Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laminoitu akustinen?
1
Gabe
25.04.2012 19:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ongelma on sellainen että tarvitsisin akustisen sohva/mökki/reissukitaraksi. Edellinen kokopuinen meni olosuhteiden vaihtelusta piloille monta vuotta sitten (vaikka oli kostutin) eli siitä toivuttua nyt katsellaan sitten laminoituja koska olen ymmärtänyt että ne ovat vähemmän herkkiä säänvaihteluille ja kestävät vähän kovempaa menoa, korjatkaa jos olen väärässä? Kitaran pitäisi suoriutua pakkasista, helteistä, saunailloista, nuotion äärellä soittelusta, taaperosta.. eli kaikesta mille akustista ei saisi altistaa.
 
Eli kyselisinkin teiltä tietoa laminoiduista akustisista. Onko niistä mihinkään? Kuinka paljon kestävämpi laminoitu kitara on kuin kokopuinen, eli kuinka paljon siitä pitää huolehti? Tarviiko kostutinta jne?
 
Tämä alla oleva kanadalainen kiinnostaisi nyt eniten, mitään mietteitä siitä?
 
http://www.thomann.de/fi/artlutherie_ami_steel_almond.htm
 
Muitakin toki heitelkää! Budjetti on joustava jos vaan hyvä soitin tarpeisiin löytyy.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
markus16
25.04.2012 21:31:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuommoinen halvimman pään ibanezi, v70bk tms. Oon sillä pari ihan baarikeikkaakin soittanut vuosia sitten (huh, en ota enää edes varakitaraksi). On nähnyt monet festarit ja telttayöt niihin aikoihin vuotta kun aamukastetta on paljon. Sillä on soiteltu monet kerrat vesisateessakin. Kitaraa on heitelty ja kolhittu, se on viettänyt pakkasöitä lämmittämättömässä autossa ja maannut mökillä takan kuumassa loimotuksessa... Toimii edelleen ihan niinku kitaran pitääkin. Kerran se meinasi jäädä sille tielleen festareilla, kun läheisyydenkaipuu iski ja jätin kitaran vartioimatta suunnatessani kohti telttaa hemaisevan neidon kanssa. Löytyipäs vaan vielä =) Nuotiolla istuessa ja evergreenejä nuotin vierestä vedellessä kukaan ei kiinnitä huomiota kitaran saundin nyansseihin tai lieviin intonaatio-ongelmiin. Kunhan se on suht sinnepäin, niin kovaa ajoa vaan!
Folkkikoppainen olisi kai vähän näppärämpi kantaa mukana, mutta en näe koko-/painoeroa mitenkään ratkaisevana. Iso koppa tuottaa paljon miellyttävämmän soinnin mun mielestä. Lisäksi tuolla laminoidulla on mun mielestä kivempi soittaa jos tarvii antaa kitaralle kunnolla kenkää. Täyspuinen menee tukkoon ja vaikeroi, laminaattilaatikko vaan tykkää kun hakataan vähän kovempaa.
 
Hyvä seksi on parempaa kuin taskulämmin kalja.
viisi_kitaraa
25.04.2012 22:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laminoitu on ilman muuta kestävämpi kun kokopuinen. Kestää kosteudenvahteluja ja huonoa kohtelua paljon paremmin, eikä tarvitse ilmankostutinta.
 
Jos ajattelit kitaraasi kohdella noin kaltoin, en suosittele ostamaan "liian" kallista kitaraa. Laminoiduissakin kitaroissa on kokopuukaula, ja huonolla tuurilla se saattaa mennä kieroon. (uutena)
Kaula taipuu erilaisissa lämpötiloissa ja kosteusolosuhteissa. Vähintään kitara pitää virittää uudelleen, mutta jos haluat pitää actionin hyvänä myös kaularautaa voi hieman kiristää/löystää kelin mukaan. (säätääkö kukaan kelin mukaan? tuskin.)
 
Laminoitujakin kitaroita on erilaisia. Ne on joko tehty vanerista, tai kuten tuo linkittämäsi kitara kokopuisista suikaleista liimaamalla.
Kuvittelisin, että vaneriset elävät vähemmän ja ovat siis kestävimpiä...
 
Myös laminointikerrosten paksuus vaihtelee. Vanerikitarassani kaikki kolme kerrosta ovat yhtä paksuja.
Laadukkaammassa yamahan puusuikaleista liimatussani ylin ja alin kerros ovat todella todella ohuita ja se keskimmäinen kerros on "paksu". Luulisin tuon vaikuttavan kestävyyteen ja elämiseen. Ja tietysti myös äämenlaatuun.
Kokemusta tuosta ei vielä ole, kun se ei ole ollut minulla vielä kovin kauaa. Vanerikitarani ovat kestäneet ongelmitta kuivuutta, ajottaista kylmyyttä ja kosteutta
 
Suosittelisin, että ostat 2 kitaraa. Halvan ( reilusti alle 100e) ja vähän paremman (esim. linkittämäsi) Ja jos tiedät että seuraavalla reissulla kitaraa kohdellaan todella rajusti, niin otat sinne sen halpiksen mukaan
 
viisi_kitaraa
25.04.2012 22:45:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim tämä voisi olla sellainen huoleton halpiskitara.
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbcg45.htm
 
Minulla on tuollainen. Se on yllättävän hyvä hintaansa nähden. Vaati toki hieman säätöä aluksi, kun kielet olivat todella korkealla.
Kuulostaakin ihan kohtuuliselta, kunhan et erehdy soittamaan sitä samassa tilassa kokopuisen kitaran kanssa :)
Esim. tästä voi kuunnella:
http://www.youtube.com/watch?v=Ryh_sYavzAw
 
Gabe
26.04.2012 09:37:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! :) Tuollainen huoleton halpiskitara vois olla muuten varteenotettava vaihtoehto, eipä ainakaan vituttais niin jos jotain kuitenkin kävis :)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
palikka
01.05.2012 11:07:04 (muokattu 01.05.2012 11:07:58)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostin joskus 2006 Fenderin (GDO tms?) laminaattiakustisen Thomannilta. Se osottautu about parhaaks puisto/reissukitaraksi ja muutenkin oon yllättävän rakastunut siihen soundiin. Makso vissiin tuolloin vähän alle 200€.
 
E: Noi Harley Bentonin kitarat on vähän niin ja näin, jotkut yksilöt on ihan jees, mutta jotkut taas oikeasti aika soittokelvottomia.
 
Love will tear us apart. http://www.soundcloud.com/loistava-polku
Gabe
01.05.2012 12:06:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo fenderin edulliset voisi tarkastaa. Oliko siinä nato kaula? Miten on toiminut?
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
palikka
01.05.2012 13:38:14 (muokattu 01.05.2012 13:39:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Nuo fenderin edulliset voisi tarkastaa. Oliko siinä nato kaula? Miten on toiminut?
 
Hyvin toiminut, reissussa kärsinyt ja vähän jesarilla ja ruuvilla korjattu, mutta itse kitara on helvetin hyvä. Puistokitaroinnissa ainoa vaan, ettei se jotenkin tunnu soveltuvan niin hyvin komppailuun, kun siinä on aika ainutlaatuinen soundi ja se jää pienikoppaisuudensa takia peruswesternien alle.
 
E: Niin ja siis vieläkin käytössä luottoakkarina!
 
Love will tear us apart. http://www.soundcloud.com/loistava-polku
guitarmigi
01.05.2012 17:06:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harley Bentonin kitarat ovat kyllä surkeita!
 
Taylorin Big Baby on loistava, etsiä kannatta käytettynä!
 
Gabe
01.05.2012 17:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, pitää tarkastaa nuo molemmat :) Sen ei tosiaan mikään masterpiece tarvitse olla tuollaiseen käyttöön.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
viisi_kitaraa
01.05.2012 18:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harley bentonella on tosiaan tällä palstalla toisinaan haukuttu.
Itse ainakin yllätyin tuon 44e maksavan HB:n hinta/laatu suhteesta.
Ennen ostamista luin kaikki nettikommentit, jota ko. kitarasta löysin (5-6kpl) Ja kaikki kirjoittivat suurinpiirtein näin:
"tämän hintaisissa laatu varmaan vaihtelee paljon, mutta MINULLA taisi käydä tuuri" tms. Kaikki olivat tyytyväisiä omaan kappaleeseensa, mutta eivät uskaltaneet yleistää, että ko. kitara voisi olla hinta/laatu suhteeltaan hyvä.
 
Eihän tuo 44e maksava kitara edes yritäi kilpailla samassa sarjassa kuin joku 200e maksava... Ja senhän saa jop palauttaa jos ei ole tyytyväinen.
 
Eipä tuosta paljoa haukuttavaa keksi. Virittimet toimivat, ja pitävät vireen. rakenne on tukeva, ei intonaatio ongelmia. Ääntä lähtee.
 
Miinuspuolella. Pintakäsittely ei ollut aivan huippua. Pinnassa oli muutama liima/lakka tahra, (jotka lähti pois karhunkielellä), Kielet olivat korkealla ja kaularautaa piti kiristää 1/2 kierrosta. Aika pientä.
Toki jos tuon ääntä vertaa kokopuukantiseen niin ei se resonoi yhtä hyvin.(ei pitäisi olla yllätys)
 
Funkånaut
01.05.2012 19:02:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittelleni on tällä viikolla tulossa yllä mainittu Harrikan 44€ kitara. Kaverilla ollut kolme, ja kaikki ollut asiansa ajavia pelejä, kuhan hinnan ottaa huomioon.
 
Ei puisto/ryyppy/festarikäyttöön kannata kallista soitinta ostaa.
 
Otan täyden vastuun siitä mitä sanon ja kirjoitan. En siitä mitä sinä ymmärrät. Kuuntelen tälläistä
viisi_kitaraa
01.05.2012 19:39:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuten välttämättä ole hyvää mainosta sanoa että kaverilla on ollut jo 3 tuollaista kitaraa... :)
 
Tosin kun tietää millaista kohtelua tuollainen halpa kitara, voi saada, niin ymmärrän.
 
Miten kaverisi on onnistunut noita rikkomaan? Käyttikö pesäpallomailana vai hukkasiko vain?
 
Funkånaut
01.05.2012 21:20:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: Ei muuten välttämättä ole hyvää mainosta sanoa että kaverilla on ollut jo 3 tuollaista kitaraa... :)
 
Tosin kun tietää millaista kohtelua tuollainen halpa kitara, voi saada, niin ymmärrän.
 
Miten kaverisi on onnistunut noita rikkomaan? Käyttikö pesäpallomailana vai hukkasiko vain?

 
Eiku otti aina festareille mukaan, ja myi ne aina festareiden jälkeen.
 
Otan täyden vastuun siitä mitä sanon ja kirjoitan. En siitä mitä sinä ymmärrät. Kuuntelen tälläistä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «