Aihe: Tangon tempo
1 2 3 4 5 6
rintapek
04.04.2012 20:59:23

poppamies: Hoho! Tää on kyllä niinku suoraan jostain satukirjasta. Taidat olla huumormiehiä.

On mua toisinaan haukuttu satusedäksi. Humöörintajuni on semmoinen, et en aina, mut usein osaan nauraa ittellenikin. Ja perseeni on niin parkkiintunut, et se ei hirveesti piittaa jos joku nauraa mulle.

Mut ei tos ny pitäny olla mitn satua. Pa merkonomi päälle ja lyö levyjä soimaan. Jos et löydä jopa tahallisia tempomuutoksia, ni me korvakauppaan.
One kind of music only - the good kind
ÄM
04.04.2012 21:12:47

Puolustetaan nyt sitä kilkkiä hiukan.
Mun mielestä ihan hyvä kalu.
Tuuraamassa kun esim on ja paljon uusia biisejä, niin kyllä mä niistä tempon otan ylös lappuun (sekä levy, että jos treeneissä oli jotain muuta). Siitä voi sit nopeesti keikalla tarkistaa, ennen ku laskee sisälle asti. Ja toki korvamonitoreista tuo vaan tulee, ittelle.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
EP
04.04.2012 21:32:19
ÄM: Puolustetaan nyt sitä kilkkiä hiukan.
Tuuraamassa kun esim on ja paljon uusia biisejä, niin kyllä mä niistä tempon otan ylös lappuun (sekä levy, että jos treeneissä oli jotain muuta). Siitä voi sit nopeesti keikalla tarkistaa, ennen ku laskee sisälle asti. Ja toki korvamonitoreista tuo vaan tulee, ittelle.

No just näin.
baron
04.04.2012 22:05:08

ÄM: Puolustetaan nyt sitä kilkkiä hiukan.

1. Kun mun bändissä kukaan ei ole rytmitajuinen tähti niin
2. Treeneissä haetaan piisille hyvä tempo ja
3. Keikalla tarkistetaan metronomista se treeneissä sovittu hyvä tempo.

Käytäntö on osoittanut että keikalla tahtoo adrenaliinit olla sen verran korkealla että kuka tahansa laskeekin piisin sisään niin tahtoo olla liian nopea.
Ja todellakaan piisi ei ole parempi jos sen keikalla soittaa nopeammin kuin treeneissä on hyväksi havaittu.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
05.04.2012 06:36:07
baron: 1. Kun mun bändissä kukaan ei ole rytmitajuinen tähti niin..

"MITÄÄH?!

Emme ole tähtiä
Emme ole sankareita
Emme ole tähtiä
Emme ole sankareita
Säpinää
Säpinää
Säpinää
Säpinää
Säpinää Helsingin kaduilla
Säpinää Helsingin kaduilla"

: ))
duane
22.04.2012 23:24:34
Aika rapsakka Mustasukkaisuutta -tangoluenta tuli juuri kuultua laivalla. Tempo 131, kansa kyllä hiihti siitä huolimatta..
katellaan...
Epämuusikko
22.04.2012 23:44:10
duane: Aika rapsakka Mustasukkaisuutta -tangoluenta tuli juuri kuultua laivalla. Tempo 131, kansa kyllä hiihti siitä huolimatta..

herranjestas!
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
pekkajau
27.04.2012 22:44:37
Kyllä ne oikeat suomalaisten tangojen tempot löytyvät sieltä 60-70 luvun levytyksistä. Olavi Virta, Reijo Taipale ja Eino Grön...jne. Useissa on ollut takapiruna Jakko Salo joka tiesi juuri oikean tangon tempon suomalaisille. Nykyään tangoilu on aika kikkailua... jotain yön kuningatarta tms...i
Qsine
28.04.2012 02:20:16

Elämäni yksi tärkeimpiä pelisääntöjä: "Älä lausu turhaan Jaakko Salon, sinun sovittajajumalasi nimeä"... Onneksi ehdin tavata hänet kerran, jossain millenniuminvaihteen paikkeilla. Painotti basson merkitystä tangomusiikissa. Se oli kuulemma eräänlainen vähimmäisvaatimus, ja tuohan se tarvittavan botnen tähän hienoon musiikinlajiin. Muuten jää ohkaiseksi.
http://jannekuusinen.blogspot.com/
KoskPaavo
28.04.2012 02:32:33
Hieno oli tuo edellinen juttu. Mä olen kuulemma harjoitellut 1980-luvulla Entertaineria Varkauden Keskushotellin kabinetissa samalla pianolla kuin Jaakko Salo opiskeluaikanaan. Vanha tarjoilija kertoi.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
rintapek
28.04.2012 13:37:14

Qsine: Elämäni yksi tärkeimpiä pelisääntöjä: "Älä lausu turhaan Jaakko Salon, sinun sovittajajumalasi nimeä"... Onneksi ehdin tavata hänet kerran, jossain millenniuminvaihteen paikkeilla. Painotti basson merkitystä tangomusiikissa. Se oli kuulemma eräänlainen vähimmäisvaatimus, ja tuohan se tarvittavan botnen tähän hienoon musiikinlajiin. Muuten jää ohkaiseksi.

Mä ny olen pahainen harrastehumppaaja, joten mielipiteelläni ei ole merkitystä.
En viitsi asiasta alkaa organoleptis- empiiristä tutkimusta tekemään, mut mulla on vahva ennakkoluulo siitä, et JaakkoSalon tangotempot on kaukana siitä, mitä tanssimusiikin yliJumala tahtoo.
One kind of music only - the good kind
Lyyki
28.04.2012 14:32:10
Loistava bisnesidea tanssipaikan t-paitojen myyjälle. Snadi vehje jossa on biisit, niiden tempot ja metronomi. Pro mallissa vois olla vielä db-mittari ja alkometri.

Tanssijat vois näin varmistua että kaikki tulee oikeella tempolla, oikealla voluumi tasolla ja bändi vetää selvin päin.

Kaikkihan soittaa kuitenkin samoja biisejä niin laite olis täysin yleiskäyttöinen kaikissa kusiliitereissä.
Isotalo
28.04.2012 15:38:15
Qsine: Elämäni yksi tärkeimpiä pelisääntöjä: "Älä lausu turhaan Jaakko Salon, sinun sovittajajumalasi nimeä"... Onneksi ehdin tavata hänet kerran, jossain millenniuminvaihteen paikkeilla. Painotti basson merkitystä tangomusiikissa. Se oli kuulemma eräänlainen vähimmäisvaatimus, ja tuohan se tarvittavan botnen tähän hienoon musiikinlajiin. Muuten jää ohkaiseksi.

Mä sain kerran kunnian olla herran liidattavana kun vuonna 2001 olin eräässä kesäteatteribändissä. Takinkääntäjä, Veikko Lavin biiseistä ja arrit oli Salon. Kerran se tuli treeneihin paikalle tsekkaamaan miten menee.
Einherjar
28.04.2012 16:10:41
Lyyki: Loistava bisnesidea tanssipaikan t-paitojen myyjälle. Snadi vehje jossa on biisit, niiden tempot ja metronomi. Pro mallissa vois olla vielä db-mittari ja alkometri.

Tanssijat vois näin varmistua että kaikki tulee oikeella tempolla, oikealla voluumi tasolla ja bändi vetää selvin päin.

Hoho.

Tämähän olisi ihan selvä iPad-sovelluksen paikka. Biisintunnistus, kappaleinfo, beatcounter ja dB-mittari kuulovaroitus-optiolla. Tarvittaessa saa välkkymään halutun desibelimaarän tai biittien vauhdin eroituksen kera.
Pro-malliin vertailulisä, joka ilmoittaa alkuperäisestä esityksestä eroavat osat ja antaa valmiit kritisointikaavakkeet.

Tuosta sitten vielä Bilebändi- ja Sinfonia-versiot, niin kuulijakunta on melkolailla katettu coverien osalta.
Siinä on sitten orkalla ihmettelemistä, kun yleisössä vilkkuu iPadien näytöllä desibelejä ja bpm:iä. Keikan jälkeen sitten on valitusjono odottamassa.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
baron
28.04.2012 16:52:41

Eiks sen vois tehdä niin että ekaksi pyytää tanssijat tanssimaan ja sitten alkaa soittaa samaan tahtiin (mikäli se tanssijoitten liikkeestä on tunnistettavissa?)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
poppamies
28.04.2012 19:30:47

baron: Eiks sen vois tehdä niin että ekaksi pyytää tanssijat tanssimaan ja sitten alkaa soittaa samaan tahtiin (mikäli se tanssijoitten liikkeestä on tunnistettavissa?)

Hyvä idea! Jos ei soittaja tannsijoiden menosta näe missä mennään niin soittaja on väärässä paikassa.
G strings are for strippers
Timi
28.04.2012 19:35:38
baron: Eiks sen vois tehdä niin että ekaksi pyytää tanssijat tanssimaan ja sitten alkaa soittaa samaan tahtiin (mikäli se tanssijoitten liikkeestä on tunnistettavissa?)
Baron baron!Ei tota ikivanhaa juttua!
Vaikea.Mutta varma!
tuommah
29.04.2012 19:33:01
meillä on sellasta 113-115 ollu tempona
EP
29.04.2012 20:29:32
Jos oikeen tarkkoja ollaan niin valitsisin ihan se tarkan tempon tangon mukaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)