Aihe: Rumpupläjäykset vol. IV
1 2 3 4 5128 129 130 131 132447 448 449 450 451
VeKrio
25.04.2012 01:22:06

Speedy: Siperialla tarkoitin sitä että kovin montaa perseelleen mennyttä keikkaa ei tässä maassa kannata tehdä, tai puhelin lakkaa soimasta.. JA itsellä ainakin on kasvanut itsekriittisyys kaiken aikaa.. En nyt tosin tarkottanu yksinomaan sinua, varmasti olet soittanut ja tulet soittamaankin hyviä keikkoja ei siinä mitään...

Jepa. Palataan Capletten hyvistä kannuista vähän vielä takas tohon teemaan... Mä vielä korostan omasta puolestani, että pystymetsään uskaltaminen ja huolellinen valmistautuminen ovat ihan yhtä tärkeitä. Ja totta mooses rumpalin pitää luoda turvallinen pohja. Mun kokemuksen mukaan se syntyy suureksi osaksi siitä, että rumpali tietää mitä tekee ja niin sanotust käskee.

Olennaista on tajuta omat vahvuusalueet ja olla rehellinen sille mikä on. Mun vahvuus on pelottomuus ja heikkous on huolellinen valmistautuminen. Mä teen valmistautumisen huolellisesti kyllä, vaan se ei ole mulle luontaista eikä suju tuskitta. Sen sijaan rohkeus sujuu tuskitta. Tunnen ihmisiä joilla se on juuri päinvastoin. Sit toinen kysymys on se, että vahvistaako entisestään sitä missä on hyvä, vai kehittääkö sitä aluetta joka on heikko lenkki. Joku Nykänen tais Viidakkorummussa sanoa, että usein palkkaajan pyyntö on sit kuitenkin se, että "vedät sitä omaa juttuas vaan." Nykäsen tapauksessa se juttu on jo ihan signature, eikä moni tollasta asemaa varmaan saavuta.

Kyse on myös just siitä mentaliteettierosta, että näkeekö pelottavan tilanteen ensisijaisesti vaarallisena vai mahdollisuutena. Mä näen sen usein jälkimmäisenä. Tottakai monta perseelleen mennyttä keikkaa seuraa se, että jätkä joko saa töitä tai ei saa. Mä olen itse tuuraajien kanssa tosin myös huomannut sen, että mitä briljantimmin joku selviää kaaostilanteesta, sen enemmän mä sitä arvostan. Toki on oma lukunsa olla niin kova jannu ettei kaaostilanteita tule. Mut kun aika harva on Colaiuta. :) Ja paljon merkitsee se minkälainen persoona on. Kyllä sellasen tyypin kanssa on kiva soittaa, joka on kiva tyyppi.

Miten sä Speedy suhtaudut tohon kasvaneeseen itsekriittisyyteen? Onkse niinku kahlitseva, vai sellainen voimavara, joka tekee susta paremman? Vois kuvitella että se voi olla ihan molempia ja samaankin aikaan.

Jos mä liidaisin jotain musajuttua ja sinne tulis soittajat, niin se mitä itse toivois soittajilta olis aika yksinkertaista. Tajua musatyyli, ole ajoissa paikalla, soita hyvällä saundilla, tee mitä haluat ja löydä oma paikka porukassa. Se, että soittaja itse tekee ratkaisuja siitä miten soittaa ja pyydettäessä vaikka perustelee ratkaisunsa, on musta tärkeää. Ja mielenkiintoinen soitto ja persoonallinen aito ote on aina plussaa.

Näin sitä päästellään lausuntoja menemään kuin joku kovakin kapu konsanaan, mut mä oon vähä miettiny näitä ja nyt tuli tämmöstä.
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
-Dr.DW-
25.04.2012 01:24:59 (muokattu 25.04.2012 01:25:59)
markkuliini: Nyt en ota enää kantaa siihen että onko soitettua vai koodattua, tai onko paljon nuotteja, mutta tässä on kyllä todella hyvän biisin melodia/harmonia-suhde onnistuttu pilaamaan tosi tehokkaasti. Lisäsävelet ja reharmonisoinnit on mun puolesta ihan jees yleensä ottaen, mutta näin niinkuin biisintekijän näkökulmasta tuossa on harvinaisen voimattoman kuulosta melodian ja harmonian käsittelyä. Mun mielestä harmonian jännitteen kaari on ihan pyllystä. Aiemmissakin oli vähän samaa vikaa, mutta tässä tää jotenkin nyt korostui.
Facebookissakin oli tästä jo puhetta, ja joku sanoi tyyliin että "melodia smelodia, tää on fuusiota", mutta jos tehdään cover, niin pakostihan se vertautuu alkuperäiseen biisiin. Se Adelen biisi on sävellyksenä tosi vahva! Näiden jätkien pitäis tehdä ja julkaista omaa musaa, niin kaikenlainen vertailu voitais unohtaa.

Kuuntelin tämän alkuperäisen just läpi ja olihan se hyvä ja hyvin tehty biisi. Oikeassa olit, kun tuumasit, ettei tuo oikein ollu sinneppäinkään. Hiukan tulee kyllä Adelesta, Sinead OConnor mieleen. Hän osasi tehdä tuon "äkkinäisen" äänenvaihdoksen tyylillä!
E: Heittomerkki jäi puis! Sekä typo!
"If music is dying, musicians are killing it." -Mike Patton
Speedy
25.04.2012 01:48:25 (muokattu 25.04.2012 01:51:59)

VeKrio: Mun kokemuksen mukaan se syntyy suureksi osaksi siitä, että rumpali tietää mitä tekee ja niin sanotust käskee.

Se on kyllä totta, jos rumpali menee metsää niin menee koko bändi, jos rumpali kiilaa/lahaa niin lähtee koko bändi, jos kitaristi jää soittamaan riffiä biisin jälkeen ei se kuullosta ollenkaan huonolta, rummut taas... =) no joo jos seuraava biisi siitä jatkuu niin sitten..

Joku Nykänen tais Viidakkorummussa sanoa, että usein palkkaajan pyyntö on sit kuitenkin se, että "vedät sitä omaa juttuas vaan." Nykäsen tapauksessa se juttu on jo ihan signature, eikä moni tollasta asemaa varmaan saavuta.

No niinpä just, Nykäseltä tulee Nykästä, ei tilaaja varmaan odotakkaan saavansa Kettusta.. Joo'o, siksi meitä onkin erilaisa rumpaleita, mutta myös vapauksia saadakseen on niitä ansaittava..

Mä olen itse tuuraajien kanssa tosin myös huomannut sen, että mitä briljantimmin joku selviää kaaostilanteesta, sen enemmän mä sitä arvostan.

Nimen omaan, siinä soittajat punnitaan, miten hyvin pystyy feikkaamaan/peittelemään/luovimaan omia, tai muiden "töppäyksiä".. Sitä taas ei opeteta koulussa..=I

Miten sä Speedy suhtaudut tohon kasvaneeseen itsekriittisyyteen? Onkse niinku kahlitseva, vai sellainen voimavara, joka tekee susta paremman? Vois kuvitella että se voi olla ihan molempia ja samaankin aikaan.

En tiedä.. hävettää enemmän ja laittaa treenaamaan..=) Mutta ei se nyt kahlitsevaa ole.. eikä vaikuta soittotilanteisiin.. ainakaan tietoisesti..

Tajua musatyyli, ole ajoissa paikalla, soita hyvällä saundilla, tee mitä haluat ja löydä oma paikka porukassa.

Noissahan sitä jo onkin vaatimuksia.. toinen on kaikista pahin..=) E: Niin tää toimii mun mielestä kaikista parhaiten silloin kun tehdään se bändi joka tekee omia biisejä.. Tuuraustilanteissa toki, kirjaimellisesti ottaen ja ihan yleiseen kohteliaisuuteen ja ammattitaitoon kuuluen, mutta laajemmassa käsityksessään niin kuin sanoitkin, jos kasaisin bändin

Se, että soittaja itse tekee ratkaisuja siitä miten soittaa ja pyydettäessä vaikka perustelee ratkaisunsa, on musta tärkeää. Ja mielenkiintoinen soitto ja persoonallinen aito ote on aina plussaa.

Perustelulla perustallaan, aina kaikkea ei tarvitse perustella, mutta ei siitä haittaakaan ole.. Persoonallisuudella taas nimen omaan erotutaan jostain toisesta.. Mutta kaikki ei sovi kaikkeen, persoonallinen jazz rumpali ei toimi iskelmähommissa samalla persoonallisuudellaan. Tai klasari (onko siellä persoonallisuutta??) jossain muualla.. vaikka ne jotka osaavat irtautua nuoteista tekevät usein sen varsin hyvin. Erilaiset tilanteet/musatyylit vaatii erilaista korvaa ja tilanne tajua.. Ja eihän sitä muuten saa kun rohkeasti yrittämällä..=)

Näin sitä päästellään lausuntoja menemään kuin joku kovakin kapu konsanaan, mut mä oon vähä miettiny näitä ja nyt tuli tämmöstä.

Anna tulla vaan..=)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
dumbass
25.04.2012 14:46:17

markkuliini: Nyt en ota enää kantaa siihen että onko soitettua vai koodattua, tai onko paljon nuotteja, mutta tässä on kyllä todella hyvän biisin melodia/harmonia-suhde onnistuttu pilaamaan tosi tehokkaasti. Lisäsävelet ja reharmonisoinnit on mun puolesta ihan jees yleensä ottaen, mutta näin niinkuin biisintekijän näkökulmasta tuossa on harvinaisen voimattoman kuulosta melodian ja harmonian käsittelyä. Mun mielestä harmonian jännitteen kaari on ihan pyllystä. Aiemmissakin oli vähän samaa vikaa, mutta tässä tää jotenkin nyt korostui.
Facebookissakin oli tästä jo puhetta, ja joku sanoi tyyliin että "melodia smelodia, tää on fuusiota", mutta jos tehdään cover, niin pakostihan se vertautuu alkuperäiseen biisiin. Se Adelen biisi on sävellyksenä tosi vahva! Näiden jätkien pitäis tehdä ja julkaista omaa musaa, niin kaikenlainen vertailu voitais unohtaa.

Itse alan jo heltyä, onhan kevät.
Epämuusikko
25.04.2012 18:14:13
En leiki teidän kanssanne.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Deino
25.04.2012 20:13:26

markkuliini: jos tehdään cover, niin pakostihan se vertautuu alkuperäiseen biisiin. Se Adelen biisi on sävellyksenä tosi vahva! Näiden jätkien pitäis tehdä ja julkaista omaa musaa, niin kaikenlainen vertailu voitais unohtaa.

Mä leikin sen verran ja sanon, että mun mielestä noi on tavallaan noiden omia biisejä, mutta tehty "kovereina" että saadaan enemmän katsojia.
ferodoz
25.04.2012 20:22:50 (muokattu 25.04.2012 20:27:24)

Deino: Mä leikin sen verran ja sanon, että mun mielestä noi on tavallaan noiden omia biisejä, mutta tehty "kovereina" että saadaan enemmän katsojia.

Eli covereita omalla tatsila. :) Munsta tuo kertsi varsinki oli ihan järkyttävän kuuloista.
www.suhdelukucoverband.fi
markkuliini
25.04.2012 20:32:07

Deino: Mä leikin sen verran ja sanon, että mun mielestä noi on tavallaan noiden omia biisejä, mutta tehty "kovereina" että saadaan enemmän katsojia.

Ok, no siinä tapauksessa ei oo kummonen sävelkynä.

Coverissa reharmonisoinnin tai melodian muuntelunhan idea on myös siinä, että sovittaja tietää isonkin osan kuulijoista tuntevan alkuperäisen jossain määrin. Ja uudet soinnut/melodian muuttaminen heijastuu kuulijan päässä vanhan version päälle. Ne tavallaan elävät siellä yhtäaikaa. Kaikkien tuntemana, äärimmäisenä esimerkkinä jonkun tunnetun kappaleen laulaminen kokonaan ilman sointusäestystä. Ne alkuperäiset soinnut alkavat silti soimaan kuulijoiden mielissä.

Jos mä kuulisin että joku kirjoittais tuollaisen alkuperäissävellyksen niin välinpitämättömyyteni olisi sangen huomattavaa. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Deino
25.04.2012 20:50:26 (muokattu 25.04.2012 20:51:07)

markkuliini: Coverissa reharmonisoinnin tai melodian muuntelunhan idea on myös siinä, että sovittaja tietää isonkin osan kuulijoista tuntevan alkuperäisen jossain määrin. Ja uudet soinnut/melodian muuttaminen heijastuu kuulijan päässä vanhan version päälle. Ne tavallaan elävät siellä yhtäaikaa. Kaikkien tuntemana, äärimmäisenä esimerkkinä jonkun tunnetun kappaleen laulaminen kokonaan ilman sointusäestystä. Ne alkuperäiset soinnut alkavat silti soimaan kuulijoiden mielissä.

Mulla ei jostain syystä ole näiden videoiden kanssa ko. ongelmaa, vaikka tiedän alkuperäiset biisit.

E: Pidän myös alkuperäisistä.
Epämuusikko
25.04.2012 21:17:48 (muokattu 25.04.2012 21:19:27)
ferodoz: Eli covereita omalla tatsila. :) Munsta tuo kertsi varsinki oli ihan järkyttävän kuuloista.

e: ei. en sano. en sano :D:D:D:D
Deino
25.04.2012 22:28:52

Epämuusikko: e: ei. en sano. en sano :D:D:D:D

Sano vaan, tuut nyt auttamaan mua tässä. :)
Epämuusikko
25.04.2012 22:49:55
Deino: Sano vaan, tuut nyt auttamaan mua tässä. :)

Olis voinu herättää keskustelua järkyttävyyden kuuloisuudesta, mutta jääköön tämä minun osaltani tähän.
ferodoz
25.04.2012 22:52:50 (muokattu 25.04.2012 23:02:07)

Epämuusikko: e: ei. en sano. en sano :D:D:D:D

Muahaha. :) Se olikin ehkä hieman provosoiva kommentti. Vain hieman. Taitavia heebojahan he ovat, sitä en kiistä.

Eli en pidä omaa harrasteorkesteria samalla viivalla tuon ylisteriilin, ylituotetun ja oksettavan bändin kanssa. Sano Epis vain mitä meinasit, haluan kuulla. :)
Kailis
25.04.2012 22:54:40

Eli en pidä omaa harrasteorkesteria samalla viivalla tuon ylisteriilin ja oksettavan bändin kanssa.

Teiän bändiä mitataan eri mittayksiköllä.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
ferodoz
25.04.2012 22:56:18

Kailis: Teiän bändiä mitataan eri mittayksiköllä.

Youtube vieweissä en ainakaan halua kilpailla.
Lemon
26.04.2012 00:43:41

hollmi-5: Emmanuellella on tässä aika makeet fillit: http://www.youtube.com/watch?v=NveM … -u&context=G22ad134FAAAAAAAABAA

Mä en tiedä mikä tossa Emmanuellessa on, mutta sen soitosta vaan puuttuu mun mielestä vähä niinku kaikki. Reikäleipä ilman leipää, tuutti ilman jäätelöä, huuli ilman nuuskaa... Niinku puitteet ja tekniikka on kunnossa ja oikeita nuotteja tulee teoriassa oikein hienosti, mut niiden nuottien takana ei kyllä mun korvaan ole yhtään mitään.

Hienot kannut on kyllä, siitä annan plussaa.

(Ja jos täällä jotain feministejä on soluttautunut, niin kyse ei kyllä ole mistään sukupuolisyrjinnästä, Cindy Blackman on mm. yksi suosikkirumpaleista.)

Deino: Dirty Loops - Rolling In The Deep (Adele Cover)

www.youtube.com/watch?v=nsqh9jHkHlM

Tää oli ehkä laittominta tavaraa mitä oon koskaan internetissä nähnyt...
VeKrio
26.04.2012 00:52:50

Lemon: Mä en tiedä mikä tossa Emmanuellessa on, mutta sen soitosta vaan puuttuu mun mielestä vähä niinku kaikki. Reikäleipä ilman leipää, tuutti ilman jäätelöä, huuli ilman nuuskaa... Niinku puitteet ja tekniikka on kunnossa ja oikeita nuotteja tulee teoriassa oikein hienosti, mut niiden nuottien takana ei kyllä mun korvaan ole yhtään mitään. Hienot kannut on kyllä, siitä annan plussaa.

(Ja jos täällä jotain feministejä on soluttautunut, niin kyse ei kyllä ole mistään sukupuolisyrjinnästä, Cindy Blackman on mm. yksi suosikkirumpaleista.)

Tää oli ehkä laittominta tavaraa mitä oon koskaan internetissä nähnyt...

Ei tarvi tosta asiasta enää postata, kun se on tossa niin hienosti sanottu. Dirty Loops on vähän sellasta ekstaasia: "Hyvää on mutta ei tee mulle hyvää."
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
moderndrummer88
27.04.2012 11:27:36
kincy
27.04.2012 13:41:04

moderndrummer88: http://www.youtube.com/watch?featur … _detailpage&v=M3Haj9nuwbU#t=10s ehheehhee

Tuo Aben setti on kyllä ihan oikeasti aika magee :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)