Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Pauliin leveämpi kieliväli
1
von spets
29.04.2012 20:12:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan m.nettiläinen kokeillut Lessuunsa leveämpää kieliväliä?
Omassa kitarassa olis 1,5mm kummallakin E-kielellä varaa siirtyä reunaan päin.
 
Tallapaloista urat viilataan veks ja uudet raot nauhaviilalla paikoilleen, niinkö?
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
Antti1
29.04.2012 20:14:47 (muokattu 29.04.2012 20:15:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olet varma, että haluat sen leveämmän kielivälin ja kielivälien muuttaminen tuon verran vaikuttaa yhtään mitenkään, niin antaa mennä vain. Sä tuskin kuitenkaan haluat siirtää pelkkiä ääripäitä, joten toi säätövara pitäisi jakaa jokaisen kielen kesken, jolloin lopputuloksena on ero huomaamattoman ja olemattoman välistä.
 
Jos et halua hinkata jokaikistä tallapalaa summamutikassa, niin hommaa säädettävä talla.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
von spets
29.04.2012 20:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun tassuissa kielivälillä on iso ero. Sen huomaan kun soittelen Fendereillä ja vaihdan Les Pauliin.
Mikä mahtaa olla sellainen säädettävä tallamalli ja merkki jolla voi kielivälinkin laittaa mieleisekseen?
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
LaMotta
29.04.2012 20:33:11 (muokattu 29.04.2012 20:33:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tilanteesta valokuvaa? Nimittäin jos kieliä levitetään liikaa, niin e-kielet saattaa alkaa nuljahtelemaan soittaessa otelaudan yli. Itse en ainakaan siirtäisi kieltä 3mm lähemmäs nauhan reunaa, kielen keskilinjalta mitattuna.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Antti1
29.04.2012 20:36:08 (muokattu 29.04.2012 20:41:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita talloja löytää vaikka Thomannilta, tai googlesta aika helpolla. Kokeile vaikka rollerbridgellä, tai adjustable string spacing jne.
 
E: Otinpa linkin pois, katoin vähän hätäsesti väärän tallan.
 
E2: Siinä nyt yksi esimerkki: http://www.thomann.de/fi/schaller_stmmc_steg.htm
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Puavali
29.04.2012 21:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Onko tilanteesta valokuvaa? Nimittäin jos kieliä levitetään liikaa, niin e-kielet saattaa alkaa nuljahtelemaan soittaessa otelaudan yli. Itse en ainakaan siirtäisi kieltä 3mm lähemmäs nauhan reunaa, kielen keskilinjalta mitattuna.
 
Riski kielen muljumisesta reunan yli on olemassa. Mittasin tuossa, että kun vaihdoin stratoon satulan, niin diskanttikielien puolella on nyt kielen ja nauhan yläpinnan ja pään kulman välillä on vähimmillään kaksi milliä, ja se riittää pitämään kielet nauhan päällä. Puolitoista milliä ei riittänyt tuohon.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
von spets
29.04.2012 21:11:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Schaller on aika pähee. Kiitos linkistä!!
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
StevieRayVehkakoski
30.04.2012 08:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Schaller on tosi helppo ratkaisu mutta toi tallamötikkä painaa ihan hillittömästi ja aikanaan yhdessä Gretschissä tollasta testasin ja se tappoi "klangin" kyllä aika tehokkaasti. Ton Schallerin "säätöpyörät" tais myös olla jotkut erikoiset joten saattaa sopia tai olla sopimatta Gibsoniin.
 
Mitä olen Gibsoneja soitellut niin aika usein Gibsoneissa on 43mm satula ja suht leveän tuntuinen kaula 52,5mm kielivälille joten joku 54-55mm menisi todennäköisesti oikein hyvin kunhan nauhan päihin ei ole tehty mitään päättömiä viisteitä.
 
Joskus ihmetellyt myös tätä, Gibson laittaa kapean tallan ja Fenderin vintage-malleissa taas on 56mm kieliväli joka on taas mun mielestä vähän liian leveä kaulaan nähden. Joku 54mm tuntuis olevan aika optimi mun kouraan sähkökitaralla.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
von spets
30.04.2012 12:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli pihisteltyä ja kokelin dremelillä hioa urat pois. Sitten uudet urat nauhaviiloilla. Lopputulos on just ja just siedettävän siisti mutta funktionaalinen. Kieliväli kasvoi selkeästi eikä E-kielet lipsu pois otelaudalta. Hyvä minä :D !!
Sitä Schalleria voisin kyl kokeilla myöhemmin myös.
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «