![]() 24.04.2012 16:13:18 | |
---|---|
Itchy: En totta puhuen näe elokuvaa parodiana. Elokuva kyllä irvailee ja viittaa kauhuelokuviin vähemmän vakavana, mutta sen lisäksi se pyrkii keksimään genren kokonaan uusiksi vähän pyörittelemällä sen keskiöstä löytyviä asenteita. Toki tähän käytetään huumoria, muttei se tee tästä parodiaa kuin enemmänkin kevythenkisen tutkielman genrestä. Lähempänä se on silti sitä kuin varsinaista kauhua, sillä pelottavaksi en tuota millään tasolla kokenut. Enkä oikein usko, että pelkillä vanhoilla aineksilla voidaan määritellä genreä uusiksi, etenkään kun se tehdään noin ilmeisen satiirisin ottein. Saattaahan tuo poikia Screamin tavoin omanlaisensa itsetietoisen alagenren, mutta mitään vedenjakajaa en tuosta lähtisi ennustamaan. Joka tapauksessa genremääritelmistä huolimatta petyin siihen, mihin suuntaan kolmas akti lähti leffaa viemään. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> S.M.A.K. | |
![]() 24.04.2012 17:05:37 | |
Swan: Lähempänä se on silti sitä kuin varsinaista kauhua, sillä pelottavaksi en tuota millään tasolla kokenut. Enkä oikein usko, että pelkillä vanhoilla aineksilla voidaan määritellä genreä uusiksi, etenkään kun se tehdään noin ilmeisen satiirisin ottein. Saattaahan tuo poikia Screamin tavoin omanlaisensa itsetietoisen alagenren, mutta mitään vedenjakajaa en tuosta lähtisi ennustamaan. Joka tapauksessa genremääritelmistä huolimatta petyin siihen, mihin suuntaan kolmas akti lähti leffaa viemään. Itse lämpenin kyllä alkupuoliskolle, se oli korostetusta perinnetietoisuudesta huolimatta hyvin ohjattua ja jopa jännittävää. (Vaikuttanee myöskin, että olen aika satunnainen kauhuharrastaja.) Tuossahan juuri oli kaikkea muuta mukana niiden vanhojen aineksien ohessa, jotka laajensivat tuota genren pientä segmenttiä raikkaasti ja antoivat uusia merkityksiä. Mikään laajamittaisempi uudelleenmäärittely tuo ei toki ollut, mutta tapauskohtaisena pohdiskeluna, kunnianosoituksena ja satiirina kuitenkin älykäs ja veikeä tapaus. Kolmannen näytöksen kritiikkisi kyllä ymmärrän, mutta itselle kun putosi jo aikaisempi toiminnallinen puolisko niin olin sopivan innoissani siitä. i have tendency to awesome | |
![]() 24.04.2012 17:13:14 (muokattu 24.04.2012 17:14:58) | |
Bourne-trilogian kattelin. Innostuin kun maanantaina tuli TV:stä ensimmäinen, Bourne Identity, ja päätin sitten katsoa kaksi jälkimmäistäkin putkeen kun jäänyt katsomatta. Erittäin toimiva jännitys/toimintakolmikko, diggasin. Bourne Supremacy hieman heikompi, ensimmäinen ja Ultimatum silkkaa tykitystä alusta loppuun. Bourne Identity 4/5 Bourne Supremacy 3/5 Bourne Ultimatum 4,5/5 Bourne Legacyä ootellessa.. Too weird to live, too rare to die | |
![]() 24.04.2012 18:21:46 | |
kazaa: Bourne-trilogian kattelin. Innostuin kun maanantaina tuli TV:stä ensimmäinen, Bourne Identity, ja päätin sitten katsoa kaksi jälkimmäistäkin putkeen kun jäänyt katsomatta. Erittäin toimiva jännitys/toimintakolmikko, diggasin. Bourne Supremacy hieman heikompi, ensimmäinen ja Ultimatum silkkaa tykitystä alusta loppuun. Bourne Identity 4/5 Bourne Supremacy 3/5 Bourne Ultimatum 4,5/5 Bourne Legacyä ootellessa.. Pitäis kyllä kattoa nämä. Öpaut viis minuuttia katsoin uteliaisuuttani kesken leffan tuossa joku päivä töllöstä ja vaikutti kyllä hyvältä. Ainut mikä tuossa tökkii on matt damon. | |
![]() 24.04.2012 19:32:17 | |
Rhapa: Pitäis kyllä kattoa nämä. Öpaut viis minuuttia katsoin uteliaisuuttani kesken leffan tuossa joku päivä töllöstä ja vaikutti kyllä hyvältä. Ainut mikä tuossa tökkii on matt damon. Niin mieki luulin, kun en ole ollenkaan Matt Damon fani, mut tossa vetää hyvin. Sopii rooliin, eikä hirveästi ole annettu edes vuorosanoja - menee ja tekee vaan tuhoja. Too weird to live, too rare to die | |
![]() 25.04.2012 10:41:43 (muokattu 25.04.2012 10:48:27) | |
The Awakening (bd) 4/5 Juuso a:n arvion jälkeen varauduin jo pettymykseen, mutta onneksi näemmä mielipiteet poikkesivat tämänkin leffan kohdalla. Sen verran lueskelin leffasta etukäteen, että osasin suhtautua tähän alusta asti enemmän jännitysdraamana kuin kauhuleffana. Kauhuleffana tämä varmaan olisikin ollut pettymys. Ja eihän tämä todellakaan ollut mikään säpsyttely, vaan "vanhan kansan" hitaasti etenevää ja rauhallista fiilistelyä. Pari säpsäytystähän näihin kuuluu sisältyä. Ensimmäisen maailmansodan aikaan Englannissa nähdään kummituksia enemmän kuin koskaan; sodassa menehtyneiden miesten henkien manaamiseen erikoistuneet huijarit rahastavat kaipaavien perheiden surulla ja elokuvan päähenkilö Florence taas ammatikseen paljastaa näitä huijareita. Florence saa kutsun syrjäiseen poikakouluun, jossa oppilaat ovat törmänneet kuolleen oppilaan kummitukseen ja tralalaa onkos kummitus sittenkin totta. Juoni on aika peruskauraa lopputwisteineen, mutta vaikka ne yllätyskäänteet tavallisesti vain ärsyttävät, niin tällä kertaa leffa parani loppua kohti. Elokuvassa oli lainailtu rutkasti muita leffoja The Changeling-klassikon rappusia pomppivaa palloa myöten, mutta silti se onnistui pitämään oman identiteettinsä. Näyttelijät olivat loistavia ja kuvaus ja ohjaus äärimmäisen kaunista ärsyttävästä sinifiltteröinnistä huolimatta. Puolikas ekstratähti suomalaisena siitä, että avainbiisinä leffassa toimii Finlandia-hymni, joka soi pariinkin otteeseen komeasti. Jos tykkäsit Orpokodista, The Othersista, Devil's Backbonesta ym, niin suosittelisin. http://www.petrilampela.net | |
![]() 25.04.2012 12:57:00 (muokattu 25.04.2012 13:11:24) | |
Mä kattoin tossa viime viikolla Woman in Black. Liian paljon säpsäyttelyä, ei jatkoon.:D 2/5 Somebody's Watching Me Carpenterin alkutuotantoa ja kaiken lisäksi vielä TV-leffa, mutta siitäkin huolimatta oikein tyylitelty ja tasokas jännäri hieman Hitchkock-maisella tyylillä. 3/5 Elvis! Miltei 3 tuntinen pätkä, mutta yllättävän nopeasti tämäkin tuntui etenevän. Mitään sen kummallisempaa ei tietysti ollut odotettavissa kuin biografia itse kingin elämästä. 3/5 The Fog (1981) Tämäkin oli vielä näkemättä, joten pakkohan se oli sitten katsella pois. Poikkesi kyllä aika pitkälti siitä uusintaversiosta ja onneksi vielä ihan hyvällä tavalla. Ei kumminkaan ihan niin vahva tekele mitä noi edelliset vaikkakin siitä huolimatta oikein viihdyttävä ja hyvin tehty pätkä. 2,5/5 Christine Vanha klassikko ja hyvinkin teiniangstinen leffa. Tyylitajuisesti jälleen kerran tehty ja ihan hyvän näköinenkin. 3/5 Big Trouble in Little China Täähän on vanha klassikko myös, jonka olen katsellut varmaan 5 kertaa aiemminkin. Russellin hahmo jaksaa aina huvittaa puhumattakaan siitä, että tämä on oikein mukavasti kieli poskella väsätty huumoria säästelemättä. 4/5 Prince of Darkness Tämä oli myös meikäläiseltä näkemättä. Olihan tää kaikkea muuta kuin perinteinen vampyyrileffa, jota nimestä päätellen odottelin. Kuitenkin tämä osoittautui ihan toimivaksi pläjäykseksi. Joku muinainen lasikuprussa oleva vihreä savun tapainen ruiskii vettä jonkun sitä tutkivan naamalle. Sitten onkin sitä tutkiva koko tutkimusryhmä suuressa vaarassa. 2,5/5 Village of the Damned Carpenterin uudempaa tuotantoa, joka vissiin on remake vanhemmasta tekeleestä. Ei tämä ihan niin paska ole mitä imdb antaa ymmärtää, mutta ei toisaalta yllä aivan edellistenkään tasolle. Musta ne pennut on aika hyytävää porukkaa. 2/5 Voisi näin lopuksi todeta, että yllättävän tasaista ja hyvää jälkeä on John Carpenter tehnyt vuosien varrella. Tästähän totta kai puuttuu vaikka mitä, mutta oon muistaakseni niistä jo arviot heittänyt. Mutta sanotaan silti vaikka näin, että They Live, The Thing ja In The Mouth Of Madness on ainakin lähes viiden tähden pätkiä. Flipped Tämähän olikin ihan mukava pikku draama. Nuorta ja ah, niin viatonta ihastusta. 4/5 "Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi." | |
![]() 25.04.2012 12:57:49 | |
Tuli myös tsekattua The Cabin in the Woods ***1/2 Olihan tää hillittömän hauska elokuva. Myönnettävästi kauhu ei genrenä se aivan tutuin ole, joten paljon viittauksia genren leffoihin meni varmaankin ohi. Kekseliäästi pyöräytti kyllä genren ympäri, hahmot oli hauskoja, näyttely välillä sopivan tönkköä (Curt), kliseitä rikottiin sopivasti, joskin niihin myös sorruttiin. Lopun showdown-osio oli aika leuat loksauttava. Aika paljon epäloogisuuksia jne., mutten viitsi niistä hirveästi rokottaa, kun tää oli viihteenä mitä erinomaisin tapaus. | |
![]() 25.04.2012 13:02:55 (muokattu 25.04.2012 13:04:55) | |
juuso a: Mä kattoin tossa viime viikolla The Black Ladyn. Liian paljon säpsäyttelyä, ei jatkoon.:D 2/5 Ai Woman in Black vai? Mulla on se vuoden 1989 versio tuosta menossa, eilen katsoin puolet ja oli ihan jees. Ei yhtään säpsyttelyä! :) E: ja The Fog on huippu! http://www.petrilampela.net | |
![]() 25.04.2012 13:10:55 | |
bedlam: Ai Woman in Black vai? Mulla on se vuoden 1989 versio tuosta menossa, eilen katsoin puolet ja oli ihan jees. Ei yhtään säpsyttelyä! :) E: ja The Fog on huippu! Joo, anteeksi juurikin Woman in Black. Pitääpä katsastaa toi vanhempi versio kans. "Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi." | |
![]() 26.04.2012 20:39:38 (muokattu 26.04.2012 20:40:04) | |
Take Shelter: 4,5 / 5 Tucker And Dale vs Evil: 4 / 5 Tiivistettynä helvetin hyviä leffoja, suosittelen kaikille. "Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis | |
![]() 27.04.2012 07:55:09 | |
Mullan alla 1.kausi tuli kateltua ja olihan se kyllä ehtaa HBO-laatua. Todella hyviä näyttelijöitä ja meno pysyi kokoajan kiinnostavana. Tänään sitten 2.kauden korkkaus. "Damn good coffee, and hot!" | |
![]() 27.04.2012 11:01:15 | |
ruusteri: Mullan alla 1.kausi tuli kateltua ja olihan se kyllä ehtaa HBO-laatua. Todella hyviä näyttelijöitä ja meno pysyi kokoajan kiinnostavana. Tänään sitten 2.kauden korkkaus. Tää on kyllä yksi niistä parhaista sarjoista koskaan. Mullakin odottaa hyllyssä kaikki 5 kautta uusintaa. Uskomatonta kyllä, mä en ole tätä kun vain kerran katsonut läpi ja siitäkin on useampi vuosi. "Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi." | |
![]() 28.04.2012 17:15:44 | |
The Avengers Iron Man 1 ja 2, The Incredible Hulk, Thor ja Captain America: The First Avenger. Viiden elokuvan verran pohjustusta, ja nyt on Marvelin nelivuotinen megaprojekti viimein kaiken kansan nähtävillä. Tiivistettynä: ei jumankekka. Muistiini ei äkkihätään palaudu toista leffaa, joka olisi tulittanut nerdgasmeja toisensa perään yhtä tasaisesti ja yhtä paljon kuin tässä. En liioittele alkuunkaan sanoessani, että ainakin kaksi tuntia näytöksen päättymisen jälkeen pulssini oli yhä koholla leffan aikana eritetyn adrenaliinin takia. Trailerin nähneet tietänevät alkuasetelman: Loki on löytänyt tien takaisin Maahan, ja haikailee Captain Americasta tutun Tesseract-macguffinin perään hallitakseen ihmiskuntaa. Aiempien Marvel Cinematic Universe -elokuvien pohjustama supersankariryhmä on siis viimein yhdistettävä, mutta se ei tule olemaan yksinkertaista. Käsis on täyttä rautaa. Ryhmän vähittäinen kasaaminen, hahmojen väliset henkilökemiat, lähes katastrofaaliset konfrontaatiot, lopulliset motiivit tiimityöskentelyyn - kaikki on äärimmäisen tyylitietoisesti rakennettua, eikä leffassa ole ainuttakaan kohtausta, jolla ei olisi kokonaisuuden kannalta suurta painoarvoa. Dialogi on terävää, ja pullollaan paitsi fanipalvelua, myös hersyvää huumoria, joka kuitenkin nivoutuu saumattomasti elokuvan yleissävyyn. Hahmot on kirjoitettu loistavasti linjaan aikaisempien elokuvien kanssa, ja persoonallisuuksiaan on viety jopa pidemmälle tarinan olosuhteiden takia. Varsinkin Banner/Hulk nousee aivan uudelle tasolle, ja vie dramaattisimmissa kohtauksissa muuta kastia aivan suvereenisti, eikä ollenkaan vähiten Mark Ruffalon roolisuorituksen takia. Myös Loki on kasvanut uhkaavuudessa eksponentiaalisesti siihen nähden, mikä roolinsa Thorissa oli. En välttämättä näkisi, että hahmojen omien elokuvien näkeminen on tarpeen ennen Avengersia, mutta viittausten ja hahmojen taustojen ymmärtämisen kannalta se olisi ehkä suositeltavaa. Elokuva kuitenkin pyhittää suuren osan kestostaan pohjustamiseen, jolloin hahmoista saa joka tapauksessa sellaisen tuntuman, että loppupuolen taisteluissa tuntuu olevan oikeasti korkeat panokset. Sitten kun kliimaksiin viimein päästään, huhhuh... Taisin jo jotain aiemmin mainitakin nerdgasmeista. Yleisö oli aivan liekeissä, ja aplodeerasi kymmenkunta kertaa pelkästään viimeisen puolituntisen aikana. Supersankarileffojen ystäville en voi kuin suositella. Näin itse tarkoituksella 2D-version, enkä kyllä kaivannut kolmatta ulottuvuutta missään vaiheessa. Tehkää ihmeessä samoin, mikäli suinkin mahdollista, ja nauttikaa värikkäästä ja kirkkaasta kuvasta. The Dark Knight Risesille jäi aika korkea rima ylitettäväksi. ****½ PS. Lopputekstien alkuosan jälkeen tulee taas stingeri. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> S.M.A.K. | |
![]() 28.04.2012 17:26:08 | |
Swan: The Avengers Iron Man 1 ja 2, The Incredible Hulk, Thor ja Captain America: The First Avenger. Viiden elokuvan verran pohjustusta, ja nyt on Marvelin nelivuotinen megaprojekti viimein kaiken kansan nähtävillä. Tiivistettynä: ei jumankekka. Muistiini ei äkkihätään palaudu toista leffaa, joka olisi tulittanut nerdgasmeja toisensa perään yhtä tasaisesti ja yhtä paljon kuin tässä. En liioittele alkuunkaan sanoessani, että ainakin kaksi tuntia näytöksen päättymisen jälkeen pulssini oli yhä koholla leffan aikana eritetyn adrenaliinin takia. Kävin eilen kanssa katsomassa. Emännällä oli jotkut nyyttikestit, niin piti lähteä evakkoon, joten meninpä Avengersin katsomaan. Näistä supersankarileffoista, mitä olen nähnyt, oli kyllä ehkä paras. Aiemmista en ole Captain Americaa enkä Thoria nähnyt. Marvelin sarjakuvat oli lapsuudessa ja nuoruudessa loistavia, kunnes paskoiksi menivät. Mutta enpä nyt tiedä. Kertakäyttöinen leffa. Aika meni nopeasti ja oli viihdyttävä, mutta siihen tuo minun osaltani jääkin. Itse koen elokuvan hyväksi jos se tuntuu loppuvan kesken ja tekee mieli uudestaan nähdä ja jää pohtimaan joitain kohtia. Avengers ei yhtään näitä täyttänyt. Näyttelijät hyviä, juoni aika diipadaapaa. Ruffalo oli mielestäni paras ja Lokin näyttelijä veti roolinsa hyvin. Vitutti vain, kun siitä tuli mieleen Lauri Tähkä. Kävin katsomassa 3D:n, kun ei 2D:tä ollut tarjolla. Jotkin 3D-efektit olivat hienoja, mutta samaa nekin toistivat. Arvosanaksi 7-/10. | |
![]() 28.04.2012 17:33:46 | |
tender.insanity: Itse koen elokuvan hyväksi jos se tuntuu loppuvan kesken ja tekee mieli uudestaan nähdä ja jää pohtimaan joitain kohtia. Avengers ei yhtään näitä täyttänyt. Mulla on kyllä vahva halu mennä katsomaan tuo saman tien uusiksi. Olen vieläkin fiiliksissä, vaikka eilisiltana tuon näin. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> S.M.A.K. | |
![]() 28.04.2012 17:36:42 (muokattu 28.04.2012 17:37:08) | |
Swan: Mulla on kyllä vahva halu mennä katsomaan tuo saman tien uusiksi. Olen vieläkin fiiliksissä, vaikka eilisiltana tuon näin. Mites jos vertaa esim. loistavaan Iron Maniin ja sysipaskaan Thoriin ja Captain Americaan, mihin väliin Avengers sijoittuu? "Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis | |
![]() 28.04.2012 17:40:44 | |
Ronttimus: Mites jos vertaa esim. loistavaan Iron Maniin ja sysipaskaan Thoriin ja Captain Americaan, mihin väliin Avengers sijoittuu? Mitä paskaa Thorissa oli? | |
![]() 28.04.2012 17:42:42 | |
Ronttimus: Mites jos vertaa esim. loistavaan Iron Maniin, Thoriin ja Captain Americaan, mihin väliin Avengers sijoittuu? Tämä on mun järjestys: The Avengers Iron Man Captain America Thor Iron Man 2 The Incredible Hulk Olin vähän yllättynyt, että tykkäsin loppujen lopuksi enemmän kuin ekasta Iron Manista, mutta kai se oli ryhmädynamiikka ja loistava näyttelijäensemble, joka leffan lopulta myi. Ja Hulk. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> S.M.A.K. | |
![]() 28.04.2012 17:42:58 | |
Rhapa: Mitä paskaa Thorissa oli? Kaikki muu paitsi Natalie Portman. "Heh heh-mies iskee jälleen. Annoin -:ksen." -Kailis | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)