mklami 13.04.2004 19:21:39 | |
---|
Ketkäs täällä säveltävät enemmän tai vähemmän tosissaan ns. vakavaa musiikkia ja mahdollisesti myös opiskelevat säveltämistä jossain musiikkiopistossa tai musiikkikorkeakoulussa (AMK:t & Sibis)? Itse opiskelen Turun musiikkiakatemiassa, pääaineena teoria ja säveltapailu. Nykyään opiskelen myös säveltämistä, toistaiseksi sivuaineena, ja valmistumisen jälkeen olisi tarkotus tehdä siitä pääaine. Vakavan musan pariin siirryin lopullisesti n. pari vuotta sitten. Olisi mukava kuulla muista saman alan tyypeistä! Kertokaahan myös, millaisille kokoonpanoille olette kirjoittaneet! Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
hörhö 14.04.2004 19:47:22 | |
---|
Katsoppas vaan niin saat aikaan sodan "vakava" -termistä. Sävellän vakavaa musiikkia, mutten vakavissani. En opiskele musiikkia missään oppilaitoksessa ja harjoittele aktiivisesti mitään instrumenttia, mutta olen pari kertaa kaapista ulos tullut pöytälaatikkosäveltäjä. Olen tehnyt ääniprojekteja/biisejä sähköisesti ja akustisesti, sekä molempien yhdistelmänä. Ns. vakavaa musiikkia olen tämän vuoden puolella tehnyt 3 pikkukappaletta cembalolle nimellä toilet actions. Sitten on kaverin kanssa yhdessä sävelletty biisi tulossa ihan kohta esitykseen. Noin 10min kokoonpanolle jouset, huilu, klarinetti, alttofoni, tenorifoni, trumpetti, corno, piano ja perkussiokasa. Jousi- ja pianokappaleita löytyy lajinsa viimevuodelta. Ei niin klassista olen tänä vuonna saanut viimeistellyksi yhden kappaleen synalle, sähkökitaralle, sähköbassolle ja peltitynnyrille. Muistuttaa hiukan Wendy Carlosin hengentuotoksia. Sitten tein erääseen kaverin proggikseen klasarihtavan progerallin kokoonpanolle rummut, basso, piano, pasuuna, altto- ja tenorifoni ja trumpetti. Kumpaakaan en ole vielä kerennyt nauhoittaa. Bändikappaleita minulta löytyy enimmäkseen aikaisemmilta vuosilta. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
mklami 15.04.2004 22:10:07 | |
---|
Katsoppas vaan niin saat aikaan sodan "vakava" -termistä. Jep :D Sodan alottaminen ei tosiaan ollut tarkotus, mutta odotellaan. Eiköhän joku vielä keksi nostaa tostakin älämölön. Puolustuksena voin todeta, että pidän myös kevyttä musiikkia arvossa. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
---
Notefix 15.04.2004 22:17:38 | |
---|
Ketkäs täällä säveltävät enemmän tai vähemmän tosissaan ns. vakavaa musiikkia Jotain on tullut tuherrettua jopa ihan tosissaan...kokoonpanot ovat olleet soolosellosta aika isoonkin bändiin. Leffa- ja tvmusaa on myös tullut väännettyä "oikeille" instrumenteille...+ tietysti noita jousi ynnä muita arreja milloin mihinkin tarkoitukseen. En kuitenkaan lue itseäni "vakavaksi" säveltäjäksi...kunhan jotain yritän vääntää. My name is Baron, Notefix Baron "
Reijoteppo: Ääninäytteesi kuulostaa siltä kuin avo-hoitopotilaat olisi päästetty keikalle ja lääkkeiden otto on unohtunut |
reino 16.04.2004 13:31:57 | |
---|
No minun väsäämät kappaleet tuskin putoavat vakavaan musiikkiin. Ainakaan tässä threadissa. W00t? |
Katsoppas vaan niin saat aikaan sodan "vakava" -termistä. Sävellän vakavaa musiikkia, mutten vakavissani. En opiskele musiikkia missään oppilaitoksessa ja harjoittele aktiivisesti mitään instrumenttia, mutta olen pari kertaa kaapista ulos tullut pöytälaatikkosäveltäjä. Olen tehnyt ääniprojekteja/biisejä sähköisesti ja akustisesti, sekä molempien yhdistelmänä. Ns. vakavaa musiikkia olen tämän vuoden puolella tehnyt 3 pikkukappaletta cembalolle nimellä toilet actions. Sitten on kaverin kanssa yhdessä sävelletty biisi tulossa ihan kohta esitykseen. Noin 10min kokoonpanolle jouset, huilu, klarinetti, alttofoni, tenorifoni, trumpetti, corno, piano ja perkussiokasa. Jousi- ja pianokappaleita löytyy lajinsa viimevuodelta. Ei niin klassista olen tänä vuonna saanut viimeistellyksi yhden kappaleen synalle, sähkökitaralle, sähköbassolle ja peltitynnyrille. Muistuttaa hiukan Wendy Carlosin hengentuotoksia. Sitten tein erääseen kaverin proggikseen klasarihtavan progerallin kokoonpanolle rummut, basso, piano, pasuuna, altto- ja tenorifoni ja trumpetti. Kumpaakaan en ole vielä kerennyt nauhoittaa. Bändikappaleita minulta löytyy enimmäkseen aikaisemmilta vuosilta. hei d00d. pistä johonki tota sun wendy carlos matskua...olis hauska kuulla... |
hörhö 17.04.2004 14:03:38 | |
---|
hei d00d. pistä johonki tota sun wendy carlos matskua...olis hauska kuulla... Kunhan saan nauhoitettua. Kaikki aikani ja studiot ovat niin varattuja, sekä on muutamia kiireelisempiäkin juttuja, että saavat nuo biisit vielä jonkun aikaa lapuilla pysyäkkin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Huevos 17.04.2004 15:01:52 | |
---|
Kunhan saan nauhoitettua. Kaikki aikani ja studiot ovat niin varattuja, sekä on muutamia kiireelisempiäkin juttuja, että saavat nuo biisit vielä jonkun aikaa lapuilla pysyäkkin. hei, sähän taidat olla kuopiosta. samoin :D konsan studiollako väännät, vai? |
mklami 17.04.2004 15:53:47 | |
---|
Kannattaa hommata oma studio, helpottaa hommia ;) Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
---
hörhö 17.04.2004 16:45:58 | |
---|
konsan studiollako väännät, vai? Pari kertaa olen siellä tehnyt, mutta en oikein pidä siitä. Aikaa ei ole koskaan riittävästi. Seuraavaksi alan varmaan tekemään muutaman kaverin luona, niin voi oikeasti säätääkkin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Huevos 17.04.2004 16:52:16 | |
---|
Kannattaa hommata oma studio, helpottaa hommia ;) työn alla. onko vinkkejä? |
mklami 18.04.2004 19:22:20 | |
---|
työn alla. onko vinkkejä? Riippuu jo siitäkin, minkälaista musiikkia olet ajatellut tehdä? Tarviitko mikrofoneja kuinka paljon jne...? Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
---
Huevos 18.04.2004 20:38:47 | |
---|
Riippuu jo siitäkin, minkälaista musiikkia olet ajatellut tehdä? Tarviitko mikrofoneja kuinka paljon jne...? no, rockia periaatteessa, mutta en tietenkään ikuisesti. minua kiinnostaa elektroninen musiikki ja klassinen myös. on bändikavereiden kesken ollu puhetta kyllä jonkinlaisesta studiosta, jossa voitas omia biisejä nauhottaa kaikessa rauhassa. (siis rock- musiikkia) |
Raipe 26.04.2004 19:51:13 | |
---|
Miten säveltämistä voi opiskella? On vain jäänyt vähän hämäräksi.. "Ei muuta kuin lisää paskaa housuun!"
-Klunssila |
baron 26.04.2004 21:03:31 | |
---|
Miten säveltämistä voi opiskella? On vain jäänyt vähän hämäräksi.. Kaikissa lajeissa on tekniikka. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
mklami 27.04.2004 00:43:50 | |
---|
Miten säveltämistä voi opiskella? On vain jäänyt vähän hämäräksi.. Säveltämistä voi ja kannattaakin opiskella, jos siihen vain mahdollisuus tarjoutuu. Sitä, miten ideoita saa, ei tietenkään voi opettaa. Mutta sitä, miten näitä ideoita voi toteuttaa käytännössä ja viedä eteenpäin, sitä voi todella opettaa. Laajat opinnot avaavat paremmin silmät erilaisille mahdollisuuksille kuin esim. itse opiskelemalla saattaisi käydä. Ja niinkuin kaikki opettaminen, säveltämisenkin opettaminen on suunnan näyttämistä, ei sen antamista. Sen johdosta opiskelu onkin avartavaa eikä luovuutta kahlitsevaa. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
---
Raipe 27.04.2004 19:01:22 | |
---|
Kaikissa lajeissa on tekniikka. Tiedän, mutta kyllähän niitä asteikkoja ja muita genreille tyypillisiä piirteitä saa napattua ihan korvakuuloltakin. Mitä sävellystunneilla käytännössä opiskellaan? Asteikoita, rakenteita, rytmejä yms. ? "Ei muuta kuin lisää paskaa housuun!"
-Klunssila |
baron 27.04.2004 20:36:12 | |
---|
Tiedän, mutta kyllähän niitä asteikkoja ja muita genreille tyypillisiä piirteitä saa napattua ihan korvakuuloltakin. Mitä sävellystunneilla käytännössä opiskellaan? Asteikoita, rakenteita, rytmejä yms. ? Varmaan olisi ihan hyvä nuotitkin osata, jos aikoo säveltää, vaikka korvakuulokin toimisi? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
Raipe 27.04.2004 23:00:50 | |
---|
Varmaan olisi ihan hyvä nuotitkin osata, jos aikoo säveltää, vaikka korvakuulokin toimisi? Eikös teoriatunnit ole tuota varten? Säveltäminenhän on teorian soveltamista, huomasipa sitä tai ei, mutta säveltämisen harjoittelu mielestäni kuulostaa kummalta puuhalta. Käsittääkseni säveltämistä ei voi harjoitella säveltämättä. Toki musiikin kuunteleminen ja vaikutteiden "imeminen" on suuri osa säveltämistä, mutta onko se sitten sitä säveltämisen harjoittelua? "Ei muuta kuin lisää paskaa housuun!"
-Klunssila |
pkhlo 27.04.2004 23:36:06 | |
---|
Sävellän tai lähinnä useimmiten arraan vokaalimusiikkia, joka ei välttämättä oo taidemusaa mutta on toteutettu taidemusan tekniikoita hyväksi käyttäen. Tekemäni instrumentaalisovitukset taas ovat yleensä joko taidemusan klassikoista tehtyjä simppeleitä arreja esim. laattasoittimille tai puhtaita poppisarreja isolle bändille. Ja näistä mainitsemistani tekniikoista puheenollen... Eikös teoriatunnit ole tuota varten? Säveltäminenhän on teorian soveltamista, huomasipa sitä tai ei, mutta säveltämisen harjoittelu mielestäni kuulostaa kummalta puuhalta. Käsittääkseni säveltämistä ei voi harjoitella säveltämättä. Toki musiikin kuunteleminen ja vaikutteiden "imeminen" on suuri osa säveltämistä, mutta onko se sitten sitä säveltämisen harjoittelua? Niin, mitä tarkoitat teoriatunneilla? Vissiin musiikkiopiston teoriatunteja? Ei oo niistä varsinaisesti kokemusta mutta eikös musiikkiopistossakin opeteta ns. satsiaineita eli esim. kenubassoa. Mitäs muuta toi on jollei säveltämisen opiskelua? Kenubasso ja Palestriinatyyli jyrää vieläkin monessa arraushommassa mulla taustalla. En kapinoi sitä vastaan, että jotkut sedät on vuosikymmenien ja -satojen ajan etsineet kätevimpiä äänenkuljetustapoja, vaan käytän niitä hyödykseni. En usko siihen, että opiskelu tappaa luovan vapaan intuition. Mun maikat on aina korostaneet sitä kuinka ne tyylit on työkaluja, ei teesejä. Äänenkuljetuksen ja teeman käsittelyn tekniikoiden opiskelusta ei liene muuta kuin hyötyä. Makeintahan on vieläpä rikkoo ne säännöt perustellusti: "Vittu mä oon kovempi jätkä ja tiedän näistä jutuista enemmän kuin Wegelius!" They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |