Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laminoitu akustinen rankkaan menoon
1
Gabe
25.04.2012 00:15:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ongelma on sellainen että tarvitsisin akustisen sohvä/mökki/reissukitaraksi. Edellinen kokopuinen meni olosuhteiden vaihtelusta piloille monta vuotta sitten (vaikka oli kostutin) eli siitä toivuttua nyt katsellaan sitten laminoituja koska olen ymmärtänyt että ne ovat vähemmän herkkiä säänvaihteluille ja kestävät vähän kovempaa menoa, korjatkaa jos olen väärässä? Kitaran pitäisi suoriutua pakkasista, helteistä, saunailloista, nuotion äärellä soittelusta, taaperosta.. eli kaikesta mille akustista ei saisi altistaa.

Eli kyselisinkin teiltä tietoa laminoiduista akustisista. Onko niistä mihinkään? Kuinka paljon kestävämpi laminoitu kitara on kuin kokopuinen, eli kuinka paljon siitä pitää huolehti? Tarviiko kostutinta jne?

Tämä alla oleva kanadalainen kiinnostaisi nyt eniten, mitään mietteitä siitä?

http://www.thomann.de/fi/artlutherie_ami_steel_almond.htm

Muitakin toki heitelkää! Budjetti on joustava jos vaan hyvä soitin tarpeisiin löytyy.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
hallu
25.04.2012 10:04:47 (muokattu 25.04.2012 10:09:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Eli ongelma on sellainen että tarvitsisin akustisen sohvä/mökki/reissukitaraksi. Edellinen kokopuinen meni olosuhteiden vaihtelusta piloille monta vuotta sitten (vaikka oli kostutin) eli siitä toivuttua nyt katsellaan sitten laminoituja koska olen ymmärtänyt että ne ovat vähemmän herkkiä säänvaihteluille ja kestävät vähän kovempaa menoa, korjatkaa jos olen väärässä? Kitaran pitäisi suoriutua pakkasista, helteistä, saunailloista, nuotion äärellä soittelusta, taaperosta.. eli kaikesta mille akustista ei saisi altistaa.

Eli kyselisinkin teiltä tietoa laminoiduista akustisista. Onko niistä mihinkään? Kuinka paljon kestävämpi laminoitu kitara on kuin kokopuinen, eli kuinka paljon siitä pitää huolehti? Tarviiko kostutinta jne?

Tämä alla oleva kanadalainen kiinnostaisi nyt eniten, mitään mietteitä siitä?

http://www.thomann.de/fi/artlutherie_ami_steel_almond.htm

Muitakin toki heitelkää! Budjetti on joustava jos vaan hyvä soitin tarpeisiin löytyy.

 
Itse olen huomannut, että laminoidut akustiset voivat olla ihan hyväsoundisia eikä kuulija välttämättä huomaa niissä mitään eroa, mutta soittaja huomaa ihan väistämättä. Nimittäin laminoidut eivät oman kokemukseni mukaan ole niin herkkiä kuin puiset kitarat. Toki puukitaroissakin on eroja kuten on myös laminoiduissa. Eihän se laminaatti ole mitään vesivaneria vaan tarkoin valikoitua puuainesta ja tarkoitukseen suunniteltua.
 
Oman vaatimattoman kokemuksen mukaan laminoitu kitara elää hiukan vähemmän joten sikäli voisi kestää vaihtelevia oloja hiukan paremmin, mutta en usko että siihen voi täysin tuudittautua ja kesämökki voi olla varsin haastava olosuhde melkein mille tahansa ainakin ympäri vuoden käytettynä.
 
Itse katsastaisin Ovationin malliston läpi. Ovation tekee niitä roundback (mitä tuo sitten suomeksi on?), joissa se pyöreä pohja on mitä lienee lycraa ja kansi on joko puuta tai laminaattia. Lisäksi ovat varsin maltillisesti hinnoiteltuja ja mielestäni ihan hyväsoittoisia ja kohtuusoundisia. Varsinkin Ovation IDEA oli aika kiinnostavan oloinen peli. Yamaha LL6 on laminaattia muuten mutta kansi on kuusta. En osaa tuon kestävyydestä sanoa oikein mitään, mutta soi todella kauniisti eikä mielestäni häpeä kokopuisille akustisille yhtään. On myös rakenteeltaan varsin jämerän oloinen peli ja Yamahathan on muutenkin kestävien kitaroiden maineessa. Martinilla on se edullisempi sarja jonka mallinimissä on se X ja niissä jopa kaula on laminoitu. Kokeilin sellaista joitakin aikoja sitten ja minulle jäi varsin positiivinen vaikutelma kitara soi hyvin ja täsmällisesti ja vaikutti rakenteeltaan vakaalta ja lujalta, vaikka ei minulla siitä tietoa ole.
 
Laminaattisista kitaroista ehdottomasti inspiroivin jota olen kokeillut, oli Codin 5th Avenue. Se vaikutti kylläkin varsin herkältä peliltä, vaikka olikin laminaattia enkä osaa arvioida sen kestävyyttä, mutta se soi kauniista ja voimakkaasti. Tosin nämä archtop (mitä tämäkin on suomeksi?) kitarat on vähän toisenmoisia. Gretschin G100 vaikutti kesteävältä kitaralta, mutta ei ollut soinnillisesti yhtä voimakas kuin Godin, mutta ihan inspiroiva sekin, mutta ei soi ihan niin voimakkaasti kuin tasakantiset.
 
Mieti myös voisiko jokin halpa lankkukitara ja patterivahvistin olla tarpeisiisi sopiva. Lankkukitara ainakin kestäisi melkeimpä mitä vain olosuhteita.
 
E: en hoksannutkaan heti tuota linkkiäsi. En ole tuota linkin kitaraa soittanut joten en osaa siitä sanoa mitään omakohtaista, mutta ainakin se näyttää sievältä ja asialliselta ja on maineekkaan valmistajan tekemä. Tuossahan kaulaliitos on kahdennentoista nauhan kohdalla (en nyt muista miksi tuota kitaratyyppiä sanottiin). Olen kokeillut saman tyyppistä kitaraa joskus tuolla vantaan musiikissa ja mielestäni kiinnostava soitin, joka omasi sellaisen keskialuaepainoitteisen soundin ja ajattelin, että sopii erityisesti bluesiin ja jazziin semmoinen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
25.04.2012 11:39:53 (muokattu 25.04.2012 15:32:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hallulle pitkästä ja infopitoisesta vastauksesta! :) Pitääpä tutustua noihin sun mainitsemiisi tarkemmin, tuo ovation voisi olla myös tosi varteenotettava. Lankku ja patteri vahvari on ollut käytössä tähän asti mutta se on vähän tuollaisessa käytössä työläs johtoineen ja vaikea sitä on paikasta toiseen roudatakaan helposti. Sähkökitara on muutenkin se varsinainen soittieni joten akustisesta ei haeta mitään suuren yleisön huraajaa vaan kestävää reissupeliä minkä saa näppärästi paikasta toiseen :) Tiedostan myös että kokopuinen on äänellisesti parempi kun sellaisen aikanaan omistin, mutta ne ei tähän käyttöön oikein sovellu herkkyytensä vuoksi.
 
Osaako joku kertoa miten tämä laminointi tehdään käytännössä akustiseen? Onko se niinkuin yleensä, eli puuta liimaa puuta jne. ? Ja jos specseissä ei mainita erikseen kokopuu niin onko se automaattisesti laminaattia. Tiedot akustisten maailasta ovat vähän vajavaiset kun sähkökitaraa olen pääsääntöisesti aina soitellut :)
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «