Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten sisäistät kitaran otelaudan?
1 2 3
eleeton
28.04.2012 10:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman metafyysinen kysymys, ja suunnattu varsinkin niille teistä jotka ovat sillä tasolla että kykenette ns. shred sooloihin, meidän tavallisten kuolevaisten silmin yli-inhimillisiin suorituksiin? (Ambitus, Dr. Lecter, etc)
 
Aiheeseen liittyen pieni pätkä http://www.youtube.com/watch?v=4crt7yubBAI
 
Kuuletko siis musiikin päässäsi ja osaat tuottaa sen suoraan käsilläsi, kitara on vain työkalu jolla sisäinen musiikki tulee ulos?
 
Vai onko kaikki sinulle vain sarja lickejä jotka ovat lihasmuistissa ja laittamalla niitä peräkkäin saat ulos myös improvisoidessa sen mitä haluat?
 
Näetkö otelaudan nuotteina ja ajattelen musiikin nuotteina, tai kenties intervalleina, etäisyyksinä sävelestä toiseen?
 
Video soitosta olisi kiva perustelun yhteyteen :)
 
Juzpe
28.04.2012 11:54:30 (muokattu 28.04.2012 11:57:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole sen kummemmin asiaa sisäistänyt... muuta kuin sellaisella periaatteella, että kielet on viritetty kvartin päähän toisistaan paitsi G-H suuren terssin, jokainen nauhaväli on puolisävelaskelta ja matalat äänet löytyvät paksuilta kieliltä läheltä satulaa, korkeat taas ohuilta kieliltä otelaudan toisesta päästä.
 
En myöskään kyklene shred-sooloihi, yli-inhimillisiin suorituksiin tai muuhunkaan noituuteen. Soitan samoja juttuja ja samoilla linjoilla (yritän siis soittaa kontekstiin sopivia melodioita, sointuja ja/tai rytmejä) sekä nopeasti, että hitaasti soittaessani. Riippuu yleensä biisistä, basistista ja rumpalista, millä otteella kulloinkin yritän toimia orkesterin osana.
 
Sitä räpläystä löytyy maihinnoususta ja profiilissani olevasta URL-osoitteesta.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
Zeeboo
28.04.2012 15:55:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rutista A4 paperista pallo ja heitä se muutaman metrin päässä olevaan roskikseen. Ei mikään ihmeellinen temppu? Miteippä KAIKKEA mitä tuohon heittoon ja osumaan kuuluu. Paperitollon muotokertoimen ja ilman tiheyden summan vaikutus kappaleen hidastuvuuteen vs tarvittava alkunopeus, että pallo lentää parinkymmenen sentin toleranssilla just sopivan matkan. Käsi-silmä-koordinaatio jne jne. Kuitenkin temppu on simppeli, eikä mitään noista tarvitse alkaa pähkimään. Suoritus kokonaisuudessaan on niin moneen kertaan toistettu joko sellaisenaan tai jonkin asteisena muunnoksena, että se on muuttunut automaatioksi.
 
Aivan samalla tavalla: soittaessa soitetaan, eikä funtsata suorituksen ja välineen suhdetta.
 
White men can't Monk
hallu
28.04.2012 18:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No itse en osaa soittaa ainakaan mainitulla tavalla. Itse olen jonkin verran pakottanut itseni opiskelemaan otelautaa nuotteina, mutta nuoteissa ei oikein ole mieltä jos niitä ei saman tien sijoita viivastolle joten tuo luku ja kirjoitustaito on oma juttunsa joka on työn alla vähän taka-alalla. Asteikot pyrin hahmottamaan intervalleina, vaikka jonkin verran ne näyttäytyvät sellaisina sormituskuvioina otelaudalla, mutta kohti intervalleja pyritään.
 
Kyllähän se omassa arvomaalimassani soisi musiikin kulkevan soittajan aivojen kautta. Lihasmuisti on rutinoituneen keikkatyöläiselle varmaan se pelastus, että voi jättää kropan keikkapaikalle soittamaan sen tylsän keikan ja liitää itse sielunsa siivin johonkin aurinkoon.
 
Itse harjoittelen tietoista soittamista soittamalla valmiita melodioita ja viimeaikoina olen myös yrittänyt hyräillä melodiaa soittamisen eteen. Tämä kyllä mielestäni edistä otelaudankin tuntemusta ja jonkinverran jo alkaa melodista tunnistamaan sen asteikonkin ainakin toisinaan.
 
Kyllähän niitä lemppari likkejä tulee pudoteltua ihan liian kanssa, mutta siitä tässä kaiken aikaa eroon pyritään.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Minushuman
28.04.2012 20:04:45 (muokattu 28.04.2012 20:05:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä mä oon aina itsekin miettinyt, miten pystyy soittamaan reaaliajassa ulos sen musiikin mitä päässä kuulee? Mä voin "laulaa", vislailla tai hyräillä jonkun lickin helposti, mutta mulla menee oikeasti 1-10 yritystä löytää sen lickin jokainen sävel otelaudalta. Eli, kun kuulen sävelen tiedän sen olevan vain jossainpäin otelautaa. Matalemmat lähempänä lapaa, korkeammat lähempänä kaulamikkiä. Ja kitaransoittoa on tullut harrasteteltua reilu 20-vuotta. Improvisointi ei vain ole mun juttu. Kai se on pakko uskoa.
 
E:typoja
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Krice
28.04.2012 20:36:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: mutta mulla menee oikeasti 1-10 yritystä löytää sen lickin jokainen sävel otelaudalta.
 
Intervalleja kannattaa opetella. Kitara on vähän sekava soitin kuten kaikki kielisoittimet, koska jokainen kieli alkaa eri sävelestä (paitsi e ja e), mutta kannattaa vain ajatella jokaista kieltä erikseen ja sitä, että ne ovat eri kohdassa asteikossa. Jos vertaa pianoon, niin pianossa on vain yksi "kieli", joka muodostuu paineltavista palikoista muutaman oktaavin verran pianon koosta riippuen.
 
tender.insanity
28.04.2012 20:39:51 (muokattu 28.04.2012 20:41:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Tätä mä oon aina itsekin miettinyt, miten pystyy soittamaan reaaliajassa ulos sen musiikin mitä päässä kuulee? Mä voin "laulaa", vislailla tai hyräillä jonkun lickin helposti, mutta mulla menee oikeasti 1-10 yritystä löytää sen lickin jokainen sävel otelaudalta. Eli, kun kuulen sävelen tiedän sen olevan vain jossainpäin otelautaa. Matalemmat lähempänä lapaa, korkeammat lähempänä kaulamikkiä. Ja kitaransoittoa on tullut harrasteteltua reilu 20-vuotta. Improvisointi ei vain ole mun juttu. Kai se on pakko uskoa.
 
Aika pitkälti samaa ajattelen omasta soitostani.
 
Toisaalta, osaan hyvin visualisoida päässä melodioita ja kitaran soittoa. Eli mietin miten soittaisin jotain juttua ja sitten istahdan kitaran kanssa, niin hyvin menee.
 
Onhan nuo aika saman tyyppisiä asioita, muttei kuitenkaan ole :-|
 
EDIT: Selvennetään sen verran, että jos hyräilen vain melodiaa niin se ei helposti tule kitaralla. Jos taas ajattelen kyseisen melodian soittamalla kitaraa, niin sitten menee.
 
lonelyplayer
28.04.2012 21:12:03 (muokattu 29.04.2012 07:14:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eipä mittään kuitenkaan sitten.
 
korvaoo
30.04.2012 16:53:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli piiiitkästä aikaa tossa rävellettyä suoraan nuoteista ja pitää sanoa että h****n huonosti sisäistän otelaudan :D lähinnä se on perus duuriasteikon kautta väännettynä ja sitten vaan toivotaan että sormet osuu ees liki mitä pitäis :P
 
kaikki paitsi on turhaa.
Zeeboo
30.04.2012 18:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

korvaoo: Tuli piiiitkästä aikaa tossa rävellettyä suoraan nuoteista ja pitää sanoa että h****n huonosti sisäistän otelaudan :D lähinnä se on perus duuriasteikon kautta väännettynä ja sitten vaan toivotaan että sormet osuu ees liki mitä pitäis :P
 
Itse treenasin joskus pässiäksiisinä asteikkoja ja sormituksia: umpimähkään valittu asema ja kaikki duurit alimmasta asteikon äänestä per asema ylimpään asemaa vaihtamatta.
 
Intervalleja treenasin sellaisella "mielikuvaharjotteella", että ilman soitinta pähkäsin sointujen äänet ja soitettavat käännökset/ hajoitukset. Tyyliin C#maj9#11.... perusääni 5. kielellä 4.nauha, suuri terssi 4. kielelle 3.nauhalle, kvintti pois, maj7 3. kieli, ysi kakkoselle ja #11 ekalle jne... Ideana oli treenata otelaudan "maantiedettä" niin, että mille tahansa äänelle asemassa pystyi "näkemään" kaikkien muiden saman aseman äänien suhteen sointuäänenä tai soinnun lisä-äänenä. The Only Complelte - systeemihän pelaa suunnilleen tällä tavalla.
 
Vähän työlästä ja aikaa vievää, mutta hemmetin tehokasta. Ei minusta mitään häikäisevää soittajaa tullut, mutta primavista on ihan kohtalainen. Sointuja ei sen kummemmin tarvitse äpslätä, se hyöty tuosta pähkäilystä oli.
 
White men can't Monk
korvaoo
30.04.2012 18:43:48 (muokattu 30.04.2012 18:46:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Itse treenasin joskus pässiäksiisinä asteikkoja ja sormituksia: umpimähkään valittu asema ja kaikki duurit alimmasta asteikon äänestä per asema ylimpään asemaa vaihtamatta.
 
Intervalleja treenasin sellaisella "mielikuvaharjotteella", että ilman soitinta pähkäsin sointujen äänet ja soitettavat käännökset/ hajoitukset. Tyyliin C#maj9#11.... perusääni 5. kielellä 4.nauha, suuri terssi 4. kielelle 3.nauhalle, kvintti pois, maj7 3. kieli, ysi kakkoselle ja #11 ekalle jne... Ideana oli treenata otelaudan "maantiedettä" niin, että mille tahansa äänelle asemassa pystyi "näkemään" kaikkien muiden saman aseman äänien suhteen sointuäänenä tai soinnun lisä-äänenä. The Only Complelte - systeemihän pelaa suunnilleen tällä tavalla.
 
Vähän työlästä ja aikaa vievää, mutta hemmetin tehokasta. Ei minusta mitään häikäisevää soittajaa tullut, mutta primavista on ihan kohtalainen. Sointuja ei sen kummemmin tarvitse äpslätä, se hyöty tuosta pähkäilystä oli.

 
haiskahtaa mun entisajan opiskelulta, se 10-15 vuotta ajattelematta musiikkia kyllä teki tehtävänsä ja enköhän mie ole jo luovuttanut tuon suhteen :) hyvä harrastus on kuitenkin hyvä harrastus ja tosissaan rypistetään sitten jossain muualla :)
edit: ilo oli kyllä huomata että edelleen muistan melkosen määrän sointuja, joskin käännökset on kyllä ihan totaalihukassa noista jazz soinnuista, vaan väliäkö tolla, aina keksii jotain kivaa :)
 
kaikki paitsi on turhaa.
cr4b
30.04.2012 19:16:50 (muokattu 30.04.2012 19:30:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon viime aikoina treenannut silleen, että menen tietyssä sävellajissa kaikki kolmisointujen käännökset läpi ympäri kaulaa, samalla nimeten niihin kuuluvat äänet. Se on auttanut hahmottamaan asteikkoja kolmiulotteisemmin. Eli sen sijaan että menisin asteikkoa ylöspäin yhdellä kielellä, menenkin kolmella kielellä. Jos on tottunut soittelemaan asema"bokseissa" niin tämä avartaa maailmaa.
 
Otetaanpa esimerkki B-mollissa:
 

-0-2-3-5-7-9--10-
-2-3-5-7-8-10-10-
-2-4-6-7-9-11-12-
-----------------
-----------------
-----------------

A-duuri: A C# E, B-molli: B D F#, C#-dimi: C# E G jne.
ja sitten käännökset

-0-2-3-5-7-9-10-
-0-2-3-5-7-8-10-
-0-2-4-6-7-9-11-
----------------
----------------
----------------

Em: E G B, F#m: F# A C#, G: G D B jne.
 
Ja sama homma vielä toisilla käännöksillä ja kaikilla kieliryhmillä. Tajuatte varmaan pointin.
 
Alussahan tuohon meni ikä ja terveys miettiä noi kaikki, mutta kun sitä on tehnyt muutaman kk:n niin nyt pystyy jo aika nopeasti lurittelemaan ne kaikki läpi.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Zeeboo
30.04.2012 20:47:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

korvaoo: haiskahtaa mun entisajan opiskelulta, se 10-15 vuotta ajattelematta musiikkia kyllä teki tehtävänsä ja enköhän mie ole jo luovuttanut tuon suhteen :) ..
 
-80 luvun alkuhämärissä tätä äksiisiä itsekin pidin, ja 10+ vuotta oli puikot nurkassa kunnes taas piti romppeista pölyjä puhallella. Mutta niinhän tämä soittohomma on kuin huuliherpes: vähäksi aikaa voi olevinaan unohtaa ja olla ajattelematta, mutta väistämättä välillä pintaan pullahtaa.
 
White men can't Monk
-Dr.DW-
30.04.2012 22:30:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: Hieman metafyysinen kysymys, ja suunnattu varsinkin niille teistä jotka ovat sillä tasolla että kykenette ns. shred sooloihin, meidän tavallisten kuolevaisten silmin yli-inhimillisiin suorituksiin? (Ambitus, Dr. Lecter, etc)
 
Aiheeseen liittyen pieni pätkä http://www.youtube.com/watch?v=4crt7yubBAI
 
Kuuletko siis musiikin päässäsi ja osaat tuottaa sen suoraan käsilläsi, kitara on vain työkalu jolla sisäinen musiikki tulee ulos?
 
Vai onko kaikki sinulle vain sarja lickejä jotka ovat lihasmuistissa ja laittamalla niitä peräkkäin saat ulos myös improvisoidessa sen mitä haluat?
 
Näetkö otelaudan nuotteina ja ajattelen musiikin nuotteina, tai kenties intervalleina, etäisyyksinä sävelestä toiseen?
 
Video soitosta olisi kiva perustelun yhteyteen :)

 
Itsehän rummutuksessa vielä aloittelija olen. Mutta rummuillakin, usko pois, saa eri nuotteja. Jos se on rummuilla pohjaton suo, niin on se kyllä nauhattomallilla kitaroillakin. Esim. reunastahan tulee tottakai eri ääni, kuin keskeltä. Rokkihan ei tietenkään moisia nyansseja kumartele. Mutta suvanneosuudet kyllä vaatii jonkinlaista "hienotietoutta", että mistä kohdasta mitäkin rumpua saat sen halutun äänen. Viritys jos on vaikka setin aikana löystynyt, niin sitten pitää miettiä kuudestoistaosanuotin välissä, että miten jatkat -musiikin kuulostaessa siltu upealta.
Vähän sama juttu, kun soolovinkasun jälkeen skeba ei ookkaan just siinä, missä pitäs.
Nämä tekijät erottaa tekijät ja proot.
 
"Alcoholic? I prefer, drinking enthusiast!" =D
Gabe
02.05.2012 08:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle kyse on varmaankin aika pitkälti lihasmuistista. En tätä juurikaan pysähdy analysoimaan toi pohtimaan vaan annan mennä vain. Tottakai sitä musiikkia myös "kuulee" päässään etukäteen. Niinkuin tuossa aiemmin joku totesikin että se on niin monta kertaa toistettujen juttujen summa ettei sitä oikein mieti tarkkaan.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Stradlin
02.05.2012 16:17:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En sisäistä.
 
"Voi elämä teidän kanssa oikeasti. Joku erottuu vähän noista teidän massamielipiteistä niin sitten heti ollaan oven takana hiilihankojen ja soihtujen kanssa." - M4ss3 m/
Minushuman
05.05.2012 20:38:20 (muokattu 05.05.2012 20:41:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Intervalleja kannattaa opetella.
 
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Tai miten tätä käytännössä harjoitellaan?
 
E: Olen siis kuullut tämä lauseen aiemminkin, enkä oikein hokannut mitä tolla haluttiin sanoa. Kyllä mä tiedä miltä oktaavi kuulostaa jne, mutta kun niitä pitäisi soveltaa 200+ bpm 16-osa tiluna ja kaikki on enempi vähempi lihasmuistissa. Kuinkas homma sitten etenee?
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
korvaoo
05.05.2012 21:16:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Tai miten tätä käytännössä harjoitellaan?
 
E: Olen siis kuullut tämä lauseen aiemminkin, enkä oikein hokannut mitä tolla haluttiin sanoa. Kyllä mä tiedä miltä oktaavi kuulostaa jne, mutta kun niitä pitäisi soveltaa 200+ bpm 16-osa tiluna ja kaikki on enempi vähempi lihasmuistissa. Kuinkas homma sitten etenee?

 
itelle intervallit on enempi nuottisklaavin tuntemusta kun otelaudan, otelauta tulee jollain tapaa lihasmuistista ja intervallit kun osaa ottaa kaulalta, niin siinähän se melki soittaminen nuotesta onkin :)
 
kaikki paitsi on turhaa.
lonelyplayer
05.05.2012 21:43:30 (muokattu 06.05.2012 10:17:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

virhe
 
lonelyplayer
05.05.2012 21:54:30 (muokattu 06.05.2012 10:20:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Mulle kyse on varmaankin aika pitkälti lihasmuistista. En tätä juurikaan pysähdy analysoimaan toi pohtimaan vaan annan mennä vain. Tottakai sitä musiikkia myös "kuulee" päässään etukäteen. Niinkuin tuossa aiemmin joku totesikin että se on niin monta kertaa toistettujen juttujen summa ettei sitä oikein mieti tarkkaan.
 
Jotenkin mullakin oli/on näin. Myöhemmin kun tunteja otti ja alkoi liikaa miettiä mitä parhaillaan tekee niin heti alkoi soitto mennä väkinäiseksi ja pieleen.
Rock-kitaran soitto on 100% tunnetta ja fiilistä.
 
En kuitenkaan tarkoita sitä että teoria huono asia olisi...mutta kun sen kerran sisäistää... :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «