Aihe: Videokamera ~2000e
1
askomiko
12.11.2011 18:32:35 (muokattu 12.11.2011 18:33:05)
Videokamerani kuoli, ja pitää hankkia uusi. Laitteiston kehitystä on tullut seurattua tosi laiskasti, joten pitää hyödyntää muiden innokkuutta. Tällä hetkellä kuvailen Canonin järkkärillä jotta ei jää asiat tekemättä, mutta pitää se oikeakin kamera saada takaisin käyttöön. Minkälaisia mietteitä on tämän hetken tämän hintaluokan laitteista?

Mielessäni on pyörinyt Canonin XA10, joka tarjoaisi XLR-tulot äänelle, mitä arvostan. Välillä mieli singahtaa myös XF100:n suuntaan vaikka vähän kalliimpi onkin, periaatteessa sen 4:2:2 tallennus houkuttaa vähäsen. Mutta muutenhan se on optiikaltaan ja kennoltaan vissiinkin sama kuin XA10, ja loppujenlopuksi hyöty lisäpanostuksesta ehkäpä kohtuu pieni.

Muut merkit on ihan umpiossa, en tunne kalustoansa yhtään. Mikä on hintaluokan 2000-3000 kingi ja paras?
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Lego
07.12.2011 14:11:44 (muokattu 07.12.2011 16:30:14)
Lainataas tätä topiccia, sillä muutoksella että budjettia alaspäin.

Noin 1000 euron hintaluokassa, ei ole kovasti vaaraksi jos lipeää 100-200 eemeliä ylöspäin. Mielellään toki allekin saa mennä jos hyvä löytyisi.

Amatööripohjalta mennään täysin mutta kiinnostus kuvaukseen / materiaalilla pelleilemiseen on kova. Tavoitteena olisikin saada aikaiseksi video/pari sellaista matskua mitä kehtaa julkaistakin. Ihan harrasteena siis.

Joten, ehdotuksia?

Olisiko esim. Canon Legria HF G10:stä meikäläisen tarpeisiin? Aika varmasti, mutta olisiko halvempia/parempia vaihtoehtoja.
Me gusta. SWOLLEN EYE VIEW Oma bändi. Jossain Death metallin harmaalla alueella liikutaan.
askomiko
05.02.2012 11:11:33
Sen minkä jaksoin kahtella (jos olen ymmärtänyt oikein) niin Canonin sarjassa voit ottaa vaikka M41 tai M46, tai mennä HF M46:een asti. Kuva sinänsä säilyy samana, mutta joudut tinkimään manuaalisäädöistä ja apuvipsaakeista. Ei välttämättä haittaa, tai sitten joskus touhutessa tehdessä saattaa vituttaa niin paljon että käpy jäätyy.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Booombox
16.02.2012 12:47:52
http://www.pixmania.com/fi/fi/16586 … /sony/digitaalinen-videokamera.html

Toi on aikas asiallinen setti, olen nyt puolivuotta tommosella kuvannut eikä valittamista ole. Etenkin äänipuoli toimii helvetin hyvin. On kyllä liian kallis varmaan.
Lentävä lause.
Roksennus
24.02.2012 12:00:15
Viime syksynä siirryimme duunissa videokameroista järkkärillä kuvaamiseen. Nimenomaan tohon Canonin EOS -sarjaan. Objekteissa valinnan varaa, äänet saa mukavasti talteen kameraan kytkettävällä etuasteella ja pääsee nimenomaan suurella kennolla kuvaamaan. Herkkuva.

Vaikka yllämainittua suosittelenkin niin otin käyttöön myös ns videokameran ihan vain jotta saa vaihtelua kuvaustilanteisiin :) Ja se on tällanen http://www.rajalacamera.fi/sony-nex … -kit-/NEXVG20-copy/dp?openGroup=446 . Suuri kenno, vaihdettava optiikka, hyvä mikrofoni itsessään mutta paikka myös ulkoiselle ja ennen kaikkea helvetin nopee automaattitarkennus. Kantsii käydä testaamassa jälleenmyyjällä.
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
Joonas
11.03.2012 20:05:24
Aloittamatta uutta ketjua, voisin määkin vähän tiedustella.

Oon miettinyt tätä äänen ja kuvan "yhdistämistä".

Mun tekis mieli kuvailla kaikenlaisia juttuja, esim. keikkoja lavaltakäsin, omia ruokaohjelmia (reissailen aikapaljon ulkomailla, ja ajattelin alkaa dokumentoimaan esim. raflojen keittiöitä tuolla Aasiassa päin), joissa kuvanlaaduksi riittää varmasti esim. joku panasonicin handycam. Aattelin kuitenkin, että olis nastaa, jos sais jotenkin äänenlaatua parannettua noista sisäisistä mikeistä, kun kuitenkin aika hyvä arsenaali kaikenlaisia audiovekottimia ja mikkejä mulla on.

Eli onko noissa handycameissä mitään sellasia "audio-in" systeemeitä, joilla saisin esim. mikserin outputit nastasti sisään kameraan? Onko kukaan testannut esim. sellasta, että on heittänyt muutamankin erilaisen mikin kiinni pikkumikseriin, ja sen outputeista (esim. RCA "2-track out") handycamiin ääni sisään (esim. 3,5mm stereo-inputiin)? Vai onko tähän olemassa joku fiksumpi systeemi?

Ja tietääkö joku suorilta suositella jotakin edullista (alta 600e) handycamiä, johon saan helposti audiota sisään, ja jonka kuvanlaatu ois "ihan OK" (on mulla toi iPhone 4GS, mutta haen ny kuitenkin vähän parempaa :) )

Joonas.
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
Miikathebest
21.04.2012 19:48:15 (muokattu 21.04.2012 21:13:16)

Joonas: Aloittamatta uutta ketjua, voisin määkin vähän tiedustella.

Oon miettinyt tätä äänen ja kuvan "yhdistämistä".

Mun tekis mieli kuvailla kaikenlaisia juttuja, esim. keikkoja lavaltakäsin, omia ruokaohjelmia (reissailen aikapaljon ulkomailla, ja ajattelin alkaa dokumentoimaan esim. raflojen keittiöitä tuolla Aasiassa päin), joissa kuvanlaaduksi riittää varmasti esim. joku panasonicin handycam. Aattelin kuitenkin, että olis nastaa, jos sais jotenkin äänenlaatua parannettua noista sisäisistä mikeistä, kun kuitenkin aika hyvä arsenaali kaikenlaisia audiovekottimia ja mikkejä mulla on.

Eli onko noissa handycameissä mitään sellasia "audio-in" systeemeitä, joilla saisin esim. mikserin outputit nastasti sisään kameraan? Onko kukaan testannut esim. sellasta, että on heittänyt muutamankin erilaisen mikin kiinni pikkumikseriin, ja sen outputeista (esim. RCA "2-track out") handycamiin ääni sisään (esim. 3,5mm stereo-inputiin)? Vai onko tähän olemassa joku fiksumpi systeemi?

Ja tietääkö joku suorilta suositella jotakin edullista (alta 600e) handycamiä, johon saan helposti audiota sisään, ja jonka kuvanlaatu ois "ihan OK" (on mulla toi iPhone 4GS, mutta haen ny kuitenkin vähän parempaa :) )

Joonas.

Helpointa lienee äänittää musiikki mikseristä esim. läppärillä tai jollain pienellä kannettavalla äänityslaitteella ja yhdistää editointivaiheessa kuvaan.
Jos kameraa on tarkoitus liikutella ympäriinsä vaihtelevien kuvakulmien perässä, on piuhojen vetäminen mikseristä vähän hankalaa.

Aika usein käytetään kahta rinnakkaista järjestelmää (kamera & äänityslaite) ja yhdistetään audio & video editissä.

Halvemmissa käsikameroissa ei ole xlr-tuloa tai phantomia konkkamikkejä varten.
Käsikameran(tai järkkärinkin) äänen parantamiseksi sopii hyvin esim. Rode VideoMic tai vastaava. Erillisellä patterikäyttöisellä etuasteella saat sitten koko konkkamikkiarsenaalisi liitettyä suoraan kameraan.
Käsikameroissa ei myöskään ole aina mitään järkevää telinettä mikrofonin kiinnittämistä varten.

Tässä yksi idea:
http://youtu.be/GNEv65ljbLM
Liikaa säröä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)