Aihe: Miksausapua epätoivoiselle aloittelijalle! (Ääninäyte liitteenä)
1 2 3 4 58 9 10 11 1214 15 16 17 18
rintapek
27.02.2012 23:22:11

Antti1: alapään balanssi kuulosti vähän erikoiselta. Tiedä sit... :D

No nää mun lelut sanoo ihan samaa.

Mut laulu tos tosiaankaan ei o tippaakaan liian pinnassa.

Musatyyli ny on tosin kauheen kaukana mun genrestä, mut jos lauletaan, ni sen laulun pitää kuulua. Jos soitetaan sooloa, ni sen soolon pitää kuulua.

Muus tapauksessa tulee laulettua tai soitettua ihan turhaan.
One kind of music only - the good kind
LoveWithGuitar
01.03.2012 14:11:36

Mitä täällä on oikeen tapahtunut :D uskomatonta. laitoin tosiaan tän aiheen joskus 2010 huhtikuussa, sitten lopetin sivustolla käymisen. Nyt sitten tuun kattoon niin aiheessa on 180 vastausta ja aihe on merkitty pysyväksi.
Noh, nyt voin vain sanoa että kiitos kaikille järjettömästi avusta ja mielenkiinnosta.

Itse ongelma eli syy miksi tämän aiheen tein oli lähinnä vain sitä etten tiennyt mistään mitään.
Sepä tässä eniten naurattaakin. Juuri ja juuri saatoin ymmärtää mitä eq on.
Ongelma myös siinä että laitteistoni oli naurettavan huonoa eikä mitään oikeaa kokemusta äänittämisestä, eq:ttamisesta tai mistään muustakaan miksauksesta. kaikkea sitä parissa vuodessa oppii. Olipa muuten rock ääninäyte! :D /,,/

Soitan nykyään growth-nimisessä jazzbändissä, jos jotain kiinnostaa kuulla niin sigissä on lunkki youtube-kanavalle jossa kokonainen keikka. Olen bändissä laulaja/kitaristi.
www.youtube.com/growththeband www.youtube.com/justimusfilms
Juippi!
02.03.2012 15:56:27 (muokattu 08.03.2012 23:10:56)
Nyt on taas muutama miksauspäivä takana, tuntuu vaan melkoselta ikuisuusprojektilta tämä miksaaminen. Kuunnelkaa ja kommentoikaa! Onko liian sirisevät kitarat? Liian lytyssä? Minä en tiedä, kerro sinä!
E: oli ne, korjasin sen tuohon versioon.

http://speedy.sh/ZThvq/Decay-4.3-1.mp3

E: Biisi valmistui, ja se kannattaa kuunnella:
www.youtube.com/watch?v=6pn7WVNwfcw … FN4iZ1LAj8BiK1DrLXXJtaERzc4qBOBtsU=
jannu
09.03.2012 21:46:50
Juippi!: Nyt on taas muutama miksauspäivä takana, tuntuu vaan melkoselta ikuisuusprojektilta tämä miksaaminen. Kuunnelkaa ja kommentoikaa! Onko liian sirisevät kitarat? Liian lytyssä? Minä en tiedä, kerro sinä!
E: oli ne, korjasin sen tuohon versioon.

http://speedy.sh/ZThvq/Decay-4.3-1.mp3

E: Biisi valmistui, ja se kannattaa kuunnella:
www.youtube.com/watch?v=6pn7WVNwfcw … FN4iZ1LAj8BiK1DrLXXJtaERzc4qBOBtsU=

Olisko masterkompurassa jäänyt releaseaika vähän turhan pitkälle? Nimittäin ekan bassari-iskun jälkeen koko biisi kyykkää ja pysyy kyykyssä aina tohon synabreikkiin asti. Synat kuulostavat suorastaan naurettavan ilmavilta kesken kaiken, kunnes taas bassari läpsähtää ja palataan takaisin pullistelemaan muovikelmun alle.

Soundeissa ei sinänsä mitään isompaa valittamista, mutta balanssit ovat kyllä aika jänniä. Erityisesti eri voksut ovat keskenään aika epätasapainossa. Tai no, olihan tuo örinäsoundi kyllä aavistuksen mopon kuuloinen tuolla seassa. Ei niinkään suoritus, vaan se mutainen soundi.

Jos vielä millään malttaisit palata sorvin ääreen, niin ainakin hellitä ihan huolella masterkompuraa. Jos haluat mättöpumppausta, niin attack täpölle ja release nollille ja sen jälkeen annostelet kompressointikynnyksen ja määrän niin että kuulostaa väkivaltaiselta.
"Yhm ees zyntyys törtsapaa taas mieliin tuhansiin!" -Kirill Babitzin
Numb
20.04.2012 21:56:02

Tämmöinen on tullut tehtyä.

http://db.tt/Y82c35rU

Itse on jo aika lailla kuuro sekä biisille että miksaukselle, joten onpiko osviittaa minne tätä ehkä veisi.
Terv. Kikki Hiiri
Antti1
20.04.2012 23:49:25
Numb: Tämmöinen on tullut tehtyä.

Itse on jo aika lailla kuuro sekä biisille että miksaukselle, joten onpiko osviittaa minne tätä ehkä veisi.

Rummut jää jotenkin taka-alalle, tai sitten kitarat on vain aika pinnassa. Laulua voisi tuoda reilusti enempi esiin, ehkä sooloskebaa vähän myös. Muuten ihan hyvän kuuloinen setti kyllä, mitä nyt hiljaksiin tässä yömyöhällä saan kajareilla kuunneltua.

Noin niinku taiteelliseen sovitukseen täytyy puuttua sen verran, että noi alun ja lopun äänimaisemat ovat aivan raivostuttavan pitkiä. ;)
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
rintapek
21.04.2012 11:30:03

Numb: Tämmöinen on tullut tehtyä.

Laulu. Rummut.

Parissa rauhallisemmassa kohdassa rummut potkii kuin niiden on tarkoituskin, mutta suurimman osan aikaa ne hautautuu jonnekin kauas pois.

Laulu on kautta linjan liian hiljaa. Laulusaundi on vissiin tarkoituksella tehty juuri tuommoiseksi ja ihan hyvä niin, sopii biisiin. Varovainen kumminkin kandee olla, koska ihmiskorva on laululle herkin, niin jos se kuulostaa hiemankin liian käsitellyltä, niin se kuulostaa liian käsitellyltä.

Saundimaailmahan tossa on minust melko kiva. Mut kummasti sen vaan kuulee, että se on kitaristi, joka miksaa.
Numb
21.04.2012 13:05:12 (muokattu 21.04.2012 13:15:01)

Kiitosta. Rummuista oli meilläkin puheta, että ovatko liian takana. Nostettaneen.

Laulussa lieneepi semmoinen, että kun en omasta vokalisoinnistani erityisemmin pidä, niin sitä yrittää vähän haudata :-)

Ed: Laulua ei ole käsitelty juurikaan. Siinä on miedohko kompura, reverb ja delay. Soundi tulee varmaan tuplauksesta - molemmat voksut kun ovat jossakin siellä nuotin lähettyvillä...
Terv. Kikki Hiiri
rintapek
21.04.2012 13:18:14

Numb: Kiitosta. Rummuista oli meilläkin puheta, että ovatko liian takana. Nostettaneen.

Laulussa lieneepi semmoinen, että kun en omasta vokalisoinnistani erityisemmin pidä, niin sitä yrittää vähän haudata :-)

Tää ei ole moitteeksi tarkoitettu, mutta se, mitä laulusta kuulee, niin englannin ääntäminen on perin ööh... suomalaista.

Mut toi hautaaminen ideana ei oikein toimi. Jos sulla menee skittasoolo reisille, niin et sä sitäkään hautaa ja totea, et onneksi sitä ei kukaan kuule.
Numb
21.04.2012 14:02:50

rintapek: Mut toi hautaaminen ideana ei oikein toimi. Jos sulla menee skittasoolo reisille, niin et sä sitäkään hautaa ja totea, et onneksi sitä ei kukaan kuule.

Se ei olekaan idea, vaan alitajuinen halu piilotella sitä hieman epämukavalta tuntuvaa laulua. Mutta juuri tällaisten kommenttien toivossa laitoin kuultavaksi. Seuraavaan versioon kitaroita alemmas. Voi olla, että rummut ja voksut nousvat jo sillä. Jos ei, niin sitten liukuja ylös niitten kohdalla.

Suomalaisesta ääntämyksestä olen tietoinen. Siitä en onko se liian suomalainen. Ruotsalaisilla esim on kanssa oma soundinsa englanniksi, joskus liikaa, tänne asti kantautuvissa yleensä ei.
Terv. Kikki Hiiri
falconi
25.04.2012 20:47:58
Kannattaako rumpuja editoidessa jättää tomien raidat pois kun niissä on vaan muutama hassu isku biisin lopussa?

Näin olisi selkeämmän kuuloinen, mutta sopivasti ne tuo sitä täytettä kun aika paljon ovat vuotaneet läpi. Mä ehkä kuitenkin kallistuisin siihen, että sitten tarvittaessa tuplaa basaria ja virveliä kuin että ne tomi raidat jättäisi siihen. Biisi on sellaista rokkia / mietoa heviä. Paljon kuitenkin peltiä ja tuplabasaria.

Mitä mieltä raati on?
Antti1
25.04.2012 20:51:10
falconi: Kannattaako rumpuja editoidessa jättää tomien raidat pois kun niissä on vaan muutama hassu isku biisin lopussa?

Näin olisi selkeämmän kuuloinen, mutta sopivasti ne tuo sitä täytettä kun aika paljon ovat vuotaneet läpi. Mä ehkä kuitenkin kallistuisin siihen, että sitten tarvittaessa tuplaa basaria ja virveliä kuin että ne tomi raidat jättäisi siihen. Biisi on sellaista rokkia / mietoa heviä. Paljon kuitenkin peltiä ja tuplabasaria.

Mitä mieltä raati on?

Mä oon sitä mieltä, etten tajunnut ongelmaa lainkaan. Leikkaa tai vaimenna kaikki ylimääräinen ääni tomiraidoilta ja anna niiden iskujen tulla läpi. Ei sun tarvitse mitään jättää käyttämättä, eikä toisaalta taas käyttää jatkuvasti yhtään mitään. Mitä tarkoitat basarin ja virpan tuplaamisella? Miksi tämä olisi jotenkin ristiriidassa tomien kanssa?
falconi
25.04.2012 21:14:21
Antti1: Mä oon sitä mieltä, etten tajunnut ongelmaa lainkaan. Leikkaa tai vaimenna kaikki ylimääräinen ääni tomiraidoilta ja anna niiden iskujen tulla läpi. Ei sun tarvitse mitään jättää käyttämättä, eikä toisaalta taas käyttää jatkuvasti yhtään mitään. Mitä tarkoitat basarin ja virpan tuplaamisella? Miksi tämä olisi jotenkin ristiriidassa tomien kanssa?

Siis ne tomit vuotaa paljon virveliä läpi, kun hiljentää raidan niin luonnollisesti virvelin ääni hiljenee aikas paljon niin siksi jos tarvetta on saada kovempaa / täyteläisemmin niin tuplaa ennemmin virveliraidan kuin kaivaa sitä sieltä tomiraidasta.

Ei sotketa tuota basaria enää tähän, olen sekaisin.
Lennu
25.04.2012 21:14:27

Pitää vaan luottaa omaan arviointikykyyn, kumpi on paremman kuuloinen. Kuuntele tomiraidoilla ja ilman ja se, kumpi toimii paremmin, teet niin. Ei siinä enempää mystiikkaa ole. Tuplauksia en ihan saanut?
no is any good musics maked anymore...
falconi
25.04.2012 21:25:25
Lennu: Pitää vaan luottaa omaan arviointikykyyn, kumpi on paremman kuuloinen. Kuuntele tomiraidoilla ja ilman ja se, kumpi toimii paremmin, teet niin. Ei siinä enempää mystiikkaa ole. Tuplauksia en ihan saanut?

Joo näin teen tämä riittää. Nukun yön yli ja kuuntelen sitten virkeämillä aivoilla. Kiitoksia nopeista vastauksista.
Antti1
25.04.2012 21:32:47
falconi: Siis ne tomit vuotaa paljon virveliä läpi, kun hiljentää raidan niin luonnollisesti virvelin ääni hiljenee aikas paljon niin siksi jos tarvetta on saada kovempaa / täyteläisemmin niin tuplaa ennemmin virveliraidan kuin kaivaa sitä sieltä tomiraidasta.

Tomeista otetaan tomeja ja virvelistä virveliä, ei kannata koittaa toisin päin. Niinkuin sanoin: tomiraidat kiinni silloin, kun et niitä tarvitse, jos mekkala häiritsee. Sä voit ottaa sieltä pelkän hyötyäänen talteen niiden muutaman iskun aikana, jos vuodot eivät pilaa koko meininkiä.

Tuplaamista en tajua edelleenkään, jos siis puhut alkuperäisen raidan kopioimisesta tuplaamisena. Se on todennäköisesti tarpeetonta, sen sijaan sä voisit koittaa lytätä virpparaidan dynamiikkaa lyttyyn, limitoida pahimmat piikit ja nostaa äänenvoimakkuutta sitä kautta. Leveyttä mäjäytykseen vähän hyvällä tilakaiulla mukaan.

Jos on aivan ylitsepääsemättömiä vuoto-ongelmia, niin triggaaminen tulee avuksi siinä kohtaa. Se vain vaatii erikoistunutta softaa toimiakseen. Jos muu ei auta ja mikäli haluat, niin mä voin joutessani ne muutamat tomi-iskut hoitaa kondikseen, mikäli pystyt toimittamaan raidat. Uusia leluja pitäisi saada harjoitella enempi, mutta loppu materiaali kesken. :D
falconi
25.04.2012 21:56:59
Antti1: Tomeista otetaan tomeja ja virvelistä virveliä, ei kannata koittaa toisin päin. Niinkuin sanoin: tomiraidat kiinni silloin, kun et niitä tarvitse, jos mekkala häiritsee. Sä voit ottaa sieltä pelkän hyötyäänen talteen niiden muutaman iskun aikana, jos vuodot eivät pilaa koko meininkiä.

Tuplaamista en tajua edelleenkään, jos siis puhut alkuperäisen raidan kopioimisesta tuplaamisena. Se on todennäköisesti tarpeetonta, sen sijaan sä voisit koittaa lytätä virpparaidan dynamiikkaa lyttyyn, limitoida pahimmat piikit ja nostaa äänenvoimakkuutta sitä kautta. Leveyttä mäjäytykseen vähän hyvällä tilakaiulla mukaan.

Jos on aivan ylitsepääsemättömiä vuoto-ongelmia, niin triggaaminen tulee avuksi siinä kohtaa. Se vain vaatii erikoistunutta softaa toimiakseen. Jos muu ei auta ja mikäli haluat, niin mä voin joutessani ne muutamat tomi-iskut hoitaa kondikseen, mikäli pystyt toimittamaan raidat. Uusia leluja pitäisi saada harjoitella enempi, mutta loppu materiaali kesken. :D

Joo tarkoitin tuota kopioimista. Enköhän mä kompuraa virvelille laita sitten kun sen aika tulee.

Tomeille gatet et menee läpi vaan ne pari tarvittavaa iskua ja muu möly jää pois.

Kiitos avuntarjouksesta vaan minä juurikin haluan itse opiskella tätä, ennen vain kitaroita oon nauhoitellut reaperilla ja nyt kiinnostaa opetella enemmänkin.

Paljon oon tutoriaaleja kattellu ja netistä lukenut oppaita.
Antti1
25.04.2012 22:02:00
falconi: Joo tarkoitin tuota kopioimista. Enköhän mä kompuraa virvelille laita sitten kun sen aika tulee.

Kuulostaa vähän siltä, että sen aika on nyt, jos kovemmalle pitää saada. Kannattaa lähtökohtaisesti kuitenkin unohtaa noi kopioinnit ja turvautua yksinkertaisten perusmenetelmien opettelemiseen. Kaikenlainen rinnakkaiskompressio yms. on vähän edistyneempää settiä, jota varten pitää kuitenkin osata tehdä ne perusasiat.

Erittäin hyvä nyrkkisääntö on se, ettet koita tehdä miksauksesta ensisijaisesti kovaa, vaan tasapainoisen. Se tarkoittaa sitä, että äänenvoimakkuuden nostamisen sijaan laske ja leikkaa kaikkea kovempaa tulevaa pois hiljaisimman tieltä. Hyvällä headroomilla varustettu ja balanssissa oleva miksaus on "helppo" sit tarvittaessa pistää kunnolla lyttyyn. Jos kaikki on jo täysillä, niin on vaikea nostaa.

Tomeille gatet et menee läpi vaan ne pari tarvittavaa iskua ja muu möly jää pois.

Jos sä haluat oikeasti ja kunnolla ylimääräisestä mölystä eroon, niin leikkele tai tee automaatio käsipelillä, äläkä luota plugariin. Sä voit käyttää sitä sit viimeistelyssä apuna, mutta suurin työ kannattaa tehdä ite, jos niitä iskujakaan ei tosiaan mahdottoman paljoa ollut.
Veepee
04.05.2012 11:59:58
Ei oo näytettä, mutta kysyisin yleismaailmallisen kysymyksen raitojen äänityksestä miksaajan näkökulmasta.

Pyritäänkö äänityksessä saamaan raidoille mahdollisimman hyvä ja tasainen taajuusvaste? Vai onko parempi, jos äänitysvaiheessa on onnistuttu leikkaamaan tai korostamaan tiettyjä instrumentille tyypillisiä taajuuksia?

Toisin sanoen, onko miksauksen kannalta parasta, että biisin kaikki raidat on onnistuttu äänittämään tasaisen täydellisesti? Vai tulisiko äänitysvaiheessa pyrkiä pääseemään jo esim. kitaroiden alataajuuksista eroon?
Kun tulee vanhaksi on yhä vaikeampaa liikuttaa ruumiinjäseniä ja erottaa niitä toisistaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)