkeudelta.
kiriminni
03.05.2012 11:19:27
18is9: Samaten rokkipuolella laulajan soundi vaikuttaa hirveästi asiaan. Voisi kuvitella että Michael Jackson laulaa korkeampaa kuin Dio, vaikka näin ei pääasiassa ole. Toisella vaan on "vähän" paksumpi soundi.
Näinhän se menee.Ihmisen ääni,kun resonoi eri lailla niin jokaisella on ainutlaatuinen ääni.Oikeastaan koko kroppa resonoi,kuten kitaran body.
"Vinkujilla"on paljon harmonisia ylä-ääniä(kirkkaampi soundi).Paksumpi soundi resonoi enemmän rinnassa ja kurkussa kuin päässä.
Ite koitan löytää resonointia,että paikat lähtee hampaista-vaikeaa on.
timppa64
03.05.2012 12:01:33
Morus Bassanus: Yleensäkin mieslaulajat laulavat automaattisesti ns. 8vb eli oktaavia alempaa. Lähes kaikki pop-musiikkihan on kirjoitettu diskanttiavaimelle, mutta turha niitä on lähteä kimittämään eunukkioktaavista... ;)

Okei.
Sen verran vielä että tuo alla linkkaamani A440 äänihän on oikeasti a4, taajuutta 440.
http://www.metronomeonline.com/
Tuota kun ääntelen (ja tällä kertaa en sitten erehdy oktaavilla :))
ja nousen tuosta sen 2 askelta ylös niin ollaan c5:ssa eli tenori-c:ssä, eikös vain?

Jos näin on niin mulle tuo tenori-c ei ole kyllä lähellekään yläraja, vaan
se on sitten e5 tai jopa f5.
Morus Bassanus
03.05.2012 12:42:23
timppa64: Okei.
Sen verran vielä että tuo alla linkkaamani A440 äänihän on oikeasti a4, taajuutta 440.
http://www.metronomeonline.com/
Tuota kun ääntelen (ja tällä kertaa en sitten erehdy oktaavilla :))
ja nousen tuosta sen 2 askelta ylös niin ollaan c5:ssa eli tenori-c:ssä, eikös vain?

Jos näin on niin mulle tuo tenori-c ei ole kyllä lähellekään yläraja, vaan
se on sitten e5 tai jopa f5.

Laitas ääninäytettä niin tutkitaan. Epäilen kyllä vahvasti, että sekoitat edelleen oktaavit... Jos tenori-C ei ole ilman falsettia "lähelläkään ylärajaa", niin aika vahvoilla oot tuon äänialan kanssa. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)