Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvatulpat
1 2 3 4 5 6 7 8
hansakemanelius
23.04.2012 22:24:12 (muokattu 23.04.2012 22:27:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko korvatulppien suhteen tapahtunut viime aikoina mitään kehitystä?
Käyttämäni kuusitulpat vaimentavat mielestäni "vääriä" alueita ja rummut kuulostavat kolisevilta.
Mitkä kuusitulpat vaimentavat kokonaissoundia tasaisimmin, onko ehdotuksia?
 
Tässä pari vuotta vanha testi:
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2597
 
Onko kenelläkään kokemusta näistä:
http://www.korvatulpat.fi/pluggerz-disco.html
 
Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle.
Kailis
23.04.2012 22:28:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehoitan sijoittamaan valettuihin tulppiin.
 
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
ferodoz
23.04.2012 22:39:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Kehoitan sijoittamaan valettuihin tulppiin.
 
Joo, tää olis oikeesti ehkä paras rumpuihin liittyvä ostos ikinä. Onksulla Elacinit vai Finfonicit?
 
www.suhdelukucoverband.fi
Kailis
23.04.2012 22:43:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Joo, tää olis oikeesti ehkä paras rumpuihin liittyvä ostos ikinä. Onksulla Elacinit vai Finfonicit?
 
Elacinit tuli kimppaostoksena hankittua m.netin kautta. Hinta oli 170 € ja otin 25 dB:n vaimennuksella suodattimet. Päivääkään en ole katunut.
 
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
ferodoz
23.04.2012 22:46:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Elacinit tuli kimppaostoksena hankittua m.netin kautta. Hinta oli 170 € ja otin 25 dB:n vaimennuksella suodattimet. Päivääkään en ole katunut.
 
Uskon. Kerran oli jo lähellä että olisin käynyt tilaamassa, mutta neki rahat meni tohon nykyiseen rideen. Järkipäätöksiä juum.
 
www.suhdelukucoverband.fi
rintapek
24.04.2012 21:26:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota... mä en mitenkään kuulonsuojausta väheksy, pikemminkin päinvastoin.
 
Mut ihan liian monta kertaa olen nähny tilanteen, mis hankitaan 24dB tulpat sevvuoksi, et voidaan soittaa 24dB kovempaa. Ja sit ihmetellään, et laulukamat on alamittaiset, kun niistä irtoaa vain 130dB ja siin reenikämpän virkaa toimittavassa betonibunkkerissa laulumikit kiertää, jos kanavan lyö auki.
 
Runpalilta ton voin ymmärtää, koska rumpua pitää lyödä. Hiljaakin niit voi soittaa, mut joku raja siin dimmailussakin on.
Kitarisoilta mä en tota ymmärrä ollenkaan, koska niitäkin olen nähny, jotka laittaa tulpat korviin voidakseen kääntää styrkan asentoon 11, ja muu bändi saa tulla perässä jos pystyy.
 
Etenkään keikkailevalta bändiltä mun on tota hirveen vaikee ymmärtää, koska melko harvassa keikkapaikassa pystyy vetämään "täysillä". Jos reenikämpässä reenataan keikkoja varten, ni kait siellä vois samaan rahaan reenata keikkavolumeillakin soittamista?
 
Mut milloin tulpat on tarpeen, ni sit ne on tarpeen ja sillä pihvi. Itte en tosin ole koskaan suostunu soittamaan bändissä, joka kuuntelee musaansa tulppien läpi. Mut eipä mulla tota kysyntääkään ole hirveesti ollut.
 
One kind of music only - the good kind
Kailis
24.04.2012 22:26:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon nimenomaan se joka yritän saada soittovolaa hiljaisemmaksi. Mutta kun on tinnitus ja meluherkkyys niin pakko suojata rankemmin. Eihän me mitään jatsia tosiaan vedetä eikä soittovola ole hiljaisimmillaankaan kovin pieni. Mutta näillä mennään.
 
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
OPJ1974
24.04.2012 23:04:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mä oon nimenomaan se joka yritän saada soittovolaa hiljaisemmaksi. Mutta kun on tinnitus ja meluherkkyys niin pakko suojata rankemmin. Eihän me mitään jatsia tosiaan vedetä eikä soittovola ole hiljaisimmillaankaan kovin pieni. Mutta näillä mennään.
 
Sama, paitsi tinnituksen olen onnistunut välttämään juuri tästä syystä - kuulonsuojauksen opin sambaryhmässä, jossa akustisesti mökää rummuista lähtee 90-110 dB aika iisistikin soittaessa.
 
Itselläni on valetut Elacinit, 15 dB vaimennuksella. En kyllä enää vaihtaisi pois.
 
Bänditouhuissa käytän AINA tulppia - itse pyrin myös pitämään volyymit alhaalla ja yleensä kyllä niitä muita saa toppuutella, että voisiko sitä...?
passe
24.04.2012 23:36:38 (muokattu 25.04.2012 00:19:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valettuihin tulppiin voi halutessaan ostaa useamman eri suodattimen, ne kun ovat vaihdettavissa. Ainakin näissä mitkä mulla on. Voi sitten vaihdella demppauksen määrää tilanteen mukaan.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Speedy
25.04.2012 00:34:40 (muokattu 25.04.2012 00:35:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua ei niinkään ihmetytä se että miksi jotkut käyttää, tai miksi jotkut ei käytä.. Se ihmetyttää kaikista eniten että rahaa satsataan rumpuihin ja pelteihin ja styrkkareihin ja potikoihin jne.. mutta sitten pidetään jotain "peltoreita" korvissa jotka vääristävät saundin ihan vääräksi.. En näe siinä kauheasti mitään yhteyttä..
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
-Dr.DW-
25.04.2012 00:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulle kuulostaa rummut paljon paremmalta, tulpat päässä. Kaikki se muovinen läpsähys jää pois. Eli juurikin ne yliäänet, paljon smoothimpi.
Sama symbaaleissa, kaikki ne ylikirkkaat, korvaa rasittavat äänet jää pois.
Toinen vaihtoehto on tietysti, että symbaalit soi huonosti=P
 
"If music is dying, musicians are killing it." -Mike Patton
lkx
29.04.2012 18:24:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yliäänirummut, that's gotta be cool. ;)
 
Mulla on kans Elacinit, 15dB, ja itse asiassa myös vanhemmat 25dB. Jälkimmäisiä käytän harvakseltaan. Kummistakin meinaa chinat tulla läpi... ;P
 
Shuren SRH840 -luureja käytän musan kanssa soitteluun ja studiohommissa. Treeniksellä menee eniten aikaa ne päässä.
 
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
poopi
30.04.2012 09:41:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt kuitenkin puhutaan näistä edullisemmista tulpista niin annan ääneni Alpinen Music Safe Prolle. Earit eivät sovi mun korvaan ja Elvexit ovat ihan yhtä hifit kuin perinteiset keltaiset pompulat.
 
Alpinea olen käyttänyt niillä raskaimmilla filttereillä (kultaiset). En kyllä huomannut mitään merkittävää eroa filttereiden kesken.
 

 
hansakemanelius: Onko korvatulppien suhteen tapahtunut viime aikoina mitään kehitystä?
Käyttämäni kuusitulpat vaimentavat mielestäni "vääriä" alueita ja rummut kuulostavat kolisevilta.
Mitkä kuusitulpat vaimentavat kokonaissoundia tasaisimmin, onko ehdotuksia?
 
Tässä pari vuotta vanha testi:
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2597
 
Onko kenelläkään kokemusta näistä:
http://www.korvatulpat.fi/pluggerz-disco.html
 
Hei vaan, jopas lähti!
tomboarmageddon
30.04.2012 11:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kans tullu tuo meluherkkyys, eli vaikka jos soittaa ihan hissuttelujatseja on tulpat pakko olla päässä.
Mulla oli kuomedin valmistamat valutulpat ja hyvät oli. Hukkasin ne sitte jollain muutaman keikam putkeen rupeamalla. Viimosella keikalla huomasin, että purkki oli tyhjä. Vitutti, mutta toisaalta ne oli ollu mulla jo 3vuotta, eli ois pitäny uusia jo kuitenkin.
Tajusin tai siis muistin oman pahvipäisyyteni ja asioiden tallessapitämiskykyni tuossa kuitenkin ja opettelin soittamaan perus kuusitulpilla. Totuttelin siihen soundiin vaan siis. Huomasin ,että kun työntää kunnolla syvälle nuo kuuset niin ei oo ihan niin köpöt soundit. Myöskään ei harmita jos hukkaa lähellekkää niin paljoo:) Beibi sano , että oon rikkonu jonkun oman ennätykseni jo ttuossa kolmen vuoden tallessa pysymisessä. Lohdutkseks tietty sano,etten rupeis itkemään...
 
sepisti
01.05.2012 09:53:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mut milloin tulpat on tarpeen, ni sit ne on tarpeen ja sillä pihvi. Itte en tosin ole koskaan suostunu soittamaan bändissä, joka kuuntelee musaansa tulppien läpi. Mut eipä mulla tota kysyntääkään ole hirveesti ollut.
 
Muistanko väärin, vai vetikö teidän klubi jopa sähkörummuilla?
 
rintapek
01.05.2012 10:35:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Muistanko väärin, vai vetikö teidän klubi jopa sähkörummuilla?
 
Ihan oikein muistat. On toki tullu myös akustisia kannuteltua.
 
Oliskohan ollu kymmensisen vuotta sitten kun meillä vola meinas (ihan tarpeettomasti) alkaa karkaamaan lapasesta. Se oli basisti, joka ensimmäisenä löi tulpat korviin ja sen jälkeen treenikämpällä ei ollu enää yhtään kivaa.
Sit vaan istuttiin alas ja funtsittiin, et mitäs me voitais tehdä tälle järjettömäksi kasvaneelle älämölölle. Sen jälkeen ei o tulppia kämpillä näkyny.
Sähkökannut tuli kuvioihin mukaan vasta myöhemmin.
 
One kind of music only - the good kind
belarusman
01.06.2012 09:57:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps..Elacinit tuli töitten kautta hommattua ja ne on käytössä hyväksi havaittu.Treeniksellä pidän nykyään aina mutten keikalla!
 
Crossroads calling...
velipesonen
01.06.2012 11:06:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopettakaa heti korvatulppien käyttö!!! Opetelkaa soittamaan hiljempaa!
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Vallu-Veke
01.06.2012 12:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Lopettakaa heti korvatulppien käyttö!!! Opetelkaa soittamaan hiljempaa!
 
Saako siinä opetteluvaiheessa käyttää tulppia vai mahtaako sitä oppia samalla sekunnilla soittamaan hiljempaa, kun heittää ne tulpat hiiteen?
 
velipesonen
01.06.2012 13:17:04 (muokattu 01.06.2012 13:27:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Saako siinä opetteluvaiheessa käyttää tulppia vai mahtaako sitä oppia samalla sekunnilla soittamaan hiljempaa, kun heittää ne tulpat hiiteen?
 
Kuivannuiva vastaus on että ehkä ei opi ihan heti koska lihakset ovat tottuneet johonkin muuhun. Mutta kiinnostavampi näkökulma lienee, että kun heität ne tulpat pois niin kuulet instrumenttisi musiikki-instrumenttina eikä jonain lätkytettävänä pädisarjana. Ilman tulppia kaikki äänen ominaisuudet hahmottuvat, varsinkin dynamiikkaan ja äänenväriin sekä -tummuuteen liittyvät moninaiset seikat.
 
Tällä tiedolla on paljon käyttöä musiikkia soittaessa. Oppii sen kohdan rumpukalvosta mihin lyö silloin kun tahdotaan yksiselitteinen, käskevä ääni, ja sen kohdan johon lyödessä tulee monimielisempiä ja runollisempia ääniä. Ynnä muita ääniä.
 
Rumpu tuottaa sunnattoman määrän erilaisia ääniä, siitä vain kuuntelemaan. Myös kapula soi ja kannattaa huomoida kapulaote niin että tarpeen vaatiessa osaa maksimoida kapulan sointia.
 
Rumpusetti on erilaisten sointien puutarha eikä se kukoista sellaisen käsittelyssä joka käyttää suojausta. Sehän on melkein kuin turruttaisi itseään alkoholilla (hyi sentään)!
 
Eli ei siinä opetteluvaiheessa kannata käyttää tulppia vaan mieluummin ja vain hyvin väliaikaisesti jonkinlaisia harjoitustyynyjä rumpujen päälle niin samalla sitten tottuu eri tavoin pomppaaviin alustoihin.
 
E: Lisätään vielä että soittotila eli se tila missä soitto tapahtuu on aina osa musiikki-instrumenttia ja sitäkin pitää kuunnella. Musiikki pitäisi aina esittää niin että se sopii juuri siihen tilaan eli soi siinä tilassa, ja jos ei tämmöistä osaa niin mitä sitten oikein osaa?
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «