Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko kukaan modannut Fenderin volumepotikkaa?
1
hallu
29.04.2012 14:18:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi vähän huollattaa tuota Fender BluesDeVilleä ja ajattelin, että josko samalla vaihdattaisi sen lineaariset volume- ja masterpotikat helpompikäyttöisiin logaritmisiin potikoihin. Kimmokkeen tähän sain kun kokeilin käyttää vahvistinta soittamalla Koch Pedaltonea suoraan Fenderin päätteeseen ja tajusin kuinka paljon helpompaa ja luontevampaa volumea on hallita logaritmisella potikalla.
 
Tuumasin ettei kai potikan vaihto niin kummoinen askare ole Uraltonelle. Tietääkö joku menettääkö tuon potikan mukana jotakin? tai onko siitä jotakin muuta haittaa? Kannattaako siihen ryhtyä? tai onko joku peräti toteuttanut tämmöisen operaatian?
 
Mielessä kytee kuitenkin epäilys, että jokin syy Fenderillä on ollut näiden lineaaristen potikoiden käyttöön. Nämä on niin surkeat käytettävyydeltään, että niistä on pakko saada jotakin merkittävää hyötyä että asiakasta tällaisilla kiusataan.
 
Joten kertokaa kannattaako Fenderin potikat vaihdattaa? niin ja kertokaa onko näissä uusissa Mexiko malleissa sama juttu?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
s151669
29.04.2012 19:04:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahat kielet väittävät että syy lineaarisiin potikoihin on kaupallinen: kun laitos kaupassa kokeillessa tuuttaa jo vola kakkosella melkein täysillä, syntyy mielikuva todellista tehokkaammasta laitteesta.
 
Antikitarasankari
Ikosaedri
29.04.2012 19:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Pahat kielet väittävät että syy lineaarisiin potikoihin on kaupallinen: kun laitos kaupassa kokeillessa tuuttaa jo vola kakkosella melkein täysillä, syntyy mielikuva todellista tehokkaammasta laitteesta.
 
Tuopa se syy saattaa jopa olla, ellei lineaariset ole paljontilattuna halvempia. Muuta eroahan noilla ei ole, kuin vastusarvon muuttumisjyrkkyys, että kokeiluun vaan ja sitten raporttia tänne ;)
 
hallu
29.04.2012 20:42:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Pahat kielet väittävät että syy lineaarisiin potikoihin on kaupallinen: kun laitos kaupassa kokeillessa tuuttaa jo vola kakkosella melkein täysillä, syntyy mielikuva todellista tehokkaammasta laitteesta.
 
Joo, mutta ei se ole sen tehokkaampi loppupelissä, se potikka toimii vain eri tavalla. Mulla on tuossa toinenkin kuuskytwattinen jossa on logaritminen potikka ja kyllä se tööttää ihan yhtä kovaa kun vääntää, mutta sitä pitää vääntää vaan vähän enempi eli käyttö on jotenkin normaalimpaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
29.04.2012 20:46:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikosaedri: Tuopa se syy saattaa jopa olla, ellei lineaariset ole paljontilattuna halvempia. Muuta eroahan noilla ei ole, kuin vastusarvon muuttumisjyrkkyys, että kokeiluun vaan ja sitten raporttia tänne ;)
 
Joo tässä voi mennä vielä tovi, mutta kirjoittelnpa sitten kokemuksia ja senkin mitä tuli maksamaan. Ei tuo varmaan vahvistimen jälleenmyyntiarvoon vaikuta muuta kuin parantaa vaan sitä:-) , vaikka eipähän mun vehkeet ole tähänkään saakka olleet myynnissä (ainkaan usein). Niin no, tämä BluesDeVille on kyllä vähän liian tuhti mörssäri kotikäyttöön joten ehkä tän vois myydäkin ja katella jonkin pienemmän laadukkaan vahvarin. Esim. Blues junior tai Champ57 tms. voisi olla. Romu virosta tai kysyisi Bluesoundilta paljonko laadukas pikkuinen bluesvahvari maksaisi. No kahtottaan nyt ei tässä hätää ole, vaihdetaan noi potikat niin ehkä tuo onkin ihan hyvä sitten;-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
s151669
29.04.2012 21:59:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo, mutta ei se ole sen tehokkaampi loppupelissä, se potikka toimii vain eri tavalla.
 
Niinhän mä just sanoin :)
 
Antikitarasankari
hallu
29.04.2012 23:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Niinhän mä just sanoin :)
 
No niinpä tosiaan sanoit:-D mulla oli nyt aivot jollain lakisääteisellä kahvitauolla. Sorry.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
29.04.2012 23:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä idea :) Kerros tosiaan sit millainen on käytännössä. Äkkiseltään ajateltuna tuntuu miellyttävämmältä.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
fox
29.04.2012 23:56:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikosaedri: Tuopa se syy saattaa jopa olla, ellei lineaariset ole paljontilattuna halvempia. Muuta eroahan noilla ei ole, kuin vastusarvon muuttumisjyrkkyys, että kokeiluun vaan ja sitten raporttia tänne ;)
 
Lineaarisilla potikoilla todella on hintaetu, lie valmistusvaiheessa sen "logaritmisen" vastusradan "kartuttaminen" sitten sen verran työläämpää. Ja valmistajan kyseessä ollen määrät on sellaisia, että siitä kyllä jonniin verran sitä kustannushyötyä tulee.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
30.04.2012 08:01:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Pahat kielet väittävät että syy lineaarisiin potikoihin on kaupallinen: kun laitos kaupassa kokeillessa tuuttaa jo vola kakkosella melkein täysillä, syntyy mielikuva todellista tehokkaammasta laitteesta.
 
Tämä voi hyvinkin olla yksi syy, mutta tässä voi kyllä käydä toisinkin päin, jos on ostamassa vahvaria kotiin. Tulee mielikuva aivan liian tehokkaasta vahvistimesta.
 
Mutta btw, Hallu. Ehkä olen jossain tätä jo kysynyt, mutta onko tuo BluesDeVille liian äänekäs peli kotisoittoon? Tarkemmin sanottuna saako hyvää saundia sellaisella volumella, ettei kuulosuojaimia tarvita? Olikos tuo muuten sama kone kuin Hot Rod Deluxe, mutta 4 x 10" elementeillä?
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
hallu
30.04.2012 10:01:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tämä voi hyvinkin olla yksi syy, mutta tässä voi kyllä käydä toisinkin päin, jos on ostamassa vahvaria kotiin. Tulee mielikuva aivan liian tehokkaasta vahvistimesta.
 
Mutta btw, Hallu. Ehkä olen jossain tätä jo kysynyt, mutta onko tuo BluesDeVille liian äänekäs peli kotisoittoon? Tarkemmin sanottuna saako hyvää saundia sellaisella volumella, ettei kuulosuojaimia tarvita? Olikos tuo muuten sama kone kuin Hot Rod Deluxe, mutta 4 x 10" elementeillä?

 
Kotisoitto on tietenkin vähän liukuva käsite. Sanotaanko, että normaali kerrostalossa vaatii erityisjärjestelyitä ja harkintaa tuon käyttö. Hyvät soundit siitä lähtee myös kotona, mutta tämä vahvistin on liian tehokas kotikäyttöön ja olisi parhaimmillaan isolla areenalla. Treenikämpälläkin tämä talloo aika helposti muut jalkoihinsa jos rummut tulee ilman vahvistusta. Keikalla äänimiehet on yleensä repineet pelihousunsa kun tätä on yrittänyt avata pikkuisen enemmän (se nyt on lopulta järjestelykysymys). Tuo lineaarinen potikka tässä vahvistimessa toimii niin, että vahvistin alkaa aueta siinä kakkosen ja kolmosen tietämissä (himassa pyrin soittamaan siinä ykkösen ja kakkosen välissä kakkosen ollessa kerrostaloon jo aika kova ääni) treenikämpällä soittelen yleensä siinä kolmosella tai vähän alle. Headroom loppuu siellä vitosen tietämissä jonka jälkeen myöskään äänen paine ei juuri nouse vaan sen jälkeen saundi vain kompressoituu ja säröytyy. Potikan käyttöalue on siis suunnilleen ykkösestä kutoseen ja realistisesti sitä voi käyttää reeniksissä ja keikalla ykkösestä kolmoseen ja kotona ykkösestä kakkoseen. Vahvistin on hyväsoundinen mutta nuo lineaariset potikat on ihan tuonelasta. Niin, minun mielestä tämä siis on liian iso kotikäyttöön, mutta en ole vain raaskinut luopua tästä kun tykkään näistä soundeista.
 
Tämä on HodRod sarjaa, mutta nämä DeVillet ovat Deluxien isoveljiä elikkäs Deluxesta seuraava koko. Deluxe on 40wattinen ja DeVille on 60 wattinen. DeVillejä saa 2 x12 tai 4 x 10. Deluxen elementtien määrää en ole tullut katsoneeksi. HodRod DeVille ja Blues DeVille ovat samoja vahvistimia, mutta HodRodissa on se "more drive" kytkin lisänä kun Blues DeVillessä on vain yksi särö (joka kylläkin on aikas hyvä ja sopivasti buustattuna hyvinkin rock) niin ja Blues DeVille on tveed päällysteellä kun HoDRodi on päällystetty tolexilla. Tyyppäsin kerran tommosta Deluxea ja minusta se oli varsin samanlainen soundeiltaan kuin DeVillekin ja potikat siinä oli ihan samat ja samalla tavalla aseteltu. Olen itse asiassa miettinyt, että Deluxe tai vielä paremmin BluesJuniori sopisi mulle kotikäyttöön paremmin. Tuo minun vahvistin on sitä vanhempaa amerikan sarjaa joka eroaa näistä uusista nähdäkseni ainoastaan siinä, että siinä ei ole bias trimmeriä ja nappulat pikkuisen eri tavalla aseteltu, mutta ihan sama vehje muuten. Tuumasin, että jos nuo potikat vaihdattaa, niin samalla sen biastrimmerinkin siihen asennuttaisi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
30.04.2012 10:48:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kotisoitto on tietenkin vähän liukuva käsite. Sanotaanko, että normaali kerrostalossa vaatii erityisjärjestelyitä ja harkintaa tuon käyttö. Hyvät soundit siitä lähtee myös kotona, mutta tämä vahvistin on liian tehokas kotikäyttöön ja olisi parhaimmillaan isolla areenalla. Treenikämpälläkin tämä talloo aika helposti muut jalkoihinsa jos rummut tulee ilman vahvistusta. Keikalla äänimiehet on yleensä repineet pelihousunsa kun tätä on yrittänyt avata pikkuisen enemmän (se nyt on lopulta järjestelykysymys). Tuo lineaarinen potikka tässä vahvistimessa toimii niin, että vahvistin alkaa aueta siinä kakkosen ja kolmosen tietämissä (himassa pyrin soittamaan siinä ykkösen ja kakkosen välissä kakkosen ollessa kerrostaloon jo aika kova ääni) treenikämpällä soittelen yleensä siinä kolmosella tai vähän alle. Headroom loppuu siellä vitosen tietämissä jonka jälkeen myöskään äänen paine ei juuri nouse vaan sen jälkeen saundi vain kompressoituu ja säröytyy. Potikan käyttöalue on siis suunnilleen ykkösestä kutoseen ja realistisesti sitä voi käyttää reeniksissä ja keikalla ykkösestä kolmoseen ja kotona ykkösestä kakkoseen. Vahvistin on hyväsoundinen mutta nuo lineaariset potikat on ihan tuonelasta. Niin, minun mielestä tämä siis on liian iso kotikäyttöön, mutta en ole vain raaskinut luopua tästä kun tykkään näistä soundeista.
 
Tämä on HodRod sarjaa, mutta nämä DeVillet ovat Deluxien isoveljiä elikkäs Deluxesta seuraava koko. Deluxe on 40wattinen ja DeVille on 60 wattinen. DeVillejä saa 2 x12 tai 4 x 10. Deluxen elementtien määrää en ole tullut katsoneeksi. HodRod DeVille ja Blues DeVille ovat samoja vahvistimia, mutta HodRodissa on se "more drive" kytkin lisänä kun Blues DeVillessä on vain yksi särö (joka kylläkin on aikas hyvä ja sopivasti buustattuna hyvinkin rock) niin ja Blues DeVille on tveed päällysteellä kun HoDRodi on päällystetty tolexilla. Tyyppäsin kerran tommosta Deluxea ja minusta se oli varsin samanlainen soundeiltaan kuin DeVillekin ja potikat siinä oli ihan samat ja samalla tavalla aseteltu. Olen itse asiassa miettinyt, että Deluxe tai vielä paremmin BluesJuniori sopisi mulle kotikäyttöön paremmin. Tuo minun vahvistin on sitä vanhempaa amerikan sarjaa joka eroaa näistä uusista nähdäkseni ainoastaan siinä, että siinä ei ole bias trimmeriä ja nappulat pikkuisen eri tavalla aseteltu, mutta ihan sama vehje muuten. Tuumasin, että jos nuo potikat vaihdattaa, niin samalla sen biastrimmerinkin siihen asennuttaisi.

 
Ehkä tuo sitten on vähän äänekäs, vaikka omakotitalossa asunkin. Deluxe reverb eniten himottaisi, mutta joku kunnon Fenderin putkicombo tekisi mieli kotiinkin hommata. DR olisi vain 22 wattia ja ilmeisen hyvä saundinen. Ei uskalla käydä kokeilemassa, ettei tule tehtyä mitään hätäisiä budjetille vahingollisia ratkaisuja. Ellei sitten pistä Marshallin Vintage Modernia kiertoon.... kiinnostaisko? ;)
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Zeeboo
30.04.2012 13:20:14 (muokattu 30.04.2012 14:12:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannataisko kokeilla sellaista temppua, että kytket volumepotikan liu'ulta vastuksen maihin? Tämä temppu tekee kytkyn jännitteen jaosta kääntökulman funktiona logaritmisen.
 
Vastuksen arvo jos on puolet tai alle puolet potikan päitten välisestä resistanssista, alkaa säätökäyrä menemään mukavasti mutkalle.
 
Äkkisiltään Excelillä laskeskellut potikan ulostulosta saatavien jännitteiden suhteelliset käppyrät:
http://muusikoiden.net/dyn/users/99293.jpg
 
Kuvassa suorempi vastaa 1:1 potikan ja vastuksen suhdetta. Sinisessä käyrässä kiinteä vastus on 1/3 potikan arvosta.
 
White men can't Monk
Don Felder
03.05.2012 07:42:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Blues DeVille on tveed päällysteellä kun HoDRodi on päällystetty tolexilla
 
Eikö se tweed kuvioitu ole myös tolexia?
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
hallu
03.05.2012 08:23:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Eikö se tweed kuvioitu ole myös tolexia?
 
Jaa, nytpä en ihan varmaksi tiedä. Kas kun en tiedä ihan täsmälleen mitä tolex tarkoittaa. Olen aina luullut, että tolex on se semmoinen vähän liukkaampi muovimainen pinnoite keinonahka tms. Tuo tweed on ihan kangasta mitä tuossa vahvistimen päällä on, tai ainakin se tuntuu ja vaikuttaa kankaalta ja olen aina pitänyt sitä kankaana. Joka tapauksessa se on erilainen kuin se perinteinen vahvistimen pinnoite. No hitto, en minä tiedä tuosta nimityksestä. Ehkä käytin tolex sanaa väärässä yhteydessä. Pitää vähän selvittää tätä asiaa ennen kuin osaan vastata.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
03.05.2012 11:48:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Jaa, nytpä en ihan varmaksi tiedä. Kas kun en tiedä ihan täsmälleen mitä tolex tarkoittaa. Olen aina luullut, että tolex on se semmoinen vähän liukkaampi muovimainen pinnoite keinonahka tms. Tuo tweed on ihan kangasta mitä tuossa vahvistimen päällä on, tai ainakin se tuntuu ja vaikuttaa kankaalta ja olen aina pitänyt sitä kankaana. Joka tapauksessa se on erilainen kuin se perinteinen vahvistimen pinnoite. No hitto, en minä tiedä tuosta nimityksestä. Ehkä käytin tolex sanaa väärässä yhteydessä. Pitää vähän selvittää tätä asiaa ennen kuin osaan vastata.
 
Kyllä minun käsittääkseni tweed on juuri kangasta ja tolex on sitten eri juttu. Ainakin "oikeaoppinen" tweed on kangasta...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «