Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musan varhaiskasvatuksen / vauvamuskarivetäjän vaatimustaso?
1
Nimppu36
25.04.2012 11:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Haluaisin saada tietoa ja kokemuksia siitä, minkälainen vaatimustaso "virallisen koulutuksen" ja osaamisen suhteen on vauvamuskarivetäjillä? Olen pienen ikäni puuhannut musiikin parissa: laulanut sekä sooloja että kuoroissa. Pianoa soitan lähinnä sointumerkkien pohjalta. Olen nykyäänkin musiikin aktiiviharrastaja ja solistina jazztriossa, joka treenaa säännöllisesti ja keikkailee satunnaisesti. Olen käynyt musiikkiluokkaa 3-9.luokilla ja lukioaikaan ottanut klassisia laulutunteja musiikkiopistossa pari vuotta. Sen lopetin, koska totesin olevani enemmän jazz- ja grooveosastoa kuin oopperaa. Ehdin suorittaa teorioista 2/3, mutta olin aikanaan liian laiska opettelemaan teoriaa - valitettavasti :(.. Eli tiedostan varsin hyvin rajoitukseni ja olen vielä erittäin itsekriittistä tyyppiä osaamisteni suhteen.
 
Ajauduin jotenkin kummallisesti terveydenhuoltoalalle ja nyt keski-ikäisenä haikailen kuitenkin luovemman työn pariin, etenkin kun olen pakon edessä vaihtamassa alaa työtapaturman takia. Olen nyt ammatillisen kuntoutuksen prosesissa ja mietin pää suristen, mitä haluaisin ja voisin loppuelämälläni tehdä?? Netissä olen käynyt mm. Metropolian sivuilla katsomassa musiikkipedagogian OPS:ia ja pääsyvaatimuksia ja menee väkisinkin sisu kaulaan, kun niitä katselee, arghh!
 
Ollessani viimeistä vuotta kotona lasten kanssa, vedin kerran viikossa neljää vauvamuskariryhmää yksityisessä päiväkodissa, ikähaarukassa 6kk-3v. ja pidin siitä kovasti! Tuolloin otin Laurea AMK:sta 3op.n irtokurssin musiikin varhaiskasvatusta (sosionomiopiskelijoiden oppisisällöstä). Ryhmiä vetäessä tuntui, että tuolla ikätasolla oma tieto-taitoni riitti varsin hyvin (laululeikit, sävelkorkeuden ja tempon vaihtelut, toistuvuus, rytmisoittimiin tutustuttaminen) . Olen ollut aina opettajatyyppiä ja oli erittäin mielekästä suunnitella lukuvuoden tavoitteita, sisältöä ja suunnitella käytännön toteutusta. Viihdyn lasten parissa ja uskallan heittäytyä leikin maailmaan myös musiikin keinoin.
 
Tiedättekö, onko muita mahdollisuuksia hankkia pätevyyttä ko. hommaan kuin pitkä tutkinto? Kolme lasta ja julmettu asuntolaina asettavat myös omat realistiset haasteensa opiskelijaksi heittäytymiselle.. Eikä eläkevakuutusyhtiö mieluusti lähde tukemaan uutta AMK-tutkintoa.
 
Kommenttejanne odotellen :)..
 
nisumaka
27.04.2012 13:10:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

>> Haluaisin saada tietoa ja kokemuksia siitä, minkälainen vaatimustaso "virallisen koulutuksen" ja osaamisen suhteen on vauvamuskarivetäjillä?
 
Ylipäätään tähän voisi vastata, että yksityinen opettaminen on aina luvallista. Eli siis ei ole olemassa mitään varsinaista vaatimusta esimerkiksi kitaran yksityisopettajalle, lauluopettajalle, musiikin teorian opettajalla, varhaisasteen opettajalle .... Tässä kannatta katsoa, toivottavasti joku osaa sanoa, että lapsiahan ei saa hoitaa ilman jotain lupia. Mutta joo, jos otat oppilaiksi esimerkiksi 7-12 vuotiaat mielestäni ei ole mitään ongelmaa. Itselläni ei ole mitään pedagogisia tutkintoja, ja toimin silloin tällöin "epäpätevänä" tuuraajana keskiasteella peruskouluissa. Yksityisissä musiikkiopistoissa saa opettaa periaatteessa kuka vain, mikään laki ei rajaa mitään.
 
Jos olen väärässä, korjatkaa ihmeessä, mutta mun tietojeni mukaan toi on tollai. Yleensä käytetään tällaisesta henkilöstä kouluissa nimitystä musiikkiohjaaja, musiikkiryhmän ohjaaja ...
 
Janus
27.04.2012 16:30:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mutta joo, jos otat oppilaiksi esimerkiksi 7-12 vuotiaat mielestäni ei ole mitään ongelmaa.
 
Sen perusteella mitä ketjun aloittaja kuvaili musiikillisesta taustastaan ja osaamisestaan, ongelmia tuntuisi olevan varsin paljon. Lasten ja nuorten instrumentti- jne. opetus on aika eri asia kuin vauvaikäisten leikittäminen.
 
http://www.studentum.fi/Musiikkiped … kikasvatus_aikuiskoulutus_98327.htm
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «