Aihe: Bändille yksi aktiivinen subutin - mikä?
1 2 3
musamies
16.02.2011 13:25:57 (muokattu 16.02.2011 13:28:04)
NeliX4: Se on melkein yhtä hyvä kuin: T.Box TA18 ?
http://www.thomann.de/fi/aktiivisubbarit.html

Ymmärrän näkökulman, kyse on kuitenkin täysin toisentyyppisestä vehkeestä kun kotelorakenne on ihan eri. Behringerin hinta on vieläkin matalampi kun tuon ehkä edullisena pidetyn T.Box:in. Kohta se voi olla siis listaykkönen...
musamies
01.03.2011 00:09:40
Taas on testailtu vähän enemmän yhdistelmällä 1 kpl Behringer B1500D PRO ja 2 kpl Mackie SRM 450 V2.

Mukana oli näiden läpi kytkettynä sähkörummut, pari konkkamikkiä, neljä- ja viisikieliset bassot.

Ihan hyvin pelitti ja pääsin ilokseni soittelemaan bassolla suoraan näiden vehkeiden läpi. Itse en kaipaa erilistä bassovahvistinta vaan voi kytkeä suoraan basson näihin.

Ainoa mitä kaipasi jonkin verran, olisi halunnut säätää millä taajuudelle yläpäiden low cut tapahtuu. Mutta ei mopolla mahottomia...

Treenivolalla sähköinen bassorumpu sai selvää liikettä aikaa subuttimen elementtiin. Yläpäät sensijaan tuntui olevan aika kevyellä kuormituksella toisin kuin aikaisemmin.

Myöhemmin voi tulla kokeiltua miltä vaikuttaa jos low cut:in tekeekin yläpäiden omalla namiskuukkelilla ja subbarin säätää toimimaan vasta vähän alemmilla taajuuksilla, olisko lauluissa tämä parempi. Samaten aux subuttelu on testaamatta.

Nytkin oli kuitenkin jo ihan kiva soitella 5 kielistä bassoa vehkeiden läpi sähkörumpujen kera.
musamies
23.05.2011 00:37:19
Näkyy oleman Behringerin kaksi subbaria nyt myyntitilaston kärjessä!
http://www.thomann.de/fi/aktiivisubbarit.html

15 tuumanen ykkösenä ja 18 tuumanen kakkosena.

1 kpl Behringer B1500D-PRO oli mukana keikalla torilla ja ilmeisesti palveli ihan hyvin koska keikan jälkeen rollaattorimummo tuli kehumaan bändiä ja minua myös ;-) Alkukesän "kiertue" jatkoi illalla seurojen talolle ja sielläkin pärjäsi hyvin.

Omasta mielestä hyvä valinta varsinkin pienten pääkaiuttimien kaveriksi. Jos isoa JYTKYÄ tarvii, voisi ajatella myös useampaa kappaletta. Hinnan puolesta voisi yksi olla vaikka varaosiksi ja näin korjaukset kävisi tarvittaessa nopeastikin...
McLeach
26.04.2012 22:54:28 (muokattu 26.04.2012 22:55:44)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 339 päivää vanhaan ketjuun! jeah so...

Harkinnassa ensimmäisen subbarin osto ja mallina hyvinkin saattaa toimia yksi kappale näitä: http://www.behringer.com/assets/B1500D-PRO_P0955_Rear_XL.png
Kysymys kuuluu miten kaapelit vedetään kun ei oikeen leikkaa. Tarkoitus saada mikseristä ääni tuohon aktiivisubbariin ja päättäriin josta kahteen passiivikaappiin. Ongelmana vielä että mikserin lähdöt vain 1/4" plugit ja subbarin inputit ja outputit xlr:riä. Ja päättärin inputit taas plugeja. Mutta olisiko kytkentä tyyliin: mikseri->subbarin inputit->thru->päättäri->kaapit? Vai mennäänkö päättäriin subbarin outputeista?
oksatboys
26.04.2012 23:01:40 (muokattu 26.04.2012 23:06:25)

McLeach: Ongelmana vielä että mikserin lähdöt vain 1/4" plugit ja subbarin inputit ja outputit xlr:riä. Ja päättärin inputit taas plugeja. Mutta olisiko kytkentä tyyliin: mikseri->subbarin inputit->thru->päättäri->kaapit? Vai mennäänkö päättäriin subbarin outputeista?

Onko miserin lähdöt balansoituja vai balansoimattomia? Joka tapauksessa vehkeet saat kytkettyä yhteen oikeanlaisilla piuhoilla. Kantsii tsekata kytkentäohje subbarin manuaalista. Yleensä niihin on parit esimerkkikytkennät painettu.

E: Tuolla sivulla on kuvat, joista voit katsoa kytkennät. http://www.behringer.com/EN/Products/B1500D-PRO.aspx
Kytkentä: mikseri->subbarin inputit->outputit->päättäri->kaapit.
"Makkara ilahduttaa, kun se on niin perkeleen hyvää." -vvaltsu
McLeach
26.04.2012 23:18:00
juu tuon tsekkasinkin mutta jäi kummastuttamaan että mihin noi thrut sitten on...
Danko
26.04.2012 23:20:35

McLeach: juu tuon tsekkasinkin mutta jäi kummastuttamaan että mihin noi thrut sitten on...

Useamman subin ketjutukseen?
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
zelmi
27.04.2012 10:39:53
Voisiko harkita subbarin kytkemistä auxiin tai ryhmälähtöön? Tästä on juttua monesti ollutkin...
musamies
27.04.2012 12:40:16 (muokattu 27.04.2012 12:43:31)
zelmi: Voisiko harkita subbarin kytkemistä auxiin tai ryhmälähtöön? Tästä on juttua monesti ollutkin...

Veikkaan, että tämä kytkentätapa toiimii parhaiten jos miksaajalla ei ole peukalo keskellä kämmentä.

Ainakin bassokitaran äänelle käy helposti niin jos se on kytketty suoraan mikseriin, että subbaria tarvii siihen vain vähän, tämän vuoksi edellisissä bänditreeneissä Behringer UB2222FX-PRO mikserin basso eq namiskuukkeli näyttää olevan runsaasti vaimentavassa n. klo 8 asennossa kun bassoa meinasi tulla liikaa subbarista. 300 herziä tuli korostettua ja ylimpiä diskantteja vaimennettua.

AUX kytkennällä homman saisi kunnolla haltuun ilman, että ylimääräistä mulinaa tulee väärään paikkaan.

Kokemuksia mielellään kuullaan jos jollakulla on!
rintapek
27.04.2012 15:00:21

musamies: Veikkaan, että tämä kytkentätapa toiimii parhaiten jos miksaajalla ei ole peukalo keskellä kämmentä.

Ainakin bassokitaran äänelle käy helposti niin jos se on kytketty suoraan mikseriin, että subbaria tarvii siihen vain vähän, tämän vuoksi edellisissä bänditreeneissä Behringer UB2222FX-PRO mikserin basso eq namiskuukkeli näyttää olevan runsaasti vaimentavassa n. klo 8 asennossa kun bassoa meinasi tulla liikaa subbarista. 300 herziä tuli korostettua ja ylimpiä diskantteja vaimennettua.

Mietis ny, onko tossa lauseessa mitn järkeä. Toisekseen, 300Hz taajuudella ei o mitn tekemistä subin kanssa.

AUX kytkennällä homman saisi kunnolla haltuun ilman, että ylimääräistä mulinaa tulee väärään paikkaan.

Kokemuksia mielellään kuullaan jos jollakulla on!

Käytettäessä pelkästään "laulukaappeja" on yleensä syytä leikata botnet pois, koska ne laulukaapit eivät niitä kumminkaan suostu toistamaan, ainakaan pitkään. Jos käytössä ei ole muuta lelua kuin mikseri, se onnistuu siten, että mikserin jokaisen kanalan lowcutti on kytketty päälle. Tällöin laulukaappi ei joudu tarpeettomalle rasitukselle. Kyllä, mikseriin voi kytkeä silloin myös basson ja bassorummun. Alin botne (alkaen alle 100Hz) jää vaan pois.

Nyt jos mukaan halutaan subi, tarvitaan jakosuodin, joka jakaa miksuttimelta lähtevän signaalin suurinpiirtein 100Hz alapuoliset taajuudet subille ja 100Hz yläpuoliset taajuudet laulukaapeille.
Jakosuodin on nyt tossa tapauksessa upotettu subin sisään. Se puree subin (sisäiselle) vahvistimelle lähtevään signaaliin ja Output/x-over-out/hipass-out signaaliin, mutta ei puutu through/link- signaaliin.Valitusta taajuudesta ja jakosuotimen laadusta riippuen se tekee sen joko hyvin tai huonosti, mutta sieltä subista väistämättä vuotaa laulumikkimulinaa, joka voi olla enemmän tai vähemmän häiritsevää. Sitä voi toisinaan helpottaa simppelisti laskemalla jakotaajuuden vaik 80 Hz:iin

Nyt, Aux- subilla päästään mikkimulinasta eroon, mutta se vaatii kytkentään mukaan toisen jakosuotimen virkaa toimittavan laitteen.
Auxista lähtee nyt signaali subille ja subin jakosuodin leikkaa subista yläpään pois. Laulukaapeille lähtee signaali masterista ja ne laulukaapit tarvitsevat oman alapääleikkurin.

Sitä ei kannata edes kokeilla, että ohjaisi bassosta tai bassorummusta signaalin ainoastaan auxiin, koska tuloksena on vain käsittämätön määrä muhjua.
One kind of music only - the good kind
rintapek
28.04.2012 11:25:56

Mä melkein jäin sanattomaksi, mutta en sitten kuitenkaan.
Voit omia kamojasi säätää ihan kuten parhaaksi näet.
Tietty voit myös miettiä, et jos subisi hautaa yläkaapit alleen, niin se saattaa olla makuusi hieman liian kovalla?

Mut täl viimeisimmällä kysyjällä ei ole aktiivisia laulukaappeja joissa olis oma alapääleikkuri, eikä ole semmoisia hankkimassa. Hän on hankkimassa sitä subia, ja koska toi aux- subuttelu tossa mainittiin, niin parhaani mukaan koitin valottaa sen ideaa.

Asiat on hirveen helppo testata. Lyö subin päälle ja laulukaapit kiinni. Olettaen, en joku jakari noin 100Hz nurkilla on, niin lyö levyn, melkein minkä tahansa soimaan ja jää ihmettelemään, et laulua muuten ei kuulu. Tai sit se jakosuodin ei toimi.

Edelleen testiä jatkaen (laulukajarit off, sub on) ottaa rämpyttimen kouraan ja mikin turvan eteen ja sit sydämensä kyllyydestä rämpyttää ja kailottaa. Tota testiä ei yleensä kauheen kauan tartte tehdä, kun hoksaa, et mikserissä ne kanavien alapääleikkurit on ihan syystä.

Edelleen testiä jatkaen polkaistaan bassorunpua (bassoa), joka ei todellakaan kuulosta bassorummulta (bassolta), jos siitä vahvistetaan vain 50 - 120 Hz.
Mut sit laitetaan ne laulukaapit päälle. Säädetään niiden balanssi sopivaksi sen subin kanssa, jolloin voi käydä niin ihmeellisesti, et siin on basso ja bassorunpu, joissa on saundin lisäksi hieman tukevuuttakin. Siis jos osaa, tai jos käy hirveen hyvä tuuri.
One kind of music only - the good kind
musamies
28.04.2012 14:09:21
rintapek: Tietty voit myös miettiä, et jos subisi hautaa yläkaapit alleen, niin se saattaa olla makuusi hieman liian kovalla?

Ne subit, joitten kanssa olen toiminut, ei ole ollut kauhean helppoja säätää, ensimmäisen kerran hankin aktiivisuotimen vuonna 1993 ja siitä alkaen on tullut säädeltyä vaikka millä tavoin, nyt on taas oma pikkusubiprojekti meneillään ja tarkoituksena tehdä ikäänkuin sivistyneet subit vanerikotelossa. Nyt siis tulossa kuin "huomaamattomat" subit pikkusoitteluun ja herkkyyden kustannuksella onkin tulossa suljettu kotelorakenne tavoitteena kiinteämpi saundi.

Noinhan se juuri on, että aikamoista tasapainoilua millon on liian kovalla tai millon taas tuntuu hengettönältä.

Mut täl viimeisimmällä kysyjällä ei ole aktiivisia laulukaappeja joissa olis oma alapääleikkuri, eikä ole semmoisia hankkimassa. Hän on hankkimassa sitä subia, ja koska toi aux- subuttelu tossa mainittiin, niin parhaani mukaan koitin valottaa sen ideaa.

Ei ole ongelma koska mikserissä on myös leikkureita niinkuin tuumit.

Asiat on hirveen helppo testata. Lyö subin päälle ja laulukaapit kiinni. Olettaen, en joku jakari noin 100Hz nurkilla on, niin lyö levyn, melkein minkä tahansa soimaan ja jää ihmettelemään, et laulua muuten ei kuulu. Tai sit se jakosuodin ei toimi.

Mä olen tykänny erilaisilla materiaaleilla erilaisista säädöistä, onko kyseessä vaikka levymusa ja minkälainen musatyyli, livemusassa kanssa optimaaliset säädöt tilanneriippuvaiset. Omaan makuun esim. Behringerin subuttimen jako 100 herzin tietämiltä on aika raju, mutta se sopii pikkuämyreille kuten tuntui sopivan FBT Jolly 8BA:lle.

Bassokitaran vahvistin ja kaiutin muuttaa ääntä, siksi vastaavan saundin hakeminen vaatii aikamoista säätämistä jos kytkee basson suoraan mikseriin. Mä tykkään näin tehä, jos joku toinen ei, niin makuja monia. Syynä mm. se että roudaus vähenee ja saa bassoon riittävästi voimaa ilman kohtuutonta möyryämistä lavalla.

Lisäks jos laitteet saa toistamaan asiallisesti bassokitaran, onnistuu niiltä mun kiipparivasuribasson toistaminenkin hyvin.
sepisti
28.04.2012 14:32:18 (muokattu 28.04.2012 14:39:12)
Miten 100 hz -jakotaajuus on raju? Mä oon ihan mykkänä...

Sit mä haluaisin kysyä, että onkohan musamies sun pa-laitteissa jotain vikaa, jos pidät bassokitaran toistamista niiden läpi jotenkin tosi haasteellisena hommana?
Vai olisiko mahdollista, että haasteellisuus johtuu juurikin B-tuotteista?
McLeach
28.04.2012 14:46:51
Sit mä haluaisin kysyä, että onkohan musamies sun pa-laitteissa jotain vikaa, jos pidät bassokitaran toistamista niiden läpi jotenkin tosi haasteellisena hommana?

...ei kai tossa nyt toistamisen vaikeudesta puhuttu, vaan tietynlaisen saundin saamisesta. Pakkohan sitä on säätää ja säätää jos yrittää saada PA:n kautta tulevan mökän kuulostamaan tietyltä styrkkarilta, oli kyseessä sitten basso, kitara tai mikä tahansa.
musamies
28.04.2012 14:52:13 (muokattu 28.04.2012 14:54:33)
sepisti: Miten 100 hz -jakotaajuus on raju? Mä oon ihan mykkänä...

Raju siinä mielessä jos sitä ei voi säätää, kylhän se ihan sopivalta tuntuu vaikka 8" tuuman bassoelementillä oleville muovikajareille kun eivät enää lähe lentoon bassotärinästä, mutta mitä jos yläpäät onkin jotain vanhanliiton 2x15" tyyppisiä, sellasethan mulla oli ennen. Niitten vanerirohjakkeiden läpi oli muutes hyvä soittaa juuri bassokitaraa.

Kyllä monilla vakavasti bassonsoittoon suhtautuvilla on oma vahvistimensa, omasta mielestä nykyisin on paljon konsertteja, joissa bassosaundit ei ole ainakaan omaan makuun (siis muutenkin kuin bassokitaran osalta), yksi syy on liian kovalla olevat subbarit. Myönnän silti myös, ettei minunkaan ole älyttömän helppo luoda niitä hienoja mutta kohtuullisia bassosaundeja ;-)

...ei kai tossa nyt toistamisen vaikeudesta puhuttu, vaan tietynlaisen saundin saamisesta. Pakkohan sitä on säätää ja säätää jos yrittää saada PA:n kautta tulevan mökän kuulostamaan tietyltä styrkkarilta, oli kyseessä sitten basso, kitara tai mikä tahansa.

Tässä kommentissa ymmärrettiin mitä tarkoitin! Siis hyvän saundin hakeminenhan on hemmetin kiinnostavaa, muttei helppoa. Samalla tavallahan joutuu taiteilemaan joka kanavan kohdalla onko saundi kokonaisuuteen suhteutettuna hyvä. Levymusiikki ja hifiharrastus on erikseen.
stnprkl
28.04.2012 18:52:02
.....Levymusiikki ja hifiharrastus ja äänentoisto on erikseen.

Tahtoo siis sanoa et hifiharrastus ei ole millään tavalla rinnastettavissa äänentoistoon. Hifiharrastajat hakevat täydellistä soundia laitteista, äänentoistossa haetaan täydellistä (tilanteeseen sopivaa) soundia olemassa olevasta materiaalista (olemassa olevilla laitteilla).
Materiaalilla tarkoitan orkesteria tai DJ-illoissa DJ:n valitsemaa käsitystä soundista.
Viltsu audiokantaja
musamies
29.04.2012 02:47:29
stnprkl: ja äänentoisto
Tahtoo siis sanoa et hifiharrastus ei ole millään tavalla rinnastettavissa äänentoistoon. Hifiharrastajat hakevat täydellistä soundia laitteista, äänentoistossa haetaan täydellistä (tilanteeseen sopivaa) soundia olemassa olevasta materiaalista (olemassa olevilla laitteilla).
Materiaalilla tarkoitan orkesteria tai DJ-illoissa DJ:n valitsemaa käsitystä soundista.

Hifiharrastuksessa on ideana koota hyvä laitteisto yleensä tiettyyn tilaan ja kuunnella levyt sellaisenaan ehkä mahdollisimman luonnonmukaisella saundille. Laitteet saattavat olla siinä kuin itsetarkoitus.

Äänentoistossa - jota muutes tulin juuri näin yömyöhään suorittamasta - yleinen tilanne on ainutkertainen livetilanne siihen kustomoituine säätöineen ja laitteineen.

Nyt viimekerralla soitinkin lähinnä bassoa ja kytkin basson mikseriin. Laitteisto oli kevyt Behringer B1500D PRO ja FBT Jolly 8BA, kytkin basson taas mikseriin, laitoin bassoa varten kokeeksi väliin Rotospheren putkietuvahvistimeksi, kuin jonkinlaiseksi kompuraksi, muokkaimeksi ja kaiutinsimulaattoriksi. Subbari oli vähän hiljaisemmalla kuin edellisellä kerralla. Oli yllättävän hyvä lopputulos.

Muokkasin siis ääntä tarkoituksella reippaasti, hifiharrastuksessa taas on yleensä tarkoitus olla muokkaamatta ääntä.
stnprkl
29.04.2012 03:23:13
musamies: Hifiharrastuksessa on ideana koota hyvä laitteisto yleensä tiettyyn tilaan ja kuunnella levyt sellaisenaan ehkä mahdollisimman luonnonmukaisella saundille. Laitteet saattavat olla siinä kuin itsetarkoitus.

Äänentoistossa - jota muutes tulin juuri näin yömyöhään suorittamasta - yleinen tilanne on ainutkertainen livetilanne siihen kustomoituine säätöineen ja laitteineen.

Nyt viimekerralla soitinkin lähinnä bassoa ja kytkin basson mikseriin. Laitteisto oli kevyt Behringer B1500D PRO ja FBT Jolly 8BA, kytkin basson taas mikseriin, laitoin bassoa varten kokeeksi väliin Rotospheren putkietuvahvistimeksi, kuin jonkinlaiseksi kompuraksi, muokkaimeksi ja kaiutinsimulaattoriksi. Subbari oli vähän hiljaisemmalla kuin edellisellä kerralla. Oli yllättävän hyvä lopputulos.

Muokkasin siis ääntä tarkoituksella reippaasti, hifiharrastuksessa taas on yleensä tarkoitus olla muokkaamatta ääntä.

No edellinen kerta kun mä oon äänentoistoon puuttunu (eilen) ni laitteistona oli d&b:n Q1/JSUB/JInfra ja tiskinä Midaksen Pro9, paitsi et orkka toi Digicon SD8:n ja veti sillä. Ääntä muokattiin tarkoituksella reippaasti ja mikäli en täysin oo väärin ymmärtäny ni siihen ne äänijäbät on orkalle alunperin palkattu. Itse toimin kyseisissä iltamissa systeemivahtina. Ja meillä ne suppaset oli nollatasolla verrattuna muuhun järjestelmään eli nollatasolla tahdon sanoa prosessorigaineja, jotka siis on kautta järjestelmän samat.
Viltsu audiokantaja
musamies
29.04.2012 12:14:58 (muokattu 29.04.2012 12:16:14)
stnprkl: No edellinen kerta kun mä oon äänentoistoon puuttunu (eilen) ni laitteistona oli d&b:n Q1/JSUB/JInfra ja tiskinä Midaksen Pro9, paitsi et orkka toi Digicon SD8:n ja veti sillä. Ääntä muokattiin tarkoituksella reippaasti ja mikäli en täysin oo väärin ymmärtäny ni siihen ne äänijäbät on orkalle alunperin palkattu. Itse toimin kyseisissä iltamissa systeemivahtina. Ja meillä ne suppaset oli nollatasolla verrattuna muuhun järjestelmään eli nollatasolla tahdon sanoa prosessorigaineja, jotka siis on kautta järjestelmän samat.

Taisit vetää pitemmän korren laitteiden suhteen, itse valitsin mikserin Alton ja Behringerin väliltä, mutta muita ässiä oli kuitenkin hihassa - rumpujen ja mikserin väliin jäi miellyttävä hirsinen seinä kuitenkin niin, että oviaukko muodosti riittävän yhteyden esiintymistilaan.

Miksaustuolina oli kiikkustuoli ja vaikkei laitteiden väliltä voinut kovin hulppeasti valita, oli tämä paikattu riittävällä valinnanvaralla erilaisten alkoholijuomien ja syömisten väliltä ;-)

Lisäksi oli bonuksena, että sai kaiken tämän lisäksi soittaa bassoa useammassakin biiseissä, että sormenpäitä jo rupesi aristamaan. Illan kruunasi Mersukyyti runsaiden juhlista saatujen eväiden kera kotiin ilman, että tarvi itse ajaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)