Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 526 27 28 29 30298 299 300 301 302
GiovanniDiRondo
02.05.2012 16:00:42

the-Antero: Maailma olisi parempi paikka jos kaikki käyttäisivät kopioita ja kitarastarat teippaisivat kitaran merkin piiloon...

Kitarastarat käyttää lavalla niitä kitaroita mitä sponsorisopimuksessa on sovittu.
Studiossa sitten Gibsonilla...
madcow2
02.05.2012 16:01:01 (muokattu 02.05.2012 16:02:43)
hallu: Kitarastarat joutuisivat maksamaan soittimistaan, jos teippaisivat logot piiloon;-)

Eeei välttämättä. Teippifirma maksais, jos teippimerkki ilmotettais joka keikalla aina siinä spiikkauksen yhteydessä. :D

Muox: tämähän tietty johtaisi siihen, että tänne ilmestyisi nopeesti tuikitärkeä teippiketju...
Möö. Koti on mun stage.
mvirta
02.05.2012 16:04:24
madcow2: Giban "kunnon mallien" (kuten LP standard/custom tai ES-335) hinnat liitelee jossain ihan omissa sfääreissä. Miksi kukaan maksaisi niin paljoa ekstraa?

Kuule, siinä vaiheesa kun olet ostanut talot ja autot ja jo pelkästään pentujen päivähoitomaksut on sen 5000 euroa vuodessa niin on aikalailla yksi lysti maksaako se kitara tonnin vai kaksi, kunhan se on juurikin semmoinen minkä haluat.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
2randpo
02.05.2012 16:06:59 (muokattu 02.05.2012 16:10:03)

Täällähän moititaan Gibsonia huonosta teknisestä laadusta vähän samaan tapaan kuin Jaguar-autoa on aina haukuttu. Molemmat ovat paitsi käyttötavaraa, myös statussymboleja. Tai siis Gibsoneista ainakin Les Paul on sitä, jo suunniteltukin kalliiksi ja hienoksi kitaraksi. Molemmat ovat/ovat olleet myös väitetysti "käsin tehtyjä."

Omassa äsgeessäni ei ole mitään vikaa. Satulan vaihdatin heti uutena epäeettisesti norsunluiseen, sattui hyvä biitti luuta kun ei ole siinäkään mitään vikaa. Mutta yleisesti ottaen, onhan Gibsoneissa vikoja samalla lailla kuin muissakin kitaroissa. Sitä en pysty arvioimaan, onko vikoja Gibsoneissa suhteellisesti enemmän kuin muun merkkisissä kitaroissa. Jotkut ehkä pystyvät.

E: Kaikki siis hyvin, Gibsonin omistamisesta huolimatta ;).
Gabe
02.05.2012 16:09:27 (muokattu 02.05.2012 16:33:04)
madcow2: itsellä ei paljoa valitettavasti oo kokemusta merkistä. Mutta se, mitä itse vierastan G-kitaroissa on, että markkinoilla on erittäin mukiinmeneviä (muun merkkisiä) kitaroita jokaiseen makuun jo hintahaarukassa 1000e plusmiinus parisataa. Miksi kukaan maksaisi niin paljoa ekstraa?

Moni osatekijöitä ja vaihtelee ostajakohtaisestikin. Minulle yksi vaikuttava tekijä on myös valmistusmaa. En halua kiinalaista/korealaista/indonesialaista/ym. edullisen tuotannon maan kitaraa. Ja kun verrataan Usa, Britannia, Eurooppa akselilla valmistettuja kitaroita niin ei Gibson niihin verrattuna mitenkään ylettömän kallis ole. Ja tuo "helvetin paljon rahaa " käsite vaihtelee myös vähän iän myötä. Kun tulee lapsi niin raha muuttuu hyvinkin suhteelliseeeksi käsitteeksi :D

Mikä kitara sinulla itselläsi sitten on ja mitkä olivat ostopäätökseen vaikuttaneet syyt?

Laulava Kylätohtori: Toinen ostaa Gibsonin, koska siinä lukee Gibson. Yksi ostaa Gibsonin, koska huomaa sen testauksen jälkeen loistavaksi kitaraksi. Kolmas ostaa jostain muusta syystä. Ja kuten omistajia, myös itse kitaroita on monenlaisia. Tässä on tavallaan vähän kaikki oikeassa ja toisaalta väärässä, riippuu, mistä kulmasta katsotaan...

Näinhän se on. Jokainenhan meistä ostaa sen kitaran minkä ostaa ihan omista syistään ja kuka meistä on sanomaan ovatko ne syyt hyväksyttäviä vaiko eivät? En minä tuomitse sitä joka ostaa edullisen kitaran jos se hänen mielestään on paras vaihtoehto... Silloin se on hänelle paras vaihtoehto :)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
madcow2
02.05.2012 18:01:02 (muokattu 02.05.2012 18:10:33)
Gabe: Minulle yksi vaikuttava tekijä on myös valmistusmaa. En halua kiinalaista/korealaista/indonesialaista/ym. edullisen tuotannon maan kitaraa. Ja kun verrataan Usa, Britannia, Eurooppa akselilla valmistettuja kitaroita niin ei Gibson niihin verrattuna mitenkään ylettömän kallis ole.

Mikä kitara sinulla itselläsi sitten on ja mitkä olivat ostopäätökseen vaikuttaneet syyt?

No, ohan tässä vajaan vuoden ollut MIJ Tokai Love Rock (LP-kopio siis). Ja lisäksi pari fenderiä ihan ns. yleisistä syistä.

Tokain ostin, koska kaipasin lespan tuhtia sointia ja sustainia - ns. humpparikitaran nälkä siis. Hintaa tuli noin 1100e ja uskallan lyödä vetoa, etten maksaisi toista mokomaa lisää vain vaihtaakseni tuon aitoon Les Paul Standardiin. Sen verran hyvin menee mun tarpeisiin.

ps. kohtuullisen tarkka kamalistaus löytyy jäsenkuvauksesta =)

pps. kun tossa aikaisemmin kyselin että kuka on valmis maksamaan ns. gibson-lisää, niin ei ollut tarkotus provosoida sen kummemmin. ihan aidosti kiinnostunut olin :o)
Möö. Koti on mun stage.
Andy Six
02.05.2012 18:12:23
madcow2: No, ohan tässä vajaan vuoden ollut MIJ Tokai Love Rock (LP-kopio siis). Ja lisäksi pari fenderiä ihan ns. yleisistä syistä.

Tokain ostin, koska kaipasin lespan tuhtia sointia ja sustainia - ns. humpparikitaran nälkä siis. Hintaa tuli noin 1100e ja uskallan lyödä vetoa, etten maksaisi toista mokomaa lisää vain vaihtaakseni tuon aitoon Les Paul Standardiin. Sen verran hyvin menee mun tarpeisiin.

Tota samaa laulua on täällä kuulunut ketjun alusta asti...:Mulla on Tokai,miksi ostaisin kalliimman Gibsonin......? Siitä huolimatta,että ollaan super-tyytyväisiä siihen omaan Tokaihin,täytyy käydä täällä alleviivaamassa ja vakuuttelemassa sen riittävyyttä verrattuna Gibsoniin....
...All the Way from Memphis...
korvaoo
02.05.2012 18:15:33
Andy Six: Tota samaa laulua on täällä kuulunut ketjun alusta asti...:Mulla on Tokai,miksi ostaisin kalliimman Gibsonin......? Siitä huolimatta,että ollaan super-tyytyväisiä siihen omaan Tokaihin,täytyy käydä täällä alleviivaamassa ja vakuuttelemassa sen riittävyyttä verrattuna Gibsoniin....

ja samanlailla ketjun alusta asti näille on itketty, ihan niinkuin oma varmuus ei riittäisikään että se Aito olisikin oikeasti parempi :) (sori provo, mutta osui niin hyvin :P)
kaikki paitsi on turhaa.
madcow2
02.05.2012 18:16:02 (muokattu 02.05.2012 18:22:57)
mvirta: Kuule, siinä vaiheesa kun olet ostanut talot ja autot ja jo pelkästään pentujen päivähoitomaksut on sen 5000 euroa vuodessa niin on aikalailla yksi lysti maksaako se kitara tonnin vai kaksi, kunhan se on juurikin semmoinen minkä haluat.

Nojoo, uskoohan sen. Opiskelijalle ne kesätyörahat on ainoa konsti ostaa kitaroita sunmuita, niin sitten ei viitsi maksaa gibson-lisää.

Semmonen huomio, että tää keskustelu on menossa kovasti "mac vs pc"-tyyppiseksi. Niissäkin piireissä on aina joku, joka arvostaa mäkkiä ja maksaa mieluusti matalatehoisesta tietokoneestaan ja alumiinikotelosta ns. apple-lisää. Siitäkin huolimatta että jotkut taas dissaa. Molempien mielipiteet on sallittuja länsimaissa, onneksi. :)
Möö. Koti on mun stage.
madcow2
02.05.2012 18:21:11 (muokattu 02.05.2012 18:21:36)
Andy Six: täytyy käydä täällä alleviivaamassa ja vakuuttelemassa

Ookooo... Mun tulkinta oli lähinnä semonen jotta multa kysyttiin mikä kitara mulla on, kun en kerran niele Giban suurehkoja hintoja. Jos koet sen alleviivailuksi, että vastaan kysymykseen rehellisesti omistavani mm. Tokain, niin omapa on asias...

ihan rauha vaan :D
Möö. Koti on mun stage.
fox
02.05.2012 18:35:15

madcow2: sitten ei viitsi maksaa gibson-lisää..

Mikäs tuo sitten on? Ei niissä hinnoissa ole ainakaan mitään tuollasta mainittu?? Ne nyt maksaa sen mitä ne maksaa.. ;)

Semmonen huomio, että tää keskustelu on menossa kovasti "mac vs pc"-tyyppiseksi.

Aijaa? Johtuisko siitä, että jotkut kokevat suorastaan "velvollisuudeksi" jopa tällaseenkin selkeästi otsikoituun appreciation threadiin saapua itkeskelemään, kuinka _väärin_ se on, että... jne. jne.. =)
Pyrkimys saattaa toki olla kääntää keskustelun suuntaa noille raiteille, että saatais tämä ei-toivottava "jutustelu" tyystin loppumaan.
On jo esitetty huolestuneisuutta siitäkin, että jotkut herkemmät saattavat jopa uskoa, että Gibson on hyvä kitara. Myös on tuotu julki, että nuo "hellankoukut" (sinänsä hupaisa ilmaus, kirjoittaja varmaan käynyt kuumana kuin hellankoukku..) on aikansa eläneitä, ja kaikin tavoin todella huonoja. Mutta eiväthän ne voi olla, koskapa sinäkin olet päätynyt 1:1 kopioon aiheesta. Olisihan sitä ollut mahdollisuus jotain omaperäistäkin designia tukea.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
lonelyplayer
02.05.2012 18:38:56
Confidentum: Pääsiäinen meni, vappu meni, meneeköhän vielä juhannuskin. Miten kauan jatkuu tämä kauniit ja rohkeat. Johtaako tämä mihinkään - onko sen tarkoituskaan. Miksi, oi miksi ?

Ei sen puoleen, kivahan tätä on Stratoa näplätessä lueskella ;)

Veikkaan että tilanne paljon pahempi, jopa seuraavanlainen:
- EU ja Nato hajonneet
- Suomi islamilainen valtio
- Gibson myyty Kiinaan ja tuotanto siirretty Pohjois-Koreaan joka johtavia teollisuusmaita onkin. Tätä ei ketjussa kukaan ole huomannut.

Ketjun aloittaja Gabe jo niin vanha ja huononäköinen että avustajan tarvitsee ketjun lukemiseen. Avustaja myös hänen sanelunsa mukaan napakan vastauksen ketjuun kirjoittaa, toruen heitä Gibson-vastaisesta mielialasta

Ei mutta jatkakaa vaan... :)
madcow2
02.05.2012 18:50:08
fox: Myös on tuotu julki, että nuo "hellankoukut" (sinänsä hupaisa ilmaus, kirjoittaja varmaan käynyt kuumana kuin hellankoukku..) on aikansa eläneitä, ja kaikin tavoin todella huonoja. Mutta eiväthän ne voi olla, koskapa sinäkin olet päätynyt 1:1 kopioon aiheesta.

Okei, oon vissiin tullut väärään ketjuun. Sori siitä. Ei mulla oo tarkoitus sen enempää härnätä. Ihan vaan oisin halunnut mukiinmeneviä perusteluja siitä, miksi LP-miehet ovat nimenomaan Gibsoniin päätyneet. Kuten sanottu, aika 1:1 ovat joten itse koin vähän oudoksi ostaa kahdesta niin samanlaisesta kepistä sen selvästi kalliimman (1100e vs 1950e). Stankku-kopio vs aito stankku siis kyseessä, kun lopunikäistä peliä etsein.

Mutta, kuten sanottu, taitaa olla parempi, että annan tän jutun olla ihan rauhassa. Mullakin voi joskus olla taas jotain ns. oikeeta kyseltävää täällä foorumilla, niin parempi koittaa vaan rauhanomaista yhteiseloa. ;)
Möö. Koti on mun stage.
Ziggy Bubba
02.05.2012 18:52:25 (muokattu 02.05.2012 18:59:23)

madcow2: Semmonen huomio, että tää keskustelu on menossa kovasti "mac vs pc"-tyyppiseksi. Niissäkin piireissä on aina joku, joka arvostaa mäkkiä ja maksaa mieluusti matalatehoisesta tietokoneestaan ja alumiinikotelosta ns. apple-lisää. Siitäkin huolimatta että jotkut taas dissaa. Molempien mielipiteet on sallittuja länsimaissa, onneksi. :)

No Mäkeistä et ainakaan tunnu kamalasti tietävän, joten ei kannata käyttää vertauskohtana (kuka ostaa Macin raudan takia, shiish).. :)

Oma "vanhempi Standard", eli Les Paul Traditional maksoi sen 1600e uutena kun Tokain vastaava olisi ollut reilun tonnin. Ei toi hintaero nyt ainakaan omalla kohdalla niin massiivinen ole, ettenkö sijoittaisi ihan mielellään erotuksen ehtaan, hyvin arvonsa ja vibansa säilyttävään asiaan. Ymmärrän toki toisen moisen valinnan myös.

Tuleeko Tokain LS/LC-sarjalaisissa mukana kova laukku? Toikin tekee hintaa.

E: Lespat perus-Studiosta ylöspäin tulee tosiaan kovan keissin kanssa.

E2: Se Tokain Standard-kopio ei muuten ole kopsu nykyisestä Stankusta, Traditional on selkeesti lähempänä ominaisuuksiltaan: Perus stanu-mallinen Lepakko ilman modernimpia tuunauksia.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
fox
02.05.2012 18:59:33

madcow2: Mullakin voi joskus olla taas jotain ns. oikeeta kyseltävää täällä foorumilla, niin parempi koittaa vaan rauhanomaista yhteiseloa. ;)

Eip siinä mitään, ainakaan en itse oo silloin(kaan) kun noita kitararemontteja sekä -virityksiä tein, koskaan erotellut kitaranomistajia "vuohiin tai lampaisiin". Myöskään en oo "alentunut" suoraan tai peitellysti toisten soittimia haukkumaan.
Eikö se sitäpaitsi ole Mnetin säännöissäkin vähän "no-no!" ja kielletty?

Tokai on varsin kelpo kitara, ei siinä mitään, mutta... jos katsotaan ketjun aihetta, saati tehdään vertailuja (tai "vertailuja") niin ehken tämä on hieman väärä ketju.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
madcow2
02.05.2012 19:03:57
Ziggy Bubba: No Mäkeistä et ainakaan tunnu kamalasti tietävän, joten ei kannata käyttää vertauskohtana (kuka ostaa Macin raudan takia, shiish).. :)

Sääh, en näköjään pysty olemaan ilman että vastaan jokaiseen tänne laitettuun postiin. Nyt on kyl viimeinen vastaus. Ehkä. :D

Lähinnä meinasin sitä, että joutavaa kädenvääntöä on. Ois ehkä pitännä laittaa taas se omenat vs appelsiinit -vertaus. Tai tokai vs gibson.

capo
Möö. Koti on mun stage.
Ziggy Bubba
02.05.2012 19:05:02

madcow2: Sääh, en näköjään pysty olemaan ilman että vastaan jokaiseen tänne laitettuun postiin. Nyt on kyl viimeinen vastaus. Ehkä. :D

Lähinnä meinasin sitä, että joutavaa kädenvääntöä on. Ois ehkä pitännä laittaa taas se omenat vs appelsiinit -vertaus. Tai tokai vs gibson.

Kyllä. Ei mennä nyt ainakaan tohon toiseen vääntelyyn tämän enempää :)
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
jii.haanpaa
02.05.2012 19:15:09
Andy Six: Tota samaa laulua on täällä kuulunut ketjun alusta asti...:Mulla on Tokai,miksi ostaisin kalliimman Gibsonin......? Siitä huolimatta,että ollaan super-tyytyväisiä siihen omaan Tokaihin,täytyy käydä täällä alleviivaamassa ja vakuuttelemassa sen riittävyyttä verrattuna Gibsoniin....

Mulle kyse on ennemminkin Gibsonin riittävyydestä(*). Tuli metsästettyä, testattua ja jätettyä aika monta CS gibsonia ostamatta ennen kuin mukaan sitten lähti nykyinen R8. Ostamisesta teki vaikeaa se, että referenssinä oli, ja on pauleista puhuttaessa yhä edelleen hieman arvokkaampi Tokai. Sillä kitaralla on yhä edelleen vekin kokoinen lovi kamanysvärin sydämessä. Varsinkin sen akustinen ja miksei sähköinenkin soundi oli jotakin sellaista, mikä nöyryytti toistaiseksi vastaantulleita Gibsoneita iisisti (hakusessa oli nimenomaan vintage-speksattu umpipauli). Siinä ei pahemmin törröttävät nauhanpäät tai nitrolakat paina. Nyt kun valtaosa Gibsoneista on kammioituja jne, niin tuollaiset asiat kuin soivat "puut" menettävät kaiketi osan merkityksestään. Toki täytyy myös sanoa, että mulla on ollut monta japsi-tokaita useammasta eri hintakategoriasta ja vain tuo yksi LS200 on sellainen, joka todella SOI, mutta se soikin sitten vaatimattomien, mutta ikiomien kokemusten perusteella ns. paremmin kuin (monta testaamaani vastaavaa) Gibson(ia).

Gibsonin ja Tokain kaulaprofiilit ovat vain niin erilaisia ja Tokai ei yksinkertaisesti sovi näppylöihin, mutta Gee sopii. Tästä syystä mulla on G ja Tokait ovat poistuneet talosta, mutta tämäkin ketju osoittaa, että näyttää olevan monenlaisia syitä valita kitaransa valmistaja.

(*) riittävyydellä en todellakaan tarkoita, että Gibson, tai mikään muukaan kitaramerkki olisi pullonkaula musiikilliselle ulosannilleni. Soittotaidottomana kamanysvärinä voin puhtaalla omallatunnolla kiinnittää huomiota teknisiin yksityiskohtiin (3,7 kiloa, eben-otelauta, umpikroppa yhdestä palasta, tiukin kaulaliitos evör, jne) tai sellaisiin varsin subjektiivisiin kokemuksiin kuin "sointi".
Gabe
02.05.2012 19:20:55
madcow2: Okei, oon vissiin tullut väärään ketjuun. Sori siitä. Ei mulla oo tarkoitus sen enempää härnätä. Ihan vaan oisin halunnut mukiinmeneviä perusteluja siitä, miksi LP-miehet ovat nimenomaan Gibsoniin päätyneet. Kuten sanottu, aika 1:1 ovat joten itse koin vähän oudoksi ostaa kahdesta niin samanlaisesta kepistä sen selvästi kalliimman (1100e vs 1950e). Stankku-kopio vs aito stankku siis kyseessä, kun lopunikäistä peliä etsein.

Rauha rauha, en mä ainakaan härnääntynyt :) Ihan mielenkiinnosta kysyin. Sun kamalistauksen kun luin niin äkkiseltään laskin että Kun Gibson stankun saa hyvällä diilillä/tinkaamisella 1500-1600€ ja jos maksoit Tokaista 1100€ ja jos laskee hyvän kovan laukun päälle niin 1200€.. .hintaeroa jää näinollen 300-400€. Väitän että Gibson säilyttää jälleenmyynti arvonsa huomattavasti paremmin. Joten mun mielestä se olisi näinollen parempi sijoitus kun puhutaan näin kalliista esineistä. Siinä oli minun mielipiteeni tälleen ihan rauhallisesti perusteltuna. :) Ja jos budjetti on tiukka niin olisin katsonut käytettyä Gibsonia jolloin hintaero olisi ollut vieläkin pienempi. Tokai on hyvä kitara silti myös, en tarkoita sitä kieltää.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)